Ik heb ergens gelezen (boekje van CB) dat kindjes die volledig bv krijgen meteen goed ijzerrijk voedsel moeten krijgen met 6 mnd, omdat de voorraad dan op is (of zoiets). Er werd aangeraden om dus meteen met vlees te beginnen. Nu wil ik eigenlijk graag straks met Rapley beginnen met bijvoeden, misschien half gecombineerd met gewoon geprakt eten. Ze eet nu al jbpm prutje van een lepeltje, dus dat zou ik zo kunnen blijven doen met fruit/groenten, maar ik ben ook wel gecharmeerd van Rapley en zijn theorie. Anyway, mijn vraag is, hoe geef je dan vlees? Gehakt heel klein rul bakken en dan er doorheen geven? Of juist een stukje vlees waar ze zelf af kan happen? Ik heb echt geeeen idee!!
Wij hebben vanaf een maand of 8/9 af en toe vlees gegeven aan de oudste twee. Dit alleen wanneer het ergens doorheen zat, dus als ze bijv maccaronie aten, of kip tandori aten etc . (dus idd rul gebakken gehakt, kleine hap klare brokjes kip). Bij de jongste gaan we pas als ze een maand of 12 is beginnen met vlees. Het eerste jaar is vlees namelijk niet nodig, later ook niet nodig, maar dan worden vlees vervangers geadviseerd.
ik heb dit nog nooit gehoord eigenlijk. ik ben met mijn zoon rond de 9 maanden dacht ik begonnen met vlees. mijn dochter heeft het nog niet echt gehad (een keer toen mijn moeder haar een potje had gegeven, ik vind het zo vreemd dat in nederland vlees in de 6 maanden potjes zit...) ze is nu 8 en een halve maand en krijgt af en toe een piezeltje, maar nog niet echt vlees. ik ga binnenkort denk ik 1 a 2 keer per week vlees geven. mijn zoontje at alleen gepureerd, dus daar pureerde ik het (hij weigerde alles wat niet gepureerd was tot ruim een jaar...) mijn dochter eet wel veel zelf, ik doe een combi geprakt/ rapley. ze eet haar groente en aardappel nu deels ongepureerd, ik denk dat ik gewoon zachte stukjes vlees zo ga geven. kip ofzo. dat ze zelf kan kauwen. hardere vleessoorten kun je heel fijn snijden en door gepureerde aardappel doen. wat ook handig is is kleine gehaktballetjes, een soort soepballetjes zeg maar. die kunnen ze vastpakken en ook kauwen. mijn zoontje vond ze altijd heerlijk!
BV of KV maakt niet uit. Na 6 maanden raakt de natuurlijke ijzervoorraad van je kindje uitgeput en er moet natuurlijk wel genoeg ijzer binnen komen. Een makkelijke manier om ijzer binnen te krijgen is vlees maar er zijn ook andere manieren. Geen idee hoe je dit met Rapley doet maar er zijn vast mama's die dat wel weten.
Moedermelk bevat humaan lactoferrine, een ijzerverbinding die heel gemakkelijk door het lichaam opgenomen wordt. Je hoeft je dus ook na 6 maanden niet direct druk te maken over ijzertekorten als je gewoon op verzoek bv blijft geven naast de bijvoeding.
Dus ik hoef niet direct rare dingen uit te halen met vlees? Dan ga ik gewoon lekker Rapley'en, en dan zien we wel wanneer we dat toevoegen! Het staat wel echt in mijn CB boekje: "Begin als je borstvoeding geeft snel met vlees, je kindje heeft behoefte aan ijzer. Dagelijks één a twee eetlepel(s) vlees is voldoende." Maar goed, die zeggen wel vaker iets Ik ga wel gewoon lekker zonder vlees beginnen!
Oef, da's echt een beetje verouderde info dan! Na 6 maanden MAG vlees, maar in principe hoeft het het eerste jaar niet.
Precies, je geeft zelf het antwoord al ! Wilde ik namelijk net gaan zeggen toen ik het stukje over het cbboekje las. Maar je was zelf ook al tot die conclusie gekomen. Cb's en dus ook hun boekjes 'zeggen' soms de meest vage dingen ! De tip van de gehaktballetjes vind ik wel een goede overigens.