vandaag heb ik gezellig met een andere moeder op school plein gepraat. ze vertelde mij wat ze van iemand geleerd heeft, die kinderen verkeersregels leert. het is dat het zicht van kinderen tot 8 jaar zeer beperkt is. ze zien de wereld tot 8 jaar of zo, alsof zij oogkleppen dragen. ze zien dus alleen recht vooruit en ze zien niks van zijkanten.geen breedband om het zo te zeggen. om zij kanten te kunnen zien moeten zij dus met hun hoofd draaien. hahaha. dat wist ik helemaal niet. maar dat verklaart een heleboel van fietsgedrag en veel meer over ruimtelijk inzicht van zoontje. ik vraag me nog steeds af hoe het komt dat ik dat niet wist(zoon draagt bril vanaf 2,5 jaar) misschien vinden jullie dit ook heel interessant om te weten! altijd leuk om iets nieuws te leren! maar misschien weet iedereen het maar ik dus niet. groetjes!
Dat had ik ook al eens gehoord.. Het heeft ook te maken met remmingen geloof ik. Tussen de 5&8 jaar gaat de interne rem beter werken (ipv externe rem=mama). Dus stoppen voor een stoeprand, of wachten op een auto van rechts zien ze misschien wel, maar als de interne rem er niet is, dan stoppen ze niet.. Zelfde effect als achter een bal aan rennen de straat op. Ze kunnen gewoon hun beweging niet stoppen..
maar ik ben nog aan het checken of dat info wel klopt. kijk meestal ken ik dat soort dingen. hahaha. spannend!
mijn zoon is slechtziend maar dit hebben we nog nooit gehoord interessant, ben benieuwd of je nog iets vindt
ik zocht dus eerst in de wetenschappelijke teksten en onderzoek verslagen. geen succes helaas. maar wat denk je van deze? een arts legt het uit aan iemand. Diepte zien en deelname aan verkeer (9 jaar) - Alles over opvoeden
Als orthoptist zijnde heb ik er nog nooit van gehoord. Het lijkt me ook niet logisch dat dit zo zou zijn en zou daar ook geen medische verklaring voor weten. Kinderen die wel een gezichtsveldbeperking hebben gedragen zich anders dan normale kinderen.
Dieptezien ontwikkel je meestal tot 36 maanden. Soms ontwikkelt het langer door (bijvoorbeeld bij kinderen die rechtgezet worden), maar de normale populatie zit met 36 maanden op de max. Daarnaast is het verfijnde dieptezien alleen maar voor de korte afstand (tot max 25m), daarna kijk je alleen maar "diepte" met 1 oog. En dat is ook voldoende voor het verkeer. Er zijn veel mensen en kinderen zonder dieptezien en zo ver ik weet is daar geen verband met verminderd verkeersinzicht ed.
hahaha nelta, precies, onze oogarts heeft ook nooit iets hierover gezegd. ik weet wel dat zicht tot 12 jaar nog niet stabiel is. ik weet ook dat de hersenen om in diepte te kunnen denken bepaalde spiegel cellen moet aan maken; voor rechts links boven onder te kunnen correct zonder nadenken te kunnen merken.. maar ik weet niks van dat het zicht nauwer is dan een volwassene tot 8 jaar. het kan wel waar zijn. maar ik kan het echt nog niet ergens bevestigen... ik ga dat zeker aan onze oogarts vragen, over 2 weken hebben we toevallig een afspraak voor zoontje regulaire controle.
Oh, leuk en goed om te weten. Viel mij van de week toevallig op dat dochter opeens zo netjes stopt iedere keer voor een rood stoplicht, op de fiets. Eerder pakte ik dr altijd maar vast of zei dat ze moest stoppen. Ook zelf links-rechts-links kijken met oversteken doet ze aardig. Ik wist wel dat ze met 3 jaar (bij de oogtest op t CB) minder goed hoeven te kunnen kijken dan bij de test van 4 jaar. Dan kunnen ze een regel extra zien. Maar idd, echt alles in het verkeer door hebben en er altijd aan denken.. dat durf ik nog niet helemaal aan hoor Zeker als ze enthousiast aan het spelen is!
Het zicht (de visus) is al stabiel rond 8-10 jaar. Daarna kan je geen lui oog meer krijgen en ook niet meer behandelen. Die heeft te maken met de ontwikkeling van het scherpe zien in hersenen. De sterkte (Refractie) kan wel langer veranderen, maar dat heeft te maken met de groei en dat gaat om de grootte en kromming van het ook en heeft geen invloed op het zicht, als je maar de goede correctie op.
IK HEB HET! het klopt dus wel degelijk (sorry nelta ik heb geen idee waar jij het over hebt) dat de kinderen tunnelvisie hebben. ik geef nu een link voor de geïnteresseerden hoe en wie het eerst bewezen heeft dat de kinderen zeker tot 6 jaar een hele nauwe zicht hebben(tunnel vision) en dat dit tot zelfs de leeftijd 22 blijft ontwikkelen. het is dus wel bewezen dat de kids tunnelvisie hebben en dat dit niet echt vanuit 'het oog' alleen verklaard kon worden. brain research werkt nog steeds er aan hoe dat komt en waarom etc. het heeft dus meer met de ontwikkeling van de hersenen te maken dan de ontwikkeling van het oog. JSTOR: An Error Occurred Setting Your User Cookie
en voor degenen die de wetenschappelijke niet echt graag willen lezen... een link: Peripheral Vision! - YouTube
EN MIJN CONCLUSIE HIERVAN IS LAAT DE KINDEREN LANGER KLEUTEREN EN BUITENSPELEN ZODAT DEZE ONTWIKKELING OPTIMAAL IS. EEN KIND DAT VROEG BEGINT MET WERKJES MAKEN, ALLEEN MAAR TV KIJKEN ETC WAARMEE RECHTVOORUIT GEFOCUST KIJKEN CENTRAAL STAAT KRIJGT DE ONTWIKKELING VAN HET PERIPHERAL ZICHT WEINIG AANDACHT. CONLUSIE 2: iq TESTJES VOOR KINDEREN ONDER 8 JAAR ZIJN ECHT ONBETROUWBAAR.
` Heb jij het hele artikel kunnen lezen? Hier alleen de eerste pagina, maar ik heb wel aantal opmerkingen: - Er wordt gesproken over a little narrowing, dat is iets anders dan tunnelvisie. Bij tunnelvisie is je gezichtsveld behoorlijk beperkt. - Er staat ook niet welke onderzoeken er zijn gedaan; gezichtsvelden is lastig te meten bij kinderen, omdat het aardig wat coöperatie vereist. Het is dus lastig aan te geven hoe betrouwbaar deze testen zijn bij kinderen.
ow de link doet het niet goed denk ik. ik pakte alleen de pagina waarop de namen van onderzoekers stonden en hun onderzoek. nee, de langere tekst zegt echt dat met de licht testen konden ze het vast stellen bij 6 jarige perifere zicht nog niet werkt. een ander onderzoek gaat over een experiment met 8-11 jarigen in vergelijking met volwassenen, en de derde gaat over bij 7-8-11 jarigen om te meten of er verschil is tussen zijzicht en centraal zicht bij kinderen anders dan volwassenen. ik denk dat jij daarover hebt?
sorry voor de blokletters. pfff. maar goed, het is natuurlijk verschrikkelijk moeilijk om dat allemaal te bewijzen. ik kan de tekst inderdaad wel verder lezen. staat er ook de discussie punten natuurlijk. je kunt de namen misschien apart googlen? maar goed, kinderen tot 6 jaar kennen dus helemaal niet rechtop focussen en proberen te zien wat er buiten dat punt ligt. ze kennen het niet eens. maar vanaf 8 is het anders. van de proef kinderen snapte slechts een kindje van 6 jaar wat de opdracht eigenlijk was. ze kennen het niet. hun hersenen verwerkt dus foeval data en zijkanten niet. waarschijnlijk wel belangrijk om als kind te overleven? dat zij altijd alert zijn?(stress vernauwt je blik, als je bang ben zie je ook minder breed) het is niet de ogen het niet ziet, maar de hersenen kunnen de data niet verwerken. weer eens iets boeiends om over verder te lezen. ik ga dat allemaal thuis ook experimenteren met mijn zoontje van 4. want een nauwerzicht verklaart wel echt een boel lijkt het echt. hahaha.