Dochter loopt 2,5 jaar voor, lezen

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Zonnebeertje, Feb 28, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kim078

Kim078 Actief lid

Dec 23, 2012
    215
    7
    18
    Ik werk zelf binnen het Jenaplan onderwijs, heb weliswaar een bovenbouwgroep maar bij ons op school leest elk kind op het eigen niveau.. Ik zou toch verwachten dat ze gewoon verder kan op de leerlijn, en dit ook aan ze vragen en verwachten. Verder lezen kinderen bij ons als ze avi-uit zijn boeken die ze zelf leuk vinden. Dat vinden ze leuk genoeg. Van mini-informatieboekjes tot leesboeken.

2. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

Jul 1, 2007
    4,257
    0
    0
    ik heb maandag gesprek op school,dan ga ik het overleggen.
    Ja, de werkbladen van feestneus en andere boekjes doet ze ook, maar krijg idd het idee dat ze haar een beetje laten 'zwemmen"

3. adi

adi Niet meer actief

#23 adi, Mar 1, 2014
    Last edited by a moderator: Mar 1, 2014
    Ik mocht al heel vroeg 'boekverslagen' schrijven, vanaf een jaar of 7. Als ik klaar was met een boekje liet de juf mij een kort verhaaltje schrijven over het boek. Om analytisch en begrijpend lezen te stimuleren.

Daarnaast mocht ik gedichten lezen (op kinderniveau natuurlijk) en dan daar een tekening over maken.

Tegenwoordig zullen ze hele berdiepingsmethodes hebben, toen waren deze dingen voornamelijk door de juf in samenspraak met mijn ouders bedacht.

4. dds

dds Fanatiek lid

Jan 1, 2009
    3,936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    In groep 4 gebruikt de leerkracht geen leesmethode meer….dat wordt taal en begrijpend lezen. De school zal wel een tech. lezen methode hebben maar die kan heel makkelijk op niveau gegeven worden…..

5. Sallie

Sallie VIP lid

Sep 27, 2008
    8,257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Ik ga er voor het gemak even vanuit dat de school van je dochter de methode veilig leren lezen gebruikt. Ik heb zelf 4 jaar groep 3/4 gehad, dus wel wat ervaring. Ook voor snelle lezers biedt de methode genoeg uitdaging, het zgn zonnetjes niveau. Dat je dochter op groep 5 niveau leest, gaat puur over het technisch lezen, dus hoe ze de letters die ze ziet verklankt. Binnen de methode is het werk voor de zonnetjes veel breder. Er zit begrijpend lezen in, creatief schrijven, puzzeltjes en stillezen. Daar zou ze ip voldoende aan moeten hebben.

Wat groep 4 betreft, veel scholen werken tegenwoordig met Estafette, een methode voor technisch lezen. Ook daar heb je een hoger niveau, de estafette loper, waarin kinderen worden uitgedaagd.

Goed dat je een gesprek hebt, het is belangrijk om te weten hoe je dochter zich ontwikkelt en wat school daar aan doet!

6. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Sallie, voor mijn zoon is zon nog veel te gemakkelijk. Hij leest sowieso een half jaar geleden (oude) avi 8, zowel technisch, begrijpend etc. Dus om te zeggen dat de zonnetjes methode alles is? Niet voor alle leerlingen!

7. Tamio

Tamio Niet meer actief

De zonlijn zal voor de meeste kinderen inderdaad voldoende uitdaging bieden maar niet voor álle leerlingen. Er altijd uitzonderingen.

Share This Page