Mijn dochter van 14 maanden lust heel weinig groentes. Andere dingen zoals pasta, rijst, vis, vlees en aardappelen lust ze allemaal wel, maar verse groenten vindt ze echt niet lekker. Ik wil dat ze dat wel leert eten, maar hoe doe ik dat? En als je kind een keer heel slecht eet, geef je dan een extra toetje of laat je het zo en geef je niets extras?
groenten zijn wat meer bitter dan ander eten, en op de leeftijd van jouw dochter zijn bittere smaken idd moeilijk te laten eten. dat is heel normaal! een nieuwe smaak moet vaak minimaal 10x (dus 10 maaltijden!) worden aangeboden voor ie wordt herkend door een kind. acccepteren is dan nog een ander verhaal. dus je zult vooral veel geduld moeten. steeds opnieuw aanbieden werkt het beste. en je kunt wel een toetje oid aanbieden, maar ga haar honger niet opvullen met andere dingen die niet bij de maaltijd horen. (dus géén extra toetje!!) ze leert dan namelijk dat als ze geen groente eet, ze iets lekkerders krijgt. kinderen hongeren zichzelf niet uit, als je blijft aanbieden als ze honger heeft gaat ze het wel eten.
Nou ik heb hetzelfde probleem met mijn zoontje, wilde er ook al een topic over openen. Mijn zoontje eet dus ook geen groente, hij spuugt het gelijk weer uit zijn mond. Ook al we hem proberen af te leiden met een aardappel en daaronder groente eet hij de aardappel op en de groente verdwijnt terug op zijn bord. De truc met appelmoes werkt ook niet! Vind het ook heel vervelend want hij moet toch groente eten want dat is gezond. Nu eet hij gewoon aardappels en vlees maar groente niet. Lasagna, macaroni, spaghetti, nasi en dat soort dingen eet hij wel allemaal maar hollandse pot vind hij gewoon niet lekker. Weet ook niet zo goed wat ik ermee aan moet, weet wel dat ik me er maar niet meer druk over ga maken want dat werkt ook niet.
Hier ook een moeilijke groente eter. Ik ben gewoon begonnen met "zoete" dingen (rode kool met appeltjes en stoofpeertjes) en van daaruit wat meer gaan uitbreiden naar andere groenten. Ook deed een beetje appelmoes of een lekker stukje vlees erdoor wonderen. Nu eet ze bijna alles wat we haar geven. En als ze een keer slecht eet laat ik het maar zo. Wij hebben ook niet altijd trek.
Bedankt voor de tips, ik ga eens proberen wat zoetere groenten te geven. We aten vanavond witlof en daar zat ze echt van te gruwelen! Is natuurlijk ook wel erg bitter.
Wat ik me eigenlijk af vraag is of het nu ineens gekomen is, dus eigenlijk meer een soort van fase. Of dat ze dit altijd al heeft gehad, dus vanaf dat jullie begonnen zijn met de bijvoeding, en ze het dus 'niet lust'. Daar zit mi ook een heel verschil in.
Hahaha, nu moet ik gauw een receptje gaan zoeken. Ik lees deze tip wel vaker, maar eerlijk gezegd heb ik het nooit gedaan. Tot zo!
Even gegoogled Ingrediënten 2 eetlepels olie 1 zak Hollandse roerbakmix (400 g) 100 g bloem 2 eieren 1 appel, geraspt 150 ml yoghurt halfvol Materialen bakplaat bakpapier Bereiden Verwarm de oven voor op 200 °C. Verhit de olie in een wok en roerbak hierin de groenten 4-5 minuten, breng op smaak met zout en peper. Bestrooi de groenten met de bloem, en roer daarna de eieren erdoor. Schep op de met bakpapier beklede bakplaat op enige afstand van elkaar 10 hoopjes groentemengsel en laat ze in 20-25 minuten gaar en goudbruin worden in de oven. Roer de appelrasp door de yoghurt. Serveer dit als dip bij de groentekoekjes. Tip De groentekoekjes zijn zowel koud als warm te eten.
Indiase groentekoekjes: Ingrediënten 2 dl zonnebloemolie 1 zak oosterse wokgroente (diepvries, 750 g) 1 blik linzen (400 g) 225 g bloem 1 eetlepel kerriepoeder 2 theelepels suiker 3 eieren 2 dl melk 1 zakje amandelschaafsel (45 g) 1 pot raita (250 ml) Materialen wok Bereiden In wok 2 el olie verhitten en groenten hierin 3 min. roerbakken. Linzen goed laten uitlekken. In ruime schaal bloem, 1 1/2 tl zout, kerriepoeder, suiker, eieren en helft van melk mengen en roeren tot heel dik beslag. Beetje bij beetje rest melk toevoegen. Wokgroenten, linzen en amandelen erdoor scheppen. In ruime koekenpan rest olie verhitten. Een paar juslepels vol groentemengsel naast elkaar in pan scheppen en groentekoekjes om en om in ca. 4 min. bruin en gaar bakken. Uit pan halen, op keukenpapier laten uitlekken (eventueel in oven op 120 °C warmhouden) en rest bakken. Warme groentekoekjes op 4 borden leggen en raita erbij geven.
Haha, de hint was begrepen ! Maar idd google, zelf niet aan gedacht... Eigenlijk vind ik ze helemaal niet zo lekker klinken, haha. Maar kunnen het misschien weleens proberen, misschien is het super lekker !
Of dit lekkere recept: Ingredienten: 4 aardappels Zout en peper Knoflookpoeder Paprikapoeder Halve courgette in blokjes 1 rode paprika in blokjes 1 wortel in blokjes 1 ui, gesnipperd verder: 3 eieren Paneermeel Bereiding: Kook de aardappels gaar met wat zout. Stamp ze fijn. Kook de wortelblokjes even voor ook in wat water. Bak ondertussen in olie de courgette, ui en paprika aan met zout, peper, paprikapoeder en knoflookpoeder. Voeg de wortelblokjes toe en bak het goed door. Meng de groenten met de aardappelpuree en laat het afkoelen. Klop de eieren los en doe het in een bord. Doe in een ander bord paneermeel. Neem een beetje aardappelmengsel en maak er schijfjes van in je handen. Haal door paneermeel, dan door ei en dan weer door paneermeel. Bak ze in een laagje olie goudbruin aan beide kanten
Je kan natuurlijk ook een boerenomelet maken: Bereidingswijze van Boerenomelet Verdeel de sla over twee borden. Maak de champignons schoon en snijd ze in plakjes. Pel de uien en snijd deze fijn. Verhit de olie in een koekenpan en bak hierin de ui enkele minuten samen met de champignons. Klop in een kom de eieren los met de melk, peper en een beetje zout. Roer de ham erdoor. Giet het mengsel over de champignons in de koekenpan. Laat de omelet op een laag vuur net gaar worden. Laat de omelet op een bord glijden en snijd hem doormidden. Schuif de halve omeletten op de borden met sla. Strooi wat grofgehakte peterselie over de omeletten. Serveer het met stokbrood, toast
Hmm die klinkt al iets lekkerder moet ik zeggen. Alleen niks voor mijzelf ! Maar we 'vergiftigen' alleen de kindjes naturlijk he !
Lekker langs elkaar heen ! Maar een omelet is idd ook een erg goed idee en kan ook van alles in ! Lekker !
Of quiche: Broccoli quiche Ingrediënten voor 4 personen Stronk Broccoli, pakje magere spekreepjes, bakje champignons (kastanje), 1 zacht geitenkaasje, 2 eieren, klein bakje creme fraiche, hal pakje deeg voor hartige taart. Bereidingswijze Bak de champignons en de spekjes. Laat even de kook gaan over de broccoli. Meng de eieren het bakje creme fraiche en de helft van het geitenkaasje door elkaar. Laat de broccoli, de spekjes en de champignons een beetje afkoelen en meng dan alles door elkaar. Vet een taart springvorm in met boter. Leg 5 a 6 plakje deeg voor hartige taart op elkaar en rol uit met een deegroller. Drapeer het deeg in de springvorm. Doe de vulling daarna in de springvorm. Verdeel de rest van het geitenkaasje en leg dit bovenop. Bak de quiche ongeveer een half uurtje op stand 6 in de oven. Serveertips Met een salade erbij een prima hoofdgerecht!
Als ik eenmaal op dreef ben.... Han, dat zijn toch lekkere receptjes, ook voor ons en makkelijk te maken!