Pfff misschien hebben jullie nog tips waar ik niet aan gedacht heb. Of het wordt een kwestie van accepteren voor mij. Mijn creatieve verstrooide professor is zo'n sloddervos. En voor deze zeer georganiseerde opgeruimde moeder is dit soms wel lastig Maar ook voor haazelf, ze wordt er somber en verdrietig van als ze niks kan terugvinden, maar tegelijkertijd maakt ze die bende zelf. Nu is het voor veel mensen met AD(H)D heel moeilijk om georganiseerd te zijn dus ik heb al veel dingen waar we rekening mee houden: - niet te veel spullen. Beneden heeft ze een eigen kastje en boven op haar kamer ook een bureau met kastje en een speelgoedkast, zowel boven en beneden is het aantal spullen beperkt zodat er overzicht blijft. de overige spullen staan op zolder in een kast met gelabelde bakken waar ze niet zonder mij dingen uitpakt. Daar wisselen we zo nu en dan spullen uit met beneden en haar slaapkamer zodat het overzichtelijk blijft. - alles in vaste lades, bakjes en evt in gelabelde bakken zodat ze weet waar het weer terug moet. - controleren regelmatig samen of alles nog goed ligt. - alles is op haar verzoek en naar haar idee ingeruimd zodat het voor haar logisch is. Maar binnen 5 minuten is het weer een vreselijke ongeordende zooi. Dat ik het niks vind is niet zo erg. Maar ze heeft er dus zelf last van als het zo'n bende is. Iemand nog tips waar ik misschien niet aangedacht heb?
Misschien een stappenplan ophangen? Wanneer ze met iets anders wil spelen, dat ze dan eerst het andere op moet ruimen? Oid?
Ik denk dat je het aardig goed aanpakt. Ze zal zelf toch de routine moeten krijgen om alles gelijk op de goede plek op te ruimen. Als ze merkt dat dat veel makkelijker is, is dat misschien ook wel weer een beloning (ik heb zelf ADD).
phoe.. wij hebben allen geen ADD, maar zijn gezegd met georganiseerde chaos karakter. mijn dochters kunnen nooit iets vinden, ik begin me er dagelijks aan dood te irriteren. En dan heb ik het niet eens over speelgoed. Hun haarborstels verdwijnen bijv dagelijks op magische wijze. Ze liggen werkelijk nooit op de vaste plek en worden dagelijks een kwartier gezocht. Over andere spullen ga ik maar niet beginnen haha
Haha ja dat is de regel al hier hoor Alleen is ze bijna 9 dus ik zit uiteraard niet steeds er bovenop als ze ergens mee bezig is. Ze is heel graag op haar slaapkamer waar ze nu een heel overzichtelijke knutseltrolley heeft. Kan ze uren mee bezig zijn. Maar als ze er 5 minuten is ligt alles overal en is alles kwijt
O vreselijk he...ik ben zelf ook over georganiseerd dus dit trek ik heel slecht Gelukkig heb ik ook een mini me gecreeërd. Ik hoop dat het bij hem zo blijft.
Ja dat begrijp ik, maar ik bedoelde meer het concreet uitwerken, dus op een papier te stappen uit te werken.