Dochter slaapt slecht

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door vinisa, 25 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vinisa

    vinisa Fanatiek lid

    8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Beste deskundigen,

    Sinds 3 weken slaapt onze dochter steeds slechter. We hebben haar altijd te slapen gelegd in haar wiegje en soms in haar box (wanneer ze wat ouder is gaat ze in haar ledikantje slapen). Ze sliep eerst tussen elke voeding zo goed als volledig door. Dit werd steeds minder en uiteindelijk sliep ze nauwelijks meer. Nou ja, in onze armen slaapt ze wel. Maar zodra je haar in haar wiegje/box/ledikantje legt wordt ze snel weer wakker (soms binnen 5 minuten en soms na bijvoorbeeld 20 minuten, maar niet langer dan een half uur).

    Oh en de nachten slaapt ze bijna altijd door. Van zo'n 23.00-00.00uur tot 05.00-06.30. Enig puntje is dat ze dan bij ons in bed slaapt, want anders slaapt ze ook niet goed.

    Nu heb ik haar vandaag in haar wiegje gelegd toen ze in mijn armen in slaap was gevallen. Het wiegje staat in onze kamer en ik heb de rolluiken volledig dicht gedaan, zodat de kamer echt donker is. Hier werd ze na een half uur slapen weer wakker. Na 10 minuten wakker zijn in haar wieg begon ze met huilen. Ik heb haar zojuist haar speen gegeven en dat werkte even, maar na 10 minuten was ze die ook zat. In totaal heeft ze dus 50 minuten in de wieg gelegen, waarvan ze er 30 heeft geslapen. Laten huilen werkt helaas niet, dan wordt ze uiteindelijk hysterisch en duurt het troosten 3x zo lang en slaapt ze dus ook minder snel in.

    Ze krijgt elke dag rond dezelfde tijden haar voedingen. Ik zal haar "schema" beschrijven:

    Rond 06.30 flesje van 100 cc (90 cc water + 3 schepjes)
    Rond 10.30 flesje van 100 cc
    Rond 14.30 flesje van 100 cc
    Rond 18.30 flesje van 100 cc
    Rond 22.30 flesje van 100 cc

    Ze zat op 120 cc, maar in overleg met de Duiste Kinderartz is ze naar 100 cc gegaan (ze had enorm veel krampjes, we hebben geprobeerd weer iets meer te geven maar ze kreeg weer enorm veel krampjes). De verloskundige komt haar volgende week wegen. Ze kwam eerst te veel aan (toen ze nog 120 cc kreeg), ze was in een week ruim 400 gram aangekomen. Maar de week erop was ze maar 80 gram aangekomen (toen kreeg ze 100 cc en sliep ze ook alleen maar 's nachts, dus gebruikt ze lijkt mij ook meer energie). Als ze te weinig is aangekomen zullen we kijken of we toch meer moeten gaan geven. We weten dat ze voor haar gewicht (4.050 gram) meer mag hebben aan cc's, maar omdat de krampjes zo heftig waren wilden ze eerst kijken hoe het met 100 cc per flesje gaat.

    Hebt u advies voor ons? Hoe kunnen we haar slaapgedrag verbeteren?
     
  2. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi Sabse,

    Als een baby veel huilt, adviseer ik altijd om in ieder geval een osteophaat te bezoeken. Die kunnen soms wonderen verrichten.

    Een middel als infacol is prima tegen darmkrampen. Dat zorgt ervoor dat de kleine gasbellen bij je kindje om worden gevormd tot grote gasbellen, zodat ze dat makkelijker kwijt kan. Ik heb er goede ervaringen mee!

    Wat je ook kunt proberen is het hoofdeinde van het bedje omhoog zetten. Je kunt daarvoor een paar boeken onder de poten van het bedje zetten. Of een handdoek of klein kussentje onder het matras.

    Je zou ook kunnen proberen om het wiegje op een andere plaats te zetten, of om haar nu al in het ledikantje laten slapen, wie weet!

    Een puckababy lijkt ook goed te helpen tegen huilerige niet slapende baby's. Dat is een slaapzak waar bij de armen van de baby in de slaapzak zitten.

    Succes Adrienne
     
  3. vinisa

    vinisa Fanatiek lid

    8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Ik denk dat we inderdaad binnenkort een afspraak bij de osteopaat zullen maken.

    We gebruikten al sab simplex, maar deze werkte duidelijk niet meer. We gebruiken nu op advies van de verloskundige bigaia en kümmelzäpfchen. Dit lijkt wel weer iets te werken. Maar de krampjes blijven, zeker met meer voeding.

    We hadden gisteren een kussen van de bank in de box en wieg gelegd en haar op haar buikje (we bleven erbij) dit leek wel iets te werken. Daarna toen we gingen slapen namen we haar in bed en legden we haar op haar rug op het kussen (dus dat haar bovenlichaam en hoofd iets hoger liggen). Maar vandaag overdag had het minder effect, ze is er te wakker voor en gaat alsnog gewoon huilen.

    Wiegje op haar kamer werkte niet en in het ledikantje begon ze toen ze na 5 minuten wakker werd ook direct te huilen ;)

    Inbakeren hadden we al eens aan gedacht, maar toen we dit twee keer probeerden begon ze enorm te krijsen en uiteindelijk raakte ze zo overstuur dat ze niet meer goed ademde. Dus dit hebben we niet als positief ervaren. Daarna was troosten een hele opgave. Wel jammer, want als ze wakker is zwaait ze alleen maar met haar armen en doet druk met haar benen (zonder dat het krampjes zijn, dan doet ze anders met haar benen).

    In ieder geval bedankt voor alle tips en heb je er meer dan horen we ze graag! :)
     
  4. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi Sabse,

    Ik heb net een vraag beantwoord van een moeder van wie haar kindje dezelfde klachten had. Ze zijn de methode van Ria Blom toe gaan passen. Lees maar eens; de vraag luidde: teveel slapen, kan dat?

    Groetjes Adrienne
     
  5. vinisa

    vinisa Fanatiek lid

    8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    We hadden inderdaad al daarvan gehoord, maar voor onze dochter is dat geen doen. Ze gaapt inderdaad, maar als we haar dan weg leggen is ze het er niet mee eens. En hoe lang moeten we haar dan laten huilen/krijsen? We lieten haar eerst even huilen en na ongeveer 5-10 minuten gaat dat over in krijsen. Nou ja, slapen gaat ze dan dus echt niet meer ;) En bij het proberen van inbakeren hadden we haar even ingebakerd gelaten, maar dan is weer mijn vraag hoe lang we haar moeten laten huilen/krijsen?

    Inmiddels zorgen we nog steeds dat er een kussen onder haar ligt. Ze slaapt daardoor 's avonds en 's nachts wel beter en heel soms 's ochtends tot een uurtje of 9-10. We leggen haar vaak op haar buik als we haar in de gaten kunnen houden en anders leggen we haar op haar rug. Alleen eerlijk is eerlijk, dan valt ze meestal wel eerst in onze armen in slaap :) Maar ja, zodra we haar weg leggen slaapt ze tenminste even door en is ze niet meer zo snel wakker. Gisterochtend hadden we haar in bad gedaan en daarna beneden even in de box gelegd (soms proberen we het toch weer, ook omdat wij ook onze dingen moeten doen) en toen is ze zelf in slaap gevallen in de box :$ Maar ze was ook wat moe van het badje. Als ze klaarwakker is werkt dit niet (later die dag in de box gelegd toen ze nog goed wakker was en ze gaat dan toch uiteindelijk huilen/krijsen). Maar we hopen dat deze vooruitgang zich voortzet! :)

    Nu had ik haar gisteravond op schoot en ze sliep licht. Opeens maakte ze weer een raar geluid (doet ze vaker.. het is een rare piep of ze maakt een geluid alsof ze een haar in haar keel heeft achter en dat weg probeert te krijgen) en ze spuugde toen volgens mij in haar mond. Alleen het ging niet goed, ze verslikte zich ofzo want het kwam een beetje uit haar neus :( Direct een zuur gezicht en huilen. En ze maakt dit geluid en vertoont dat gedrag wel vaker op een dag. Zielig om te zien en nu weet ik dus zeker dat ze waarschijnlijk wel last heeft van verborgen reflux. Dat idee had ik al en heb dit aangekaart bij mijn vk en Duitse Kinderartz, maar die dachten dat ze hier niet (veel) last van had. Ik ga denk ik voor volgende week een afspraak maken bij haar Nederlandse huisarts. Kan dit haar onrustige gedrag ook verklaren? We hielden haar na het voeden wel altijd even rechtop, omdat we zelf dachten dat ze er last van had. Zijn er nog meer tips hoe we om moeten gaan met haar verborgen reflux?
     
  6. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hallo Sabse,

    Ik denk dat het beter is dat er eerst uitgezocht wordt of het inderdaad verborgen reflux is, voor dat je van alles gaat ondernemen. Het kan inderdaag het onrustige gedrag verklaren, en ook waarom ze steeds alleen maar in jullie armen slaapt, want dan zou ze er minder last van hebben.

    Als je op onze site bij zoeken "verborgen reflux" invoert krijg je allerlei info.

    Ik wens je heel veel succes!!

    Groetjes Adrienne
     
  7. vinisa

    vinisa Fanatiek lid

    8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Voor aanstaande maandag heb ik een afspraak staan bij de huisarts voor mijn dochter. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Hopelijk word ik wel serieus genomen en niet als overbezorgde ouder gezien ;)
     
  8. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Oke...

    laat je even horen hoe het is gegaan??
     
  9. vinisa

    vinisa Fanatiek lid

    8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Zal ik doen!
     
  10. vinisa

    vinisa Fanatiek lid

    8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Het lijkt erop dat we weer terug bij af zijn. Onze dochter begon gisteren na 18.00 uur weer met continu huilen en niet slapen. En ze wilt alleen maar dat wij haar in onze armen nemen en heen en weer lopen. Werkelijk waar niets anders is goed :( Vandaag hetzelfde alleen begon het in de namiddag al.

    Dit zint mij helemaal niet, want zo begon het de vorige keer ook en het werd steeds erger tot het punt dat ze van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat alleen maar huilde/krijste en niet sliep. Ik vrees het ergste en word alleen bij het idee dat ze weer terug naar dat gedrag gaat gek.

    Of het nu alleen de krampjes zijn weet ik niet. We doen er al zoveel aan en veel lucht zit er volgens mij niet in haar buik. En toch huilt ze alleen maar.

    Maandag gelukkig naar de huisarts en zodra het kan maak ik een afspraak bij de osteopaat.

    Pfff ik word er behoorlijk gek van inmiddels :( Het duurt nu al weken met een paar dagen enige vooruitgang (wat eigenlijk nog niet goed te noemen is).

    Maandag zal ik laten weten wat de huisarts zegt, maar ik ben bang dat hij niet veel voor ons kan doen.
     
  11. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi Sabse,

    Jammer hoor, dat het weer de verkeerde kant uitgaat.

    Wat misschien ook nog een tip is; hebben jullie een voedingskussen? Daar zijn tegewoordig hoezen voor te koop die je er overheen doet, en dan is het eigenlijk een bedje zeg maar. Daar mag ze niet in liggen als ze alleen is hoor!

    Groetjes en sterkte, Adrienne
     
  12. vinisa

    vinisa Fanatiek lid

    8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    We hebben inderdaad een voedingskussen, maar we hebben dit al geprobeerd. Ze huilde toen nog net zo hard door.

    We hebben onszelf gisteren afgevraagd of we iets anders hebben gedaan de afgelopen twee dagen, maar we kunnen niets bedenken. Geen flauw idee waarom het opeens weer erger wordt.

    Ik vestig nu eerst maar mijn hoop op maandag, misschien kan de huisarts iets voor ons betekenen.
     
  13. vinisa

    vinisa Fanatiek lid

    8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Vanochtend had ik een afspraak bij de huisarts voor mijn dochter. Ik heb de klachten beschreven (onrustig, veel huilen/krijsen, rare geluiden maken en kokhalsen om daarna te slikken en huilen, veel haar tong uit d'r mond en kauwbeweging maken). De huisarts dacht aan vrborgen reflux en heeft er medicijnen voor uit geschreven (Zantac drank). Mede doordat we al voeding geven waar johannes broodpitmeel in zit en alles al doen om reflux tegen te gaan.

    Ze moet 2x p.d. 1 ml krijgen. Over 2 weken moet ik de huisarts bellen en vertellen hoe het gaat. Dan kijkt ze of de dosis aangepast dient te worden, of dat we andere stappen dienen te ondernemen. Ben benieuwd en hoop dat het zal werken.

    Bedankt voor al jouw hulp en tips!
     
  14. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi Sabse,

    Eindelijk gebeurt er in ieder geval iets. Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan. Hou je me op de hoogte??

    Groetjes Adrienne
     
  15. vinisa

    vinisa Fanatiek lid

    8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Vanaf vanmiddag is het hier weer onrustig. Ze huilt en krijst veel. Ik zat er ff doorheen, dus mijn man heeft haar zoveel mogelijk opgevangen in de avond. Vannacht slaap ik ook even alleen, want ben zo goed als op en heb even één goede nacht nodig.

    Haar gekrijs lijkt zelfs even erger te zijn geworden, maar dat kan ook zo overkomen doordat ze de afgelopen dagen zo rustig was voor haar doen.

    Nou ja, we zien het allemaal wel. Ik hoop op het beste en meer kan ik niet doen. Ben er wel aan toe merk ik, want voel me absoluut niet goed hieronder.

    Het zal vast even duren voordat het werkt dat middeltje. Weet jij iets van dat medicijn af?

    Ik zal je in ieder geval op de hoogte houden.
     
  16. vinisa

    vinisa Fanatiek lid

    8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Even een snelle update.

    Ze krijgt nu sinds enkele dagen 's ochtends en 's avonds Zantac drank. Dit lijkt wel te werken. Ze spuugt nog wel (ene keer vaker dan de andere keer), maar ze huilt er minder bij of niet. En ze is stukken rustiger.

    Nu heb ik sinds enkele dagen ook bij elke fles Johannesbroodpitmeel toegevoegd. Niet veel, maar alleen om de voeding iets dikker te maken en het spugen wat tegen te gaan. Of dit werkt weet ik niet, het heeft er wel voor gezorgd dat ze nu dagelijks poept. En volgens mij heeft dat haar ook een meer tevreden baby gemaakt.

    Dus wat nu de oplossing was weet ik niet, maar één van de 2 bovengenoemde punten heeft wel gewerkt. Of misschien is het wel de combinatie van beide ;)

    Enige wat ze houdt is dat ze continu in onze armen wilt liggen. We kunnen haar af en toe in de box/wieg leggen en dat vindt ze 15 minuten goed, maar daar houdt het ook wel op. Vanochtend was ze tijdens een autorit helemaal vertrokken. Eenmaal thuis haal ik haar uit de maxi cosi en ze was nog steeds helemaal van de wereld. Ik leg haar boven in haar ledikantje (ik dacht "wie niet waagt..."). Ik kom beneden en zet de tv op het beeld van de camera in haar kamer en binnen 5 minuten was ze alweer wakker. Ze heeft toen nog 10 minuten daar stil gelegen. En daarna begon ze alweer te huilen. We hebben haar nu meerdere keren geprobeerd te laten huilen, maar ze houdt het maar vol.

    Volgende week wil ik dus naar de osteopaat met haar. Mijn manuele therapeut zei dat het slim was toch daar naartoe te gaan met haar. Hij gaf aan dat haar gedrag wel paste bij het KISS syndroom. Nou ja, we zien wel. Ik hoop dat het werkt en dat we haar dan ook eens weg kunnen leggen en dat ze blijft slapen.
     
  17. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi Sabse,

    Het kisssyndroom ken ik wel ja. Komt vaak voor bij kindjes die een bijzondere bevalling hebben gehad. Met de vacuum of juist heel snel. Er gaat dan iets in het nekje verkeerd. Een ostheopaat kan dat behandelen!

    Weet je,

    Waar het aan ligt is niet zo belangrijk, als de dingen die je doet maar helpen! En jullie weer een beetje rust krijgen!


    Succes!

    Adrienne
     
  18. vinisa

    vinisa Fanatiek lid

    8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    We zijn vandaag bij de osteophaat geweest. Hij heeft haar uitgebreid onderzocht en gaf aan dat ze aan de rechterkant van haar nek een blokkade heeft. Hier heeft hij haar voor behandeld en hij liet het effect van de behandeling zien (voor de behandeling kon ze haar bekken naar 1 kant niet goed bewegen en na de behandeling wel).

    Misschien is het toeval, maar onze dochter is voor haar doen extreem rustige geweest. Ze heeft overdag veel geslapen en niet in onze armen :p Tja nu hopen we dat dit zo blijft en niet eenmalig was ;)

    Op 31 augustus hebben we weer een afspraak bij de osteophaat, hij heeft nu 2 weken vakantie. Ben benieuwd en ik hoop dat hij haar verder ook goed kan helpen met de behandelingen.
     

Deel Deze Pagina