sinds een aantal dagen plast mijn dochter savonds op het potje, nou viel me op dat ze "omhoog" plast. dus ipv dat het straaltje naar beneden valt het potje in gaat het straaltje schuin omhoog. waardoor het geregeld voorkomt dat het naast het potje komt.ze zit wel normaal op de pot. is dit reden tot zorgen? ik wou het in ieder geval even goed in de gaten houden.maar misschien herkennen meer moeder dit en is er dus helemaal niets aan de hand en maak ik me zorgen om niks. ik hoor het graag even
Misschien zit haar plasbuis iets scheef? Ik heb dat ook, moet ook een beetje krom gaan zitten om in de goede richting te plassen . Maar heb nooit ergens last van gehad. Ik zou het even noemen bij het CB, gewoon voor de zekerheid.
ah oke, bedankt voor je reactie weet wel dat haar schaamlipjes niet verkleefd zijn ofzo. dus dat scheelt alweer. maar vond het zo vreemd. vandaar dat ik het hier eerst even vroeg
Ik dacht aan schaamlipjes die de plas straal onderbreken, maar ik begrijp dat je daar al aan hebt gedacht.
in het begin plaste onze dochter ook altijd wat met een boogje omhoog. Zowel op potje als wc plaste ze erover. Om dat op te lossen, liet ze haar billen op een gegeven moment (op aanwijzing van oma) wat verder in de wc zakken. En nu buigt ze gewoon altijd wat verder voorover. Ik denk zelf dat het ook te maken heeft met een kanteling van het bekken die wij zelf misschien automatisch doen en zij nog niet. Door een beetje voorover te leunen plast ze wel naar beneden..
Ik denk ook dat het toch de zithouding is. Haar plasgaatje zal echt naar beneden moeten wijzen en daarvoor moet je dus toch echt goed op het potje zitten: ietsje teveel achterover gezakt, betekent idd dat er hele andere kanten op geplast wordt.... Even goed op letten dus, dat ze goed rechtop zit met een hol ruggetje! (evt, om het wat gemakkelijker te maken, zou je het potje op een verhoging kunnen zetten, want als het potje gewoon op de grond staat, moeten ze met de beentjes erg omhoog zitten en dat vergemakkelijkt een goede houding niet.... )
Hahaha....zo herkenbaar! Mijn oudste deed het ook altijd. Is na een jaartje wel goed gekomen. Nu...mijn jongste gaat regelmatig op het potje. Ik probeer haar met de handen voor de pot op de grond te laten leunen, dan gaat het wel aardig goed. Van de week zat ze op de pot en ik pakte even iets. Ik keek naar haar en zag de plas zo met een boogje over de pot heengaan als een jongetje zo'n hoge straal. Ik moest wel heel erg lachen. Vooral ook omdat ik weet dat het wel goed komt omdat het met de oudste net zo ging. geen zorgen maken, komt vanzelf goed. Ze meoten even leren richten....
Onze meid heeft dat ook, hoor. Maar dat komt ook doordat ze haar bekken naar voren kantelt. En ze drukt heel erg, zodat er een hele harde straal uit komt. Als je dit zelf doet, plas je ook naar voren of met een boog.
Is echt de houding. En bij een potje helemaal. Ze gaan tegen de rugleuning aanzitten en dan kantelt het bekken de verkeerde kant op. Hier werkt het alleen als ze met haar rug recht zit ipv tegen de leuning.