dochter naar 2 verschillende kdv's - wel/niet doen? & kinderopvangtoeslag?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Poppe, 20 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poppe

Poppe Bekend lid

3 dec 2009
    504
    0
    0
    Rotterdam
    Mijn dochtertje gaat binnenkort voor het eerst naar het kdv.
    Op het 1e keus kdv is voorlopig alleen 2 dagen plek. Ik wil graag 3 dagen, dus denk erover om haar voorlopig 1 dag naar een ander (ook leuk) kdv te brengen.

Ik vraag me af of je wel gewoon kinderopvangtoeslag voor 3 dagen kunt krijgen, als je kind naar 2 verschillende kdv's gaat?

En heeft iemand misschien ervaring met een kindje dat naar meerdere kdv's gaat/ging? Ging dat goed? Bij ons zou het zijn maandag op de ene, en woensdag en vrijdag op de andere. Ze is 13 maanden en is tot nu toe altijd thuis geweest...

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Als je een andere oplossing kunt vinden zou ik nooitvoor twee verschillende kiezen.
    Ik werk in de kinderopvang, en kinderen van die leedtijd hebben het al zwaar genoeg om op die leeftijd pas te beginnen. Dat is niet erg, het wennen duurt langer en in een heel enkele keer lukt het nooit, maar ik zou een dreumes het dan al helemaal niet aandoen om naar twee verschillende te gaan.

Waarom breng je je dochter niet drie dagen naar die andere? Op woensdag en vrijdag is meestal nog wel plek.

3. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Als je de keuze hebt en niet perse 3 dagen nodig hebt, dan zou ik er niet voor gaan. Zowiezo moet je kindje al wennen, omdat het altijd thuis was en dat heeft al veel impact. Zeker van niks naar 2/3 dagen. Ze moet al wennen aan veel nieuwe kindjes en leidsters en hoe het gaat op zo'n kdv. Is toch heel anders als thuis. Dan zou ik er niet voor kiezen om haar ook nog eens op 2 plekken te laten gaan.

4. misa

misa Niet meer actief

Ik zou niet voor twee verschillende kiezen en het liefst zoeken voor een andere oplossing.
    (bijv: andere oppas, ouderschapsverlof van één van de twee, of alle 3 dagen op kdv nr 2)

5. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Pfoe, als ze altijd thuis is geweest zou ik niet voor 2 verschillende gaan.
    Onze dochter ging vanaf 3,5 maand 2 dagen per week naar de gastouder en vanaf 15 maanden ook nog 1 dag per week naar het kdv. Ze heeft erg lang moeten wennen op het kdv. Dus uit eigen ervaring zeg ik nee.

Wellicht kun je voor de resterende dagen een vertrouwd/bekend persoon vinden om op te passen?

6. tulip

tulip Niet meer actief

als het om een kleine baby zou gaan en het is echt wel nodig, dan zou ik het minder erg vinden, die heeft gewoon zn slaapjes en eten nodig en dan komt het wel goed voor die tijd. Maar een kindje van ruim een jaar??? Als leidster adviseer ik je om dat niet te doen. Het is al wennen genoeg voor haar en ik denk dat dit echt to much is.

7. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Ik dacht ook gelijk, voor een kleine baby moet dat kunnen...maar jouw kindje is wel op een lastige leeftijd...wennen zal misschien al lastig zijn, laat staan op 2 verschillende plekken

8. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ik zou het ook niet doen als ik jou was. 15 maanden is al een erg vervelende leeftijd om te beginnen op een creche. Ik zou idd ook kijken naar de mogelijkheid om de woe en de vrij erbij te doen op dat andere KDV, die dagen zijn idd meestal niet zo druk. Succes!

9. Poppe

Poppe Bekend lid

3 dec 2009
    504
    0
    0
    Rotterdam
    Bedankt voor jullie antwoorden. Twee verschillende wordt erg afgeraden merk ik, zal er dus even heel hard over nadenken.

Het kdv dat wo en vr plek heeft, daar sta ik al anderhalf jaar op de wachtlijst, het is van een wat grotere organisatie, heb daar wel veel vertrouwen in dat alles goed geregeld is en dat ze veel leuke dingen met de kinderen doen.

Die andere (die ik voor maandag in gedachten had) is net nieuw, moet nog open gaan, het is een kleine, onafhankelijke, en ik kan dus minder goed inschatten van tevoren hoe ze het daar gaan doen, of ze wel activiteiten ondernemen, of het wel goed geregeld is qua invallers als er iemand ziek is etc. Het waren wel twee heel lieve meiden. Daar is inderdaad ook wel ma, wo & vrijdag plek...

Maar dan verspeel ik misschien wel mijn kans om bij die andere binnen te komen, weet ook niet of ik dan wel op de wachtlijst kan blijven...

Maar ik kan het ook gewoon bij twee dagen laten dus, en wel voor die grotere kiezen...

Hebben jullie ook ervaring met grote van organisatie vs. kleinschalige, onafhankelijke opvang?

10. Nike

Nike Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.792
    0
    0
    Mijn zoontje gaat 2,5 dag naar de opvang al vanaf 3 maanden.
    Hij gaat 1,5 dag naar een plek en 1 dag naar een andere plek. Ook omdat er op het kinderdagverblijf van voorkeur op de maandag nog geen plaats is. Hij heeft hier nooit last van gehad. Hij was/is ook nog vrij klein dus merkt het nog niet zo goed denk ik.
    Ik vind het zelf wel erg lastig. Verschillende leidsters, verschillend beleid, toch steeds weer schakelen. Was in het begin zelfs bang op de maandag naar de verkeerde plek te rijden...
    Alhoewel het goed is gegaan, ben ik toch blij als bij over twee weekjes gewoon alle dagen naar hetzelfde kinderdagverblijf kan.

De kinderdagverblijven horen bij dezelfde organisatie. Dus kan je helaas niet mee helpen met kleine/grote organisatie.

Als je geen andere keus hebt, kan het best vind ik. Alhoewel jouw dochter wel al wat ouder is. Daar heb ik natuurlijk geen ervaring mee.

11. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ja, ik heb er ervaring mee. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een kleinschalig opvang en daar zijn wij nog steeds erg blij mee. Mijn zoontje zit in een herenhuis op een peutergroep van maximaal 10 kindjes op de groep. Het is er erg huiselijk, ze ondernemen er heel veel en hebben veel aandacht voor kindjes. Na dit ervaren te hebben moet ik persoonlijk niet denken aan een grote, massale organisatie.

Succes met je beslissing!

12. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kan het niet vergelijken, maar hier zit ze ook op een vrij kleinschalige opvang, als ik het vergelijk met andere kdv in de buurt. Er zijn wel drie lokalen, meestal maar 8 kindjes op de groep.
    Wij vinden het super fijn. Je kent iedereen en de leidster kennen jouw en de kindjes ook super goed (niet dat dat op een groot kdv per se niet zo is..). Maar ons geeft het een goed gevoel.
    Persoonlijk zou ik m'n kind het liefste op 1 kdv brengen.

13. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb ervaring met kleinschalige (één locatie met 4 groepen, eigenaars werken in de opvang) en grootschalige opvang (landelijke organisatie met tig locaties; hoofdkantoor ergens verweg).

Eerlijk gezegd vind ik kleinschalig fijner. Als er iets is moet je altijd bij dezelfde persoon zijn, die je ook van gezicht en naam kent. Bij een grote organisatie zit er ergens een anonieme planningsafdeling, en een anonieme beleidsafdeling en kun je daar maar moeilijk mee in contact komen en heb ik ook niet echt het idee dat ze naar je luisteren.
    Voor de dagelijkse opvang maakt het niets uit, maar als er dingen zijn die je graag anders zou willen, is dat in een kleine opvang makkelijker te organiseren dan in een grote.

Wel zou ik m'n bedenkingen hebben bij een opvang die net begint. Vaak hebben ze wat opstartproblemen (m.n. continuïteit van de leidsters). Staat tegenover dat je meer invloed kunt uitoefenen op hoe de dingen gaan, op het beleid. En dat het enthousiasme van de leiding groot is, dat is ook wat waard.

Overigens zou ik zéker niet kiezen voor twee verschillenden kdv's. Er zijn al zo veel nieuwe indrukken (verschillende kindjes, verschillende leidsters) dat ik het echt te veel van het goede zou vinden om ook nog eens op verschillende plekken te gaan zitten.

14. Poppe

Poppe Bekend lid

3 dec 2009
    504
    0
    0
    Rotterdam
    Bedankt voor het meedenken en de adviezen.

Ik heb gekozen voor wo en vr op het kdv van de organisatie (het is ook weer geen mega-organisatie), dat vond ik echt helemaal super bij de bezichtiging. Mooi licht pand, echt leuke leidsters, veel activiteiten.

En ik heb de losse maandag bij het nieuw startende kdv gewoon laten zitten.

Dochtertje gaat dus voorlopig 2 dagen naar 1 kdv, en daar op de wachtlijst voor een extra dag.

Deel Deze Pagina