Dochter kan niet automatiseren. Tips?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by taliaa, Feb 27, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,059
    2,199
    113
    Brabant
    Dus.. onze dochter (half groep 6) kan niet automatiseren.
    In groep 3 viel ze uit met die "veilig en vlot rijtjes", dat "automatisch lezen" kwam pas laat op gang. (Inmiddels alweer een jaar avi+, dus is goed gekomen)

Maar met rekenen? Echt niet.
    Scoort voor automatiseren een onvoldoende-matig.
    Tafeldiploma is niet gehaald.
    Alle tafels afzonderlijk wel, maar na een dag of wat is ze het kwijt en dus voor de "grote tafel test" is ze nooit geslaagd.
    Cito rekenen heeft ze een 1 of 2. voor die periode toetsen ofzo altijd rv-g. Juf maakt zich geen zorgen.
    Maar dochter vindt het zelf zo vervelend..
    En ik denk ook.. ze zal toch een keer door de mand vallen.
    De tafel van 2 en van 10 beheerst ze. Maar dan houdt het wel op. Ze komt er wel uit hoir, maar rekent het dus echt uit.

Iemand die snapt hoe dit kan? Of nog tips heeft?
    Ze gaat nu 6 weken elke dag 10 minuten oefenen en dan is er weer een tempotoets.
    Kijken of het oefenen toch resultaat heeft.

Overigens leert ze prima. Want voor topo heeft ze altijd goede punten.
    Het is echt het automatiseren...

2. MirW

MirW Fanatiek lid

Apr 20, 2017
    1,748
    555
    113
    Mijn zoon heeft hetzelfde probleem. Kan prima de tafel die op dat moment geoefend wordt opdreunen, maar de week erna is hij het kwijt. Zo gaat dat eigenlijk met alle sommen. Met veel oefenen maakt hij zich een formule eigen die hij een week later weer van voor af aan moet aangeleerd krijgen als er niet aanhoudend mee geoefend is.

Volgens de juf past het bij dyscalculie. Hij is getest op dyslexie omdat begrijpend lezen een probleem is. De avi's haalt hij wel. Het nagesprek moeten we nog hebben, dus de uitkomst weet ik nog niet. Test was vorige week.

Zijn iq is prima en het leren an sich gaat ook best, altijd hoge cijfers.

3. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Hier ook een dochter die niet kan automatiseren. Ook niet bij topografie. Rekenen gaat redelijk, behalve de tafels en vlot optellen en aftrekken tot 20 gaat ook niet. Dmt gaat slecht net als begrijpend lezen.
    IB'er denkt aan beelddenken evt in combinatie met dyslexie.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,914
    3,935
    113
    Hoe doet ze het met spelling?
    Dyslexie kan ook alleen op gebied van spelling zijn maar vaak wel gepaard met automatiseringsproblemen.

5. jeshh

jeshh Niet meer actief

Oh dit herken ik van mezelf! Tafeltjes zijn nu nog steeds moeilijk (behalve die van 1, 2, 5 en 10, de rest tel ik vaak met mn vingers haha) en hoofdrekenen kan ik niet goed als er iets over het tiental heen gaat. Topografie is hier vreselijk en bij de digitale klok haal ik er nog steeds 12 af (eerst 10 dan nog 2) als het bijv. 22:35 is... Als ik nu een test voor dyscalculie zou moeten doen zou die diagnose er zeker uit komen.

Veel oefenen heeft bij mij dus geen baat gehad, maar uiteindelijk ben ik er wel gekomen. Heb zelfs wiskunde in mijn eindexamen pakket gehad. Nu een eigen bedrijf maar de boekhouding heb ik uitbesteed haha.

Wat zegt de leerkracht hier over? Ik herken het dat je dochter het frustrerend vindt, vooral omdat je er zo lang op oefent maar het gewoon echt niet blijft hangen..

giebel and PurkVanSesamstraat like this.
  6. Miron

Miron Fanatiek lid

Feb 6, 2009
    2,349
    106
    63
    oh ik herken het ook en mijn oudste is precies het zelfde.
    Ik herken het wel dat ik een beeld denker ben en tja ach we blijven oefenen maar zolang ze goed mee komt heb ik er geen problemen mee.

7. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    ze kan de tafels schrijvend oefenen. de tafels op schrijven dus. niet over schrijven rekenend op schrijven, dus papier en pen geven en ze schrijft het op. een paar keer op schrijven.

8. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,059
    2,199
    113
    Brabant
    Hebben we uiteraard al gedaan. Maar het beklijft niet.

@ allemaal: bedankt voor de reacties.
    Spelling gaat goed. Alles gaat goed. Alleen het automatiseren bij rekenen. Dus ook splitsen.
    Ze is pienter genoeg, (cito nu dus allemaal 1. Zelfs rekenen. )

Dyslectie komt flink in de familie voor, maar bij haar geen sprake van.
    Ze kan goed klokkijkem. Dagen van de week en de maanden beheerst ze ook.
    Dus rara politiepet.

En ze is zooo verdrietig.
    Ze oefent nu met de apps dus elke dag en als dat niks helpt gaan ze haar helpen om t te accepteren.

Extra tips zijn dus zeker nog welkom

9. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    het kan door angst komen. dat ze bang is om het niet te halen. 4 regels per keer oefenen. en elk keer een sticker plakken. en 3 regels er bij doen. niet verder gaan totdat ze tevreden is.

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Mijn nichtje had er ook moeite mee, bij haar werkte het heel goed door het te zingen en te springen. Kennelijk is dat ook een methode? Misschien weet de juf of IB’er daar meer over. Echt gek hoor, na 2 jaar stampen van de rijtjes bleef niks hangen, maar door het fysiek te maken ging het ineens razendsnel. Ziet er ook gezellig uit trouwens :)

11. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Bij onze kinderen ‘stampen’ ze ook letterlijk de tafels er in. Of klappend en springend. Iig met beweging ;)

12. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Ik moest heel erg denken aan iets uit mijn jeugd. In groep 7 kwam er een nieuw meisje in onze klas. Zij had ook moeite met de tafels. Op vorige school was 'alles al geprobeerd'. Onze meester zei heel zelfverzekerd... Komt goed, let maar op.

Wij hadden als destijds zeer vooruitstrevende school een computer in de klas. Met daarop een heel eenvoudig programmaatje. Je kreeg 64 tafelsommen en moest die zo snel mogelijk beantwoorden. Alleen goede antwoorden telden. (Direct respons).

Ze mocht het iedere dag een keer doen. En in 3 weken kon ze het binnen 5 minuten. Ouders van haar waren stomverbaasd

Moraal van het verhaal. Eenvoudige app met spelelement en oefenen oefenen oefenen

13. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Mijn kinderen hebben het ook deels geleerd met een game waarbij je heel snel moet antwoorden. Anders rekenden ze het in hun hoofd uit. De game onthoudt precies welke tafels je beheerst en welke niet, dus zo heb je meteen een overzicht.

Daarnaast merk ik dat scholen er minder aandacht aan besteden dan in mijn tijd (ik ben van ‘79 ;)). Wij moesten het thuis oefenen, maar dreunden ook heel vaak klassikaal de tafels op.

Al kunnen sommige kinderen ondanks alles gewoon echt niet automatiseren wat je ook doet, maar er zijn er ook waarbij gewoon niet het juiste geprobeerd is of die gewoon niet voldoende tijd er in gestoken hebben. Aangezien bij de meeste scholen tegenwoordig meer van het tafels leren er thuis op aan komt, weet je ook niet altijd hoeveel tijd en energie anderen er in hebben gestoken en op welke manier.

14. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    #14 rijo, Feb 28, 2018
    Last edited: Feb 28, 2018
    Beginnen bij de basis: Splitsen tot 10, erbij en eraf sommen tot 10, aanvullen tot 10. De combinaties zien: 7-3, 1-9, 2-8 etc. Kan ze dit vlot? Zo niet, dan hiermee oefenen! Hoe gaat het lezen nu?

Bewegen tijdens het lezen of het leren van tafels wordt gedaan om de communicatie tussen beide hersenhelften te bevorderen, de bloedsomloop in de hersenen te optimaliseren en kinderen de mogelijkheid te bieden om te leren met het hele lijf ipv alleen met hun ogen en oren. Bovendien kunnen kinderen zich na wat beweging weer beter concentreren op hun werk.
    http://www.praktijk-de-vlinder.com/hsp/braingym.htm

DastyQueen likes this.
  15. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,059
    2,199
    113
    Brabant

Splitsen kan ze wel. Tm 20
    En ze kan écht goed rekenen.
    Vanmiddag in de auto weer even tafels gedaan en de helft weet ze redelijk snel. Maar de andere helft (hoog in de reeks en tafel 6-7-8) duurt net even een tel langer.
    Dus ik vroeg: leg me eens oud hoe jij tot je antwoord komt. (8*7) "nou gewoon, 2*7= 14. 70-14=56 ".
    En dat heeft voor een rekensom erg snel voor elkaar, maar dus niet geautomatiseerd.

Oefenen. Stickers. Etc. T werkt niet.
    Ze kent ze deze week, maar volgende week niet meer.
    Lezen gaag goed, eind groep 5 had ze avi plus.

Rekenen gaat ook heel goed.

En we hebben t over een pienter meisje he. Ze zit in de plusklas, heeft uitstroomverwachting vwo en een hele brede interesse.

Naast t automatiseren lijkt ze ook wel een stukje gezonde boerenverstand te missen. Sowieso is de wereld haar soms een raadsel en zij een raadsel voor de wereld.

Maar goed. Springen en dansen. Ik ga het eens even opzoeken!

16. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Ik heb mijn post aangepast, ik heb er wat meer info in gezet mbt het bewegen.
    Wat fijn dat het verder wel goed gaat! Wat ik opmaak uit jouw antwoord is dat ze via een omweggetje de antwoorden uitrekend, ipv het tafeltrucje toepast (sprongen van 6/7/8 etc). Op zich niet erg, het juiste antwoord komt dan ook wel, maar dan blijft het stukje tempo wat achter.

17. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,059
    2,199
    113
    Brabant

Volgens mij heb jij er verstand van?
    Dn even 2 vragen:

Heeft dit een oorzaak?

En gaat ze er ooit last van hebben?
    (Nu haalt ze de tempotoetsen niet. Is er zoiets ook op de middelbareschool?)

18. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    #18 rijo, Feb 28, 2018
    Last edited: Feb 28, 2018
    De oorzaak is -denk ik- dat ze waarschijnlijk het trucje, het verband nog niet ziet (het herhaald optellen -> 4x4 = 4+4+4+4). Het is uiteindelijk wel handig dat ze dat trucje snapt en dan de tafels vlot paraat heeft, omdat die kennis belangrijk is voor oa. breuken, procenten en moeilijkere rekenopgaven. Is je dochter toevallig een beelddenker?
    Tips:
    Visueel maken, bv met fiches groepjes maken
    Honderdveld inzetten
    Tafels zingen
    Tafels ophangen in het huis (wc, keuken)
    Spelletjes doen, bv oefenen met twee dobbelstenen (het aantal ogen met elkaar vermenigvuldigen)
    Je zou ook nog even op pinterest kunnen kijken, hier staan vaak ook leuke ideetjes op. 5 minuutjes per (school)dag oefenen is voldoende.

Of er een tempotoets is op het voortgezet onderwijs durf ik je niet te zeggen. Ik denk het eerlijk gezegd wel.

19. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,059
    2,199
    113
    Brabant
    Thnx. Ja heb t idee dat we dat allemaal, behalve zingen en springen, al gedaan hebben

Ze snápt het echt wel. Nu met breuken ook, ze snápt het wel.
    Met gitaar: 1/4 noot in een 4kwarts maat ofzo(ik kan geen noten lezen); zij weet het precies.

Ze snápt dat 8*4 8 groepjes van 4 is.
    Alleen. Ze rekent het uit.
    En het lijkt mij dat ze dus ook de som straks moeilijker ziet in het grote geheel.
    Wij zien complexe getallen, zinnen en woorden en kunnen daar bijna op gevoel de soms en soms de uitkomst ervan geven.
    En dat heeft ze niet.

Maar goed.we gaan t springen dansen zingen proberen. En kijken of t helpt:)

rijo likes this.
  20. Deliana

Deliana Niet meer actief

Zingen, door de kamer lopen of springen werkt inderdaad goed. Ik wist niet dat er logica achter zat, maar zo doet mijn dochter het ook met het leren van haar toetsen en het overhoren ervan. Terwijl ik haar over hoor, loopt ze met grote stappen door de kamer heen en dreunt ze de antwoorden op :)

Denk dat ze het uitrekenen echt moet afleren, dus ik zou wederom bij de lagere tafels die ze wel kent beginnen. Of rekent ze deze niet uit? Dus bijv. wat is 3+3 ? (=antwoord) +3? (=antwoord) weer +3? etcetera.

Wellicht dat juf en de IB'er ook nog nuttige tips hebben over hoe je dit het beste kan afleren. Zou mij niets verbazen als juf het niet eens door heeft dat ze een verkeerde manier heeft aangeleerd....

Succes! De aanhouder wint!

Share This Page