stotteren

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Humava, 15 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Humava

Humava Niet meer actief

Hoi dames,

Mijn meisje is bijna 2 en een echte kletskous. Ze praat volledige zinnen en kan heel goed duidelijk maken wat ze wil. Maar ze hapert sinds een paar weken vaak als ze aan het praten is. Als ze bijvoorbeeld wil zeggen 'T. is een mandarijntje aan het eten' blijft ze hangen bij 'is'. Of als ze wil zeggen 'mama gaat een mandarijntje pakken' blijft ze hangen bij de m van mama. Mijn vriend stottert ook licht (vroeger erger). Ik vraag me af of wat er nu bij mijn dochter gebeurt het begin is van stotteren of dat het gewoon komt omdat ze nog zo jong is en soms misschien te snel wil met praten. Ze praat sinds ze 19 maanden is al erg goed. Het haperen is iets van de afgelopen paar weken. Iemand ervaring zoiets?

2. BlueApple

BlueApple Niet meer actief

Bijna alle kinderen tussen de 2 en 5 jaar maken een periode van 'stotteren' door. Dit komt omdat het spreken en ingewikkeld proces is waarbij meer dan 100 spieren moeten worden aangestuurd. Als een kind veel en snel wil (of ouders zelf erg snel praten) kan dit soms problemen geven. Jongens hebben een iets groter risico op blijvend stotteren dan meisjes. Het ligt ook een beetje aan de ernst en aan wat voor soort stotters...
    Benoem het stotteren vooral niet en zeg ook absoluut niet tdgen je kindje: haal eens rustig adem of praat eens rustig en zeg het opnieuw. Gewoon laten gaan. Mocht het stotteren aanhouden over enkele maanden of maak je je veel zorgen: ga langs je ha voor een verwijzing logopedie of vul de signaleringslijst stotteren online dan kan je ook zien of het risico is op blijvend stotteren.
    Succes!

3. Humava

Humava Niet meer actief

Oh ok dat wist ik niet. Ik maak me er niet druk om hoor. Was alleen benieuwd omdat het toch wel in de familie zit. Maar ik benoem het sowieso nooit. Ook omdat ik gewend ben aan vl die stottert dus ik verbeter niet en maak ook haar zinnen niet af.

4. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier heeft ie regelmatig stotterfases en daarna praat ie vaak nog duidelijker als dat ie al deed....en nog meer :D

5. Humava

Humava Niet meer actief

Ohhh leuk nóg meer. Dat kan haast niet :D;)

Deel Deze Pagina