ineens veel minder eten, door dat hij alles zelf wil doen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door spaartje63, 28 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. spaartje63

28 jul 2013
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik heb een vraagje over mijn zoontje van 17 maanden, hij at eigenlijk altijd super goed...maar sinds kort is het plotseling heel wat minder...

Ik ben Belgische dus ik denk eerlijk ook dat de info die wij krijgen (van kind en gezin) wat anders is dan bij jullie.

Smorgens zou hij volgens het ideale plaatje een fles van 240cc moeten drinken,
    dan rond de middag zo ongeveer 300 gram groenten,
    in de namiddag 2 stukken fruit
    en savonds weer een fles van 240cc

uiteraard kreeg meneertje tussendoor ook wel eens wat te eten (een boterham, yoghurt, een koek.... het schema wordt ook niet super strak aangehouden hoor)

maar toch sinds een week of 2 gaat het veel minder en ik denk dat het komt doordat hij nu ineens alles zelf wil doen, zelf zijn fles vasthouden, zelf groentjes op zijn vorkje prikken....

Ik vind het op zich niet erg dat hij minder eet, ik denk hij zal wel eten als hij honger heeft en zelfstandig leren eten is ook belangrijk, niet?? :)

alleen vraag ik me af of het echt wel zo is, en of ik niet meer moeite moet doen om hem bijvoorbeeld zijn melk te laten drinken?? of hem niet meer zelf te laten eten en het zelf terug geven...

Hebben jullie dit ook meegemaakt en denken jullie dat het kwaad kan dat hij nu minder eet??

2. tuc

tuc Niet meer actief

Een fles van 240cc vind ik sowieso bizar. Maar idd, het kan goed zijn dat het nu minder is omdat hij,het zelf doet. Is meestal maar een fase, zodra hij goed doorheeft hoe het moet zal,hij denk ik vanzelf meer gaan eten.

3. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Onze meid wil ook perse alleen eten, liefst met de handen en oefent nu met vork of lepel. We geven haar tussen haar eigen hapjes door ook steeds een beetje met onze eigen vork. Daar protesteert ze niet tegen gelukkig.

4. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ik vind het ook raar fles van 240cc. Zou hij niet al moeten leren uit een open beker te drinken? Daar past niet eens zoveel in.
    Kids hebben minimaal 300cc zuivel nodig. Dus dat hij dan minder melk binnen krijgt is niet erg.

En inderdaad ook erg belangrijk dat hij zelf leert eten.

Fles houdt ze hier al vast sinds 7 mnd en gaat altijd leeg, behalve haar avondflesje niet.

Ik mag hier ook niet meer voeren. Dus ja ze krijgt waarschijnlijk minder avond eten binnen omdat er ook wat op de grond valt. Maar ik vind het niet zo erg hoor. Denk dat ze op deze leeftijd prima kunnen aangeven of ze nog honger hebben.

Niet te druk maken. Jij bepaalt wat hij eet. Hij hoeveel hij eet.

Moet hij trouwens niet standaard brood eten ?
    Of is het in belgie

Fles 240cc
    Groente
    Fruit
    Fles
    Over de hele dag ?

5. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Wij hebben;

Brood met fles karnemelk (ong 200cc) drinkt ze zelf
    Fruit/ rosevicee in rietjes beker
    Brood met beker melk (zelf proberen)
    Rozijnen/koekje en rosevicee in een rietjes beker
    Avond eten, hetzelfde als wat wij eten
    Fles warme melk (200cc)

6. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Dan is het wel heel anders in belgie. Een kindje van 17 maanden eet hier (volgens cb) gewoon met de pot mee en krijgt gewone melk. Ik mis inderdaad ook het brood....

Maar goed ik zou mbt het minder eten proberen hem zelf te laten eten maar ook af en toe nog een hapje te voeren tussendoor zodat hij wat meer binnen krijgt.

7. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    in belgie word meer melk geadviseerd. ik geloof 500 cc en hier 300cc.

heb gisteren toevallig bij de kruitvat eenpak groei melk gekocht voor de vakantie en daar staat het zelf ook op.
    nederland 300cc
    belgie 500cc
    waarom dat zo ie weet ik ook niet.
    ze zullen er daarom ook wel andere schema's volgen

8. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.295
    113
    Nederland
    Je kindje kan nu zelf goed aangeven hoeveel hij wilt weten. Dit kan geen kwaad. Als ze honger hebben dan merk je dat wel. Vooral het warme weer kan ook mee spelen. Mijn zoontje heeft ook periodes dat hij minder eet.

Verder zou ik geen fles van 240cc geven, maar een beker of tuit/rietjes beker. En misschien wat minder cc.

Mijn zoontje eet gemiddeld dit:
    's Morgens 1 of 2 volkoren boterhammen met hartig beleg, soms pindakaas, fruithagel, jam of stoop. Met beker thee en scheut melk

Rond 11:00 een stuk fruit

Tegen 12:00 doet hij z'n middag dutje zo'n 2 uur.

Rond 14:00 een cracker, ontbijtkoek oid. Beker water, thee of diksap.

Rond 18:00 warm eten met ons en yoghurt na. (momenteel weigert hij het avond eten. Ik bied het aan en eet hij niet, ook prima)

Tussen 14:00 en 18:00 krijgt hij, als hij wilt, nog een stukje fruit of een koekje.

Verder drinkt hij tussendoor uit een open beker of rietjes beker. Op dit moment thuis enkel een open beker en als we weg zijn, dan neem ik z'n rietjes beker mee.

Wat betreft het zelfstandig willen doen vind ik goed. Ze moeten het uit eindelijk zelf leren. Mijn zoontje wilde met 11 maanden alles zelf doen en helpen wil hij echt niet. Dan eet hij helemaal niet, dus we laten hem daar in.

9. adi

adi Niet meer actief

Ik vind het echt een babymenu met bizar grote porties per keer. Het is een dreumes die kan prima gewoon eten en drinken, zonder flessen en zonder afgemeten hoeveelheden. Ik weet dat in Belgie andere richtlijnen gelden, maar ik heb het gevoel dat deze richtlijnen vooral zeggen dat het kind precies een bepaalde hoeveelheid voeding moet krijgen, en alles gaat in papjes?

Toen ze hier 17 mnd waren aten ze gewoon normale maaltijden zoals de rest van het gezin.

S ochtends een tuitbeker melk met boterham
    dan tussen door 1 a 2 stukken fruit (geen papjes, maar gewoon een banaan in de hand ed)
    tussen de middag 2 boterhammen en sap
    dan een tussendoortje, meestal een bakje yoghurt of fruit
    dan avondeten, gewoon datgene wat wij ook eten, alleen dan zoutloos;
    s avonds voor het slapen gaan een flesje van 150cc

Maar eet jouw kind geen broodmaaltijd, geen vlees/pasta/aardappel/rijst en andere avondeten?

Oh, en elk kind moet een overgang maken als die zelf gaat eten. Ze moeten leren om zelf te eten, en dan eten ze een periode minder. Dit proces kun je het beste zo vroeg mogelijk beginnen, want hoe groter hoe meer voeding ze nodig hebben. En dat leer en klieder proces kun je niet overslaan.

10. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hij heeft er ook wel de leeftijd voor om dat zelf te gaan doen dus probeer hem dat ook te laten doen.
    Groente is 50-100 gram in Nederland.
    300 gram is nog meer dan een volwassene 'moet' krijgen.
    Dus misschien krijgt hij dat toch wel binnen.
    Mijn dochtertje wilde met 9 maanden al niet meer geholpen worden!

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tja ik ben ook van België, en ik heb hier al vaker aangegeven dat er in B andere voedingsschema's gehanteerd worden. Het schema dat TS aanhaalt is idd standaard hier. Als je kindje naar de crèche of onthaalmoeder gaat, krijgt het daar ook standaard 's middags groente en in de namiddag fruit, en geef je ' s avonds gewoon nog een fles. Gewone melk wordt hier afgeraden tot 3 jaar, dacht ik. En die fles van 240 is idd ook heel gewoon, de meeste kindjes krijgen hier idd nog heel lang 's morgens en 's avonds een fles.

Om maar te zeggen, TS, laat je niet van de wijs brengen door de reacties hier. Ik snap je, en mijn dochter zit in hetzelfde stramien:D

Verder kan ik je helaas niet helpen met het minder eten, maar het lijkt me idd wel redelijk normaal dat je kindje dan minder binnenkrijgt. Misschien eens vaker een boterham tussendoor om te compenseren?

12. tuc

tuc Niet meer actief

Tja,laat je niet van de wijs brengen is wel een beetje een rare opmerking he?? Ze vraagt het immers op een nederlands forum! Wij vinden dat geen normaal schema voor een kindje van die,leeftijd. En ik neem aan dat de maagjes van een belgische dreumes hetzelfde zijn als van een nederlandse dreumes en dan blijft 240cc veel en veel te veel in 1 keer.

13. spaartje63

28 jul 2013
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja hier in België wordt dus geadviseerd om 200 gram groenten en 100 gram aardappelen en dan nog wat vlees te geven, en dat geven we uiteraard niet meer geprakt ofzo gewoon in stukjes, maar wel smiddags terwijl wij natuurlijk savonds warm eten.

en meestal drinkt mijn zoon zo een 110 cc van zijn fles op tegenwoordig en eet hij daarna nog een boterham of 2 dus zeker geen gebrek aan boterhammen hoor. Maar mss moet ik inderdaad proberen om de ochtendfles te laten vallen en hem gewoon een boterham te geven met een beker melk?? (maar dan best gewone melk of groeimelk van nutrilon?? (die geef ik nu)), dan eet hij smiddags dus ongeveer de helft van zijn gemaakte groente en patatjes, smiddags eet hij meestal redelijk flink zijn fruit (in stukjes :)), rond een uur of 6 als wij eten krijgt hij nog een boterham en wat hapjes van ons bord en savonds nog eens zo een 110 cc nutrilon --> op zich is dat dus genoeg gegeten zou ik denken

Sorry tis men eerste kindje dus ik doe gewoon wat de instanties die het zogezegd het beste weten mij vertellen :) maar daarom vraag ik hier dus raad aan ervaren mama's he :) Bij kind en gezin zeiden ze ook dat ik niets anders van zuivel moest geven omdat hij zo flink zijn melk opdronk, maar aangezien dat nu minder is geef ik hem nu af en toe wat yoghurt enzo van die dingen om het 'tekort' te compenseren

Raar dat die Belgen altijd anders moeten doen hoor...Belgische kinderen "moeten" precies meer eten.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou hem gewoon s avonds warm geven, gelijk met jullie. Ziet eten doet eten nl, als hij ziet dat,papa en mama flink hun groenten eten gaat hij dat ook,doen. En de fles s ochtends zou ik idd vervangen voor een boterham met beker,melk. Gewone volle melk, groeimelk is echt een reclameding, dat hebben kindjes echt niet nodig.

15. spaartje63

28 jul 2013
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    en inderdaad ik vraag zelf raad aan Nederlandse mama's dus kvoel me absoluut niet op men teen getrapt ofzo hoor :D maar inderdaad hier in België zijn er andere voorschriften.

Het geeft me gewoon eens een andere kijk op hoe ik het anders kan aanpakken vind ik altijd handig en boeiend. en effectief 240cc staat er hier op de belgische pakken van nutrillon...

Verder is het een super, braaf, grappig, gemakkelijk en lief kereltje en waarschijnlijk maakt hij zich totaal niet druk over het eten en vindt hij het helemaal ok zo ;) daarnet heb ik hem trouwens geen groenten gegeven als middag eten (oja gisteren ook al niet) maar gewoon brood...en is heerlijk aan het slapen nu dus dat zal ook wel goed zijn denk ik

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja dat is waar, maar de initiële vraag van TS ging niet over het schema hè.

En de NL manier is niet noodzakelijk de waarheid hè ;) Jullie vinden dat misschien erg veel, maar voor Vlaamse mama's lijken de hoeveelheden die jullie geven dan weer weinig. Dat heb je dan met die verschillende nationale gewoontes ;)

17. sab1988

sab1988 Niet meer actief

Ik woon ook in Belgie en herken me inderdaad in het Belgische Schema.
    Mijn zoontje komt niet eens in de buurt denk ik van de 500 cc zuivel ook al benadrukken ze het hier bij kind en gezin.
    Ik hou voormezelf aan tussen de 300cc en de 500cc. En een keer een dagje minder is dat maar zo.

Op de dagen dat mijn zoontje naar de opvang gaat eet hij volgens het Belgische schema. Warm (groentjes met vlees en aardappel))in de middag. En dan in de middag fruit en een toetje. Als hij thuiskomt geef ik hem wel altijd nog een boterham. en 2 flessen melk in totaal van 180 maar gaan bijna nooit op.

Thuis eet hij dus gewoon met de pot mee en alle maaltijden als '' Nederland" hihi

Mijn zoontje is nu ook zelf aan het oefenen met eten. Voeren mag niet meer dus ook hij krijgt minder binnen.
    Ik denk niet dat het heel veel uitmaakt. Ze kunnen prima aangeven of ze honger hebben of niet.
    Meestal is het hier zo dat wanneer hij ermee begint te spelen /op de grond gooien dat hij genoeg op heeft...

Nu met bet

18. Kylietje

Kylietje Actief lid

15 dec 2011
    367
    0
    0
    Wetteren
    hier ook een belgische mama met een peuter van bijna 2.
    Jarne drinkt hier 's morgens minstens 300cc melk in een fles! (groeimelk van nestle) + 1 boterham.
    's middags eet hij zoveel aardappelen en groenten als hij zelf wil.
    tussen 15u en 16u eet hij 1 tot 2 stukken fruit en 's avonds ook 300cc melk in een fles! (ook groeimelk)+ 1 boterham.
    Ik merk geen problemen bij Jarne en die vraagt zelf om alles. eet hij een dag wat minder dan is dat zo. hij haalt het echt wel in ze.

Als je kindje het eten wat beter onder de knie krijgt zal hij vanzelf meer eten, kan echt geen kwaad als het een periode wat slechter eet.
    En Jarne die begint nu pas alleen te eten met een lepel of een vork...tja hij zal een laatbloeiertje zijn denk ik ;)

19. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Peutermelk of gewone melk moet jezelf weten hoor!
    Peutermelk is inderdaad eigenlijk beetje reclame, maar je moet doen wat voor jou goed is !!!

Verder zou ik inderdaad brood geven in de ochtend
    240(110cc nu dan). Is geen ontbijt he. Je kan ook pap geven van de lepel.
    Wij geven nog papfles(ze is erg hongerig als ze wakker wordt en komt mij ook goed uit want ik ga dan douchen en zij drinkt haar pap in bed :p)

Zou in de ochtend een tussendoortje geven fruit/yoghurt met wat drinken.
    En als jullie ook niet in de middag warm eten zou ik je zoontje dat ook niet laten. Zo moet je altijd apart koken voor hem of van te voren. Gewoon lekker broodmaaltijd dan. En dan in de middag lekker zijn fruit en avond eten met jullie.

Ik woon in NL maar hier eten de op de opvang van mn dochter zo

09:30/10.00 fruit
    11:30 warme hap
    15:00 koekje
    16:30 boterham.

Ik vind dat echt heel fijn ze heeft geen honger als ik haar om 17:15 haal. Ik kan dus rustig koken en dan eet ze nog wat mee.

Kijk vooral naar hoe jij het prettig vindt en je zoontje, dat is het belangrijkste!

20. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bizar schema. Ik woon ook in België, maar heb nooit gehoord dat een kind met 17 maanden nog zulke grote flessen krijgt en alles in papjes eet. Toen ik zei dat mijn dochter met 6 maanden bijvoeding a la Rapley krijgt waren ze daar ook helemaal in mee. Verder hier ook het advies met 7 maanden met brood te beginnen. Ik weet wel dat ze graag die peutermelk aanraden tot 3 jaar (of zeker 1,5 jaar) maar omdat ik bv geef gaat dat ook niet op.

Hier at ze met 8 a 9 maanden al met de pot mee (we pasten uiteraard onze kookstijl wat aan, koken zoutloos en gebruiken geen pakjes en zakjes), en daar ook nooit commentaar op gehad. Ook heb ik nooit iets afgewogen of afgemeten.

Laat hem dus lekker aanrommelen, hij heeft ruim de leeftijd zelf te leren eten.

Deel Deze Pagina