Mijn dochter is in januari 3 jaar geworden. Het duurt voor mijn gevoel dus nog heeeel lang voordat ze naar school gaat Maar nu blijken er volgens mij maar 1x per jaar open dagen te zijn voor basisscholen en die zijn deze maand. Vandaag ook een brief in huis met inschrijfformulier voor de basisschool en een overzicht van de open dagen van de verschillende scholen. Betekent dit nu dat ik deze maand al moet kijken bij en beslissen naar welke school ze over een jaar gaat? Iemand die dat weet?
Ja!!! Mijn jongste wordt in maart 2016 4 jaar en moest afgelopen november (dus met 2,5 jaar) al ingechreven worden. Dit, zodat zijn plek gegarandeerd kan worden, omdat zijn zus, die nu 4 is er al op school zit. Zodat ik niet 2 kinderen op 2 verschillende scholen heb. Dochter is ook vlak voordat ze 3 werd ingeschreven op school.
Jeetje, wat vroeg zeg... Maar voor zover ik weet, zijn er geen wachtlijsten o.i.d. bij de scholen hier in de buurt. Dus daarvoor zou het niet zo vroeg hoeven. Het zal vast toch ook wel met 3,5 jaar ongeveer kunnen dat ik een afspraak maak voor een rondleiding? Of zal dat echt met open dag moeten?
Ik zou gewoon een kijkje nemen bij de scholen die open dagen hebben, lijkt het je wat, dan nog een afspraak maken bij de school of scholen die je aanspreken voor een persoonlijk gesprek. Kun je ook direct doen, is geen verplichting dat je eerst bij een open dag gaat kijken. Hier verschilt het per school. De meeste scholen hebben geen wachtlijst, andere scholen wel, bij mijn kinderen op school hebben ze een wachtlijst van twee jaar.
Wat Jo zegt: niet iedere school heeft een wachtlijst, maar de school van mijn dochter is hier heel erg gewild. En om er voor te zorgen dat jongere broertjes en zusjes voorrang krijgen op andere kinderen, hanteert de school een heel vroege inschrijving. En als het vol is, is het vol. Kinderen uit bepaalde wijken gaan hier ook voor op kinderen buiten die wijk. Wij komen ook niet uit de wijk, moeten er echt wel een stukje voor fietsen/rijden
Bij onze school moest je voor 4 feb ingeschreven hebben voor volgend schooljaar. Weet niet of ze daarna nog aanmeldingen aannemen moet ik eerlijk zeggen.
Ga gewoon nu even vrijblijvend kijken en dan kun je alvast twee of drie scholen kiezen waar je straks even uitgebreid wil kennismaken.
Mijn zoontje wordt in september 4 maar we hebben hem vorig jaar in januari al opgegeven. Toen was hij dus nog geen 2,5. Ik was er liever op tijd mee. Ook met het oog op BSO. Liever te vroeg dan te laat.
Hier ook al afgelopen zomer ingeschreven om gegarandeerd een plek te hebben. En mijn zoon is ook van januari
Ons zoontje moet voor 1 maart ingeschreven worden. We zijn al wezen kijken en hebben de infoavond al gehad. Zou nu snel kijken wanneer die avonden zijn want je hebt al kans dat je te laat bent daarvoor.
Zoontje is van december en staat nog niet ingeschreven, we hebben hier drie scholen en we gaan in maart naar de open dagen en maken dan onze keus...
Sowieso willen scholen graag voor 1 oktober de inschrijvingen binnen hebben, ook al begint je kind pas een half jaar daarna. 1 Oktober is namelijk de datum waarop wordt bepaald hoeveel leerlingen een school heeft en hoeveel geld ze dus krijgen.
Hier wordt de oudste februari 2016 4 en wij moeten voor 1 april dit jaar inschrijven. Open dagen hebben we ook net bezocht.
Ok, ik ga in ieder geval naar de open dagen. Voor wanneer er ingeschreven moet worden kan ik helaas niet vinden... Bij 1 school staat wel dat er de mogelijkheid is je kind op de open dag ook in te schrijven. Maar dat klinkt niet alsof het ook noodzakelijk is. (Lijkt me ook lastig, aangezien er nog meer scholen zijn die later open dag hebben.) Komt ineens wel erg dichtbij nu Vind het best spannend!
Het is ook spannend Toen ik mijn oudste inschreef met 2,5 waren er nog maar 5 plaatsen voor dat jaar. Mijn jongste is met 2 jaar ingeschreven ook al krijgt hij voorrang, werd toen al gewaarschuwd dat de wachtlijst snel opliep. Goed dat je nu gaat kijken
Vroeg? Toen onze dochter met 3 maanden naar het kdv ging kregen we te horen dat we haar al moesten inschrijven. 3 scholen geselecteerd en bij eentje zou ze al op de wachtlijst komen. Het systeem is nu veranderd, je krijgt van de gemeente een brief als je kind 1 wordt en dan heb je 3 maanden om een school te kiezen. Dat is dus al een verbetering.... We wonen in Den Haag, ik weet niet of dit in alle grote steden zo is maar wat betreft dit onderwerp ben je echt beter af in de kleinere steden en dorpen.
Wij wonen in een klein dorp en daar gaat het echt anders. Mijn dochter is ook van januari en we hebben vlak na haar derde verjaardag beide scholen bezocht. Inschrijven hoefde nog niet, willen ze graag een paar maanden van tevoren wel weten. Ik was van plan om eventueel nog een gesprek met de directrice aan te vragen een half jaar voor ze vier werd, maar heb uiteindelijk alleen telefonisch contact gehad. Was voor mij voldoende. Succes met kiezen!
Mijn zoon is al drie jaar en Nog niet ingeschreven. Hier zijn geen wachtlijsten dus ik vond het niet nodig nog. (We gaan verhuizen vandaar dat e nog niet wisten welke school) De open dagen zijn voor ons op onmogelijk dagen. Dus wij doen en rond leiding op en dag dat het ons uit komt.
Mijn dochter is 2,5 en ik moet haar vóór 1 april inschrijven, ruin voor haar 3e verjaardag dus. Hier zijn geen open dagen maar maak je een individuele afspraak met de schooldirecteur voor een rondleiding. Wij gaan komende week op twee scholen kijken.
Bedankt voor jullie reacties! In vergelijking met de steden, gaat het hier gelukkig vrij makkelijk. Ga naar de open dagen en dan een keuze maken.