Dochter rookt, wat nu?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Silverdawn, 10 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als een kind een goede basis en goede opvoeding heeft gehad en geen gedragsproblematiek heeft verder, zal het vast goedkomen. Je duwt haar nu alleen maar weg en ze zal hoe dan ook manieren vinden om te roken. En als ze nu huisarrest heeft en in het weekend niet weg mag, en je merkt dat ze rookt, wat dan? Dan zijn je straffen op, rookt je dochter nog steeds maar ben jij haar band met haar wel kwijt.

2. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.023
    3.257
    113
    Zo denk ik er ook over. Roken in huis zou ik streng bestraffen, vanwege de geur en het gevaar op brand ( als er al een brandgat in haar dekbed zit, rookt ze dus ook in bed, levensgevaarlijk!) Maar voor de rest... tja, je kan niet 24/7 een kind in de gaten houden.

3. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    Dat idee heb ik ook ja... dat zou zonde zijn. maar thuis roken, zeker na uitvoerig erover gepraat te hebben zou ik ook zeker niet zomaar ongestraft laten... wat je zegt, straks brand je hele huis nog af... zo heb ik keertje bijna de klamboe in brand gezet... oeps... nee dat zou ik zeker gaan aanpakken. maar hoe... hele goede vraag. lees beetje mezelf erin. straf haalde bij mij ook nooit wat uit. ja internet uitzetten... dat hielp wel redelijk.....

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat op de kamer roken of zelfs binnenshuis roken zou ik wel aanpakken. Maar dat is makkelijk te regelen met een rookmelder of af en toe kijken en ruiken en op dat moment straf geven en zeggen dat ze buiten moet roken. Geen huisarrest van 2-3 maanden.

5. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Niet alles moet zomaar kunnen, maar anderzijds moet straf geen reden zijn om je aan bepaalde regels te houden. Je moet je eraan houden omdat je respect hebt voor degene die de regels stelt, omdat de regels redelijk zijn en omdat je inziet wat de gevolgen zijn als je die regels overtreedt. Met dat laatste bedoel ik niet dat als je dochter rookt je haar huisarrest geeft, want dat houdt geen enkel verband met het roken. Ze rookt immers ook gewoon in huis. Ik bedoel de daadwerkelijke gevolgen waar jij als volwassene ook mee geconfronteerd wordt als je je zou gedragen zoals zij. Dus maak haar verantwoordelijk voor haar eigen gedrag. Spullen stuk? Zelf betalen. Sigaretten geleend/gekregen? Zelf betalen. Laat haar maar een baantje zoeken.

6. Floorriieejj

Floorriieejj Actief lid

25 mei 2016
    368
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo te lezen heb je de eerste keer een rustig gesprek hierover gehad. Heeft ze toen beloftes gedaan over niet meer roken? Dan zou ik haar zeker straffen voor het verbreken van beloftes, brandgevaar, liegen. Zolang ze onder jouw dak woont, moet ze zich aan jouw regels houden. Ik vind dat je dus zeker niet te streng bent. Zo ben ik ook opgevoed en ik heb ook nooit gerookt.

7. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Nadeel van een rookmelder, als die alleen op de slaapkamer zit is dat je er een sok omheen kunt doen als puber. Ik weet niet of ze daar alweer een oplossing voor gevonden hebben. Ik zou er iig 1 in de gang grenzend aan de kamer plaatsen.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja dat is ook waar, maar daarom ook controleren. Hier sowieso in elke ruimte in huis een rookmelder, dus ook op de gang.

9. vd21

vd21 Niet meer actief

Straf voor roken? Serieus? Ik rookte ook op m'n 14e en dat bepaalde ik toch echt zelf wel.
    Binnenshuis zou ik niet accepteren maar verder is t haar keuze

10. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    wifi code veranderen? weet niet of ze 'getrouwd' is met haar telefoon? voorkomen kun je het niet, maar een consequentie is zeker niet misplaatst inderdaad. en dan vooral vanwege duidelijke afspraken negeren.

11. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Haar acties hebben toch sowieso consequenties, of je nou straft of niet. Als je rookt dan is de consequentie dat je je longen kapot maakt, je misschien lastiger kinderen kunt krijgen en je wellicht longkanker of andere enge ziektes krijgt.

En zoals ik begrijp is ze ook niet de hele week bij jou, dus dan geldt het controleren en de straf alleen voor als ze bij jou is. Dan zorg je er dus eigenlijk alleen voor dat ze liever niet bij jou is.

Ik denk dat je je moet afvragen wat je wilt, wil je het roken afstraffen of wil je in gesprek met haar blijven. Dus er voor zorgen dat ze je dingen vertelt en vraagt.

Daarnaast zou ik me ook heel erg afvragen idd hoe dat zit met die jongen die haar sigaretten geeft. Dat zou voor mij iets zijn waar de alarmbellen van gaan rinkelen.

12. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Maar hoe zie je dit dan voor je...?

Uit school moet ze naar huis... maar op school rookt ze ook, na school zal ze ook roken...
    Dan komt ze thuis en rookt ze naar rook, jij zegt daar wat van, zij zal zeggen dat ze alleen bij de rokers heeft gestaan, volgende dag t zelfde...
    En je weet dag ze liegt... en dan?

Ze heeft immers al huisarrest... ze gaat verder nergens heen... wat word dan je consequentie?

Hoe graag je ook wil, je kan en zult haar niet tegenhouden... op school rookt ze toch wel

En hoe wil je dit alles oplossen als ze bij haar vader is?

13. mimi83

mimi83 Niet meer actief

in huis zou dit verboden zijn en kan je ook prima uitleggen, buitenshuis in de tuin daar kan je je gang gaan.
    Maar je gaat een baantje nemen. En ik koop de sigaretten voor je en jij levert het geld bij mij in van de kosten van de sigaretten, niet van anderen roken want daar kan van alles inzitten en al helemaal geen shag.

en de dingen die beschadigd zijn zoals het laken door in huis roken m, die kosten vergoeden ze dan ook.

14. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    Ik zou haar ook laten werken voor het geld van de lakens te vergoeden. En ook zodat ze haar eigen sigaretten kan betalen. Is een mooie consequentie.
    Wel kan je haar duidelijk uitleggen dat ze heeft gelogen en dat ze daarom straf krijgt. Maar dus niet voor het roken zelf. Dat mag mits ze buiten rookt en er voor werkt.
    Ook zou ik in gesprek gaan over waarom ze rookt. Is het stoer of heeft het misschien wel een hele serieuze reden?!.

Straffen raak je je dochter mee kwijt.

15. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Laat haar idd werken... Weet ze gelijk dat ze 1 maand moet werken voor 1pakje sigaretten. In weer en wind(kranten/folders)

In huis/tuin niet laten roken, niet in jouw bijzijn. Verplicht keer mee boodschappen doen. En om bepaalde tijd(vroeger dan nu) thuis.

Maar goed als je je dochter zo hard wilt straffen voor zo lang prima. Jouw kind,jouw keuze. Misschien heb je gelijk en stopt ze. Misschien niet en raak je der kwijt ( jullie band dan).

16. Selina1984

Selina1984 Fanatiek lid

14 mrt 2011
    1.460
    11
    38
    Vrouw
    Zou haar vader het niet allang weten? Misschien mag ze daar ook wel gewoon roken. Verbieden heeft geen zin, want je kan gewoon niet 24 u per dag bij haar zijn, dus dan doet ze het wel stiekem. Beter is inderdaad duidelijke afspraken maken, dus niet binnen roken maar in de tuin. En geef haar maar zakgeld. Net genoeg om een pakje sigaretten te kopen bv. Maar ... buiten het zakgeld om geen kleding meer e.d. dat moet ze van het zelfde geld kopen. Misschien voor haar een reden om te stoppen en daar haar eigen kleding e.d. van te kopen.

17. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ik krijg het idee dat je prima weet wat je wil doen. Dan moet je dat gewoon zo doen.
    Je ziet zelf het nut niet van het denken op de andere manier, die een deel van de andere reacties je geven. Dan moet je vooral doen waar jezelf achter staat toch?
    Ik zelf denk dat je op deze leeftijd niet meer zo zwart-wit kunt denken dat jij alles bepaald wat er gebeurd. Dan pas je je niet aan aan de leeftijd en gaat het juist mis. Het gevolg dan is dat je een band met je kind krijgt waar totaal geen eerlijkheid of openheid meer hebt en dan taak je van elkaar verwijderd.
    Dit is juist het gedrag van een puber, alleen zal de ene puber dit meer doen dan de ander.
    Uiteraard mag jij grenzen en regels opstellen en je wil dat ze zich daaraan houdt. Maar een puber maakt haar eigen ontwikkeling door en zal zich hier in meer of mindere mate in afzetten. dit is wel gezond maar uiteraard niet gewenst door ouders.
    Ik denk zelf dat hoe meer respect jij laat zien aan je eigen kind (en dat vind ik in autoritair zijn juist meestal niet) dat je dat ook terug krijgt. En dat kun je ook laten zien door regels op te stellen en daarbij rekening houdt met haar keuzes. Dus inderdaad je keurt het roken niet goed, dus in huis wordt dit niet getollereerd en je betaald er niet aan mee etc... zoals de tips hierboven.
    Ik snap je eigen redenatie maar dat zal ook zeker tot gevolg hebben dat ze zich nog meer van je afzet én ze zal het toch doen als ze het wil. Wil je dat? Want dat houdt het waarschijnlijk in als je deze keuze maakt
    Je kunt gewoonweg niet meer alle keuzes maken voor je kind op die leeftijd, die tijd is geweest. Wel kun je duidelijk maken wat je ervan vind, je kunt aangeven wat je in huis wel of niet wil, je kunt voorlichting geven, je kunt vertellen waarom je het niet wil en het je verdrietig maakt maar dan houdt het op een gegeven moment op.
    Kinderen die hun eigen plan trekken zul je nooit door dit soort consequenties ervan weerhouden, ik denk dat niemand hier een voorbeeld van kan geven. Wél van ontzettend uit elkaar vallen , totaal geen grip meer hebben, geen band meer hebben, heb respect krijgen etc. en dat is juist het gevolg van de reactie die je nu graag wil geven.

18. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    2 tot 3 maanden huis arrest is echt heel erg lang. Helemaal voor een puber.

Ik vraag me oprecht af; welke afspraken zijn er de vorige keer gemaakt? Heeft ze ermee ingestemd dat ze niet meer zou roken, of heb je dat haar opgelegd? En waar zit je het meest mee? Het roken of het liegen?

19. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik denk dat dit de beste aanpak is.
    Compleet verbieden gaat ws toch niet lukken want je kunt ze niet 24/7 in de gaten houden.

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zorg sowieso dat ze thuis niet rookt. Ook niet buiten ofzo. Als je het tuis niet toestaat, blijft ze de komende jaren in ieder geval een 'part-time-roker'. Dat maakt het stoppen met roken -als ze eenmaal zo ver is- een stuk makkelijker. Ze rookt dan niet thuis en ik neem aan dat het op school ook niet mag, in ieder geval in de onderbouw.

Ik zou haar denk ik thuishouden van het feestje en een soort werkstuk laten maken over roken. Waarbij ze als conclusie de voor- en nadelen van roken naast elkaar moet zetten. Misschien dat het kwartje niet meteen valt, maar het valt te hopen dat ze een keer weer wijzer wordt.

Deel Deze Pagina