Dochter loopt achter in de ontwikkeling

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by januari2010, Nov 7, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    heb hier een 3jarige met een taal-gebruiksaanwijzing. ook hier extra ochtend op de psz omdat het praten niet echt opschiet. kids in zijn klas die jonger zijn kletsen alsof het al 20jaar zo gaat bij ze. maar mijn zoontje praat in delen zeg maar. enige zin dat hij goed kan zeggen is 'mag ik ....' verder missen vaak woorden in zijn zinnen. de - het - een, gebruikt hij niet. hier werd ook logopedie aangeboden maar vond het eigenlijk niet nodig. het komt vanzelf. en idd hij praat al wel iets beter sinds de extra dagdeel op psz. en heb er wel alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. ja het duurt langer dan bij andere kids, maar niet iedereen is het zelfde. nog nooit een 30jarige gezien die niet kan praten omdat hij geen logopedie heeft gehad ;)

2. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    nee? Nou ik wel...een die heel slecht praat, zijn zinnen opvreet, woorden vergeet of gewoon niet weet...en daarbij ook nog eens heel slecht kan lezen en schrijven omdat hij dat gewoon niet goed heeft geleerd....(niemand ooit aandacht aan besteeds in ieders geval....)

vandaar hier wel logo..al vanaf haar 2 jaar.....en nu nog steeds ondanks dat het een spraakwaterval is...

3. januari2010

januari2010 Niet meer actief

Bedankt voor alle lieve reacties en wat fijn dat er meer ouders in hetzelfde schuitje zitten!
    Vind vooral de tip over tien keer hetzelfde zeggen in twee minuten (sorry weet even de naam niet en kan niet terug) heel goed. Ik herken mezelf daar wel in... Erg eigenlijk.

Op het consultatie buro en bij de psz zeggen ze dat ik het nu echt even tijd moet geven en dat ga ik ook doen. Ze is ongeveer een half jaar ziek geweest en behoorlijk binnenste buiten gekeerd. Ook zijn we bij de kno arts geweest er zat toen wat vocht achter der oren maar niet schokkend, passend bij een verkoudheid.

De kinderarts heeft ook aangegeven dat we terug moeten komen als we geen vooruitgang zien. We geven het nu dus wat tijd en gaan anders over paar mandjes terug.

Inmiddels kan ze ook mama zeggen maar ook nu weet ze niet dat ik dat ben.
    Ze heeft overigens wel hele verhalen maar totaal in haar eigen taal.

Als ik bijvoorbeeld 'in de maneschijn' zing dan doet ze het liedje met haar handen wel mee waardoor ik denk dat het weinig met haar gehoor te maken heeft.

Vind het knap lastig allemaal, wil niet pushen of prestatie gericht zijn maar ik denk dat ze er zelf ook last van heeft vanwege de 'drift buien'.

Pffff..... Wat is mama zijn moeilijk zeg!

4. chocolaatje

chocolaatje Niet meer actief

Die mening deel ik wel een beetje.. Tegenwoordig hebben ze overal meteen een therapietje voor als iets niet snel genoeg gaat..

5. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    Ja idd. Als je niet voldoet aan boekje van cb dan ben je meteen 'anders' en moet je weer extra dit of lessen dat. Ja mijn zoon is wat trager met praten, maar zolang ik langzaam vooruitgang zie maak ik me niet zo druk. Hij heeft andere interesse

Lopen deed ie pas met 17maanden. Met zn 1e verjaardag kregen we al commentaar van cb dat er iets mis was waardoor hij nog niet loopt. Heup dit voet dat bla bla bla. Tja hij doet er gewoon wat langer over dan gemiddeld kind. Net als praten nu dus.

6. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Wij zijn sinds afgelopen maandag ook begonnen met logopedie. In de hoop dat het mijn zoontje helpt in zijn ontwikkeling en het kunnen uiten van wat hij wilt. En wat dus ook veel frustraties scheelt.
    Nu heeft mijn zoontje een ass, dus dat speelt ook wel mee. De achterstand is te verklaren.

Ik heb heel lang getwijfeld over logopedie. Het werd al voorgesteld toen hij 2 was, maar ik zag mezelf niet met mijn 2 jarige daar zitten. Concentratievermogen van 2 minuutjes, neh dat gaat m niet worden. En toen was er absoluut geen interesse voor taal bij hem. Nu is die interesse er wel en merk ik dat hij dolgraag wil praten. Het lukt hem alleen niet goed.
    Dus hoop ik maar dat we met logopedie stapjes vooruit komen.

7. Romy1979

TS, waar ik benieuwd naar ben: hoe is het taalbegrip van je dochtertje? Aangezien ze wel mamma zegt, maar niet gericht (begrijp ik uit je verhaal)

Kan ze bijvoorbeeld wel korte opdrachtjes doen?
    Dus als je zegt: wil jij de bal pakken, dat ze dat ook doet?
    Of lichaamsdelen aanwijzen?
    Dus jij vraagt: waar zit jouw neusje, dat ze die dan aanwijst?

8. shanandoah

shanandoah Fanatiek lid

Jan 21, 2012
    1,514
    0
    0
    Hier is het verhaal wel herkenbaar maar op een iets andere manier.
    Onze dochter praatte dus wel heel goed. Maar sloeg compleet dicht bij vreemden.
    Trok zich terug en maakte geen oogcontact.
    Als ik iets tegen haar zei reageerde ze totaal niet maar leefde compleet in haar eigen wereldje.
    Uiteindelijk heb ik er bij de psz naar gevraagd en die constateerden precies hetzelfde. Iets waar ik blij om was want iedereen in mijn omgeving zei dat ik spoken zag.
    Ze was toch slim genoeg?? Maar niemand begreep dat het niets met slim zijn te maken had maar het iets was in haar gedrag.
    Zij is toen 2 extra dagdelen naar de psz gegaan. En dat heeft enorm geholpen.
    Ook begon ik zelf handvaten te vinden voor dingen.
    Bijv.. als ze weer eens in haar eigen wereldje zat als ik tegen haar praatte. op een bepaald moment kwam ik erachter dat als ik tegen haar zong. Dat ik dan haar aandacht had. Een poosje heb ik dus alles tegen haar gezongen als ik vond dat ze echt even moest luisteren.

Inmiddels is ze net zo als de andere kinderen.
    Alleen een veeeeel zachter karakter en maakt nog steeds niet echt oogcontact. Voor de rest is het zoals het 'hoort'.
    Wij hebben toen een observatie laten doen door iets wat "vroeg erbij" heet. Misschien hebben ze bij jullie ook zoiets.
    Ze kunnen wat handvaten geven en proberen je te helpen om wat oplossingen te vinden bij problemen waar je op stuit.

Voel je absoluut niet schuldig.
    Het kan nog allemaal heel goed bijtrekken.
    Probeer op zoek te gaan naar je eigen handvaten.
    Zoals ik het had met het zingen.
    Probeer gewoon verschillende dingen je ziet vanzelf iets wat werkt.
    Succes meid. Ik weet uit ervaring dat het niet leuk is.
    Het liefst heb je gewoon dat je kindje lekker met de gemiddelden meedraait.
    Mocht je nog iets kwijt willen of willen vragen mag je me altijd pb-en.

9. Romy1979

Goede tip idd, hebben wij ook gehad. Integrale vroeghulp.

10. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Als ze een half jaar ziek is geweest dan kan het goed zijn dat ze zich even niet goed ontwikkeld heeft, omdat al haar energie naar het ziek zijn ging.
    Om de taal wat te stimuleren kan je door heel veel tegen haar te praten. Benoem alles wat je doet: bij aankleden: nu je trui, broek etc.
    Voorlezen en liedjes zingen.
    Je kan ook logopedie overwegen, al is het puur alleen voor tips over hoe je de taal kan stimuleren.

Ons zoontje heeft logopedie. Hij heeft een achterstand in taalexpressie en articulatie. We merken wel vooruitgang sinds de logopedie.

11. linda84

linda84 Fanatiek lid

Sep 3, 2006
    4,383
    36
    48
    Misschien is even rust voor jou dochtertje wel goed maar voor de tijd van ziek zijn had ze ook wel de leeftijd om mama te herkennen bij het woord mama. Ik weet dat je liever wil dat ik zeg dat het normaal is maar als ik jou zo hoor heeft ze wel een achterstand. maar ik zou toch eens naar een logopediste gaan.
    Ik weet hè belangrijk vroege signalering is zo loopt de achterstand niet steeds meer op.
    De boosheid/drift herken ik wel mijn zoontje word ook vaak bos als ik hem net kan verstaan. En dat is ook wel begrijpelijk.

12. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Hier begon mijn dochtertje 2 maanden voor haar 2e verjaardag steeds beter te praten en dat gaat nu ook erg goed!
    Hiervoor was het ook steeds wat woordjes...
    Het kan dus wel zo zijn dat je dochtertje door het ziek zijn hierin 'stil' is blijven staan.

Wel is het zo dat mijn dochtertje voor de tijd van praten wel duidelijk liet merken dat ze ons wel begreep en inderdaad van die kleine opdrachtjes kon ze uitvoeren.
    Lukt dat wel bij je dochter? Als je ze iets laat pakken of wegleggen? Of inderdaad vragen: waar is de pop (oid)?
    Dat ze nog niet goed kan praten is iets wat zeker nog kan komen, maar zelf zou ik het belangrijker/ zorgelijker vinden als ze me niet zou begrijpen of herkennen?

Als je twijfelt zou ik het wel eens met je HA of cb bespreken!
    Succes!

Share This Page