Klinkt heel normaal en zoals anderen zeggen was je zoontje gewoon erg snel. Mijn dochter is 20 maanden en zegt nu: - mama en papa - dag - hallo - eten - ja en nee - aardbei (vindt ze heel erg lekker) - appel - bal - klaar - speen - doekje - ia (is haar knuffel, want dat is een egel en dat lijkt op ezel en een ezel zeg ia ) - behoorlijk veel dierengeluiden - en de laatste "fijne" ontwikkeling: MIJN! (Ik hoef denk ik niet uit te leggen wat ze daarmee bedoelt! ) Overigens zegt ze veel van deze woorden nog niet helemaal goed. Speen is bijvoorbeeld peen, dag is daa, hallo is ajo, enz. Ze maakt nog geen zinnetjes door twee woorden aan elkaar te plakken.
Hier hetzelfde verhaal mijn oudste (meisje) kon ook alliedjes zingen bij 18 maanden terwijl mijn zoontje nu bijna geen woordjes zegt. Ik maakte me eigenlijk geen zorgen totdat ik bij het CB was geweest. Zij vond echt dat hij achter loopt en ik moet over twee maanden terug komen... Weet ook niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Hij snapt alles wat ik zeg, hij zegt alleen niks na. Hij doet er ook geen moeite voor. Ik stimuleer hem zoveel mogelijk spelenderwijs en meer kan ik niet doen toch? Ieder kind ontwikkeld zich op zijn eigen tempo toch? Onze zoon liep wel al bij 10 maanden los, hij is dus motorisch heel sterk.
Hoi, Mijn zoontje begint sinds 2 wkn meer woorden te zeggen en mij na te doen. Hij was snel met lopen, dus tja..... Of het een of het ander. Geen zorgen komt vanzelf!
Ik heb niet alle reacties gelezen maar onze zoon sprak zn allereerste woord uit met 21maanden. Daarvoor zei hij helemaal niks!! Hij wees alleen dingen aan als je erom vroeg en voerde opdrachtjes uit als hij zin had. Het enige wat hij "zei" was "euh" als je hem iets vroeg aan te wijzen. Vanaf dat hij 19 maanden was tot 21maanden was het drama met hem. Hij zat evht in een behoorlijke sprong. Luisterde niet, gooide zich om de kleinste dingen op de grond, at en dronk slecht enz enz. En toen hij ging praten was dat allema zomaar ineens over! Hij leerde elke dag wel 3,4,5 nieuwe woorden en sprak al heel snel in zinnen met meerdere woorden. Hij heeft nooit woorden verkeerd of half uitgesproken en praatte meteen duidelijk voor iedereen. En nu heeft hij alleen zn mond dicht als hij slaapt Geen zorgen maken dus! Ik werd onzeker door het cb toen ze met 14maanden zeiden dat hij wel een paar woorden moest kennen ...
Onze oudste ging pas een beetje praten rond zijn tweede verjaardag haha.Eerst allemaal onverstaanbaar gebrabbel. Hij is nu bijna 10 jaar en praat volledig normaal en is één van de beste leerlingen in de klas. Is volkomen normaal met 18 maanden.
Tja die van mij is bijna 18 maanden en zegt bijna niks, papa/baba tegen papa, ba tegen bal, bah als ik dat ook zeg. Een soort van baby als ze een foto v zichzelf ziet. Op cb moest ze met 14 maanden al 5 woorden kennen eigenlijk,ze zei nog niks. Redt ze met 18 maand ook niet denk ik. En dan? Wat willen ze eraan doen? Ze begrijpt echt Alles, maar dan ook alles en ze liep met 1 jaar, dus nu rent ze. Ze zit nu juist weer in een "ik wil overal opklimmen" fase. Volgens mij heeft ze het veel te druk met al die dingen. Ik merk bovendien elke dag dat het veranderd met klanken en geluiden. Komt volgens mij wel goed hoor. Ze kunnen niet alles tegelijk leren lijkt me
Nee, zoon sprak met 18 maanden ongeveer 25 woorden en had (en heeft) vanaf 2,5 jaar een extreme ontwikkelingsvoorsprong qua taal. Dochter zei met 18 maanden nog nauwelijks iets en is nu met 3 jaar en 3 maanden ook een voorloper.
nee denk het niet hoor, mijn oudste is heel laat, begint nu met 2,4 maanden (toevallig na geboorte van broertje) los te komen. en de cb artsen hebben nog geen alarm geslagen
Hier idem.. zoontje zei de meest moeilijke woorden... en begreep ze ook.. Dochter van bijna 18mnd.. zegt.. papa, mama, ommmma, wafwaf, lekkr, en zegt die in alle soorten en maten.. dat terwijl mijn zoontje nooit die of dat gebruikte. Als ze nu die zegt benoem ik het iedere keer en herhaal dat een paar keer voordat ik het geef. En ze weet t precies maaris er gewoon nog niet zo mee bezig.. je kunt haar bv wel zeggen, pak je beker of doe maar dit of dat dan doet ze dat ook. Het heeft ook wel weer iets schattigs.. ze loopt nu net een maand en het kleine gaat er al zo snel vanaf..