Mijn kleine man doet nu voor de 2e keer groep 2 het lijkt alleen niet goed te gaan vanmiddag dus een gesprek gehad met juf en een mw die allerlei testjes met hem heeft gedaan. Nu waren we zo es ff over de kleine man aan het praten en het is ons alle drie op gevallen dat hij letters niet herkent behalve de eerste letter van zijn naam. Liedjes en rijmpjes kan hij niet onthouden en en ook heeft hij moeite met vaststaande afspraken als links rechts en kleuren te benoemen. Hij is nog te jong om hem echt te testen. Wie weet hoe ik hem kan helpen om het allemaal wat makkelijker te maken, als je zelf dislectisch ben hoe heb je dat ervaren als kind en heb je tips voor me om mijn kleine man zo goed mogelijk te helpen Suprise
Naar mijn weten is er niets aan te doen. Weet dat ze mij hebben geleerd dat de s op een slang lijkt de b op een buik.
Ik heb dislexie Heel veel oefenen mijn moeder zat uren met me te oefenen En op school kwam een speciaal iemand om me bij les tegeven Ik zat toen in groep drie Loco is ook een leuke manier om het teleren
Oefenen oefenen oefenen.... dyslexie kan "verbeterd" worden door heeeeeel veel te oefenen. Het is geen eindstation en hoeft zéker geen handicap te zijn, als je maar veel oefent. Dat hij hier veel moeite mee heeft, wil nog niet direct zeggen dat hij dyslexie heeft he... Hij kan ook een slecht woordbeeld hebben of gewoon niet goed zijn in taal. In de tussentijd: oefenen en oefenen! Succes!
Ik begreep idd dat het nog niet zo hoeft te zijn dat ie dislexie heeft maar ik begreep ook dat het erfelijk kan zijn. Mijn ex heeft het ook en daar is niet veel aangedaan omdat zijn moeder zelf amper kan lezen en schrijven en zijn vader van buitenlandse afkomst is en de nederlandse taal niet beheerst. Weet dat het geen eindstation hoeft te zijn of handicap is, ben nu alleen aan het kijken hoe ik de kleine man toch kan helpen. Lijkt in vergelijking met voor de vakantie eerder slechter als beter te zijn geworden
Ik heb ook dyslexie, mijn vriend heeft dyslexie en grote kans dat onze dochter het ook heeft het is namelijk erfelijk. En nee, er valt niets aan te doen. Behalve inderdaad oefenen! Wat bij mij en mijn vriend goed geholpen heeft is heel veel lezen, dat hebben onze beide moeders goed gedaan door al vroeg te beginnen met voorlezen. Hierdoor is het sterk verbeterd. Er zijn allerlij foefjes om aan te leren dat je beter om kan gaan met taal.je bent namelijk absoluut miet dom! Maar je linker en rechter hersenhelft nemen taken van elkaar over waardoor het soms niet lukt. Genoeg mensen hebben het maar ondervinden weinig last. Ik kan je het steunpunt dyslexie aanraden in Rotterdam. Zij werkt ontzetten leuk met kinderen!
rotterdam is een klein beetje uit de richting wonen namelijk in het hoge noorden Voorlezen doe ik al vanaf dat ie heel klein is. Zit nu ook te kijken naar spelletjes waar voor letterherkenning nodig is. Wil hem zo goed mogelijk helpen
Inderdaad..lezen, lezen,lezen,lezen..vooral hardop; koppeling woordbeeld en klank is erg belangrijk bij mensen met dyslexie. Mocht erinderdaad sprake zijn van dyslexie, dan zal je zoontje iets harder moeten werken dan een kind zonder dyslexie, maar een beperking? Nee hoor.. Ik werk in het voortgezet onderwijs, waarbij ik geen enkele klas heb zonder leerlingen met dyslexie..het enige waar op gelet moet worden, is dat het geen 'excuus' wordt om zaken minder te kunnen doen.. Maar dat is verre toekomstmuziek natuurlijk! Ohja..laten we vooral niet vergeten dat kinderen ook kinderen moeten kunnen zijn..met de 6 jaar ben je er nog kang niet!
O jammer is dat! Maar misschien hebben ze daar ook iets in de buurt? Goed dat je veel leest met hem! Als ik je overigens nog een tip mag geven, als de school je aanbied om hem te laten testen ga even langs bij je verzekering! Die testen zijn enorm duur! Ik heb hem twee keer gedaan via de basisschool en een keer via mijn vervolgopleiding en toen werd die vergoed. Maar verzekeringen hebben vaak dingen in hun pakket zitten voor dyslecten
Wat voor soort testjes heeft de juf gedaan? Hoe oud is je zoontje? Ik neem aan dat als hij groep 2 voor de tweede keer doet dan zal hij zo 5/6 zijn? Dat wat ik nu zo lees, vind ik (op dit moment) meer passen op een spraak-taal-stoornis als op dyslexie. Heeft je zoon ook problemen bij het spreken van taal (denk hierbij aan zinsbouw, letters niet goed uitspreken en dat soort dingen)?
spraak is idd ook een probleem. Er was volgens de juffen een signaleringslijst voor dyslexie aan deze punten voldoet de kleine man. Daar in zaten ook spraak dingen idd. Logo is ook al met hem bezig. Zijn nu aan het kijken waar het probleem ligt om hem straks door te laten gaan naar groep 3. tis heel moeilijk uit te leggen wat er nu precies met hem is sommige makkelijke dingen ziet hij niet en andere moeilijke dingen pakt hij zo op. Zit een beetje met mijn handen in het haar ze moeten al zoveel op deze leeftijd
Thuis kan je oefenen door spelletje bv Loco Please ga niet thuis met hem oefenen die kan heel erg averechts werken! Je kan natuurlijk wel oefenen door te vragen welke kleur heeft die auto als je buiten loop maar ga geen boekjes kopen met kleuren en letters, het moet wel leuk blijven! Ik had extra lees les op school maar mijn moeder ging thuis ook nog met me aan de gang, dat werkte dus averechts! Ik had een vriendje die had het heel erg en zijn moeder was altijd alleen maar met hem aan het lezen, hij mocht bijna nooit buiten spelen, toen hij naar een andere school ging heeft zijn moeder verschrikkelijk op haar donder gehad omdat hij alleen maar met zijn neus in de boeken moest en geen kind meer kon zijn. Verder kan je weinig doen, het links en rechts niet herkennen had ik vroeger ook zelfs toen ik allang kom lezen, geen idee of het er toen iets mee te maken had? Succes,
Goed dat je ook bij logo bent met hem, die weet hier ook heel veel van. Heeft zij ook al "toetsen" met hem afgenomen of gaat dat allemaal nu gebeuren? Hoe zien de cito-toetsen uit van je zoontje? Zijn deze op niveau of onder het niveau? Ik weet hoe moeilijk deze hele procedure is maar geloof me, het is het echt waard! Heb hier een zoon zitten van bijna 10 met een spraak-taal-stoornis en is met behulp van een rugzakje nu alweer in groep 6 waar hij tot mijn grote verbazing opeens 8en na huis brengt (en dat zelfs op gebied van spelling en andere taalactiviteiten) en dat terwijl hij dit niet eerder haalde en het schooljaar net begonnen is. Onze school heeft alle onderzoeken destijds zelf organiseert en ik hoefde niks betalen. Voor zulke leerlingen hebben scholen ook een bepaald budget ter beschikking. Ik zit nu met een herindicatie (waar ik een psychologisch onderzoek spreek intelligentietest voor nodig heb)voor het rugzakje en daar werd door de ambulante begeleiding ook verteld dat de zorgverzekering dit vergoed maar dat is niet het geval. Ik zou, als ik jou was, eerst laten testen of er niet een spraak-taal-stoornis voorligt bij je zoontje sowieso omdat hij ook op actief taalgebruik (zoals ik begrijp) moeite heeft. Snap helemaal hoe je je voelt meid en ik weet dat je je enorm machteloos voelt maar alles wat je nu doet doe je voor de toekomst van je zoon !
Het altijd maar leren zal ik mijn kind niet aan doen. Heb zelf met veel moeite de basisschool gehaald. Als andere kinderen aan het knutselen waren dan had ik bij les en zo ging het met alle leuke dingen op school. ook thuis werd er nog flink bijles gegeven. Nog was het altijd met de hakken over de sloot Getest voor de toen nog lomschool. Maar die snapten niet wat ze met me moesten. Bleek achteraf dat ik heel hard groeide en mijn energie naar het lichamelijke deel ging ipv het geestelijke deel. Was in groep 7 al 180cm gelukkig blijven steken op 183 TOen ik naar de middelbare school ging heb ik dus veel gespijbeld en had ik echt geen zin meer. Geen mbo diploma gehaald dus dat doe ik nu nog even en hier na door voor hbo
Als je in de provincie Groningen woont zou je contact op kunnen nemen met Molendrift. Ze diagnosticeren en behandelen dyslexie op een goede intensieve manier. Je zorgverzekering vergoedt dit. Kijk maar eens op Dyslexie | vergoedingen
Testen opzich gingen goed. werkhouding laat te wensen over en ja die taalproblemen waar zij dus een vermoeden van dyslexie had. Het balletje is aan het rollen. Dat scheelt een hoop. t is zo frustrerend want het ene moment gaat het goed en herkent hij het wel het moment er op ziet het niet. Hierdoor begin je te twijfelen of het niet kan of niet wil. Door de test is wel gebleken dat ie wel wil maar niet kan. Dat is een opluchting. Nu kunnen we kijken wat voor handvaten we kunnen gebruiken. Cito had ie vorig jaar een e op vandaar dat dit balletje ook aan het rollen is gekomen.
daar had ik inderdaad al even naar gekeken. Begreep dat ie daar alleen op dit moment nog te jong voor is
Geen ervaring met dyslexie, maar toevallig was er gisteren of eergisteren op tv dat er een nieuw lettertype ontwikkeld is voor kinderen/mensen met dyslexie... Niet dat je daar nu al iets aan hebt, want er is nog maar 1 boek in dat lettertype, maar vond het wel mooi bedacht. Een jongen met dyslexie las er een heel stuk foutloos uit voor, had hij nog nooit gedaan! NOS Nieuws - Boek met speciaal dyslexie-lettertype Succes met alles!