Poepdrama..

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Dreamer88, Aug 4, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dreamer88

Dreamer88 Niet meer actief

Mijn zoontje is bijna 3 jaar en we zijn bezig met zindelijkheidstraining maar zindelijk is hij zeker nog niet. (ik denk trouwens niet dat het iets met dit probleem te maken heeft maar ik vermeld het maar even).

Het probleem sinds een paar weken is dat hij zijn ontlasting ophoudt. Om 1 of andere reden wil hij het niet laten gaan, hij zegt ook vaak 'bang' als het dreigt te komen. Tussendoor komen er wel steeds kleine beetjes die hij toch niet kon tegenhouden, en dat vindt hij verschrikkelijk en moet ik onmiddelijk schoonmaken. Natuurlijk doe ik dat, maar het gevolg is dat ik de hele dag, echt elke 5 minuten, zijn kontje loop schoon te maken.. Hij roept dan ook steeds, weer poepie mama, schoonmaken!! Ik word er zo langzamerhand KNETTERGEK van maar natuurlijk vind ik het vooral voor hem zielig, hij weet gewoon geen raad met zichzelf en ik snap er niks van.

Een paar weken geleden heeft hij een klysma van de huisarts voorgeschreven gekregen en ik heb van die zakjes gebruikt. Toen ging het even goed maar het is nu dus weer echt drama.
    Ik durf ook nergens heen want hij heeft zoveel last en dan wil hij weer naar huis.

Please kan iemand me vertellen wat ik moet doen.. Ik ben zo langzamerhand echt een beetje wanhopig..

p.s. hij drinkt genoeg en eet volkorenproducten enz, zijn ontlasting is wel zacht dus daar ligt het niet aan..
    p.s. 2 ik heb hem pas ook van de opvang moeten halen om deze reden omdat ze het daar niet meer konden handelen, dat snap ik heel goed maar ik kan ook niet om deze reden steeds vrij nemen..

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Door medische oorzaak bekend met dit drama en ten eerste moet je er niet knettergek van worden, want dat kan de boel alleen maar verergeren!
    (Nee, ik snap dat je niet boos wordt en niet bewust laat merken, maar een kind voelt dat toch).
    Vind het ook bizar dat je hem van de opvang hebt moeten halen, dat werkt niet echt mee aan zijn toch al rotgevoel dat hij er ongetwijfeld over heeft. Kinderen verzorgen is toch hun werk? Of laten ze baby's ook met vieze luiers lopen?

Probeer terug te gaan naar het moment dat het ontstond. Is er toen iets gebeurd? Kan iets heel simpels zijn.

En doorgaan met de zakjes zolang hij het nog ophoudt, dan kan het een kortdurend probleem worden!

3. Dreamer88

Bedankt voor je antwoord zogelukkig.
    Ik zal proberen er niet gek van te worden!
    Dat ik hem op moest halen is omdat ze hem 11x hebben moeten verschonen in 2 uur.. hij stond verkrampt in een hoekje en speelde ook niet mee. Dus in dat geval snap ik het wel.
    Ik heb ook proberen te denken of er iets gebeurt is maar dit is niet het geval. Er zijn geen veranderingen in ons leven geweest ofzo.
    Trouwens, heel toevallig net nadat ik mijn bericht had geplaatst kwam er een behoorlijke hoeveelheid uit en nu is het even rustig..
    De zakjes was ik mee gestopt maar heb ik weer opgepakt sinds vandaag.

4. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    luier om en n paar weken wachten met zindelijkheids training. ik denk dat het hem teveel werd op een gegeven moment.

5. kersje

kersje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    1,594
    1
    36
    Noord-Holland
    sommige kinderen vinden poepen op de wc nog eng, als hij wel plast op de wc kun je gewoon zijn luier aflaten. je kunt aangeven dat hij om een luier mag vragen zodra hij moet poepen en dat kan hij dan vervolgens in de luier doen. dit kun je als het goed gaat uitbouwen door hem dan met luier om in de toiletruimte te laten poepen en later met met luier om op de wc zittend. stapje voor stapje en laat hem het tempo aangeven.

Belachelijk dat je hem hebt op moeten halen, werk zelf op een kdv en dan ben je er toch om samen met de ouders naar een oplossing te zoeken.

6. Foxter

Foxter Niet meer actief

Heeft hij misschien een scheurtje in zijn anus? Waardoor het misschien steekt als hij poept, waardoor hij bang wordt en het ophoudt?
    In ieder geval door gaan met de zakjes, dat is soms even lastig, maar als je dat goed vol houdt blijft het zacht en kan een scheurtje helen, en mijn dochter kon het door de zakjes niet ophouden, waardoor ze wel moest, en er toen achterkwam dat het toch minder eng is dan ze dacht.
    Sterkte hoor!

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wat fijn dat hij weer heeft gepoept, dat geeft vertrouwen bij hem; "ik kan het weer zelf", zal hij denken! Dat mag je gewoon belonen, hoeft niet met stickers, maar de hemel inprijzen mág!

Ik wou ook nog zeggen even helemaal te stoppen met de zindelijkheidstraining.

Wits je trouwens dat bij 95% van de kindjes met poepangst/obstipatie geen duidelijke oorzaak aanwezig is?

Hoe zag de poep er trouwens uit? Waren het karde keutels of gewoon zachte ontlasting?

8. Dreamer88

kersje, hij doet nog niets op de wc maar af en toe wel op het potje. Dit is door deze situatie nu even helemaal gestopt, en dat vind ik wel even best.
    Net na het badje is er weer behoorlijk wat gekomen, maar wat een paniek!! Tranen met tuiten dat er zoveel uit kwam.. Terwijl ik alleen maar heel erg blij was, en hem dat ook heel duidelijk heb gemaakt, het is heel goed wat je gedaan hebt!!
    De ontlasting is zacht, precies goed eigenlijk, dus dat is het echt niet!
    Pff, wist niet dat poep zo'n issue kon zijn :)

Share This Page