ervaring fysio bij voorkeurshouding

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Majel24, Aug 5, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

May 21, 2007
    2,779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Tijs heeft een redelijke voorkeurshouding en de ha vond het verstandig om contact met de fysio op te nemen. Ook is hij erg onrustig en gespannen.
    Nou heb ik gebeld en de beste man komt aankomende dinsdag bij ons thuis ( wat handig) maar vraag me nu wel af wat hij gaat doen.
    Dus mijn vraag aan jullie wat doet een fysio in zo'n geval en heeft het bij jullie geholpen?

2. Noa78

Noa78 Lid

Jul 11, 2009
    5
    0
    0
    Rotterdam
    Ik heb je een persoonlijk berichtje gestuurd.

3. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

May 21, 2007
    2,779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Bedankt heb je een pb teruggestuurd.
    Verder nog meer mensen ervaring?

4. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Hier!

Wij zijn uitstekend behandeld door een kinderfysiotherapeut, die haar manueel behandelde en mij ook allerlei tips en oefeningen meegaf om haar voorkeurshouding te veranderen (ze had al een wat scheve schedel). Hij leende me zelfs een tijdje een deltakussen.
    Het is helemaal goed gekomen!

5. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,669
    1,427
    113
    Hier ook ervaring, rond de 3 maand de fysio gebeld want zijn hoofdje werd zo plat aan een kant. Ze kwam hier ook aan huis, we kregen oefeningen die we iedere dag moesten doen en tips en een zijslaapkussen omdat hij absoluut niet meer op rechts mocht liggen. Hoofdje was al behoorlijk plat namelijk :(. Nog een afspraak via haar bij een manueeltherapeut maar er zat niks vast dus dat was snel bekeken. Het ging heel snel vooruit en met 3 maand (dus toen hij 6 maand was)was het hele probleem weg en hoefden we niet meer. Nu zie je er niks meer van en beweegt hij vrij alle kanten op.

6. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hier vanaf 6 weken met osteopaat bezig geweest en vanaf 3 mnd met fysio. Door een waarschijnlijk tekorte nekspier heeft Sven een voorkeur voor rechts. Helaas heeft alles onvoldoende geholpen en krijgt Sven over 1 maand een redressiehelm.
    De oefeningen die we deden waren niet pijnlijk voor Sven, maar toch vond ik het wel sneu. Hij moest veel draaien in een richting waar hij niet naar toe wou, dus hij werd best wel eens overstuur ervan.
    Luna86 heeft hier een topic gestart over redressiehelmtherapie, daarin zijn ook mamma's die je veel kunnen vertellen en tips kunnen geven.

7. misstiana

misstiana Fanatiek lid

Mar 13, 2008
    1,565
    0
    0
    Hier goede ervaring. Ze legt alles uit en geeft oefeningen en tips. Als het heel duidelijk te zien is aan het hoofd dan maken ze meting en bij veel afwijking word je doorgestuurd naar iemand die een helmpje gaat maken of kijken of er een hempje nodg is.

Hier bleef het bij fysio en.... van een plat hoofd is bijna niets meer te zien.

Groetjes

8. joycje

joycje Fanatiek lid

Aug 21, 2009
    1,079
    0
    0
    Hoi,

Hier ook fysio gehad. Mike had een sterke voorkeur naar rechts. We moesten zijn bedje verplaatsen. Zodat hij naar links moest kijken om ons binnen te zien komen. Ook kreeg hij een zijslaap kussen. Hier sliep hij heel goed in. Eerste instantie moest Mike ook een helmpje. Maar na drie weken heel veel oefenen scoorde hij een stuk beter dus hoefde het gelukkig niet.

oefeningen die we bijv. kregen was hem op schoot zetten en dan met rechte rug naar rechts bewegen en dan moest hij oefenen zijn hoofdje recht te houden en niet op zijn schouder te laten hangen. En andersom natuurlijk ook.

Ook zijn beentjes gebruiken. Teentjes naar zijn mond en hierdoor stimuleren beide kanten op te draaien. Ook met een favoriet spelletje zijn hoofdje alle kanten op te laten bewegen..
    Enz enz.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes!.

9. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

May 21, 2007
    2,779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Bedankt voor alle antwoorden. Vind het toch wel een beetje spannend wat de fysio allemaal gaat zeggen en doen. Hoop dat we nog wel op tijd zijn met de fysio te laten komen en dat hij het gewoon met oefeningen kan verhelpen.
    Hoe lang is de fysio eigenlijk ongeveer bezig?

10. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,669
    1,427
    113
    de eerste keer ongever 1 uur binnen geweest en de rest van de tijd max 30 minuten en dan nog vaak om veel te spelen met de kleine omdat het zo goed ging en er per keer vooruitgang in zat ;)

11. Chris81

Chris81 Actief lid

Oct 29, 2007
    252
    0
    0
    hier komt ook as dinsdag voor de eerste keer de fysio, ivm zelfde probleem, ben dus net zo benieuwd als jij..

12. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

May 21, 2007
    2,779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Spannend. Ben benieuwt wat de fysio bij jullie allemaal gaat doen en zegt. Ik hoop wel dat Tijs er niet teveel hinder van ondervind. Laat je weten hoe het bij jullie is gegaan?

13. Chris81

Chris81 Actief lid

Oct 29, 2007
    252
    0
    0
    ja is prima,.mijn meisje heeft door een snelle bevalling haar linkerzijde geblokkeerd gehad, is nu 2x behandeld door osteopaat, dat heeft al goed geholpen, maar ze blijft het moeilijk vinden om goed naar links te draaien, daardoor dus een voorkeur naar rechts, en al best een afplatting te zien.

14. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

May 21, 2007
    2,779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Osteopaat zijn we ook geweest maar hier eigenlijk niet veel aan gehad. Hij zag ook wel een lichte voorkeurshouding maar zag hier verder geen probleem in. Nu is het toch wel zo erg geworden dat de huisarts vond dat de fysio er maar eens naar moest kijken.

15. Romy1979

Waarschijnlijk gaan ze dan ook het hoofdje opmeten met een bandje. Dat maken ze eerst warm en dan wordt het zacht. Vervolgens gaat het om het hoofdje en wordt het vrij snel weer hard.
    Aan de hand daarvan kunnen ze bepaalde berekeningen maken.

De fysio was hier altijd ongeveer een minuutje of 20. Sven hield het echt niet langer vol als 15 minuten.

16. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

May 21, 2007
    2,779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Nou de fysio belde zo straks of hij vandaag kon komen omdat er iemand was uitgevallen. Dus hij is net geweest. Bleek dat het hele lichaam van Tijs scheef was. Dat was ons ook al opgevallen maar had er verder niks achter gezocht. Waarschijnlijk door krampjes heeft hij de boel zo aangespannen dat zijn hele lichaam nu vast zit in een houding. Nu moeten we zijn onderlichaam de andere kant op draaien en dat een paar keer per dag doen. Ook een oefening gekregen om hem zijn handjes meer te laten openen. Het is dus niet zozeer een voorkeurshouding van zijn hoofdje maar meer in zijn lichaam. Volgende week dinsdag gaat hij zijn hoofdje opmeten met zo'n bandje zoals jij beschrijft Romy en dan over 5 maanden nog eens om te kijken of er vooruitgang inzit of dat hij eventueel een helmpje zou moeten. Hij dacht echter wel dat dat waarschijnlijk niet nodig zou zijn omdat hij goed reageerde op de oefeningen en hij nog redelijk jong was. Hij is trouwens bijna een half uur met Tijs bezig geweest. Ook adviseerde hij om hem voorlopig in de maxicosi te leggen in plaats van in de wipstoel of box zodat hij lekker gebogen zit.

17. Romy1979

Heb je misschien een hele zware bevalling gehad? Zowel voor jou als voor je kleine?

Wel fijn dat de fysio al is geweest en dat je nu weet wat je kan gaan doen. Ik ging altijd elke avond voordat Sven in bad ging een half uurtje de oefeningen doen met hem. Zo werd het echt een avondritueel. Nu hoef ik de oefeningen niet meer te doen, want Sven doet het allemaal vanzelf al.

Heel veel succes!! Het is goed dat je er al zo vroeg bij bent, dan komt het vast weer goed.

18. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

May 21, 2007
    2,779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Nee geen zware bevalling juist een hele snelle.
    Wel zat hij volgens mij in mijn buik ook ongeveer in deze houding.
    Ben echt benieuwt hoe lang het duurt voor we echt vooruitgang gaan zien.

19. Chris81

Chris81 Actief lid

Oct 29, 2007
    252
    0
    0
    hier was het ook een erg snelle bevalling. ben benieuwd wat ze er morgen van gaan zeggen hier
    fijn dat ze al vervroegd geweest zijn bij jou.. hopelijk heeft tijs baat bij de oefeningen!

20. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

May 21, 2007
    2,779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    We merken nu al echt vooruitgang en ben benieuwt of de fysio dit ook ziet als hij vanmiddag weer komt. Vind het toch wel spannend dat hij zijn hoofdje gaat meten en hoop dat de afwijking niet al te groot is.
    @Chris hoe laat komen ze bij jullie vandaag? Heel veel succes in ieder geval.

Share This Page