hoi, mijn zoon van 1 jaar eet inmiddels bijna alles, alleen houdt hij niet van tussendoortjes. Althans, hij houdt niet van koekjes, crackers, rijstewafel, soepstengels etcetera. Wel houdt hij nog steeds heel erg van flessen melk. Hij eet 2x per dag brood (per keer wel 3 boterhammen, zonder korst) en hij eet een normale portie avondeten. Meestal met de pot mee, soms een potje (en dan een potje voor 1 jaar). Fruit eten gaat ook prima, en yoghert of een ander toetje vindt hij ook heerlijk. Ik vind het erg moeilijk om de hoeveelheid melk te verlagen. De richtlijn vanaf een jaar is max 300 ml, maar zoon wil graag veel meer. En vooral nachts lijkt hij echt honger te hebben. hebben jullie tips? Wat kan ik hem extra als tussendoortje aanbieden (wellicht komt daar de honger vandaan?), en hoe hebben jullie de melk kunnen afbouwen?
Extra fruit en rauwe groente geven? Dochter krijgt dat voornamelijk als tussendoortjes. Komkommer, paprika, tomaat... Of wat soep tussendoor. Hoeveel melk krijgt hij dan? Ik moet eerlijk zeggen dat ik me op die leeftijd niet meer bezighield met hoeveel melk ze dronk. Het zal vast meer zijn dan die 300ml, zelfs nu op 2,5 jaar nog. Maar zo'n drama lijkt me dat nu ik weet niet, als hij verder flink eet.
Een keer extra fruit tussendoor geven? Of een schaaltje yoghurt tusendoor, evt. gemengd met fruit, vind hij hier erg lekker! Houd hij van rauwkost? Gewoon lekker stukjes komkommer, paprika, tomaatjes enz?
hij krijgt soms wel 600 a 700 ml per dag aan melkproducten. yoghert vindt hij inderdaad erg lekker, maar moet je eigenlijk ook weer mee rekenen met de melkprodukten. Kan dat geen kwaad als je te veel geeft? Wij geven opvolgmelk, maar heb weleens gehoord dat hij dan juist te veel van de toegevoegde vitamines en zo binnen krijgt? Overigens is hij prima op gewicht, keurig op het gemiddelde. En hij verbruikt denk ik wel veel energie, want hij is druk aan het oefenen met los lopen. Dus de honger kan ik wel verklaren, hij wil de hele dag lopen Rauwkost is een goede tip! Geven jullie dat al zo uit de hand? Hij krijgt nu nog veel dingen geprakt enzo, maar dat gaat bij bijvoorbeeld paprika niet zo goed...
Wauw wat een goeie eter! Je zou niet verwachten dat hij honger heeft. Kan het zijn dat die nachtelijke flesjes voor de gezelligheid zijn? (troost, sabbelen, etc). Geef je overdag ook nog flessen? (wij waren toen al over naar bekertje, DL wilde juist niet meer de fles).
Ja tuurlijk, op deze leeftijd gewoon zo uit de hand geven. Idem met fruit. Zelf kauwen vult veel beter, dus wellicht heeft hij dan ook minder honger 's nachts. Kijk eens of hij andere 'melkdranken' ook lekker vindt? Sojamelk, rijstmelk, amandelmelk... Dan kan je daarmee wat variëren.
hij heeft pas 3 tanden, dus vandaar dat ik paprika nog wat lastig vind... maar ga zeker proberen! en de melk-varianten vind ik een briljante tip! heel erg fijn. Als de vraag om melk alleen nachts zou zijn, denk ik zeker dat het ook te maken heeft gezelligheid en aandacht, maar hij vraagt er overdag ook erg om. Hoe zoekt zelf zijn flessen, en wordt heel mopperig, en pas weer gezellig als hij melk krijgt. overdag krijgt hij inderdaad ook dus nog melk. We proberen ook met bekertje (wil hij niet uit drinken) en we geven ook andere drankjes zoals water, diksap. maar dat lijkt niets te doen met zijn verlangen naar de fles melk
Wat shakes zegt klopt over het kauwen...dat stilt ook de honger dus lekker uit de hand geven. Die 300 is niet op de ml nauwkeurig natuurlijk dus geef je 250 of 350 zit dat wel goed. Maar 600-700 dat lijkt mij wel erg veel. Dat zou ik toch proberen te verminderen. Op welke momenten drinkt hij melk en drinkt hij uit een open beker al?
Mijn dochter is bijna 13 maanden en krijgt nu: Ontbijt 200 ml pap Tussendoor fruit en water of thee Lunch 1 broodje met boter en beleg en 150 ml melk Tussendoor soepstengel, fruit, of groente en drinken Avondeten 200 gram met de pot mee Tussendoor fles met 200 ml melk Mijn meisje krijgt dus ook 600 ml melk binnen, 's middags uit een beker en 's avonds uit de fles. Het cb heeft hier aangegeven dat dat prima is. Ons meisje is al vanaf het begin een goede eter. Ze geven het vanzelf wel aan zeiden ze. Ik geef alleen nu nog geen toetje, dat komt straks wel als die laatste fles minder interessant wordt.
Geprakt eten geeft veel minder verzadigd gevoel dat goed uitgebreid kauwen, plus dat het kind veel sneller klaar is met eten, dus ook minder verzadigd. Als hij 6 boterhammen per dag wegkrijgt, waarom de rest dan prakken? Dat hoeft echt niet op deze leeftijd. Daarnaast zou ik overdag ook geen flessen meer geven, gewoon melk uit de tuitbeker, zul je zien hoeveel dat scheelt in hoeveelheid drinken.
Wat betreft hoeveelheid melk.. mijn zoontje drinkt bij het ontbijt en ook bij de lunch 240ml melk.. dus 480ml op een dag (2 boterhammen 's ochtends en 's middags idem, met korst). Soms tussendoor nog een beetje melk.. verder gewoon water (maar hij drinkt niet zo veel, alleen tijdens eetmomenten).
waarom geef je de boterham zonder korst? ook zonder tanden werken ze die korsten perfect weg hoor! dan blijft er ook weer wat meer boterham over om op te eten! misschien een optie om overdag over te gaan op water/sap/thee uit een tuit/rietjes of open beker? en alleen de melk evt uit de fles? paprika en snoep tomaten gaan hier ook heel goed naar binnen! en koek hebben ze echt nog niet nodig als ze willen, fruit of groente is een perfecte vervanger toch! beter kan niet! jeetje 240 ml in 1 maaltijd naar binnen, dan zullen ze wel vol zitten ja. waarom kies je voor zo'n grote hoeveelheid?
Hier bijna 1 jaar. Ochtend brinta met Ong. 150 ml volle melk. Rond 9 uur fruit gewoon stukjes 12.00 uur boterham 1 stuk met 100 ml volle melk of karnemelk 15.00 fruit of een cracker of komkommer iets tussendoor dus. 17.00 warme hap de maaltijd prak ik. Meer omdat ik ook gruwel als het niet gemengd is maar ze heeft altijd wat komkommer ofzo erbij dus wat te knagen. Toetje erbij 19.00 fles 150 5 als het pak op is stoppen we hiermee geloof dat het meer gewoonte is dan nog voor het vullen. Maar zelf ook even afscheid nemen van deze tijd. Ze drinkt een halve rietjes beker ( avent) met roofvogel de rest waste of slappe thee is ze dol op.
Ik heb de 16 u. en later de 12 u. melkfles ineens niet meer gegeven. Ipv. daarvan deed ik thee of diksap in z'n fles . Nu drinkt hij al een tijdje uit een rietjesbeker. Zijn eet patroon is ongeveer dit. Totaal 3 boterhammen. 3 kaakjes 1 of 2 stuks fruit. Warme maaltijd met ons mee. 's ochtends in z'n bed 180 ml met 5 schepjes nutrilon en 2 schepjes pap. 's avonds 210 ml met 5 schepjes nutrilon en 3 schepjes pap. Hij is 13 maanden. Ik pureer niks meer. Soms drinkt hij een hele rietjesbeker leeg, ik denk dat dat ook wel richting de 240 cc gaat.
Wat een grote eters! Mijn dochter van bijna een jaar eet per dag een rijstwafel, een boterham (zonder iets erop, dat wil ze niet), een stuk fruit gepureerd (anders is het ene beetje knabbelen en daarna gooit ze hem weg) en 's avonds een beetje warm eten. Wel nog onbeperkt bv dan.
Hier bijna 12 maand en het schema is momenteel als volgt. 07.00 fles van 180/6 en een broodje boter 10.00 fruit Over de ochtend een fles diksap van 200cc 12.00 fles van 180/6 en een broodje boter Over de middag dan weer een fles diksap van 200cc Rond 15.00 fruit of een organics koekje Rond 17.00 warme maaltijd en een bakje blanke kwark Rond 18.30 Melkfles van ongeveer 120/4 (gaat meestal niet op) Ik vind het ook lastig om de melk te minderen. Komt vanzelf, denk dat ze het zelf ook wel aan gaan geven. De avondfles gaat er ook nog maar amper in. Misschien straks wat later het avondeten als de avondfles helemaal vervalt. Het cb vertelde mij dat ik al helemaal over mocht gaan op halfvolle melk ipv nutrilon, maar heb toch het idee dat dat nog niet zo vult. Misschien dan meer brood erbij. Het blijft toch even puzzelen en uitproberen.