Hallo, Mijn dochter is bijna 12 weken en sinds enkele dagen merk ik dat ze steeds meer honger heeft. Is dit normaal deze periode? Ze vraagt om de twee uur de borst en vaak lijkt er geen eind aan te komen. Als ik haar loshaal, dan begint ze meteen te huilen maar als ik haar dan weer aanleg valt ze in slaap of gebruikt ze mijn borst als speen. Vooral in de avond vraagt zij vaker de borst (soms al na drie kwartier) het is weer anders dan een regeldag vind ik. Is dit wel oke? Het maakt me wat onzeker. Ik had dus graag tips! Groetjes
Hoi, ik ben vanmorgen op t cb geweest en mijn dochter is ook maar 440 gram aangekomen en 1,5cm gegroeid in een maand tijd. Ze vonden dit wat weinig en moest gewoon blijven voeden op verzoek. Mogelijk ligt de oorzaak in terugloop van de melkproductie, maar dat lijkt me niet want ik zie dat er wel vaak melk langs haar mondje loopt. Hoe kan ik dit verder in de gaten houden? Heb in ieder geval t advies gekregen om eventueel bijvoeding te geven, maar moest t eerst nog een weekje in de gaten houden en anders weer contact opnemen met t cb. Groetjes
Wisselvoeden, na het voeden stimuleren (met kolf of met de hand: is sneller!) Verder paar dagen dicht bij elkaar, slapen, douchen, knuffelen. Het weekend is er een mooie gelegenheid voor! Los daarvan drinken kindjes anders na een maand of vier en volgen een andere groeilijn....minder explosieve groei dan eerste weken en sneller klaar met een voeding. Houd haar in de gaten, vaak trekt het met een week bij!
Hi Heidi, Ik heb je advies van het wisselvoeden opgevolgd, alleen ik heb het idee dat het niet helpt. Ze bleef maar onrustig, huilde veel en liet steeds weer los. Ik probeerde mijn eigen lactatiekundige te bellen vandaag, maar kreeg er niemand meer aan. Ik was ten einde raad, maar ben wel rustig gebleven voor mijn dochter. (Wilde niet in de stress schieten). Uiteindelijk ben ik even met haar gaan wandelen en is ze in slaap gevallen. Ik heb echt het idee dat ik te weinig melk heb. (Productiedip?) Hoe kan dit ineens en wat kan ik nog meer doen? Ik gaf altijd volledige borstvoeding... Dit is misschien een stomme vraag, maar moet ik extra bijvoeding in huis halen voor nood? Zo ja, wat voor iets? Ik had graag opnieuw advies. Hoop natuurlijk dat ik de melkproductie snel weer normaal wordt, zou het zo jammer vinden als ik moet stoppen... Groetjes,
Wanneer je je kindje blijft geven wanneer het vraagt heb je heus geen noodvoeding nodig hoor. Probeer warme kompressen om een goede toeschietrespons te krijgen. Mogelijk heeft je kindje iets onder de leden, en is het erg aan het clusteren. Mogelijk heb jij iets onder de leden. Haal evt. via huisarts recept voor syntocinonspray: dit helpt het toeschieten. Mogelijk dat je kindje dan de rust heeft om door te drinken. En sluit uit dat ze last heeft van spruw, tanden, andere dingen in het mondje...
Hallo alweer, Bedankt voor je adviezen. Ze huilt in ieder geval al minder aan de borst als ze drinkt. Drinkt ze niet, dan is ze al gauw huilerig of boos, ook vlak na een voeding. Doordat t cb vroeg of ik genoeg melk had, ben ik wel onzeker geworden. Ik heb t idee van wel, als ik er in knijp komt er melk in ieder geval. Of kan t toch zo zijn dat er na een tijdje niets meer komt? T is m'n eerste kindje, dus ik weet t niet. Tot 2 weken geleden was alles goed...dus vraag ik me af of t m'n melkproductie is of dat ze gewoon clustert.... T cb gaf aan dat ik langs moest komen als er weinig zou veranderen. Ze zouden haar dan wegen en ik moest evt indien nodig starten met bijvoeding als ze te weinig groeit. Ik wil natuurlijk t beste voor m'n kindje, maar ik ben bang dat ik niet meer volledig de borst kan geven. Alvast bedankt!
Hoi, Als je knijpt en je ziet direct melk, dan heb je voeding! Als je blijft voeden op verzoek, clusteren, wissel voeden, dan komt het goed. Heus. Sommige kindjes laten onrust zien op momenten dat ze een groeispurt krijgen. In gewicht/lengte, of in ontwikkeling. Ook andere oorzaken laten dit zien: - doorslapen, terwijl de nachtvoedingen nog nodig waren voor stabiliteit in productie: de makkelijkste manier om je productie op te voeren is een nachtvoeding terug invoeren - mama aan het werk/overdag naar opvang of andere manier van andere dagindeling (drukker bezig, meer buitenshuis, minder "zitten" met je kindje: Kijk of dit aanleiding kan zijn: heeft je kindje je nodig, zoekt het verbinding? Is het meer nabijheid waar ze naar zoekt dan meer voeding? - ongemak in haar lijfje: spruw? last van haar lijf? Zit het vast ergens? - behoefte aan andere benadering: wil ze niet meer in de "babyhouding" gevoed worden misschien? Zit ze liever meer rechtop dan liggend in je arm: waarbij ze meer controle heeft: meer kan kijken, kan zien wat er in de omgeving gebeurt? Dit is een normale ontwikkeling. - Is je cyclus aan het terugkomen? - Heb jij zelf last van gevoelens van drukte, stress, verdriet, zijn er dingen waar je mogelijk aan voorbij gaat? Gaat het goed met jou! Misschien kun je er iets mee. Verder kijk eens of je naar een moedercafe, borstvoedingsbijeenkomst, moedergroep of zo bij jou in de buurt kunt. Kijk op borstvoeding.nl voor VBN en La Leche League. Dan vindt je dingen bij jou in de buurt. Ik denk dat het heel zinvol voor je is om je dingen en wat je ziet eens door te spreken met iemand, wie weet, komen jullie er samen achter wat er aan de hand is, of kom je er achter dat het inderdaad iets tijdelijks is. Ook herkenning en tips krijgen van andere moeders is fijn! En je krijgt er nieuwe contacten mee! (handig, ik zie dat je binnenkort gaat verhuizen) Natuurlijk kun je ook een lactatiekundige inschakelen: kijk op nulborstvoeding.nl of borstvoeding.com. Of gewoon via google natuurlijk Veel succes!
Hi, Hartelijk dank voor je uitgebreide bericht. Het stelt me gerust om te weten dat het wel goed komt met de bv als ik blijf voeden op verzoek/ toegeef aan clustergedrag e.d. Van bovenstaande voorbeelden denk ik dat het wel ergens aan kan liggen. Heb het idee dat mijn cyclus door de war is, dat zou alles in ieder geval wel verklaren, heb de pil te laat ingenomen eind februari, waardoor ik direct een bloeding kreeg. Zou t verder niet weten, geen spruw, houding lijkt ze wel oke te vinden, werk ook nog niet (lang verlof) .... Ik heb overigens ook opgezocht of er een borstvoedingsbijeenkomst gehouden wordt en er blijkt een mamacafe eens per maand te zijn. Ga er dus zeker een keer naar toe. Bedankt voor de tip(s)!!