Hoi Mijn dochter is nogal bang voor onweer, storm etc. Nu verachten ze voor vannacht het een en ander. Hoe pak ik dit het beste aan, zodat ze minder bang is/wordt en weer gaat slapen als ze wakker wordt?
hier hetzelfde probleem! Ik lees mee... heb zo geen tips voor je. Afgelopen week met de storm is mijn zoon echt heel bang geweest, hij was gewoon in paniek... Hij sliep bij mijn ouders toen, op het laatst heeft hij naast opa geslapen want hij was zo bang. Nu hoef ik maar wat laten te vallen (net perongeluk wat in de keuken) en mijn zoon roept alweer! Hier zijn tips ook echt welkom!
hebben jullie uitgelegd wat onweer is (natuurlijk in kindertaal en niet in wetenschappelijke taal)? En dan benadrukken dat het niet gevaarlijk is (hoewel dat het wel is als je in een weiland loopt, maar goed die uitleg zeg ik er niet bij) Bij mijn dochter helpt dat altijd heel goed. En als ze `s nachts wakker wordt mag ze gewoon bij ons in bed, ze slaapt toch wel (ik word niet eens wakker als ze erbij kruipt). Dus die optie heeft dochter ook nog, maar ze is een goede slaper en wordt niet wakker van onweer.
Ik maak er altijd iets heel spannends van en dan gaan we samen uit het raam kijken. Ze vind het nu zelf ook geweldig. Nooit zeggen "het is niet eng" of "je hoeft niet bang te zijn" want daarmee bevestig je alleen maar dat het wel eng zou kunnen zijn. Eigenlijk moet je het negatieve gedrag negeren en samen naar het onweer gaan kijken of het iets heel leuks is. Je kunt gaan tellen bijv. vanaf de flits tot aan de donder of om te voorspellen van welke kant de flits uit de lucht komt. Zo geef je haar iets te doen en is het tegelijkertijd spannend. En natuurlijk doe je zelf alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat het onweert.
Ik vertel haar dat het onweer is en dat dan de wolken botsen.. Ik doe ook alsof (dat is natuurlijk ook zo) het de normaalste zaak van de wereld is en besteed er verder niet zoveel aandacht aan. Ze slaapt er ook gewoon doorheen. Ik sluit me aan bij Arja, woorden als bang, eng, gevaarlijk etc. kan je maar beter vermijden. Het is net zoals bij dieren, als je ze "troost", zeg je indirect dat ze gelijk hebben dat ze bang zijn.
Ik zei tegen mijn zoontje.. "moet je horen.. hoor je dat... dat is onweer.. en wat doet de onweer... BOEMBOEMBOEM" Nu elke keer als het onweert zegt hij.. ' mama onweer he, BOEMBOEM'
Ik heb idd uitgelegd dat de wolken dan botsen als het onweert. Ik zal gaan vermijden: je hoeft niet bang te zijn en gaan proberen er een spelletje van te gaan maken, idd tellen van flits tot donder vind mijn zoon vast heel leuk. ook nog tips voor storm?
Regenjas en regenlaarzen aan en buiten in de wind gaan lopen en in de plassen stampen. Of net doen of je weggeblazen wordt door de wind, vaak gieren ze het dan uit van de lach.
Nou vannacht ging het dus weer mis. Dat over dat botsen, werkte alleen maar averechts, het samen kijken naar de flitsen vond ze wel leuk 'foto's'. Maar die harde knallen, daar is ze echt bang voor. En wilde niet in bed. Misschien heel verkeerd maar ze heeft tot het onweer over was bij ons in bed gelegen. Daarna is ze wel weer in haar eigen bed gaan slapen.
ik zeg hier altijd dat ze foto's maken en dan gaan we gekke bekken trekken. net zo lang totdat de donder komt en dan weer wachten tot de volgende flits. hier vind ie het helemaal leuk!!!
Ik heb M uitgelegd dat het de wolken zijn die samen spelen en elkaar kusjes geven, dat zijn wel zulke ENORME klapzoenen dat je boemerdeboem hoort ... Verder zelf benadrukken dat het zo mooi is, dat het gezellig is etc. Maar M blijft het heel spannend vinden hoor, hoewel ze veel minder bang is ... dat wel
Bij storm: Wij doen dan altijd samen de wind na (wie het hardste kan blazen), en de regen (kietelen) en we kijken nog even uit het raam. Gelukkig is het hier wel over gegaan. En bij onweer botsen de wolken en maken ze foto's. Dus dat doen we dan ook na.
Nee wij kijken heel eventjes maar, dan misschien een minuutje of 2. En dan gaat het rolgordijn naar beneden. Vervolgens luisteren we nog even naar hoe het klinkt en doen we dat na. Ook leg ik uit dat hij lekker droog ligt in zn bedje en dat mama en papa ook droog blijven (is hij dan erg bezorgd over) omdat we allemaal in huis zitten.
Oudste werd inderdaad ook wakker en toen hebben we voor het raam staan kijken.....zo van "wauw, zag je dat? Dat was mooiiiiiiii! En moet je horen!!!" "nou gelukkig zijn we nu niet buiten he, anders waren we mooi helemaal nat geweest, zelfs je onderbroek ". Juist haar rolgordijn open gelaten zodat ze naar buiten kon kijken. Ook uitgelegd, dat als ze het toch wel spannend vond, ze best wel mocht roepen. Was niet erg. We horen haar er vrij wel niet meer over....tot vanmiddag. Toen regende het weer heel hard en toen vroeg ze of haar gordijntje een stukje open mocht zodat ze kon kijken