Onregelmatig werken en opvang

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door seentjuh, 24 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. seentjuh

seentjuh Fanatiek lid

12 apr 2011
    1.099
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben benieuwd hoe jullie de opvang hebben geregeld voor jullie kleintje als je onregelmatig werkt?
    Ik ga na mijn verlof 25 uur werken. Onregelmatige diensten in de zorg, waarbij je dus soms moet beginnen om 7.00 uur of slaapdiensten hebt. Mijn man werkt in de bouw, dus is 's morgens ook erg vroeg weg (soms om half 5 al) en komt om wie weet hoe laat thuis. Daar is geen lijn op te trekken.
    Nu heb ik gelukkig kunnen regelen dat ik doordeweeks geen slaapdiensten hoef te doen, maar ideaal is het natuurlijk niet. Als ik een avonddienst heb, MOET mijn man uiterlijk 19.00 uur bij het kdv zijn (en het uurtje extra van 6 tot 7 kost 12,50 euro). Het is allemaal niet makkelijk en ik vraag me af of het allemaal wel gaat lukken op deze manier. Ouders/schoonouders wonen een uur bij ons vandaan, dus is ook geen optie.
    Maar mijn vraag dus; hoe doen jullie het allemaal?

2. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    hoi

hier ook de zorg, ik ga na de bevalling beginnen te zoeken achter ander werk met betere uren. ook al werk ik wel graag in de zorg, tis niet simpel met de uren

6- 14
    12 - 20
    13-21
    6-10 en 16-20
    dat zijn bij mij de uren

gr en succes

3. Locusta

Locusta Niet meer actief

Nou, toevallig heb ik net gekeken en er zijn kdv's met een flexibele opvang. Vaak moet je wel een minimaal aantal uren/dagdelen afnemen (vaak 8u/2 dagdelen), maar die kun je dan zelf inplannen en je kunt ook meer afnemen indien nodig. Een kdv bij ons in de buurt wil dan graag een week van te voren de dagen weten dat je het kind komt brengen.

Ik werk in het onderwijs en mijn vriend in de 5-ploegen, dus dit is zeker voor ons in de toekomst ook van belang.

4. Suzannes

Suzannes Fanatiek lid

20 nov 2009
    1.130
    3
    36
    ik werk ook onregelmatig, daarom hebben wij een gastouder, dat is vaak flexibeler! Bij de kdv ''koop'' je meestal een vaste dag en zul je zien dat je dan net niet hoeft te werken.
    Gastouder is dus voor ons ideaal.

5. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    gastouder = onthaalmoeder???? ( ben van belgie :))

hier heel raar onthaalmoeders mogen niet 5 dagen werken hier of toch maar weinige in mijn dorp 4 onthaalmoeders geen enkele die de vijf dagen mag werken dus was ik niks mee starten ook allemaal om 7

dus nu minicribbe hier en men ouders zullen maa gaan halen en brengen tot ik ander werk heb.

want cribbes met flexibele uren bestaat ( niet bij mij in de buurt) maar wat dan als het kindje naar school gaat???

gr

6. Locusta

Locusta Niet meer actief

Nou, dat is dus bij ons in de buurt niet zo. Je "koopt" dagdelen, die je zelf mag indelen. Het kan dus best zijn dat je in week 1 maandag- en dinsdagochtend indeelt, maar in week 2 wil je donderdag (hele dag) en vrijdagochtend indelen. Dat kan dan.

Meer dagdelen indelen mag, minder niet. Ze raden aan om minimaal 8u in de week (= 2 dagdelen) af te nemen, omdat dat beter is voor de gewenning van het kind. Waar ze, imho, ook wel gelijk in hebben. Ik vind die flexibiliteit ideaal! Je moet het alleen een week van te voren aangeven op welke dagdelen je je kind de komende week komt brengen.

7. Suzannes

Suzannes Fanatiek lid

20 nov 2009
    1.130
    3
    36
    @ Locusta, das wel fijn dat het bij jou flexibel is, dat is hier niet zo bij de kinderopvangcentra. Daar koop je echt een vaste dag/dagdeel en op sommige dagen kan je niet eens een halve dag afnemen, dan moet het de hele dag.

8. seentjuh

seentjuh Fanatiek lid

12 apr 2011
    1.099
    0
    0
    NULL
    NULL
    onze beeb gaat ook naar een kdv met flexibele opvang. Dit is wel een duurdere uurprijs dan 'gewoon'. Ik kan eventueel ook voor een paar uur, dus het hoeft niet eens persé per dagdeel.
    Een nadeel is dat ze met flexibele opvang niet kunnen garanderen dat ze plek hebben voor je beeb, omdat andere kindjes meestal wel voor 'vast' komen. Ik weet nog niet of dit vaak voor zal komen. Ik heb een 3maandelijks rooster, dus zal vroeg genoeg van tevoren het kdv in kunnen lichten.
    Hier in de buurt zitten niet echt veel gastouders. Ik heb er wel voor gekeken hoor, maar er is er geen een die alle werkdagen van de week op kan passen. dan zou je al naar meerdere gastouders moeten gaan en dat vind ik al helemaal niets.
    Hoop dat het allemaal goed blijkt te gaan strakjes.

9. flower28

flower28 Actief lid

13 mei 2011
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou een gastouder doen, ik ben zelf ook gastouder en ik werk flexibel en heb kinderen gehad tussen 06:00 en 19:30 uur....

edit: zie net dat je gekeken hebt naar gastouders...jammer dat in jou buurt verder niks zit zeg....want dat zal wel de oplossing zijn denk ik...

10. misa

misa Niet meer actief

Ik zou eens kijken naar een gastouder. Lijkt me veel geschikter voor jullie. :)

Deel Deze Pagina