even mijn frustraties kwijt...

Discussion in 'Borstvoeding' started by Corry, Sep 21, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Corry

Corry Bekend lid

Aug 14, 2012
    622
    0
    0
    Ik geef nog maar 4 maanden borstvoeding, en voorheen mij niet in verdiept. ik ben gestart met de instelling: We zien wel hoe het loopt! BV hoort erbij dus ik ga het proberen! Zonder voorbereiding hieraan begonnen, want ik ben zo'n eigenwijs ding die de natuur zijn gang wil laten gaan. Het opstarten ging bijzonder goed, ons zoontje was met een geboortegewicht van 4255 gram binnen 6 dagen hier al weer overheen. Inmiddels weet ik (doordat ons zoontje reflux heeft en we hebben 2 keer hardnekkig spruw gehad) Dat je echt wel soms hulp nodig hebt. Maar o wat heb ik me soms al kapot geërgerd aan verkeerde adviezen (en dat voor iemand die nog maar 4 maanden borstvoeding geeft)!
    En niet te vergeten van hoeveel moeders ik al te horen heb gekregen: geef je nog steeds alleen borstvoeding? Heb je wel genoeg? Ik moest stoppen na een x aantal weken want ik was leeg...... Dan verbaas ik me erover hoeveel moeders verkeerd advies hebben gekregen in het verleden en nog steeds krijgen.
    En als ik het hier weer lees van een kraamdeskundige....
    En zelf heb ik ook al in mijn ogen verkeerde adviezen gekregen van een nota bene kinderarts (moest binnen 5 maanden beginnen met bijvoeden anders konden er zich allergieën ontwikkelen????)
    En van iemand anders die erop hamerde dat ons zoontje nog maar vier voedingen nodig zou hebben per 24 uur omdat hij al zo zwaar zou zijn.... ggggrrrrrrr
    Geen wonder dat er "weinig" mensen zijn die borstvoeding geven, of langer geven, want je moet toch wel erg eigenwijs zijn tegenwoordig om borstvoeding te willen en kunnen geven!

Sorry moest het even kwijt, maar ik had van te voren nooit in de gaten hoe het kwam dat er "weinig" mensen zijn die borstvoeding geven. maar begin het steeds meer te begrijpen....

en zelf krijg ik toch steeds meer de neiging om een langvoedster te worden, omdat ik en mijn zoontje zo kunnen genieten van onze momentjes en die worden alleen nog maar intenser voor mijn gevoel. En andere mensen mogen dan lekker toekijken hoe de natuur het bedoeld heeft!

Sorry voor mijn verhaal, maar hier zijn mensen die het tenminste begrijpen ;)

(en niks tegen mensen die KV geven hoor, iedereen zijn eigen keus. Maar ik vind dat de mensen niet zo makkelijk een pro advies mogen geven over KV)

2. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

Sep 5, 2012
    2,209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Heel herkenbaar hoor Corry.

Blijf jij gewoon lekker genieten van de bv en van jullie momentjes, ongeacht wat anderen zeggen.

Hier ook bv (op verzoek) en een reflux baby, die daarnaast ook nog eens een snacker is en dus zowat elk uur of elke twee uur gevoed wil worden.
    Ik moest er dan ook maar vlug mee stoppen, want dat was niet vol te houden.... Nee... vier of vijf keer per nacht een flesje gaan klaarmaken.... da's wel vol te houden?:(

Maar er zijn ook positieve mensen hoor.
    Zo was ik van de week met de baby bij de HA, die vol enthousiasme tegen de co-assistente zei: "deze mama is erg pro bv, de baby wordt op verzoek gevoed, zelfs als dat vaak in de nacht is. En moet je eens kijken hoe goed ze het er op doet!":)

3. Xellepel

Xellepel Bekend lid

Aug 28, 2013
    803
    0
    0
    Ik heb ook al zo vaak reacties gehad waarom ik nog borstvoeding geef.

Even een opsomming;
    Voeding kwam niet op gang waardoor ik eerst moest kolven.
    Kleintje hapte niet goed aan en viel teveel af.
    Verdenking kma waarvoor ik op dieet moest.
    Ook hevige darmkrampen waardoor ik niets meer durfde te eten.
    Verborgen reflux en nutriton papje geprobeerd. Had bij fv makkelijker geweest.
    Vaak zeer onrustig aan de borst vanwege te veel of te weinig melk.
    Kleintje wilde geen ontdooide melk. Inmiddels wel na mengen met vers.
    Fulltime werken (per 1 okt) en kolven op het werk met een hectische baan.

En toch ga ik door. Wat anderen ook zeggen.

Wat een prachtige reactie van de huisarts zeg.

4. Corry

Corry Bekend lid

Aug 14, 2012
    622
    0
    0
    Ik heb jammer genoeg nog niet veel positieve reacties gehad... Behalve mijn man die het wel handig vind zo ;) Ons ventje slaapt lekker bij ons en mijn man slaapt overal doorheen.
    en ik denk van 2 vrouwen, maar die hebben zelf BV gegeven. En dan van de oma van mijn man, die vol bewondering altijd toekijkt dat mijn ventje zo hard kan groeien van mijn melk. En van een kinderarts en onze gyn. Voor de rest zijn de reacties heeeeeeelll neutraal (iets te neutraal ;) ). Zelfs van mijn moeder (die was een fervent KV geefster, nooit BV geprobeerd)

5. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    Hopefultimes, wat een heerlijk compliment heb je gekregen. Dan voel jij je aangemoedigd ipv ontmoedigd om borstvoeding te geven.

Xellepel, wat bijzonder dat je ondanks zoveel obstakels doorgaat met borstvoeden.

Corry, ik begrijp wat je bedoelt. Mijn schoonmoeder vertelt nog steeds dat ze niet genoeg voeding had. Tja, dat krijg je als je alleen iedere vier uur een baby mag voeden.
    Bij deze krijg je van mij een compliment! Super dat jij je zoontje alweer vier maanden volledig bv geeft.

Hier ook verkeerde adviezen gehad. Van een kinderarts en cb-arts. Van de laatste kreeg ik bij mijn oudste met zeven maanden een voedingschema mee: drie voedingen waren voldoende.

Gelukkig heb ik veel vriendinnen die borstvoeding geven. Van drie maanden tot twee jaar. Dat vind ik wel prettig. Hoe is dat in jullie omgeving?

6. mamavansam

mamavansam Actief lid

May 27, 2013
    143
    0
    16
    Herkenbaar! Ook ik heb al veel vreemde adviezen gekregen. Om van de opmerkingen nog maar te zwijgen als ik vertel dat mijn zoontje nog steeds bij me drinkt. Niets van aantrekken en gewoon lekker doorgaan met borstvoeding. Ik wil ook nog niet stoppen ;)

7. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

Jul 21, 2013
    1,164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik ging er met dezelfde instelling in als jij, we zien wel. Had me ook niet voorbereid, had alleen gevraagd of ik een kraamverzorgster kon krijgen die het me kon leren. En gelukkig kwam die :) In het zkh had de verpleegster onze kleine al laten aanhappen en gingen de eerste slokjes al binnen het uur goed. Dat gaf mij moed! Toen ik thuis kwam s nachts en er iemand kwam van de kraamzorg om ons op te vangen en die vrouw het me wilde leren, liggend met grote borsten, zei ze meteen oh je moet een tepelhoedje. Ik zei, we proberen het morgenvroeg wel bij de andere kraamhulp en we gaan nu slapen. Gelukkig had zij er wel verstand van en liet me verschillende houdingen uit proberen en ging het in de rugby houding meteen als een speer goed :)
    Wel had ik heel erg veel melk, waardoor de kleine af en toe er bijna in stikte en vaak los liet omdat het er zo hard uit spoot. Maar wat groeit ze goed, heerlijk!
    Ik snap dus helemaal je gelukkige gevoel!
    En ja, als je geen goede begeleiding krijgt gaat het heel snel mis, als ik de kraamverzorgster die ik s nachts had had gehouden was er niks van terecht gekomen ben ik bang.
    Terwijl het wel hun vak is..

Ook in mijn omgeving weinig mensen die borstvoeding geven. Maar wel veel mensen die er enthousiast over zijn en het mooi vinden dat ik het probeer. Maar doordat ze er niet bekend mee zijn inderdaad vaak 'rare' adviezen.
    Ik had in het begin heel erg veel stuwing en dan zeiden ze, ach dan kolf je het er toch elk uur af. Uhhh dan breng je het alleen nog maar meer op gang?!

8. Erzi

Erzi Fanatiek lid

Jun 21, 2010
    1,463
    676
    113
    Female
    Zuid-Holland
    Ik begrijp je volledig Corry!!!!!!

Ik werk in de kraamverzorging.. Als ik er geen ervaring in bv had. Had ik ook nooit door gezet.. Om nog eerlijker te zijn -> had ik nooit bv gegeven!!!! Mijn moeder is niet zo pro bv en vertelde altijd dat ze geen melk had en dat de fles makkelijker was.. ( mijn moeder had mij de eerste nacht al door laten slapen en me nooit goed aangelegd!! )
    Mijn man staat geweldig achter mij en daar ben ik blij mee anders had ik het niet gered!!
    Mijn dochter had een tekort tongriempje en Lipbandje.. Ik had vlakke tepels en enorme pijn.. Kloven, spruw en vasospasme!!!ik heb doorgezet want ik wilde door gaan want iedereen zei " je houd het nog geen week vol " ( dit zeiden ze omdat ik enorme gevoelige tepels had ).. Kijk maar naar mijn banner hoe oud mijn meisje is en ik geef nog steeds bv!!! Inmiddels zijn der tongriempje en Lipbandje gekliefd en de spruw opgelost!! Vlakke tepels kan ze nu mee opgaan en heb alleen nog last van de vasospasme als ik onder de douche vandaan komt of kippenvel krijg!!
    Ik kreeg bij de cb de opmerking dat ik moest gaan nadenken of ik niet wilde beginnen met kv omdat gezinnen in mijn werk het niet fijn zouden vinden als ik daar zou kolven!!! En mijn baas al helemaal niet!!! Ik vertelde hun vrolijk dat mijn baas mij een dubbele elektrische kolf cadeau heeft gedaan en dat de gezinnen worden ingelicht!!!
    Ook wat jij zegt door dit allemaal wil ik ook een langvoedster worden!!!!! Want krijg veel de opmerkingen " zou je niet beginnen met vast voedsel???" Uhhhhhh neeeeeeeee !!

9. Hopefultimes

Sep 5, 2012
    2,209
    1
    0
    NULL
    NULL
    @Corry
    Fijn dat je man er in elk geval wel helemaal achter staat!

@Line
    Idd een mooi compliment van mijn HA

@BV en omgeving (commentaar)
    Hier weinig kleine kindjes in de omgeving.
    Een kennisje die me met een uitgestreken gezicht kappitelde, omdat ik dus bv geef.
    "Weet je wel dat fv veeeel beter is voor je kindje. Daar zit veeeeeeel meer voeding in en ze kunnen er langer op teren...."

Verder niet echt veel commentaar, volgens mij, of 't moet zijn omdat ik voed op verzoek, en dan krijg je dingen als:
    -"Zo is je baby wel de baas hè...." (mijn sm)
    -"Zo deed ik 't vroeger echt niet hoor" (mijn sm)
    -"Moet ze nu al weer...."
    -"Kan 't niet even minder, ze is al groot" (mijn sm)
    -"Het neefje van het nichtje van de melkboer van de zus van de tante van.... die kan al vier uur zonder voeding..."
    -"Ze gaat toch later ook niet elk uur een boterham eten..."

En zou kan ik er nog wel tig opnoemen.
    En éénmaal bezorgd van mijn moeder de vraag of ik dit echt wel ga volhouden.
    Maar dat is meer omdat ik enorm ben afgevallen, nog niet hersteld ben en mijn meisje dus klokje rond om de één à twee uur gevoed wil worden. Daarnaast inmiddels de 6e borstontsteking gehad, dus mijn moeder maakt zich gewoon zorgen en dat begrijp ik ook wel.

10. Xellepel

Xellepel Bekend lid

Aug 28, 2013
    803
    0
    0
    Ja ik ben inmiddels erg pro borstvoeding geworden. Ondanks alle tegenslagen. En dan had ik er nog niet bij vermeld dat ik 2x borstontsteking heb gehad en een tepelkloof.
    Maar ik ben van mening dat borsten niet voor niets voeding aanmaken en dat er vele voordelen zijn tov kunstvoeding. Bijvoorbeeld geen maximum per 24 uur, altijd op temperatuur, altijd voorradig, goed tegen allergieen ed. etc

Ik heb ook van die adviezen gehad. Bijvoorbeeld niet minder dan 2 uur tussen de voedingen. Ik heb mijn kleintje echt honger laten lijden met dit advies. Regeldagen of clusteren, dat had niemand me verteld.

11. Hopefultimes

Sep 5, 2012
    2,209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Even nog een ergernisje van ondergetekende posten hoor.
    Ik ben super blij dat ik bv kan geven, maar 't gaat hier niet helemaal over rozen (of 't moeten de doornen van de rozen zijn;)).
    Inmiddels 6 borstontstekingen verder en behoorlijk last van kloven (huidprobleempje hier).

Op zich allemaal geen probleem en ik laat mij er in geen geval door ontmoedigen. Maar goed, mijn vriendin vroeg belangstellend of ik nog last had, dus zei gewoon dat ik last had van de 6e borstontsteking.
    Krijg ik als reactie: "nou ja... doe je aan zelfkastijding ofzo? Je kan toch ook voor de fles kiezen...":(:x;)

12. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Ik ging er ook tamelijk blanco in, wel het een en ander gelezen (boekje van de verloskundige) en een kort voorlichtingsavondje door een vk en gyn (dus geen lactatiekundigen) bijgewoond. Ik had wel een sterke wens om bv te geven, en dan natuurlijk 6 maanden lang. Heb me nooit bewust afgevraagd waarom 6 maanden, waarom niet langer? Maar goed, ik gaf mezelf ook wel ruimte om op kv over te stappen mocht bv niet lukken.
    Maar toen werd mijn dochter geboren en begon ons gezamelijke bv-avontuur :D Met vallen en opstaan. Ik nam gretig alle adviezen van de verpleegkundige in het ziekenhuis in me op, en thuis ook die van de kraamverzorgster... en het deed PIJN, ik kreeg geniepige kloven, mijn dochter dronk mijn bloed, het werd alleen maar erger. Tot overmaat van ramp werd ik zelf ook ziek - complicatie na de bevalling - en had ik 0,0 energie. Toen kwam ik op borstvoeding.com en las ik daar hele andere adviezen dan die ik van de verpleegkundige en kraamzorg had gekregen; ik legde volledig verkeerd aan! (Ik had het kunnen weten, ik werd geleerd om mijn dochter hard tegen m'n borst te duwen zodra ze een mooie grote hap maakte, pfrt, ze moet zich telkens rotgeschrokken zijn van dat geweld! en vandaar dus ook die kloven.)
    Vervolgens bleek DL kma te hebben, en daardoor reflux. Overgehaald om haar kv te geven 2 weken lang, zodat ik rust zou krijgen (aldus de kinderarts). Nou, niet dus he, want ik moest iedere drie uur kolven en tussendoor flesjes maken met stinkend poeder (Nutramigen AA, echt, brrr, wat stinkt dat!), ik was alleen maar bezig met voeden en kolven, lijstjes bijhouden hoeveel DL gedronken had, hoeveel ik gekolfd had... Ondertussen op kma-dieet. Na een week was ik het gekolf echt zat en stiekem legde ik mijn dochter aan, ze hapte meteen uitstekend en dronk ontzettend goed. Daarna was ik écht helemaal om, ik besloot te stoppen wanneer wij dat wilden... Dus nu is mijn dochter bijna 20 maanden en krijgt ze nog altijd borstvoeding :) Het is nog altijd ontzettend fijn, en we gaan lekker door!

Ook zoveel rare adviezen van het cb gekregen trouwens, inderdaad dat ze maar max 4 voedingen zou mogen (met een maand of 5?!), en nu zou ze max 1 voeding mogen per dag ('ooh, wat goed dat je nog bv geeft! Maar 4x op een dag is echt te veel hoor, dat moet naar 1x per dag, verder lekker yoghurt geven als toetje!' ... Euh?). Jammer dat er zoveel onkunde is bij professionals...

13. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

Oct 13, 2012
    1,385
    1,568
    113
    Dat heb ik ook gedaan... voel me er zo rot over. Gelukkig loopt het nu helemaal goed, onze band is goed en mijn productie is goed. Maar ik heb mn zwangere nichtje hier uitgebreid over verteld want dit had niet nodig hoeven zijn.

Share This Page