Een tweede kindje én een peuter - hoe ziet je dag er uit?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by 11oktober, Jun 19, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 11oktober

11oktober Actief lid

Jul 28, 2011
    266
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou graag binnenkort voor de tweede willen gaan. Mijn man heeft een hoop punten waarom hij het niet zou willen. We zijn dus druk aan het bespreken wat nu de voor- en nadelen zijn...

Wie heeft 2 kids en kan me zeggen hoe een allerdaagse dag er uit ziet? Is het veel drukker als met één kindje of valt dat mee omdat je je aandacht nu gewoon verdeeld? Wat vinden jullie dagelijkse voor- en nadelen? Voelen jullie extra beperkingen (vrije tijd, uitstapjes) met een tweede of niet omdat je met één al gewend bent om overal rekening mee te houden?

Graag zonder veroordelingen over ons praktisch oogpunt. Het kan mijns inziens geen kwaad om over dingen na te denken ;)

2. boxertjes

boxertjes Bekend lid

Aug 7, 2010
    973
    1
    0
    NULL
    brabant
    ik lees mee. hoe oud is je peuter?

3. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik heb 2 peuters (3 en bijna 2) en ik vind het echt heel druk. Ik heb overdag echt amper tijd om even fatsoenlijk een kopje koffie te drinken. Er is er altijd wel 1 die aandacht vraagt, wat wil drinken, verschoont moet worden etc. Ik heb doordeweeks in principe geen beschikking over een auto, dus ik kan alleen dingen ondernemen die op loopafstand zijn, dat vind ik wel heel vervelend.

Maarrrrr, ondanks dat het minstens dubbel zo druk is als met 1 kind, is het ook dubbel zo leuk.

Ik kan wel zeggen dat ik de overgang van 1 kind naar 2 kinderen veel groter vond dan van 0 kinderen naar 1 kind.

4. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

Jan 12, 2010
    1,660
    0
    0
    5:00 nr2 bv
    7:00 nr1 wakker, heel stil naar beneden en ontbijten
    7:15/7:30 nr 2 wakker (soms aan de ontbijttafel) bv, met nr1 zandkasteel kjken
    8:00 nr1 aankleden en tandenpoesten
    8:30 nr2 naar bed, nr1 mag nog even kro kindertijd kijken
    9:00 zelf journaal kijken
    Was opvouwen/stofzuigen of andere huishoudelijke klusjes, nr1 speelt
    10:00/10:30 nr2 wakker bv en nr 1 drinken en een koekje of fruit
    Wandelen
    11:30 terug nr2 in bed
    12:00 nr1 lunchen
    12:15 nr1 in bed
    Mama pauze :D (die neem ik ook echt en doe dan ook helemaal niks!)
    13:30/14:00 nr2 wakker bv
    14:00/14:30 nr1 wakker, drinken met wat lekkers of fruit
    15:00 nr2 naar bed nr 1 zelf spelen
    16:00 eten voorbereiden
    16:30 manlief thuis
    17:00 nr 2 wakker bv daarna koken
    17:30 eten daarna sesamstraat
    18:30 nr1 wassen tandenpoetsen en naar bed, nr 2 wassen pyama aan en bv
    19:00 nr2 naar bed.

Zo ongeveer elke dag :D
    Ben tbm nr1 is bijna 3 nr2 4mnd
    Het valt me best wel mee vidn alleen soms tegen de avond spits het we heftig, maar krijg er nu steeds beter een ritme in.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zoon was 21 maanden toen zijn zusje geboren wordt.

Ik vond 1 echt makkelijk die neem je overal nog mee naar toe maar met twee wordt dat moeilijker maar vooral ook omdat de eerste ouder wordt.
    Ik heb er voor gezorgd dat er tegelijk geslapen werd en dat scheelt een boel. Ik had zo 2-2,5 uur dat ik of zelf kon rusten of iets kon doen (huishouden, koken, bellen etc)

Aandacht. Tja de baby heeft in de verzoring natuurlijk wel "voorrang" maar ookmdie kan wel even wachten soms. Tijdens ochtendslaapje bestede ik veel tijd aan de oudste en ik gingnveel naar de speeltuin (zomer/lente)
    Ik vond het allemaal nirt zo ingewikkeld vooral toen eenmaal de baby ook goed in ritme zat (8-10 weken). Maar zeg er eerlijk bij dat ik erg makkelijke kids heb (niet huiken, geen overmatige krampen, reflux, kma etc etc)

6. 11oktober

11oktober Actief lid

Jul 28, 2011
    266
    0
    0
    NULL
    NULL
    @boxertjes: Mijn zoon is nu 1 jaar en 8 maanden!

7. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik vond de overgang van 1 naar twee echt heel pittig omdat je ineens je aandacht moet verdelen. Ze hebben ook allebei een eigen ritme waardoor je echt de hele dag bezig bent. Je hebt op de dag bijna geen rust of tijd voor jezelf.
    Ook met twee kindjes weg vond ik pittiger dan met 1. Tussen onze nr 1 en 2 zit bijna 3 jaar dus in ons geval was het nog een soort van een makkie omdat de oudste al wat zelfstandiger was. Maar zo heb ik het beleefd en wellicht zullen anderen het anders beleven.

Maar we hebben na nr 2 nog een 3e kindje gekregen. Dus heb die periode wel overleefd hahahha

8. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    #8 sassie25, Jun 19, 2013
    Last edited: Jun 19, 2013
    Nu is dit mijn dag:
    6:30-7:00 wakker worden, tv kijken in bed (vaak slaapt jongste tot 7/7:15
    7:30-8:00 ontbijten aan ontbijttafel
    08:30 aankleden en jongste naar bed. Ik douche 's avonds dus kleed mee aan en was de oudste gezicht,handen en billen
    9:00-10:00/10:30 ik doe huishouden,oudste speelt zelf,jongste slaapt.
    Als jongste wakker is eten we fruit
    tot 12:15 speel ik met beide kids of doe lopend boodschappen (oudste wil vaak op fiets)
    12:15 brood eten en jongste gaat naar bed tussen 12:45/13:00
    Tot 14:30/15:00 speel ik met onze oudste of kijk tv en vouw dan was (zelden,probeer echt wat met onze zoon te doen) Jongste slaapt
    15:00 koekje/rijstewafel+drinken +vaak boekje lezen/kijken
    16:00 even naar buiten,speeltuin,eendjes voeren,spelletje,lezen (ligt aan weer)
    17:00 eten maken, kids spelen zelf
    18:30 kids gaan beide tegelijk in bad (nouja meer douchebak met laagje water en washandje als stop). Eerst kleed ik jongste aan,poets tanden en leg die in bed. Dan haal ik oudste uit bad,kleed ik aan,poets tanden en erin
    Ondertussen dat ik kids in bed doe,ruimt manlief tafel af en ruimt op en komt dan boven kids gedag zeggen en evt bij oudste verhaaltje lezen (laatste twee weken moet ik dat doen)

Als de kids erin liggen en voorgelezen zijn ga ik naar zolder en verzamel ik de was en vouw/strijk die vervolgens gezsllig bij manlief op de bank. Voordat ik naar bed ga douche ik (vaak heeeeel erg uitgebreid en lang) en dan naar bed om vervolgens de volgende dag ongeveer net zo te doen :)

Ik vond overgang van 1 naar 2 ook best pittig. En zeker toen ze niet meer beide tegelijk sliepen tussen de middag. Had ik eindelijk de oudste in bed,werd de jongste weer wakker en andersom. Nu zitten ze in een zelfde ritme en alhoewel de oudste niet meer slaapt is het een stuk minder chaotisch heb ik het idee. Zelf heb ik noet echt heel veel tijd voor mezelf overdag maar het moment van fruit in de ochtend en koekje in de middag ga ik ook lekker zitten met een kop koffie/thee/water en maak daar ook wel.gebruik van. En soms als oudste lekker zelf speelt tijdens middagdut van de jongste ga ik lekker zitten en blader in een tijdschrijft of reclamefolder. Maar vindt het ook wel gezellig iets te doen met oudste. Vaak doe ik dingen die "lastiger" zijn met jongste erbij: kleien,knippen,koekjes bakken,verven,puzzelen.

Ik probeer wel de kids er tussen 18:30 en 19:30 in te hebben zodat ik,na kleine huishoudelijke dingen, nog wel even tijd heb voor mezelf en manlief om ieta te doen.

9. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Oudste is nu bijna 4 en altijd thuis. Daar hebben we de meeste moeite mee. Als hij soms naar kdv of psz was gegaan zou het makkelijker zijn geweest, ondanks dat wegbrengen en ophalen soms ook lastig is. Daarom kijkt de oudste nu meer tv dan we zouden willen.
    Mijn man is nu thuis met ze en komt aan 1 praktisch ding per dag toe. Boodschappen kost veel tijd, maar is met dit weer nog wel leuk te maken. Dingen als schoonmaken zijn heel lastig. Een en ander heeft ook wel veel met hoe goed je even kan afwijzen te maken. Wij voelen ons alletwee ongemakkelijk als oudste gaat zeuren tijdens schoonmaken, wat dat betreft is hij verwend.

Van 1 naar 2 vind ik ook heftiger, maar ook leuker. Je leert nog een nieuwe kant van jezelf en je oudste kennen.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,155
    8,887
    113
    Ik vond de overgang van 1 naar 2 juist (veel) makkelijker dan van 0 naar 1. :D :) Ja, een dag is erg druk (zeker een stuk drukker dan met één), de tijd gaat meestal vanzelf voorbij en je moet vaak goed plannen, maar al met al vind ik het erg mee vallen. :)

De dag begint hier meestal rond 6.00u. Dan gaan we ontbijten. Daarna is het spelen en/of tv kijken. Rond een uur of 10 eten en drinken we iets en gingen we meestal naar buiten. De jongste sliep dan vaak in de kinderwagen. Of de jongste ging naar bed en dan gingen we ´s middags naar buiten. Daarna lunchen. Daarna meestal even tv kijken en vervolgens weer spelen, knutselen, wat bakken (of dus naar buiten). Rond 17.30u koken en eten, erna nog even tv kijken en soms nog even spelen en rond 19.00u/19.30u douchen/bad en naar bed. Inmiddels zit de oudste op school, dus ziet de dag er iets anders uit.

Qua uitstapjes en dingen doen vind ik er zeker verschil in zitten. Ik ga in m'n eentje niet snel echt op stap met twee kindjes. Wel boodschappen doen en in de wijk naar de speeltuin ed. Maar waar ik met de oudste ging zwemmen, af en toe naar Ballorig ging, enz. doe ik dat met twee kindjes niet. Dat soort dingen zijn naar het weekend verplaatst, als we met z'n allen kunnen of als ik met één van de twee kan. Dat vind ik wel eens jammer, maar het is niet anders.
    En met het slechte weer in het najaar/de winter keek de oudste naar mijn idee wat teveel tv, omdat ik dus minder snel ergens naar toe ga en ook omdat ik niet altijd qua knutselen ofzo echt iets met haar kon doen.

Soms moet je je wel eens in tweeen splitsen, want ze willen nu eenmaal wel eens wat tegelijkertijd. Dus dan moet één van de twee even wachten. Hier was de oudste 2 jaar en 9 maanden toen haar zusje geboren werd, dus die begreep best al veel. Dat scheelt denk ik wel, want ik kon haar goed uitleggen dat ze soms even moest wachten omdat ik bezig was. Betekent niet dat ze dat altijd leuk vond en soms juist op dit momenten dan aandacht ging vragen (en niet altijd op een positieve manier), maar het is wel makkelijker, denk ik.

Doordat mijn oudste niet meer sliep/slaapt overdag sinds ze 2,5 is, had ik overdag amper/geen vrije tijd, dat moet ik dus 's avonds en af en toe in het weekend inplannen. Is wel eens jammer, want een dag duurt wel eens heel lang, maar ook dat is niet anders en heb ik er graag voor over.

Huishouden gebeurde hier voor een groot deel 's avonds en soms juist ook overdag. Bv. de was doen of de was in de kasten leggen, dan spelen ze boven of op zolder. Daar ligt ander speelgoed, dus dat vinden ze leuk. En de oudste helpt graag mee. De jongste ook trouwens, maar dat is niet altijd echt hulp. ;)

Inmiddels gaat de oudste naar school en nu heb ik weer iets meer 'lucht'. Nu kan ik met de jongste ook eens gaan zwemmen, zoals ik met de oudste wekelijks deed. En als de oudste op school is en de jongste slaapt, dan kan ik weer eens overdag wat in het huishouden doen of iets voor mezelf ofzo. :)

Ik denk trouwens dat ik de overgang naar 2 makkelijker vond omdat alles al bekend was/is en ook doordat de bevalling en de tijd daarna makkelijker is verlopen. En wat ik ook erg leuk vind is hoe ze op elkaar reageren. <3

11. sadieraven

sadieraven Fanatiek lid

Aug 2, 2012
    1,613
    19
    38
    Fulltime Mommy en student!
    Amsterdam
    Ik lees even mee :)
    Mijn dochter word volgende maand 4 en december komt de 2de :D

12. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Brr dit is dus precies waat ik zo bang voor ben haha
    Wij willen ongeveer in oktober weer gaan beginnen...

Maar t lijkt me zo druk... Weinig niksen haha
    Savonds nadat de oudste op bed ligt, zit je nog met een baby..
    Overdag met dlaapjes enzo als ze wat ouder worden en echt in bed gaan slapen...
    Het grootste waardoor ik me afvraag of het me wel lukt is omdat mn vriend in de horeca werkt... En ik er dus door de weeks 95% alleen voor sta

Maarja ik denk dat dit gewoonbde onzekere dingen zijn die je bij nr 1 ook heb...

13. 11oktober

11oktober Actief lid

Jul 28, 2011
    266
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tjah, het ziet er allemaal erg heftig uit..! Maar ik moet zeggen, als ik nu zie hoe mijn dag er uit ziet en ik had dit geweten voordat we een kindje hadden weet ik ook niet of ik het had aangedurfd.. lol. Uiteindelijk groei je er vanzelf in mee.
    Nu is het wel zo dat onze zoon een heeeeerlijke slaper is. Als we 'pech' hebben is hij om 08:00u wakker, maar hij blijft vaak heerlijk tot 09:00u op bed liggen. Met een tweede is het maar afwachten natuurlijk. De kans dat dat ook een uitslaper is is klein :p
    Maar dat is mijns inziens maar een kleine 'bump in the road' ;)

14. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nou ik heb er 3, 1tje gaat hele dag naar school. Mijn middelste gaat 4 ochtendjes naar de psz, mijn jongste huppelt er gewoon tussendoor. Ik heb nog zat momentjes (zoals nu) waar ik even lekker mn bakkie kan drinken. Overigens is mijn man ook bijna nooit thuis en heb geen rijbewijs.

15. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113
    Zo dus ook bij mij, behalve dat ik wel een auto en rijbewijs heb, en straks weer aan het werk ga. Maar er is altijd nog wel even tijd voor mezelf hoor, of om even te lummelen of lekker te spelen en knutselen met de kinderen.

Ik vond de overgang van 1 naar 2 niet groot, en van 2 naar 3 ook niet. Als je een beetje flexibel en relaxed bent, en jezelf niet te veel druk oplegt, is het heerlijk te doen. Ik zeg altijd maar zo: bij elk kind valt er iets van mijn prioriteiten lijstje af. Na smurf no 3 lap ik de ramen niet meer :D Als iedereen maar schoon is, tanden gepoetst en schone kleren aan, en op tijd op school/werk/opvang ben ik al blij :D

16. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Zoon 4 dochter 2,5

0700: beiden wakker en naast mamas bed
    0715: ontbijten samen
    0800: mama doet gelijk afwassen
    0830: iedereen douchen en aankleden tandjespoetsen
    10:00 kindjes fruit eten en mogen even tv kijken
    1100 boodschappen halen lopend of op de fiets
    1200-1300: lunchtijd
    1400: rustuurtje
    1600; mama koken en de kids spelen
    16-1800: doen de kids spelen eten en drinken wat, zeuren een beetje
    1800 etenstijd
    1900: kids in bad en tussendoor doe ik beneden opruimen en mn man doet de eettafel afruimen
    1930 kids naar bed

2000 mama gtst tijd
    Half 9 doe ik nog even een wasje ophangen ofzo

Tussen de middag door doe ik ook nog veel in huis even een doekje hier een doekje daar wctje poetsen enz maar dat gaat nu zo automatisch. Echt even op de vank liggen of zitten zit er bijna niet in. Dus ja het is aanpoten

17. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    zo is het maar net juul.. zo gaat het hier ook. Ja er valt nog een hele was gevouwen te worden, maar kies nu even voor mn bakkie en ga zo lekker mn dochter ophalen samen met mn mannetjes.

18. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik vond van 0 naar 1 heftiger dan van 1 naar 2.
    Soms is het druk en komt alles tegelijkertijd (oudste poepbroek, valt en huilt, jongste krijgt een fles en poept en spuugt) maar dan stel je prioriteiten. (Oudste komt naar mij voor kus/knuffel en wacht maar even met luier verschonen, jongste oppoetsen met het doekje die de oudste komt brengen etc.)

Mijn jongste krijgt om de 3 uur een voeding. Veel kindjes met deze leeftijd om de 4 uur, dus dan heb je een heel ander ritme ;)

Ik zeg; meegaan met de wind zoals deze vandaag waait :)

En hoeveel mensen hebben 2 kindjes? Ja het eerste jaar is heftig, maar erna wordt het makkelijker! En zolang mensen zelfs voor 3, 4, 5 of 6 kindjes gaan kan ik er 2 ook aan ;) (zo dacht ik)

19. xd24

xd24 VIP lid

Feb 27, 2010
    6,406
    0
    36
    Brabant!
    Je hebt het zo druk als dat je het jezelf maakt zeg ik altijd!
    De oudste is net 2 en de jongste 4 maanden. Mijn vriend een drukke baan en is overdag/savonds niet thuis. Ik doe het dus alleen (en werk zelf 2,5 dag).

Het enige moment waarop ik wel eens denk HELP, is wanneer het bedtijd is en je net zal zien dat de jongste een fles moet of niet kan slapen en de oudste toch echt vervelend begint te worden omdat hij moet slapen. Dat is voor mij wel eens een aargh moment. Maar voor de rest, ik vind het hartstikke goed te doen.
    En als je met zn 2en bent al helemaal lijkt mij

20. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Ik vind het veeeel zwaarder met 2 kids dan met 1. Ik dacht dat ik het druk had met 1, nu geniet ik van de rust als ik met 1 kind ben :)

Share This Page