Onze oudste is 6 en houdt wel van een spelletje op de switch of filmpjes kijken op YouTube. Normaal doordeweeks zijn we hier wel streng in, maar met de schoolvakantie die eraan komt, vermoed ik dat het zeuren erom ‘s Morgens als begint. Hoe gaan jullie in de vakantie met schermtijd om? En dan bedoel ik schermtijd in de vakantie thuis. Als we op vakantie gaan, speelt hij lekker buiten op de camping met vriendjes.
Hier enkel als ik bv het avondeten maak of als we een film- of game-avondje hebben. Tv/tablet in de ochtend of overdag leidt hier altijd tot lethargisch rondhangen, daar heb ik echt geen zin in - genoeg speelgoed om mee te spelen (zowel binnen als buiten), boeken om lekker te lezen, potloden om mee te tekenen en als ze nergens zin in hebben, kunnen ze languit op de bank gaan liggen Dat is hier tijdens schoolweken ook zo, tijdens vakanties dus niet anders - ze weten waar ze aan toe zijn, en bij zeuren blijft hij helemaal uit. (En soms vragen ze er ook ‘s avonds helemaal niet om en blijft de tv dus sowieso uit.)
Hier geen verschil tussen school en vakantieweken. 's ochtends een half uurtje, na de lunch ca. een half uur (op schooldagen vervalt deze) en als ik eten maak. 's Avonds kijkt de oudste nog regelmatig het jeugdjournaal.
Schoolvakantie hebben ze twee uur schermtijd per dag. Ze denken er zelf goed over na. Hier is het vaak in de middag een uurtje als het heel warm is en in de avond, Hier beginnen ze er niet al in de ochtend om te zeuren gelukkig. Verder spelen ze hele dagen buiten en op vakantie gaan de schermen nauwelijks aan.
Hier gaat ie lekker aan als ze daar zijn in hebben, soms staat ie heel lang aan en andere keren bijna niet
Hier ook eigenlijk. Oudste zit veel op haar mobiel, maar spreekt nog regelmatig (buiten) af met vriendinnen. Jongste regelt het zelf wel, met slecht weer zit ze meer op haar tablet dan met goed weer, dan is ze vooral buiten. Als ze met een vriendin speelt blijft hij vaak in de kast,heel soms vraagt ze of ze een filmpje mogen kijken (als er geen vriendin is pakt ze hem gewoon ), als ze op de switch wil vraagt ze dit wel altijd.
Hier eigenlijk ook zo. Er was een tijd dat ik er ook wat meer tijd op zette en het was bijna een boekhouding dat ik bij moest houden. De 1ne was dan gestart en na 20 min gestopt, de andere begon later , ... En als ze 2 uur kregen dan moest die ook op ( de grote kunnen niet zo goed schakelen).
Hier 2 verschillende: de oudste kan heel goed die vrijheid hebben, legt het zelf wel en gaat wat anders doen. De jongste wordt er helemaal in meegezogen helaas. Die mocht het ook zelf bepalen een hele tijd, maar die kon het niet meer wegleggen, kon gewoon niet stoppen. Op een gegeven moment deed hij niets anders meer. 3 weken geleden hebben we het gamen helemaal verboden en ook youtube kijken. Dat was 3 dagen drama, maar wat hij daarna verzon om te doen allemaal!! Hij tekent de hele dag, speelt heel veel buiten, met de lego enz, keek weer leuke films op netflix e.d. Allemaal dingen die hij graag doet, maar gewoon niet meer kon omdat de tablet ook een optie was. Heel erg eigenlijk. Na 3 weken is er 1 duidelijke afspraak gekomen, je mag van 17-17.30 en that's it voorlopig. Dit houden we sowieso tot na de zomervakantie vol. En dat is helemaal niet moeilijk, want intussen weet hij weer tig leuke dingen om te doen.
Heel herkenbaar dat van jouw jongste, dat heeft mijn jongste ook enorm - en de oudste in iets mindere mate. Hier vond ik het eerder ook niet zo’n probleem en liet ze kijken wanneer ze wilden, met bv gewoon tv (dus geen streaming dienst) waren ze dan op een gegeven moment wel klaar na 2 tekenfilms ofzo. Maar met Youtube of Netflix worden ze er zo ingezogen. De jongste raakt haast in trance (en wordt heeeel humeurig als de tv uit moet omdat we wat anders gaan doen), de oudste is vooral bang iets te missen en moet blijven kijken van zichzelf. Youtube heb ik sowieso een hekel aan, hoe ze van de ene onzin naar de andere gaan met kijken… Hier nu al een tijdje de tv vrijwel helemaal aan banden (enkel tijdens het koken als ze verder niks te doen hebben qua huiswerk/opruimen/etc) of gericht samen een film kijken bv. Tablet 1 half uurtje per week tijdens wachten bij muziekles. Geen youtube. Scheelt zóveel stress voor allebei, en ze worden er veel creatiever van. Jongste heeft zeer waarschijnlijk adhd en ik denk dat zij door alle prikkels van de tv gewoon helemaal vol liep telkens, op school gaat het nu ook een stuk beter. (En ik dacht juist dat tv haar ontspanning gaf, nu lijkt het dus het tegenovergestelde te zijn geweest…)
De jongste hier heeft ook adhd en daarmee is wel bekend dat je sneller "verslaafd" raakt aan iets of vergeet wat er nog meer is. Ik ben nooit heel spastisch geweest met schermtijd, maar dit ging me gewoon echt te ver. Hij speelde dan op zm tablet en had tegelijkertijd van die gamers aanstaat op youtube. Geen normaal gesprek meer mee te voeren als het uit moest. Voor ons was duidelijk dat hier iets moest veranderen.
Dat was hier dus ook zo. En onze oudste is degene waar we wel wat moeten mee kijken en af en toe aanspreken maar hij heeft natuurlijk ook wel nood aan vrijheid en verantwoordelijkheid (hij word 13) en dat begrijp ik ook volledig.
Het is maar net wat voor schermtijd. Voor ons is het maar net wat hij gaat doen. Lui 1.5 tv kijken mag prima op zijn tijd maar niet elke dag. We hebben ook wel eens in het weekend filmavond. Kijk je youtube voor leerzame filmpjes om verder te kunnen met tekenen/ knutselen Programmeren van lego boost of eigen spellen maken. Klokhuis Jeugdjournaal Is voor ons wat anders dan gewone filmpjes kijken of kijken hoe mensen spullen uitpakken.
Ik maak een soort afspraak. Uur op je kamer spelen staat gelijk aan een sticker/punt. 3 punten gehaald en dan mag hij gamen. Werkt voor mijn oudste heel goed, die heeft net die extra motivatie nodig. Daarnaast ook gewoon vaste momenten afspreken, zeuren helpt dan niet. En als hij blijft zeuren mag hij helemaal niet
Ze hebben 1,5 uur per dag. Dan schakelt de tablet op stand-by. Hoe ze die 1,5 uur besteden moeten ze zelf weten.. op=op
Tablet en switch wordt hier ongeveer 1keer per maand om gevraagd,dus dan mag dat, ook als ze in de vakantie iets vaker zouden vragen,omdat ze normaal er dus niet om geven. Tv zal wel iets meer zijn,maar beperk ik meestal ook tot maximaal 1u. Op schooldagen vaak 30 min.
Als ik mijn kinderen geen regels geef zitten ze er de hele dag achter, dat gaan we niet doen. 1,5 uur schermtijd per dag. Wanneer ze dat doen daar laat ik ze vrij in. Wat er dan gebeurd is dat de vervelend even toeslaat. Hangen op de bank enzo, zeuren. Dat geeft ze juist de ruimte om te bedenken waar ze zin in hebben. Dan opper ik ideeën, vooral buiten in de tuin of erbuiten. Dan mogen ze ook weer net wat verder weg enzo om vriendjes op te zoeken, wat langer wegblijven voordat ze zich moeten melden. Of een boodschap, dat vindt onze oudste leuk dan voelt ze zich heel groot.
's ochtends voordat we naar school gaan mogen ze een filmpje kijken maar in de praktijk gebeurt dat vrijwel nooit omdat ze niet snel genoeg klaar zijn overdag is het pas om 17:00 tablet of tv, wanneer ik ga koken. Na het eten nog samen wat op tv kijken. Ik houd hier strikt aan vast ivm de regelmaat die onze oudste nodig heeft. Gezeur werkt niet bij mij. Vandaag echter zitten ze de hele dag al met hun neus op het scherm aangezien iedereen de buikgriep heeft. Dat zijn van die uitzonderingen. Niemand heeft ergens zin in behalve hangen en naar een scherm staren. Prima...
Geen vastigheid hier. Oudste regelt het lekker zelf met pc playstation en telefoon. Jongste heeft het soms nodig om zich af te zonderen in zijn eigen wereldje. Zijn manier is dan eindeloos filmpjes kijken van games die hij speelt. Dat wil ik hem niet ontzeggen.