Onze dochter (in juni 3 geworden) is sinds een aantal maanden plas zindelijk, gaat super goed, nooit ongelukjes... maar poepen blijft helaas een probleem. Ze poept vrijwel dagelijks in haar broek en we weten eigenlijk niet meer zo goed wat we nog kunnen doen. Ze weet dat ze poept, want als ze stil in een hoekje staat en je vraagt wat ze aan het doen is zegt ze "poepen" op het potje, in de luier, ze wilt het allemaal niet en als je vraagt of ze moet poepen zegt ze altijd nee terwijl ze dan een minuut later in haar broek poept. Haar in de gaten houden wanneer ze stil in een hoekje gaat staan en dan snel op de wc zetten helpt ook niet, want dan doet ze niks, maar als ze dan een half uur later van de wc afkomt poept ze alsnog in haar broek. Haar dingen beloven (kado, snoepje) helpt niet, want het interesseert haar niet. Zo hebben we ook geprobeerd dat ze zelf haar ongelukjes helpt opruimen, maar ook dat vind ze niet erg.... Weet iemand iets wat we nog kunnen proberen? Of gewoon laten gaan?
D. geeft wel aan dat hij moet poepen maar doet het dan niet als je hem op de wc zet. Vanaf het moment dat hij het zegt, trek ik zijn onderkleding uit en staat het potje binnen handbereik. Dan loopt hij een paar minuten rond, gaat een paar keer op het potje zitten en bij de derde keer doet hij een poepje op het potje. Ik zorg dat ik even buiten beeld ben. Zo heeft hij zelf de controle en de privacy.
bij mijn zoontje duurde het 2 weken langer. ik merkte dat hij poepen op de wc eng vond. heb hem toen duidelijk gemaakt dat als hij wilde poepen dat hij het even moest zeggen dan doen we een luier aan. uit eindelijk ging het 1 keer op de toilet per ongeluk. hij schok hier ook wel van. hem hem toen meteen overdreven gecomplimenteerd en beloond met iets lekkers en een stikker. daarna nog meerdere keren opgehaald met hem en extra gecomplimenteerd en toen ging het vanzelf.
Als ik haar vraag of ze het eng vindt zegt ze van niet...Misschien moet ik het maar even loslaten en haar veel op de wc zetten als ik denk dat ze moet poepen, hopen dat ze dan een keer poept, al is het maar per ongeluk, en dat ze dan merkt dat het veel makkelijker is om op de wc te poepen dan elke keer helemaal verschoont te moeten worden
Hier ook een 'poepprobleem' gehad bij/na het zindelijk worden... Maar hier ging ze het dus ophouden waardoor het daarna dus helemaal niet meer lukte omdat het zo hard werd!! Zelfs een keer een microlax moeten geven en toen kwam er toch veel los..pfff..zo sneu, maar daarna durfde ze helemaal niet meer zelfs niet in de pamper of onderbroek... Erg moeilijke tijd en veel frustratie en verdriet! Niks hielp: stickers, kadootjes, snoepjes oid Uiteindelijk hebben we gewoon een stap terug gedaan door haar gewoon weer een pamper om te doen als ze moest poepen en het dan maar te laten. Ook gaven we roosvicée laxo... Op een gegeven moment viel het kwartje en poepte ze gewoon op de wc (ook elders) en op het potje!! Maar goed, dat was jullie probleem juist niet, ze is niet vies van ongelukjes (wat hier wel was). Ik zette haar toen op een gegeven moment op het potje voor de tv, een van haar favoriete programma's Maya de Bij die ze alleen kreeg te zien op het potje. En op een of andere manier zorgde dat ervoor dat ze bleef zitten en er dus wel een aantal keren (per ongeluk?) een poepje in het potje kwam... Dan was het juichen, high five, sticker plakken, snoepje etc Op de wc was nog een ander verhaal, want dat wilde ze hier in het begin ook niet. Ze zei op een gegeven moment zelfs 'ik ben zo bang voor als het poepje in de wc valt'. (schijnen meer kinderen moeite/last mee te hebben) Toen uitgelegd dat het poepje dat juist fijn vond om te 'plonsen' en het leuk vond om te vallen oid. Ook hadden wij een boekje over een kindje wat ook niet wilde poepen op de wc, was ook erg interessant!
Hier was Chloe binnen 3 dagen dag en nacht zindelijk! Poepen deed ze nog steeds in de luier, als ze moest poepen gaf ze dat aan en kreeg ze een luier totdat er perongeluk een poepje meekwam op de wc en oh wat was ze trots, sindsdien geen luier meer om gehad en het gaat heel goed! Hier vond ze het maar raar/ eng om een poep op de wc te doen en wij hebben het gewoon zo gelaten en het kwam vanzelf goed!
Ik ben mijn dochter nu ook zindelijk aan het maken ze is bijna 27 maanden. Ik heb voor haar speciaal hello kitty wc papier gekocht en sinds dien gaat het naar het potje gaan erg goed. Sinds 2 dagen poept ze ook, ze gaf steeds aan au...dan wist ik dat ze het ophield, ze noemt het zelf een grote (de poep) misschien een andere benaming? Tijdens het zitten op het potje kletsen we wat er op het wc papiertje staat. Verder heb ik altijd een potje in mijn auto, zodra ze moet plassen of poepen kan ze gaan zitten. Ook neem ik een wc verkleiner mee naar de Efteling of de stad bijv. Ik ben bezig sinds 26 aug...Haar eerste poepje op de wc beloond met krentjes...
mijn dochter word in dec 3 maar ook hier een probleem met indelijk worden al ! ze weigerd ze laat alles gewoon lopen en raakt in paniek
Herkenbaar probleem, heeft lang geduurd en belonen ja helpt tijdelijk. gelukkig gaat nu 9 van 10 x op wc maar soms nog een ongelukje en haar reactie is dan heel simpel ja sorry mam ik was te druk en toen floepte hij in mn onderbroek. En kan zeggen dat vies is of dat niet hoort maar ze lijkt het niet erg te vinden dan. Maar ik heb uiteindelijk zonder beloning of wat ook dus val elk poepje in onder broek na 1 misser in de week gegaan gewoon door toch te blijven uitleggen en het met rust te laten merkte al gauw dat er niets anders aan te doen was. (ook klein beetje eigenwijs die meid van ons)
Hoi meiden, Herkenbaar probleem! Mijn zoon plast heel goed op de wc of op het potje, maar poepen wilde maar niet lukken. Precies hetzelfde; op de wc niks en 5 minuten later een broek vol. En steeds volhouden dat hij niet hoeft te poepen. Ik heb ook voorgesteld dat hij een luier om mag, als hij zegt dat hij moet poepen, maar dat wilde hij niet. Gisteren had hij een klein beetje gepoept in zijn broek en hebben we hem gelijk, in de wc, op het potje gezet. Met zijn duplo. Hij wilde maar blijven zitten en na een kwartier lag er een enorme hoop in het potje! Vandaag hetzelfde gedaan, direct na het eten (dan moet hij meestal) en weer gelukt! Dus voor ons werkt het om hem te laten spelen met favoriet speelgoed. En potje werkt beter dan wc, omdat hij dan hoger zit mijn zijn knieen en het dan makkelijker eruit komt. Voor de kindjes die het plonsen eng vinden; eerst wc papier in de wc leggen. En nog een tip van de fysiotherapeut; als je ziet dat je kindje poept (bijv met luier om), zet hem dan wel in de wc ruimte. Zodat hij leert dat het daar moet gebeuren. En samen de poep wegspoelen. Succes allemaal. Ik hoop dat onze tactiek blijft werken!
Zou het nog even laten rusten en over een tijdje weer eens proberen... Als je kindje nu alles nog laat lopen en zelfs in paniek raakt kun je een veel groter probleem in de hand werken, angst voor de wc/plassen/poepen etc. Dan duurt het nog veel langer! Hier speelt ze ook op het potje... eerst kwam ze er al na 2 sec af met het woord 'klaar!' terwijl er niks gebeurd was! Nu blijft ze lang zitten (soms wel érg lang!) en lukt het altijd. Op het potje hebben ze inderdaad een betere en natuurlijke houding om te poepen (knietjes boven de heupen). Wat ook kan helpen is iets onder de voetjes zetten als ze op de wc zit....