Kleding 'drama'

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Pleak, May 7, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pleak

Pleak Fanatiek lid

May 30, 2011
    3,620
    218
    63
    zuid-holland
    Mijn zoontje heeft een sterke mening. Die respecteer ik, voor zo ver mogelijk. Over het algemeen gaat dit goed. Ik luister naar hem, maar als ik aan geef dat iets echt niet kan, lukt, uitkomt, dan luistert hij (meestal) ook naar mij.
    Maar nu het warmere weer er aankomt loop ik toch een beetje vast met hem. Hij wil pertinent geen t-shirt aan. Hij vertikt het. En als ik hem dan zo ver heb om er een aan te doen, vraag hij heel de dag of hij weer uit mag en zit steeds met een ongelukkig gezichtje aan zijn mouwtjes te trekken (om ze over zijn blote onder armpjes te trekken?).
    Nu kan hij nog makkelijk lange mouwen aan, maar er komt weer warmer weer aan en op een gegeven moment wordt het toch te warm voor zijn shirtjes met lange mouwen.
    Komt dit iemand bekend voor? Zal dit weer een fase zijn of heeft hij misschien ergens last van?
    Mijn zoontje praat nog bijna niet en kan dus ook niet goed aangeven wat er nu precies is. Wel merk ik aan hem dat hij het echt heel vervelend vindt.
    Hij is zelf mee geweest om ze te kopen, maar zodra ze aan moeten, haakt hij af.
    Iemand tips?

2. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Tja.. Ik herken dan. Dochter ook met sterke mening, wil, doorzetter...

Hier dus op meerdere vlakken in kleding.
    - ze houd echt niet van 3/4 pijpen in legging of 3/4 mouwen: ze trekt het steeds naar beneden, kan echt uit haar bol gaan, gillen, uitkleden. Ze kan goed aangeven/praten/antwoorden: ze vind dat niet leuk. Wat daar niet leuk is weet ik niet. Ik negeer het vaak ;))
    - ze wil zelf kleding uit kast kiezen.
    - ze wil vaak kleding niet aan qua lengte niet veel haar uitmaakt wat. Ze wil per se iets niet. Ik bied dan iets anders aan.
    Met dwang kleden heeft niet veel zin ze trekt uit en kan nog uren doorrammen.
    O ja ze heeft ook puntje bij dat alles moet "dicht" of "open" dus ook vestjes, jassen etc ze kan zelf ritsen dus is continu strijd;) ze heeft erg sterke wil in hoe ze dat wil en je kan dat te warm of te koud vinden haar idee over is wet;) meestaal lukt alles met afspreken.

Wat ik doe is of laat zelf uit kast kiezen of laat setjes zien. Ik vraag haar mening en of ze dat wil etc. Soms ga ik nog eerder haar "voorbereiden" ik zeg dat we gaan naar buiten!! En dan moet je aan... En voel dat zin met omschrijving van kledingstuk zodat ze dat al input krijgt en onbewust akkoord gaat.
    Ik kan lastig uitleggen hoe ik dat precies doe maar ik doe alsof ze zelf mag beslissen en keuzes maken terwijl dat niet helemaal waar is;)blijkbaar dat "zelf" is zo sterk dat ze dat nodig heeft om houvast te hebben aan dingen.
    En ik wissel vaak kleding per dag en doe diverse ook thuis om aan laten wennen aan kleding die ik wil en ze niet bijv (ik moet ook soms passen en dat lukt alleen zo;)))

Misschien kan je shirt aandoen hem met vest paar dagen lang hetzelfde stijl (diverse shirts en vesten) en als je vind te warm thuis of buiten vragen hem of hij vest uit wil doen. Ik gok op "nee"' maar als hij "ja" zegt dan is soort van zijn beslissing.
    Is maar ideetje hoor misschien werkt dat totaal niet.

3. Pleak

Pleak Fanatiek lid

May 30, 2011
    3,620
    218
    63
    zuid-holland
    dank je wel voor het mee denken.
    Dat "dicht of open"klinkt heel bekend ;) Hier is het jas uit, of dicht. Een stukje open levert zonder twijfel een heel overstuur jongetje op.
    Ik laat hem al zelf zijn kleren uit kiezen. Maar dan pakt hij dus altijd zijn shirt met lange mouwen. Meestal geef ik dan de optie: Of dit t-shirt of dat t-shirt. Uiteindelijk doet hij m wel aan, maar dan gaat hij dus heel de dag aan zijn mouwtjes trekken en lijkt zich echt vervelend te voelen. Mouwen op schuiven (met bijv eten oid) is hier ook geen optie.

Van dat vestje is idd missch een optie! Dan heeft hij zijn shirt aan en ook lange mouwen... wie weet.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    Misschien dat hij ze wel aan wil als het echt niet anders kan (lees: als het warm is).

Mijn dochter vindt korte broeken en t-shirts met korte mouwen ook niets. Ik heb een aantal keer (onder lichte dwang) een t-shirt met vest bij haar aangedaan. Zo kon ze er een beetje aan wennen. Het gaat nog steeds niet van harte, maar het wordt meesta ool geen krijsen en op de grond liggen ed meer.

5. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

Nov 17, 2014
    4,059
    21
    38
    Female
    Hier is het nog net niet drama. Maar wel als mouwen opgestroopt zijn moeten die snel naar beneden en met tshirt staat ie ook raar te trekken
    Jas moet ook idd dicht of uit zijn.

Maar ik zei laatst als tegen me vriend, mijn zoontjes bewustwording is deze winter gebeurd en denk dat het daar mee te maken heeft. Toch het wennen.
    Zoontje is btw net 2

6. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    O ja indd dat ini mini stukje rits open of 1 knopje mag ook niet;) klinkt bekent. Ze trekt ook aan legging of mouw indd maar ik zou niet weten waaraan het ligt want ze kan echt dag in romper lopen zonder problemen..
    Ik denk dat het is extreem peuterfrustratie icm enorme eigen wil;)
    Maar ik probeer haar afleiden dat ze focus op andere dingen legt. Of negeren ik ga daar niet op af als ze dat niet leuk vind of zo met trekken wel als ze helemaal uit zich zelf gaat door dat korte mouw met krijsen gillen dan is niets anders dan omkleden..

Sterkte! ;)
    Ik heb nog meer van dat soort "drama's" hier;)

7. Joycey

Joycey Niet meer actief

Kun je niet meegaan in de wensen?

Ik wil niet flauw doen, maar ik vond vroeger korte mouwen ook verschrikkelijk. De wind blaast over je huid heen, de zon kan soms te fel branden en je bent niet beschut tegen alles van buiten af. Ik ben nogal snel overprikkeld en vind het dan helemaal niks met blote armen. In het begin van de zomer moet ik ook echt omschakelen en dat duurt écht wel een paar weken... Ik heb het soms met 30 graden ook gewoon koud met rillingen over mijn rug omdat mijn armen niet bedekt zijn. Als je mij aanraakt schrik je er gewoon van. Koud!

Ik zou zeggen; koop shirts met lange mouwen. Gewoon dunne shirts die lekker luchtig zijn in de normale vrolijke kleuren. Naarmate het warmer wordt, kun je nog wel eens proberen te switchen; maar zo niet, dan niet. Het is toch niet verstandig je kind lang bloot te stellen aan zonlicht en geloof me; zo warm is het ook weer niet met lange mouwen. Het maakt in feite weinig verschil. Een gevoel van beschutheid/veiligheid en comfort heeft dan toch echt een hogere prioriteit.

8. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Ligt dat echt aan buiten?
    Hier is dat ook binnen ook bijv in ballorig of z0 wil ze vest aanhouden of thuis.

9. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    4,545
    732
    113
    Ik zou inderdaad wat luchtigere t-shirt met lange mouwen kopen. Hier ook wel eens een jongetje in een spijkerbroek en lange mouwen in een binnenspeeltuin aan het spelen met een vuurrode kop ... ja als hij het wil ... we leggen dan wel uit dat het wat warm is en misschien verstandig is om het uit te doen maar misschien hebben die ukkies gewoon het idee niet makkelijk dus HOEF NIE ...

10. Pleak

Pleak Fanatiek lid

May 30, 2011
    3,620
    218
    63
    zuid-holland
    Dank jullie wel voor de reacties
    @ niekekris : op de peutergroep waar mijn zoontje naar toe gaat, wordt het snel erg warm. Maar ook daar echt geen korte mouwen hoor. Dus ik ben benieuwd ;) ik hoop het ergens ook. Dan lost het zich zelf op ;)

Morgen reageer ik op de rest. Nu eerst slapen ;)

11. Miss T

Miss T Fanatiek lid

May 3, 2012
    4,367
    306
    83
    Ik ben het eens met Joycey. Ik zou er geen strijd van maken en gewoon dunne longsleeves voor de zomer kopen.

12. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen
    Hier is het juist andersom.
    Onze oudste zoon loopt het liefst de hele dag in z'n blootje.
    Hij heeft het nooit koud.

Zo ben ik zelf ook, ik heb nooit een trui of vest aan.
    Ik fiets altijd naar mijn werk, en al vriest het, ik heb nooit handschoenen aan.

Mijn schoonmoeder heeft het juist altijd heel snel koud. Zij vraagt dan ook altijd aan mijn zoon of hij geen sokken, trui, vest etc. aan wil. Als mijn zoon thuiskomt en z'n schoenen uitdoet, gaan standaard ook z'n sokken uit.

Het kan dus echt per persoon verschillen, ik ga daar gewoon in mee bij onze kinderen.

13. Pleak

Pleak Fanatiek lid

May 30, 2011
    3,620
    218
    63
    zuid-holland
    Dus jouw zoontje draagt geen kleren? :p
    Sorry, missch flauw, maar met een serieuze ondertoon... want als je kind zoiets wil, tot hoever ga je daar dan in mee.

14. Pleak

Pleak Fanatiek lid

May 30, 2011
    3,620
    218
    63
    zuid-holland
    @Molensteen; Dan wennen zou idd kunnen. ben benieuwd of het in de loop van het jaar minder wordt!

@Piccolina; ja precies! Ik herken zoveel in je stukjes. Het is niet het blote. Als ik hem helemaal geen shirt aan doe loopt hij zo in zijn hemdje door het huis, zonder frustratie. Oke, op een gegeven moment krijgt hij het wel koud, maar niet te vergelijken met het dragen van een tshirt. Dan zou je denken, dan maar in zijn hemdje.. maar als ik hem zijn shirt uit wil doen op de peutergroep bijv wil hij dat ook niet. Zo weigert hij ook zijn jas uit te doen met spelen, als het warm is. Dan loopt hij daar met een oververhit hoofdje rond, alle kindjes zonder jas in de speeltuin, maar echt niet dat zijn jasje uit gaat. Ook herkenbaar?
    Hier ook nog veel meer 'drama's';) maar z'n zusje is nog erger dus we zijn wel wat gewend inmiddels, haha. Succes ;) En dank je voor je reacties.

@Joycey; ik herken een gedeelte van je stukje; maar vorig jaar had hij nog nergens last van. Zoontje is ook erg prikkelgevoelig en in eerste instantie dacht ik door je stukje: ja missch is dat het. Maar door het stukje van Piccolina realiseer ik me dat hij wel zo in zijn hempje rond zou lopen; met blote armpjes.
    Nieuwe shirts met lange mouwen is sowieso niet nodig, die hebben we al meer dan genoeg in allerlei diktes.
    Ik vind het ook heel belangrijk dat hij zich veilig en beschut voelt, maar als ik zie dat hij helemaal oververhit is in zijn shirtje op de peutergroep, baal ik toch fink dat hij niet gewoon lekker zijn t-shirtje aan wil.
    Hij is trouwens nog niet buiten geweest met een t-shirt hoor. Nog voor hij buiten is, is zijn shirt al vervangen door eentje met lange mouwen. ;)
    Net als bij Piccolina

En ik ga er niet de strijd over aan als van: je moet nu gewoon een shirt aan of je nu wil of niet, maar ik probeer hem wel te stimuleren.

Hij heeft nu al eventjes zijn shirtje aan, we hadden af gesproken dat zolang hij zijn film aan het kijken is, hij zijn shirtje aan zou houden, daarna mag hij m weer inruilen voor lange mouwen en het gaat vooralsnog goed. Ben benieuwd ;)

15. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Ja precies.
    ligt echt niet aan koud/warm. Ik denk ligt aan kind zelf zijn karakter.
    Lijkt mij goed hoe je nu doet niet verplichten of dwingen maar aanbieden en laten zelf het hem langzaamhand aanwennen en aangeven.

16. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen
    Op straat kan hij niet bloot rondlopen, dat snapt hij prima.
    Hij kleedt zich 's ochtends altijd aan. Hij kiest z'n kleren zelf uit.
    Als we gewoon thuis zijn, trekt hij in de loop van de dag vaak wat kleren uit: sokken, t-shirt en soms z'n broek. Als we thuis zijn heb ik hier geen probleem mee.

Hij doet dit alleen thuis, ik heb nog nooit gehoord dat hij dit bij een ander ook doet. Als hij dat wel zou doen, zou ik hem nogmaals uitleggen dat mensen in het openbaar kleren aan horen te hebben.

In de zomer mag hij ook bloot in de tuin spelen. We zijn in de zomer regelmatig bij vrienden en dan lopen de kinderen bloot of in zwembroek. Meestal beginnen ze met zwembroek tot ze een keer naar de WC gaan. Als die (natte) zwembroek eenmaal uit is, blijft 'ie meestal uit.

17. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Als dat het enige kledingstuk is waar hij een voorkeur bij heeft, is het prima toch? Je kunt mouwen altijd nog iets opstropen. Ik zou gewoon meegaan in zijn voorkeur, juist omdat hij het serieus meent. Hij gebruikt het niet om flauw te doen, hij vind korte mouwen dus niks, tsja.

18. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

Apr 9, 2014
    3,637
    1,193
    113
    Ik denk dat het gewoon een kwestie van gewenning is. Na een hele winter longsleeves te hebben gedragen, moet ik zelf ook eerlijk bekennen dat ik blote armen altijd een beetje raar vind voelen. Vooral om je blote armen op de tafel te leggen... Met mijn schat aan levenservaring herken ik dit en weet ik het een plekje te geven ;), maar dat is natuurlijk heel anders als je een peuter bent. Ik denk dat dit gewoon een kwestie is van -onder druk van mama- even door de zure appel heen bijten en eraan wennen. Als het straks 30 graden is (met de nadruk op áls ;)), is iedereen blij als hij gewoon gewend is aan korte mouwen. Verder vind ik -als een strenge mama zijnde- dat je peuter zich er soms ook gewoon bij moet neerleggen dat mama's wil wet is. Gewoon omdat jij die levenservaring wel hebt en hij nog niet. Als dat dan strijd oplevert, tja dan is dat maar even zo.

Overigens herken ik met een mega ijdele peuterdochter de strijd voor de kledingkast wel. Ik probeer soms een beetje met haar mee te gaan door haar te laten kiezen uit twee door mij samengestelde outfits. Heel soms mag ze zelf kiezen (als ik weet dat we de deur niet uitgaan), maar meestal moet ze gewoon aan wat ik voor haar klaar leg. Wel mag ze altijd mee met het kleren kopen en probeer ik ook naar haar te luisteren. Maar ook dan is mama's wil wet en dat is maar goed ook, want anders zou haar hele kast volhangen met ragdunne roze en lila glitterjurken...

19. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Wij hebben het hier met knoopjes. Zoonlief wil geen shirtjes aan met knoopjes, dus geen polo's of leuke overhemdjes....heel gezellig. Als baby heeft hij op een of andere manier ooit een print van een drukknoop op zijn wang gehad van een romper oid en dat is hem bijgebleven...ha ha...dus hier alleen maar t-shirts....ook altijd moeite met overgang van winterjas naar zomerjas etc....heel specifiek daarin..

20. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Maar het is toch niet heel erg als hij liever lange mouwen draagt?

Hier juist bij voorkeur korte mouwen.. En als ik dr lange mouwen aantrek zijn ze eind van de dag opgestroopt
    Ze heeft het niet koud zegt ze.. Eerder te warm.
    Dan ga ik dr niet dwingen iets warners aan te doen.

Was even wennen hoor.. Ook voor mij.
    Maar vanaf dat ze een jaar of 2 is moest ze grotendeels dr eigen kleding.
    En dat scheelt een heel berg discussie.
    Alleen bij "officiële gelegenheden" of kleding die ECHT niet bij het seizoen past stuur ik dr nog terug... Maar dat komt weinig voor.
    Toen ze kleiner was wel vaker natuurlijk :)

En nee.. Ze gaat niet als pipo de clown naar school.
    Dat zit er na al die tijd goed in :)

Share This Page