Dochter sluit kindje buiten....

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ebrum, 13 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Hoi Iedereen,

    Ik heb een dochter van 6 jaar en ze zit op cluster 2 onderwijs wegens haar spraak- taal. Vanaf mei speelt ze erg veel buiten en ze speelt met kinderen die 2/3 jaar ouder dan haar zijn. Ze weet heel goed met wie ze wilt spelen en met wie ze niet wilt spelen. Dan zegt ze ook letterlijk tegen dat kindje “ ik wil niet met jou spelen” of “ga weg” dit vind ik niet fijn. Ik ben van bewust dat ze dit niet express doet maar het niet in de gaten heeft. Is dit normaal tussen kinderen? Hoe kunnen we dit aanpakken?
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Je kunt maar duidelijk zijn. ;) :)

    Het lijkt me heel positief dat ze weet wat ze wil en dat ze haar grenzen aan kan geven, daar zou ik dus ook niet al te veel aan tornen. Het is ook de vraag of zijzelf en de andere kinderen er echt moeite mee hebben. Buitensluiten gaat voor mij verder dan enkel aangeven dat je liever niet met iemand wil spelen.

    Geen idee hoe haar spraak-taalontwikkeling is en wat ze wel en niet kan, maar als het mogelijk is, zou ik in gesprek gaan over waarom ze niet met bepaalde kinderen wil spelen (ik zie het dus meer zo dan als echt buitensluiten). Misschien geeft dat aanknopingspunten? En eventueel hoe zij het zou vinden als ze niet mee mag spelen. Misschien kun je dmv rollenspelen oefenen hoe ze anders kan reageren? Maar dat is natuurlijk afhankelijk van de reden van de 'nee'.
     
    Ebrum vindt dit leuk.
  3. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Mijn oudste doet dat ook wel eens. Als ik dan vraag waarom het andere kindje niet mee mag doen, is er altijd wel een reden. 'We spelen .... en die is figuur a, ik b en de ander c. Er zijn er niet meer en dan kan het andere kindje dus niet meedoen.' Het was geen onwil. Ik heb met haar besproken dat ze ook iemand kunnen verzinnen, zoals er bij tv-afleveringen wel eens een karakter in maar 1 aflevering zit. Daarmee was het buitensluiten ook meteen afgelopen.
    Ook hoef je natuurlijk niet iedereen leuk te vinden, maar je moet wel aardig tegen elkaar blijven en kijken of je samen een oplossing kunt vinden. Dat kan ook spelen met een ander groepje zijn natuurlijk.
     
    Athina en Ebrum vinden dit leuk.
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Prima toch? Ik kies zelf ook met wie ik vrienden ben :)

    Je hoeft niet met elkaar te spelen, maar wel netjes blijven en vriendelijk blijven. Heel normaal hoor dat ze zich zo uit voor deze leeftijd.

    Zoon ging wegrennen voor 1 jongen, dus dat werd wel een gesprek tussen mij, zoon en die jongen want dat was niet netjes van zoon. Zeggen dat je niet met hem wil spelen is prima, maar actief ontwijken niet, dat is buitensluiten en gemeen
     
    Ebrum vindt dit leuk.
  5. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Het is heel normaal op deze leeftijd. Relaties en contacten zijn nog heel functioneel en egocentrisch (ik heb iets aan jou want ik kan jou gebruiken in mijn spel). Ze hebben nog geen echt inlevingsvermogen (dit zie je vaak vanaf 7 jaar). Geen zorgen. Einde dit jaar zul je verandering merken! Je kan haar misschien wel al uitleggen wat het met een ander doet, maar hier nog niet te veel in verwachten vanuit haar.
     
    Ebrum vindt dit leuk.
  6. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Goed dat je je er bewust van bent dat ze dit niet expres doet.
    En ja, het is zéker heel gewoon voor kinderen van deze leeftijd. Het egocentrische denken hoort echt nog bij de kleuterleeftijd. Ze hebben nog lang niet altijd het inlevingsvermogen in wat hun woorden met een ander doen.
    Waar je op deze leeftijd al wel mee kunt beginnen is 'spiegelen': als zij zegt 'ga weg', kun je vragen: "als ik 'ga weg' tegen jóu zeg, vind je dat dan aardig klinken?".
    Grote kans dat een 6-jarige dan 'nee' zegt. Op zo'n moment komt de eerste belangrijke boodschap al binnen: 'ga weg' zeggen klinkt niet aardig.
    Geef je kind op dat moment met woorden het goede voorbeeld. Vertel bijv. dat het al iets netter klinkt als ze zegt 'wil je alsjeblieft weggaan?'.
    Natuurlijk beklijft niks na 1 keer: geef zelf ook het goede voorbeeld hierin (mocht je dat nog niet doen) en zegt ze in het vervolg weer een keer 'ga weg', kun je haar subtiel aan hoe het beter kan herinneren door bijv. te zeggen: "je bedoelt 'wil je alsjeblieft weggaan?'".
    Ook 'ik wil niet met jou spelen' kan vriendelijker: 'ik wil nu liever iets anders doen'.

    Wel superknap dat ze haar grenzen aangeeft!

    N.b.: ik heb in m'n reactie geen rekening gehouden met de spraak-/taalachterstand aangezien ik natuurlijk niet precies weet wat ze wel en niet kan.
     
    Ebrum vindt dit leuk.
  7. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Bedankt voor jullie berichten. Ze heeft ook een reden waarom ze niet met dat kindje wilt spelen. Voorheen speelde ze met iedereen en sinds haar zesde verjaardag ziet ze zichzelf groot en ze kiest zelf met wie ze wilt spelen.

    net was een vriendinnetje bij ons aan het spelen. Ze heeft haar niet uitgezwaaid. Ik vroeg aan haar waarom ze dit heeft gedaan. “....” heeft de schaar niet aan mij gegeven. Ze hebben vermeld dat dit niet netjes is.
     
  8. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.138
    4.357
    113
    Home
    Oké
    Maar dan moet ze niet raar opkijken als anderen straks hetzelfde met haar doen
    Kijken of ze het dan nog leuk vind om hetzelfde behandeld te worden
     
  9. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Oke
     
    Chechi en emmen88 vinden dit leuk.
  10. emmen88

    emmen88 Actief lid

    1 sep 2014
    357
    463
    63
    Ik denk niet dat kinderen dat kunnen overzien op die leeftijd. Hoe frustrerend dat soms ook is:mad:
     
  11. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Maar dat kan wel uitgelegd worden. “Hoe zou jij het vinden als een kindje zo tegen jou doet?”. Ik vind dit ook wel gesprekjes waard, dat hoort bij het leren sociaal worden. Het is fijn dat ze weet wat ze wilt inderdaad, maar ze moeten ook leren dat de wereld niet om hun draait (over kinderen in het algemeen hé) en dat het dan dus ook kan gebeuren dat k8 dues niet meer methaan willen spelen.
    Lastig, maar uiteraard een leerproces.
     
    hummeltje5 en Anna009 vinden dit leuk.
  12. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.138
    4.357
    113
    Home
    #12 Anna009, 23 aug 2021
    Laatst bewerkt: 23 aug 2021

    Je kunt je kind wel leren hoe je je netjes kunt gedragen en ze een spiegel voorhouden
    Als mijn kind een vriendje te spelen heeft en niet gedag wilt zeggen dan is dat van mijn kind niet netjes en niet andersom zoals ts nu doet maar mijn kind gaat wel fatsoenlijk gedag zeggen
    En dat rustig uitleggen


    Net wat ik zeg als een ander kind zo bij het kind van ts doet hoe zou ze dat vinden?
    Haar reactie zegt al genoeg ;)
     
  13. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    Waarom niet op het moment zelf je kind aanspreken? Gebeurt hier ook regelmatig hoor, dan wordt vriendje opgehaald en dus is iets anders al weer interessanter. Ja nee dus. Gedag zeggen hoort erbij, dus tv weer uit en eerst mee naar de deur. Gewoon fatsoensnormen aanleren.
     
  14. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Wat is je probleem? Waar heb je het over? Ik heb toen haar vriendinnetje weg was goed aangesproken. De volgende dag gingen ze weer spelen, mijn dochter zei : mama ik heb netjes uitgezwaaid! Let op je taalgebruik! Ik vraag hier om raad en hou je stomme opmerkingen voor jezelf!
     
  15. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Uhm... dit is ook bij ons gebeurt hoor. Kinderen kan je niet dwingen. Vandaag hebben ze ruzie, morgen zijn ze beste vriendjes! Ik wil eigenlijk niet op jouw berichten reageren. Zulke mensen als jou moet je negeren. Dus reageer aub niet op mijn post!!
     
  16. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    Zoooo gevoelige snaar zeker. Reageer even normaal joh. Blijkbaar heb ik iets verkeerd geinterpreteerd ofzo ik weet het niet. Ik spreek mijn kinderen meteen aan op gedrag, of er nou iemand bij is of niet. Wel zo leuk voor het vriendinnetje. Maar ieder zijn eigen methode.
    Dit was mijn laatste stomme opmerking, veel succes verder.
     
    Liekje81 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  17. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.138
    4.357
    113
    Home
    Halloooo wat een sneue reactie

    ik geef gewoon een reactie dat je dochter niet raar moet opkijken als iemand precies hetzelfde gedrag als haar laat zien en dat is niet leuk natuurlijk
    Niet leuk om te horen maar je gaat mij niet vertellen waar ik wel of niet op mag reageren ;)

    Dus helaas pindakaas
     

Deel Deze Pagina