Veel melk en afkolven kindje 11 dagen

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by lilly90, Mar 9, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lilly90

lilly90 Actief lid

Sep 11, 2012
    140
    22
    18
    Female
    Ondernemer
    Hoi,

Ons zoontje is nu 11 dagen oud en ik zit eigenlijk met een luxe probleem. De borstvoeding kwam heel goed op gang en ik heb aardige stuwing gehad. Mede omdat mijn zoontje verkouden is en waarschijnlijk daardoor moeilijk kan drinken is mij aangeraden ongeveer 3 minuten voor de voeding af te kolven zodat wat hij binnen krijgt in ieder geval wel de vettere melk is. Dit omdat hij ook iets in gewicht was afgevallen (na het normale afvallen in de eerste dagen).

Mijn vragen concreet;
    1) is het goed om af te kolven voor de voeding en zo ja hoe lang?
    2) mijn zoontje drinkt nu soms maar 10 minuten a 15 minuten en wil dan maar 1 borst, krijgt hij dan niet te weinig binnen?
    3) door het afkolven heb ik in die paar dagen inmiddels al heel wat voorraad in de vriezer staan waardoor ik haast geen potjes en plaats in de vriezer meer heb, wat kan ik met deze melk doen?

Alvast bedankt!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Ik zou het kolven nu achterwege laten. Wel belangrijk om even het eerste toeschieten eventueel nog af te laten lopen: haal je kindje van de borst als het toeschiet en wacht tot de straaltjes niet meer sproeien maar iets afbuigen. (of over gaan in druppen). Nu borst drogen en opnieuw aanleggen.

Kijk hoe je kindje drinkt en hoe gauw het weer komt. Drinkt het effectief? dan kan het genoeg hebben aan een borst per keer. Soms vallen ze een beetje in slaap en worden met een minuut of 15-20 weer wat actiever. Dan kun je de tweede borst aanbieden. (mag 10 minuten, mag ook korter zijn)

De voorraad gebruik je vanaf een week of vier, als alles op de rit is en goed gaat, om te oefenen met een flesje geven. Hiervoor heb je maar kleine beetjes nodig per keer.

Succes verder!

Share This Page