knuffel mee naar school/bso?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door cowgirl80, 12 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    1 september gaat mijn zoontje voor het eerst naar school.
    Hij gaat nu 2 dagen in de week naar het kdv. Hij neemt nu steeds een knuffel mee, daar is hij erg aan gehecht.

Straks als hij naar school gaat is dit denk ik niet meer de bedoeling, toch?
    Zou ik hem wel een knuffeltje mee kunnen laten nemen voor na school bij de BSO? Of mag dat ook niet? Of zal ik een knuffel-sleutelhanger aan zn tasje maken ofzo .... Hoe kan ik hem het best van zn knuffels afwennen?

2. norwegian-sky

norwegian-sky Fanatiek lid

7 jun 2009
    1.701
    0
    0
    NULL
    roze wolk
    Ik zou het zelf niet doen. Hier mag der knuffel alleen in bed blijven ben veel te bang om hem kwijt te raken. En met knuffel gaat ze alleen maar zitten tutten ipv spelen.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee, knuffels horen niet op school. Vergeet niet dat school niet verplicht is met 4 jaar (wel handig maar niet verplicht). Sommige kinderen zijn er nog niet aan toe. Vertel dat knuffeltje thuis blijft om op zijn spulletjes te passen en dat hij altijd klaar zit als hij thuis komt om alle verhalen te horen (hij zal ze waarschijnlijk niet aan jou vertellen):)

4. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    het gaat niet om maar 1 unieke knuffel, hij heeft een bed vol knuffels, hij vindt ze allemaal even lief. Op het kdv is er nog nooit 1 kwijtgeraakt, maar dat kan op school anders worden natuurlijk.

5. Amethist

Amethist Niet meer actief

Nee, knuffels zijn niet voor school vind ik. Ook niet voor het kdv overigens, alleen voor daar in bed.

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Speelgoed (wat dan ook) wordt ingenomen bij ons op school. Het wordt in een mand gedaan en aan het einde van de dag weer mee genomen naar huis.

7. Little Feet

Little Feet Actief lid

14 jul 2014
    246
    0
    16
    Als het echt even gaat om tot rust te komen na school, dus op de BSO zou je een knuffeltje ook bij de bso kunnen laten?

8. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    oh, wat raar, bij ons nemen alle kindjes een knuffel mee naar het kdv, ook de kindjes die niet meer slapen. Ze spelen er hele rollenspellen met de knuffels

9. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    hier wel af en toe hoor. naar het kdv eigenlijk nooit, maar op school wil ze regelmatig nieuwe dingen bv laten zien. en dat mag ook. Ze gaan dan wel na de ochtend-ronde in de tas of in een bak en gaan einde vd dag weer mee naar huis. Naar de BSO pas ook een knuffel mee laten nemen..

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Ik zou zeggen: afhankelijk van je kind wel of juist niet doen.

'Natuurlijk' horen knuffels niet op school, maar er zijn genoeg kinderen die de eerste paar dagen dat beetje steun goed kunnen gebruiken. Dan zou ik de knuffel gewoon lekker mee geven. Misschien met de juf of meester afspreken dat de knuffel op een bepaald moment op haar tafel gelegd wordt en alleen met haar toestemming één of twee keer/als het nodig is even gepakt en geknuffeld mag worden ofzo. Maar bij sommige kinderen is het dan meteen zo dat de knuffel altijd mee moet...dan zou ik er gewoon niet aan beginnen, dan is het ook meteen duidelijk.

11. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben kleuterjuf en bij het wennen mogen ze van mij wel hun knuf mee, maar na poosje niet meer. Voor sommige kids is het dan juist handig om vanaf dag 1 niet knuf mee te nemen...bij andere kan het een paar x wel. Dat kun je als ouder het beste inschatten.

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier mogen ze al het speelgoed wat ze meenemen even in de kring laten zien en daarna gaat het tot ze weer naar huis gaan in een bak.

Ik ben zelf niet zo van het speelgoed meenemen en laat mijn dochter eigenlijk alleen iets meenemen voor de thematafel of als er echt iets speciaals is wat ze heeft gekregen of gedaan. Sommige kinderen komen elke dag met een stuiterbal of knuffeltje aanzetten, dat vind ik echt niet nodig.

13. kandy

kandy Actief lid

5 aug 2008
    133
    0
    16
    Bij mijn zoon op school mocht ie in het begin zijn favoriete knuffelbeer meenemen. Voor sommige kinderen biedt die knuffel heel veel veiligheid en een gevoel van vertrouwdheid. Als hij dan thuis was dan vertelde hij aan zn beer wat ze allemaal gedaan hadden en hoe beer t had gevonden:D

Hij mocht zn knuffel niet op schoot houden maar op een tafel leggen. Hij kon m dan wel gewoon zien maar mocht er niet mee spelen, voor mijn kind genoeg om zich op zn gemak te voelen in het begin. Na een tijdje heeft de juffrouw een gesprekje met m gehad en heeft ie besloten dat beer thuis bleef en hij nu helemaal "alleen" naar school ging!:)

14. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Ja precies.. Sanne heeft hier een handje van ;) mag ze niet van mij. Behalve als het echt bij het thema past dan vraagt de juf ook echt om dingen mee te brengen..

Naar de BSO was pas een keer toen ze het de keer daarvoor niet zo leuk gevonden had en ze s`ochtends verdrietig was dat ze naar de BSO moest, maar mag dan mijn knuffel mee.. nou vooruit, maar iedere keer zou ik ook zeker niet goed vinden

15. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Ligt aan je kind en aan jezelf denk ik.
    Hier was onze dochter ook gewend dat haar knuffel op het kdv was. (Gewoon in haar bakje, maar wel in haar buurt)
    Toen ze eenmaal begon op school, ging de BSO/kdv failliet waar ze al zo bijna 4 jaar zat. Dus ze was bijna alles kwijt wat haar vertrouwd was.
    Dus wij hebben er wel voor gekozen om haar knuffeltje mee te laten gaan naar school.
    Maar dan gewoon in haar tasje.
    Dit was voldoende voor haar.
    Nu is het zelfs zo dat ze zich ervoor schaamt als anderen haar knuffel zien, dus komt uiteindelijk allemaal goed hoor. ;)

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb zelf als vierjarige de eerste paar keer wel mijn knuffel mee gehad naar school en ik vond dat zelf erg fijn. Maar ik sjouwde Beer (origineel hè) sowieso overal mee naar toe. En hij is inderdaad ook wel eens kwijt geweest. Trauma!
    Maar volgens mij kan meenemen dus wel, zeker zo in het begin.

Vanwege dat kwijtraken heeft onze zoon zijn knuffel nooit ergens mee naar toe mogen nemen, tenzij hij daar bleef slapen. Zelfs thuis komt zijn knuffel zelden uit bed. Soms ontbijt hij met ons mee, maar als we gaan tandenpoetsen gaat hij weer terug naar bed. De luiwammes!
    Onze zoon is ook minder aan zijn knuffel gehecht dan ik destijds. Als ik zijn knuffel eens vergat in te pakken, ging hij gewoon vreemd met een knuffel op het logeeradres. Dus tegenwoordig geven we z'n knuffel meestal niet eens meer mee.

Hij krijgt hem dus ook niet mee naar school. Voor hem vind ik het niet nodig. Maar ik vind het niet gek om het wel te doen hoor. Als je maar goed afspreekt dat het alleen voor het wennen is en daarna niet meer.
    En als je zoontje er toch zo makkelijk in is dat het niet uitmaakt welke: misschien zwerft er op de bso ook wel een knuffel rond?

17. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Same here.

Dus wij hebben al ruim vantevoren uitgekegd dat knuffels niet mee naar school gaan.

Op kdv mogen knuffels vaak ook enkel in bed en liggen ze de rest van de dag ook ergens in een doosje/bakje/kastje
    En op school wordt niet geslapen. Dus nodig is het ook niet.
    Overigens werd er bij ons op kdv ook al "subtiel" uitgelegd dat er nog maar even genoten moest worden van knufs want dat dat op school niet de bedoeling is.
    Als je zelf die lijn voortzet zal het allemaal wel meevallen.
    En op school is ie druk genoeg om er helemaal niet meer aan te denken.
    Behalve dan bij het de deur uit gaan 's ochtends.

18. angel229

angel229 Niet meer actief

Hier blijft knuffel altijd thuis! Bij zeer uitzonderlijke gevallen, denk aan zh bezoek of tandarts, dan mag ie mee. Tegenwoordig blijft haar knuffel meestal in bed.

19. Storm

Storm Niet meer actief

Ik ben er geen voorstander van. Knuffels blijven hier zoveel mogelijk boven in bed.

Bij mijn zoontje op school mogen ze op vrijdag speelgoed meenemen. Daar hou ik ook niet van, maar vooruit. Hij neemt ook niet altijd iets mee en hij mag ook lang niet alles meenemen.

20. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    Even reactie als kleuterjuf. Vaak is het speelgoed meenemen voor kinderen veiligheid en even aandacht en gezien worden, waarom kids graag iets meenemen.

Deel Deze Pagina