Dochter noemt mij baba

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mamasinds2006, 19 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.029
    25.506
    113
    Nee wijzen doet hij ook niet. Ook geen dierengeluiden, ja of nee. Het is een apart gevalletje :)
     
  2. Mamasinds2006

    Mamasinds2006 Actief lid

    10 jun 2018
    235
    61
    28
    Vrouw
    Is er wel taalbegrip? Mijn dochter deed ook alles laat. Wijzen pas met 20 maanden. En taalbegrip was ook laat. Opdrachtjes pas met 18 maanden ofzo
     
  3. Adrianna

    Adrianna Actief lid

    31 mrt 2019
    116
    36
    28
    Vrouw
    Ze zijn nog zo klein met 2 jaar.
    Mijn zoontje is ook geen voorloper qua taal hoor. Voor heel veel dingen heeft hij nog een afkorting of een eigen woordje, maar de psz zei al dat het echt nog heel normaal is.
    Het willen en proberen communiceren is veel belangrijker en het taalbegrip uiteraard.
     
  4. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Haha, hier is het ook papa/popa voor opa. En zussen heten jaja en nana :)

    Hier dus ook geen vlotte met taal. Was de oudste ook niet btw. Ik herhaal het juiste woord/klank en verwacht dat ie het voor z’n 18e wel oppikt :p
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.334
    113
    Hier praat ze wel redelijk snel (denk ik). Ze is bijna anderhalf en zegt al best veel woordjes.
    Poes, woef, eend, aard (paard, met juiste gebaar), boe, kuku (kukeleku, voor haan) dinken (drinken), fiets, auto, kijkis (kijk eens). Hap toet, oog, oor, haar, klaar, poep. Ijs, koek. Iets wat op appel lijkt. En nog een boel meer.
    Ja en begint nu met Nee, en het heerlijke gedrag wat daarbij hoort. Haha
     
    Eppo82 vindt dit leuk.
  6. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Oh ja ik bedoelde ook niet in vergelijk met die van jou hoor, maar tov het gemiddelde kind zeg maar.
    Hier is het woord voor poes bijv ‘bibi’. En ook voor vogel, hond of elk ander dier :)
    Hij wordt bijna 2. Mijn dochters spraken op deze leeftijd al zinnen als: ‘mama mij schoene uitdoen?’ Ter vergelijk: hij zegt dan: joooh!! :o::D
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.334
    113
    Hahahha geniaal kind. Heeft ook een boel hulpjes in huis die hem toch wel helpen natuurlijk.
     
    Eppo82 vindt dit leuk.
  8. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Ja inderdaad, hij heeft niet veel woorden nodig, vooral de zusjes helpen graag haha. :thumup:
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  9. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.029
    25.506
    113
    Minimaal. Hij kan ook wel wijzen maar gebruikt dit niet om te communiceren. Hetzelfde geld voor 'praten'.
    Ik denk zelf dat hij een vorm van autisme heeft, maar omdat hij nog zo jong is kunnen we dat natuurlijk nog niet zo zeggen. Maar dat hij anders is in zijn sociale ontwikkeling is wel duidelijk.
    Maar mijn punt was dat als je peuter dada zegt en het over/tegen jou heeft, dan wordt dat vanzelf echt wel mama. No worries :)
     
  10. Adrianna

    Adrianna Actief lid

    31 mrt 2019
    116
    36
    28
    Vrouw
    Toch kan het zomaar omslaan hoor.
    Twee maanden voor zijn verjaardag was mijn zoontje nog zo druk met een bang zijn voor werkelijk alles dat zijn taal even stil stond.
    Hij kon wel wat maar wijzen enzo deed hij niet en er was ook geen vooruitgang.
    Een week na zijn verjaardag had hij opeens een soort update en ging hij met hele grote sprongen vooruit.
    Tig woordjes erbij, wijzen, alles snappen...
    Schijnt dat sommige kindjes zelfs niks zeggen of communiceren tot ze 2.5 zijn.
     
  11. Mamasinds2006

    Mamasinds2006 Actief lid

    10 jun 2018
    235
    61
    28
    Vrouw
    Hier ben ik het echt mee eens. Mijn dochter had tot 18 maanden totaal geen behoefte aan communicatie, weinig taalbegrip en echt maar een paar opdrachtjes. Als ik haar vroeg waar papa is negeerde ze me gewoon. Geen idee of zs geen zin had of me niet begreep. Ineens begreep ze wel heel veel en begon ze uit zichzelf dingen te benoemen. Hier ging dat ook van 0 naar 100 in een hele korte tijd. Nu is taal nog steeds een dingetje maar bedoel meer taalbegrip en wijzen etc.
     
  12. Madelein84

    Madelein84 Fanatiek lid

    5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    en ik snap de 'zorgen' wel van KleineLai, heb zelf een zoontje met autisme en ook wij zaten zo toen hij rond die leeftijd. Hij was 'anders'. Goed in liedjes zingen, kende met net 2 het hele alfabet, maar taal gebruiken om te communiceren deed hij nauwelijks.
    Wij zijn 'pas' met 3,5 voor een diagnose gehad, maar eerder had gekund en qua hulp/ondersteuning/therapie die al jong mogelijk is, twijfel ik soms wel eens of we toch niet eerder actie hadden moeten ondernemen (niet gedaan omdat hij en wij gelukkig waren en niet vastliepen of zo).

    En idd, kinderen kunnen ENORME sprongen maken, zo opeens. Dat zie ik bij mijn beide kinderen. Maar niet alles slaat om ;)
     
  13. Madelein84

    Madelein84 Fanatiek lid

    5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    oh en on-topic, mijn 3,5jarige peuter die zeer goed praat, zegt nog steeds BAneer ipv MEneer, terwijl hij verder juist voorloopt qua taalproductie en -begrip.
     
  14. Adrianna

    Adrianna Actief lid

    31 mrt 2019
    116
    36
    28
    Vrouw
    Oh absoluut!
    Natuurlijk zijn er ook kindjes die later praten omdat er echt een onderliggende reden is en het in de gaten houden is altijd goed.
    Het is meer dat ik zelf ook gezien heb dat kindjes soms ineens de andere kant op kunnen schieten.
     

Deel Deze Pagina