Stel; je hebt gesolliciteerd naar een bepaalde functie op een vaste afdeling. Je krijgt een contract voor een bepaald aantal uur. En na een half jaar blijkt dat je te weinig uren draait. Er zijn echter in die functie en op die afdeling geen werkdagen beschikbaar die je kan nemen om aan je uren te komen. Je wordt ingeroosterd door een planner die weet hoeveel uren jij moet draaien. Kunnen ze dan van je eisen om ook op andere afdelingen te gaan werken? Hoe wordt dit meestal opgelost? Iemand hier ervaring mee?
Ik verwacht van wel. Als op afdeling A minder te doen is en op afdeling B is het druk gaan medewerkers daar meedraaien mits ze geschikt zijn voor het werk. Bij mijn man is dat standaard zo tussen de afdelingen. Vooral buiten het hoogseizoen stemt hij wekelijks met andere afdelingen af om mensen van zijn afdeling te plaatsen. Ze kunnen immers niet niks staan doen tijdens de werktijd als het op hun afdeling minder druk is. Bij mij op het werk plannen we in rustige periodes ook over de vestigingen heen. Ik vind dit vrij gebruikelijk. Wat is het alternatief? Als jouw functie structureel minder tijd beslaat dan in je contract staat kun je ook overwegen om het contract aan te laten passen. Als het voor je bezwaarlijk is om de resterende uren op een andere afdeling te werken.
Volgens mij kunnen ze je zelfs elk gewenste dag behalve je vrije dagdeel inplannen op een andere afdeling. Wat ik zou doen is een mail sturen en erin zetten welke dagen je beschikbaar bent om uren te draaien. Hebben ze dan niks dan heb je bewijs dat je er zelf ook wat aan hebt gedaan. Dan moeten ze waarschijnlijk je min uren kwijtschelden.
Bij ons bedrijf heb je een contract bij de organisatie, niet bij een vaste locatie. Ze zouden ons dus ook elders in kunnen roosteren. (Met maximaal 1,5 uur per enkele rit reistijd met het openbaar vervoer) gelukkig is dit in de praktijk nog nooit bij mij gebeurd. Maar ik heb wel (nieuwe) collega’s die ook uren draaien op een andere locatie, een locatie op 3 minuten afstand van onze vaste locatie. 1 Collega omdat ze het gewoon heel leuk vind om af te wisselen en 1 omdat ze anders niet aan haar uren komt.
Wat ik mij afvraag is hoe komt het dat dit pas na een half jaar duidelijk word? 80 minuren is behoorlijk veel en niet makkelijk om weer in te halen natuurlijk.... Welke sector gaat het om?
Waarom ben je daar niet gelijk na de eerste min uren achteraan gegaan? Toen mijn man nog elders werkte had hij ook wel eens min uren, dat wilde hij niet dus dan belde hij met de vraag of hij extra ingepland kon worden. 80 min uren is echt veel mijn man had er hoogstens 8.
Zorgen dat je dit zwart op wit hebt. Dus via mail vragen of ze werk voor je hebben zodat je zwart op wit kan laten zien dat je er alles aan gedaan hebt om werk te krijgen . Als je bij ons min uren hebt dan wordt er van je verwacht dat je zelf je uren in de gaten houdt en aan de bel trekt. Planner vragen om je beter in te plannen met meer uren. Bij min uren wordt er verwacht dat je ze ook weer inhaald. Ik wordt bijvoorbeeld vooruit betaald dus heb in geld gekregen voor uren die ik (nog) niet gewerkt hebt. Ik moet dan bij de planner en evt manager aangeven dat ik min-uren heb. Zij zullen me dan meer inplannen. Als het nodig is dan mogen ze me ook op een andere afdeling zetten zodat daar evt open diensten opgelost worden. En lukt het dan nog niet om uit de min-uren te komen/doet je werkgever er weinig aan om je aan extra uren te helpen? Dan worden die min-uren begin volgend jaar kwijt gescholden.
Ik moest zelfs verplicht 2 weken vrij nemen terwijl ik dat eigenlijk niet wilde. Laat mij maar door werken ivm de min uren. Dan kunnen ze het met elkaar verrekenen. Vakantie uren en min uren. Het is bij ons structureel schijnt. Alle flexers staan ook in de min en moeten op gesprek komen.
Nou mooi dat dat hier niet gaat gebeuren. I.i.g. niet als het niet mijn schuld is en ik er alles aan gedaan heb om meer te werken. Hier hadden ik en nog 3 collega's min uren. Ik en collega extra diensten genomen om eruit te komen. Collega 3 heeft maanden niet opgelet/het laten verslonsen en hierdoor veel minuren. Collega 4, flexer, vind het allemaal wel best en zat lekker achterover geleund omdat alles toch per 1 januari kwijt gescholden zou worden. Ja hoor Dat was extra zuur. Wij hebben ons best gedaan om weer op 0 uit te komen en bij deze 2 afwachtende collegas werd recht getrokken.
Ik ben er inmiddels achter waardoor het komt en het is minder dramatisch dan het lijkt. Ik ben vanuit een andere functie beginnen met min uren (had desbetreffende leidinggevende niet zo mogen laten gaan en wordt ze nog op aangesproken) deze uren worden kwijtgescholden. Verder draai ik straks 11 diensten van een collega die dik in de plus staat en dan is het weer quitte. Valt mee achteraf dus gelukkig. Bedankt voor alle reacties en tips iedereen!