Fiets welke maat

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Anan, 8 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.371
    113
    Heb al even gezocht in vorige topics, maar de vraag is nogal specifiek…

mijn dochter wordt in maart 8 en heeft een nieuwe fiets nodig. Alle fietsenwinkels zijn nu dicht dus even proberen wil op dit moment nog niet (ik hoop voor maart wel…)

mij heb haar vandaag gemeten en ze is 128 cm. Op de ene site begint een 24 inch met 128 cm en op de andere bij 130 cm. Ze is geen held op de fiets (fietst niet zo vaak) maar gevoelsmatig is de 22 inch te klein. Ben aan het kijken voor een altec of Polak.

hoe lang is jouw kind met welke inch maat?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Mijn ervaring is dat het erg per fiets verschilt hoe hoog hij daadwerkelijk is, bij twijfel zou ik dus echt gaan passen.

Mijn dochter had een jaar of twee terug een 24 inch fiets, doordat de remmen niet goed meer waren (tweedehands fiets), wilden we een nieuwe fiets kopen. Ze wilde graag zo’n fiets met een mandje voorop (een fiets van Spirit werd het hier). Die viel veel hoger uit, waardoor ze eigenlijk naar een 20 inch moest. Dat vond ik onzin, dus een 22 inch gekocht. Die was toen nog een klein beetje op de groei. Ze is nu 138cm en het past nog best (maar natuurlijk zou ik nu geen 22 inch meer kopen, wij zitten nu met 26 inch een beetje met hetzelfde probleem als jullie).

Anan en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  3. Nougat

Nougat Fanatiek lid

27 mei 2018
    2.954
    1.291
    113
    Je moet naar de framemaat kijken, dat kan verschillen per fiets. Dat kan je ook uitrekenen weet even niet meer hoe je dat moet doen.

Anan vindt dit leuk.
  4. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.818
    18.533
    113
    Vrouw
    Dat is echt heel verschillend per fiets inderdaad.. het beste is om te gaan passen.
    Ons zoontje is nu zo'n 106cm en heeft een 16 inch fiets. Is pas sinds een paar weken dat hij daar goed op kan fietsen en ik denk dat hij er nog wel een tijdje mee vooruit kan.
    Hiervoor had hij een 12 inch trouwens :D hij kon net fietsen en toen werd de fiets al wat klein, maar om te oefenen was het perfect en heeft dus een tijdje op een iets te kleine fiets gefietst...
    De 16 inch fiets die we nu hebben, stond al bij opa&oma in de garage en vonden het onzin om voor die paar weken nog een 14 inch te kopen, dus gewacht tot hij op deze kon fietsen. Zo heel veel fietste hij toch nog niet.

5. Kenzi

Kenzi Actief lid

22 mei 2014
    205
    29
    28
    NULL
    NULL
    Ik zou zeker niet voor een 22 inch gaan. Mijn dochter ging met 1,30 op een 26 inch meisjesfiets.

Anan vindt dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Het verschilt heel erg per fiets / merk want de frame maten verschillen. Ik vind trouwens bij 128 cm, 24 inch super groot klinken. Mijn dochter is nu 5 jaar en 122 cm lang en die fietst op een fiets met 18 inch wielen. Dochter is wel een super goede fietser maar ik vind het bij kinderen heel belangrijk dat als ze op het zadel zitten de voeten goed bij de grond komen (en niet alleen de puntjes van de tenen) als soort van extra noodrem zeg maar.

Anan vindt dit leuk.
  7. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.445
    1.129
    113
    Hier 125 cm en een 22 inch fiets. Die staat nog op laagste stand en zoon zou met een maat groter niks kunnen.

Anan vindt dit leuk.
  8. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.371
    113
    Ik hoop idd dat we met een paar weken kunnen proberen want zo op de gok wil ik t sowieso niet doen. Goed hij de grond kunnen vind ik sowieso erg belangrijk.

GossipGirlxoxo en NiekeKris vinden dit leuk.
  9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Precies! Vind ik inderdaad ook heel belangrijk. Dat maakt dat ik voor passen ben. Maar is nu met de lockdown natuurlijk wel lastiger…

10. Hoihoii

Hoihoii Actief lid

16 dec 2018
    227
    149
    43
    Vrouw
    Mijn dochter ging met 130 cm naar een 24 inch, maar dat was er wel 1 speciaal met laag frame!
    Een jaar later zocht ik voor op de camping nog een 24 inch fiets, ze was toen 137 cm. Beetje willekeurige goedkope fiets van marktplaats gehaald maar zelfs toen moest dat zadel nog op zijn laagst.
    Nu is ze 142 cm en ik wil haar nog niet naar een 26 inch hebben. Ik zie veel kinderen fietsen die bij de stoplichten van het zadel af moeten en weer op etc. Soms zwiebert dat stuur dan alle kanten op, vooral met een rek/krat.
    Die Altec transportfietsen hebben best een hoog frame volgens mij. Dus tenzij je dochter in verhouding lange benen heeft denk ik niet dat ze dan aan 2 kanten bij de grond komt bij 24 inch. Maar waar fietst ze nu op, 20 inch, dat past denk nog? Kun je niet een 'cadeaubon' geven dat ze in de zomer een nieuwe 24 inch mag uitzoeken en voor nu een ander cadeautje wat ze wil?

Anan en NiekeKris vinden dit leuk.
  11. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Gewoon toch langs een fietsenwinkel gaan. Ze zijn wel open voor reparatie en zij kunnen vaak wel goed zien welke fiets past. Zeker de fietsen die zij hebben staan.
    Of even bellen met de plaatselijke fietsenwinkel. Hier komen ze aan huis met een paar fietsen dan

Anan vindt dit leuk.
  12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Je moet kijken naar de binnenmaat van je been.
    binnenbeenlengte x 0,68 = framemaat
    Met een binnenbeenlengte van 78cm is de framemaat 53cm dus het meest geschikt. Let op: als je een geveerde zadelpen hebt moet je hier nog zo'n 3 a 4 cm vanaf halen. Zie hiervoor ook onderstaande tabel. Twijfel je over de framemaat neem dan liever 1 maat te klein dan te groot.

Dit stond bij halfords.

Per fiets is het wel echt anders. Wij gingen naar een vervolg maat maar die bleek heel veel groter.

Anan vindt dit leuk.
  13. MSL12

MSL12 Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.385
    200
    63
    mijn dochter wordt in maart 8 en is nu zo'n 134 fietst nu op een alpina fiets nog 22 inch met zadel op het hoogste ook voor een andere aan het kijken maar durf het ook niet te gokken dus wacht liever ook nog even tot het weer kan bij de fietsenwinkel om te passen.

Anan vindt dit leuk.
  14. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Mijn dochter had broekmaat 122 (shirts en jurken maat 128) toen zij een nieuwe fiets kreeg. Ze heeft een 24 inch waar ze echt nét op paste. Dus mij klinkt 24 inch bij 128 cm wel goed in de oren...

Anan vindt dit leuk.
  15. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Is er geen vriendje/vriendinnetje met een fiets in 22 en 24 inch? Zo heb ik destijds ook gezocht naar de juiste maat in de lockdown

Anan vindt dit leuk.
  16. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.371
    113

Ik ga idd wat ouders van klasgenoten appen haha. En anders zetten we t eerst in hold, sowieso moet ze er echt even op kunnen fietsen om te zien hoe het gaat, zo’n mobiel wonder is ze niet nl

17. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113
    Hier is m'n zoon van bijna 6, 133cm(half jaar terug) en hebben wij een 22 inch gekocht ook omdat ik idd wil dat hij met z'n voeten bij de grond kan en zich safe voelt.

18. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Over de maat kan ik geen advies geven.
    Maar koop zelf altijd kinder fietsen op marktplaats. Anders kun je elke twee jaar een nieuwe kopen omdat ze nog groeien.

19. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Wij zijn voor de lockdown naar een fietsenwinkel geweest voor advies. Mijn dochter is pas 7 geworden en heeft toch een 24 inch fiets. Ze kan niet met haar voeten goed bij de grond. Echter hebben ze naar de stand van haar benen / knieën gekeken voor de juiste maat.

20. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

dat zal best de officiële manier zijn maar ik vind dat heel gevaarlijk. En niet met de voeten goed bij de grond komen voelt voor mij als een fiets op de groei ipv een fiets op juiste maat.

Dubbelgeluk en chrystel73 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina