Dochter rookt, wat nu?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Silverdawn, 10 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.149
    3.026
    113
    Nederland
    Dit zou ik ook doen. Ik heb vroeger alles gedaan wat God verboden heeft, en hoe meer mijn moeder mij strafte en probeerde tegen te houden hoe meer ik mijn best deed om het wel te doen. Ik heb ooit eens 1 maand huisarrest gekregen maar dat heeft echt niks veranderd. Ja, ik werd nóg opstandiger. Zo erg dat ik het huis uit ben gezet toen ik 16 was en ben nooit meer terug gekeerd. Ik heb nu een hele slechte band met mijn moeder terwijl die voorheen wel vrij goed was.

Als je de band met je dochter niet kwijt wilt raken zou ik dus bovenstaand advies opvolgen.

2. Logan

Logan Niet meer actief

Ik heb in mijn puberjaren ook wel eens joint gerookt, stapje verder dus ;). Nu weet ik dat mijn ouders dat echt vreselijk vonden maar ze hebben altijd gedaan alsof ze het wel best vonden. Het resulteerde erin dat ik het maar een paar keer gedaan heb, het altijd eerlijk verteld heb en de band met mijn ouders is altijd goed geweest.
    Een van mijn klasgenoten had ouders die ook gelijk huisarrest gaven en flink uit de pan gingen. Die heeft jaren gebruikt, wel meer dan alleen een joint ook.
    Hoe logisch het ook is om flink woedend te worden, op de lange termijn haalt het niets uit.

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik kan alleen zeggen wat ik in mijn geval zou doen en mijn ouders ook hebben gedaan.

Zelf ben ik al gaan roken op mijn 11e . Zat toen op de middelbare school en ging mee doen. Op mijn 12e ben ik betrapt. Mijn ouders hebben Toen besloten dat ik een buil shag kreeg per week max. Wilde ik sigaretten kon ik ze zelf kopen met bijbaantje ofzo. Verbieden heeft geen zin want dan roken ze wel met andere mee. Toen ik eenmaal mocht roken was de spanning er ook wel al en vond ik het niks meer aan . Heb uiteindelijk gerookt tot mijn 19e.
    Mijn moeder wilde niet dat ik van andere ging roken omdat je dan niet weet wat je rookt. Achteraf prima oplossing en zou het zelfde doen.

4. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.496
    8.417
    113
    Zomaar een ingeving ... Ik zie in je onderschrift dat je nog een kleine baby in huis hebt, kan het niet zo zijn dat je de laatste tijd minder tijd/aandacht voor haar hebt gehad en dit gedrag een soort van schreeuw om aandacht is?

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dit idd, ik denk dat er zeker íets achter dit gedrag zit, wat dat is is moeilijk uit te vinden omdat zij het zelf misschien niet eens weet. Maar door haar huisarrest te geven 3 maanden, haar deur uit haar kamer te halen etc, ga je haar niet op een plek krijgen waarin zij zich veilig voelt om haar hart te luchten. Of gewoon over koetjes en kalfjes te praten. Ze heeft júist contact nodig, luisterend oor, een vertrouwde en veilige basis. Met huisarrest en andere straf duw je haar weg.

6. Daantje2015

17 dec 2015
    89
    47
    18
    NULL
    NULL
    Interessante discussie!

Vanuit mijn achtergrond (psycholoog) weet ik dat er door het Trimbos-instituut (onderzoeksbureau op het gebied van verslaving) onderzoek is gedaan naar wat ouders in deze situaties het beste kunnen doen.
    Dat is in ieder geval niet het thuis toestaan van roken, zoals sommigen hier adviseren.

Het beste kan je als ouder heel duidelijk zijn over hoe jij tegenover roken staat en hier duidelijke afspraken over maken. In het geval van TS wordt er zowel binnen als om het huis dus niet gerookt. Wanneer dochter dit toch doet moeten er duidelijke consequenties volgen. Andersom mag er iets positiefs tegenover worden gesteld wanneer ze stopt met roken. Daarnaast denk ik dat het belangrijk is om aan je kind duidelijk te maken dat je hem/haar als persoon niet afwijst, maar het rookgedrag niet goedkeurt waardoor je een goede relatie behoudt.

Ik zou ook in gesprek met haar gaan om de reden van het roken te proberen te achterhalen.

Misschien is contact opnemen met de mentor van school nog een idee? Deze kan in het kader van Stoptober met de klas een algemeen gesprek over roken, de redenen dat jongeren gaan roken en de gevolgen voeren. Het gaat dan dus niet direct over jouw dochter, maar dan wordt het ook op school een gespreksonderwerp en hoort ze hoe leeftijdsgenoten hier tegenover staan.

Veel sterkte TS! Dit zijn erg lastige situaties.

7. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    Daantje : iets positiefs ertegen zetten zal in dit geval ook kunnen betekenen dat dochter nog gehaaider word. Dan kan ze het ook stiekem doen om haar beloning te krijgen.

8. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Maar als ze ergens anders stiekum rookt dan ruik je dat toch direct als ze thuis is. Gaat in je haar en kleding zitten en dat heb je er heus niet zomaar uit.

Verder zou ik een rookmelder in haar kamer hangen. Niet zozeer ter controle, maar ook vanwege veiligheid. Ik las een stukje terug iets over brandgat in haar laken.

Mijn mening over roken. Ik snap er echt niks van dat jongeren het nog steeds stoer vinden. De gevolgen zijn zover bekend. Het mag bijna nergens meer. Ga je gezellig uit, sta je de halve avond onder een afdakje. Ik had vroeger een vriendenclubje waarvan iedereen rookte. Behoorlijke groepsdruk ook. Maar ik hoefde niet. Vond het vies en raar. Heeft even geduurd maar op een dag zei een van die meiden dat ik eigenlijk de stoerste was, omdat ik me niet had laten beïnvloeden.

Achteraf ben ik er blij mee. Mijn opa en mijn vader zijn beiden overleden aan longkanker. Mijn grootste angst is dat mijn jongens er ooit aan beginnen.

9. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

Ik denk dat je met straffen niks opschiet, ze rookt toch wel! En ik denk dat ze je dadelijk helemaal niet meer in vertrouwen neemt, en misschien wel helemaal tegen je gaat keren!! Het is tenslotte een puber.

Ik zou zeggen niet binnen roken, ga buiten maar staan ;)

10. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    En dat is dus niet zo. Als je het echt wil verbergen dan houd ook de geur je niet tegen. Alleen word je er steeds slimmer in. En ook dat is absoluut niet wat je moet willen bereiken van je kind.

11. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik zou haar ook niet straffen al zou ik balen als een stekker.
    Straffen zorgt er alleen maar voor dat ze buitenshuis gaat roken en dat ze straks misschien vaker op straat zal hangen.
    Ik zou het gesprek aangaan en aangeven dat ik teleurgesteld ben in haar gedrag. En zeggen dat ik hoop dat ze weet wat ze haar lichaam aan doet en verstandige keuzes zal maken. Mocht ze willen blijven roken. --> buiten in de tuin en zelf betalen.

12. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    #112 G89, 10 okt 2016
    Laatst bewerkt: 10 okt 2016
    Ik heb niet alles gelezen. Maar straffen gaat niet helpen. Ik zou het gesprek wel met haar aan gaan en vooral bij jezelf houden. Wat doet het met jou dat ze rookt.

Je kan preken hoe slecht het is etc... maar dit werkt echt niet. Been there done that. Je kan straffen, helpt ook niet. Deur eruit halen, zal er (denk ik) alleen maar meer voor zorgen dat er een sloof tussen jullie in komt te staan.

Ik was 10 of 11 toen ik samen met mijn nichtje een sigaret op stak, niet over de longen toen. Mijn tante betrapte ons en God wat voelde ik me slecht tegen over mijn vader. Ik heb toen een periode geen sigaret aangeraakt en op mijn 12e weer gaan roken en tot de dag van vandaag rook ik nog steeds.

Heel hard, maar jouw dochter maakt deze keuze nu zelf en zal ook zelf moeten in zien dat ze niet wil roken. Zoals ik al zei: het enige wat je kan doen is het gesprek bij jezelf houden.

Oké, je rookt. Maar er wordt gewoon niet in mijn huis gerookt.

13. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Ik wil best wel langs komen om een gesprekje met haar aan te knopen en uitgebreid te vertellen hoe ik mijn moeder op haar 52ste heb zien sterven aan kanker.
    Misschien helpt dat....

Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen anders dan dat goed voorbeeld goed doet volgen, slecht voorbeeld helaas ook. Als haar vader en zijn partner openlijk roken geven ze toch écht een signaal af dat het normaal is om het te doen. Dan kun jij nog 100x zeggen dat het slecht is, maar daden zeggen meer dan woorden.
    Ik denk dat het heel belangrijk is dat je dit met je ex bespreekt. Zowiezo, niet eens mee dreigen, gewoon doen. Ik denk dat het essentieel is dat jullie hierin 1 lijn trekken.

14. Silverdawn

Silverdawn Actief lid

5 jul 2015
    146
    11
    18
    Dank jullie wel allemaal voor het meedenken.

Ik heb besloten dat ik vanavond eerst maar eens met haar in gesprek ga, om erachter te komen waarom überhaubt. Voor het binnen roken in haar kamer krijgt ze straf, zal niet te extreem zijn maar ik wil wel dat ze zich realiseert wat ze heeft gedaan. Er komt een rookmelder op haar kamer en ze gaat een werkstuk schrijven over de gevolgen van roken. Verder wil ik het pertinent niet hebben dat ze hier om het huis rookt. Ik wil haar kansen om te roken zo nihil mogelijk maken. Sorry, maar ik kan als moeder niet aankijken hoe mijn dochter zich langzaam aan vergiftigd. Daar pas ik voor. En als ze stopt met roken betalen wij haar uitje volgend jaar van school naar een Europese hoofdstad. Blijft ze wel roken dan kan ze dat zelf betalen. Een rijbewijs is nog zo ver weg dat ik niet denk dat dat nu effectief is. Dan zoekt ze maar een baantje om het roken en haar uitje zelf te betalen. Slecht gedrag hoeft wat mij betreft niet beloond te worden.

En dan nog even iets over aandachttrekkerij. Ik geloof absoluut niet dat het een schreeuw om aandacht is. Ik ben de hele dag thuis, we zitten vaak samen een kopje thee te drinken, aan aandacht, zelfs 1 op 1, komt ze niks te kort. Alles is bespreekbaar hier en ze worden overladen met liefde. Ik vrees dat ze uit stoerdoenerij is begonnen een paar maanden geleden, en nu verslaafd is. Dat ze daarom op haar kamer rookt uit het raam. Noodgedwongen door de verslaving. Het is niet de eerste keer. Gisteren bedacht ik me dat ik de afgelopen weken al een aantal keren een peuk weg heb gehaald van de inrit en me toen al steeds afvroeg hoe die daar kwamen. Ik dacht nog heel naïef waarom waait dat toch steeds naar mijn oprit... Ik heb er gewoon niet bij stil gestaan dat het mijn dochter was...

Van haar vader en zijn partner hoef ik geen medewerking te verwachten. Ze maken er een spelletje van om mij zo veel mogelijk tegen te werken of in een kwaad daglicht te zetten. Ze roken extreem veel, drinken iedere avond en vinden dit heel normaal. Daar in huis zijn sowieso weinig regels en moddert iedereen maar wat aan. Kort om, ik denk niet dat ze stopt. En daarom wil ik het hier om het huis ook niet zien. Ik ga dit op geen enkele manier aanmoedigen. Geen enkele sigaret.

15. Logan

Logan Niet meer actief

Ik denk dat je het op die manier goed aanpakt! Het lijkt me vreselijk om te zien dat je kind gaat roken. Hopelijk werkt het en ziet ze in dat het niet goed is. :)

16. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    Ik denk dat je hier zeker veel meer mee gaat bereiken als je vorige plan.

Toch kan het zijn dat het een vlucht is hoor. Zeker als je aangeeft dat ze bij haar vader alles kan en bij jouw natuurlijk niet. En ook nog aan het puberen. Dat is allemaal niet makkelijk.

17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik denk dat je dit heel goed aanpakt zo!

18. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Idd, en zo'n verschil tussen bij haar vader en bij jou is misschien ook moeilijk, dat kan ook een soort druk geven. Vader rookt veel, zij 'wil' dat dan ook want hij is toch een soort voorbeeld - ookal is dat geen goed voorbeeld...

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Denk ook dat je het goed aanpakt zo. Wat betreft die reis betalen als ze stopt, ik kende iemand die haar rijbewijs kreeg als ze niet rookte, maar ze rookte buitenshuis dus wel gewoon, houd daar dus wel rekening mee.
    En of ze echt verslaafd is, zou kunnen, maar hoeft niet. Ik rookte ook wel op mijn kamer maar was absoluut niet verslaafd.

20. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik rookte op mijn vijftiende een korte periode, maar was ook echt niet verslaafd, kon gewoon meteen stoppen toen ik het te duur (en vies ;) ) vond.

Deel Deze Pagina