Morgen wordt onze zoon (10 jaar) opgenomen ivm langdurig obstipatieklachten. Ze gaan hem via een neussonde medicatie toedienen om zo zijn darmen volledig te ledigen. Maar man man man....wat zie ik er tegen op Vooral het inbrengen van de neussonde zie ik als een berg tegen op. De kinderarts bracht het allemaal erg luchtig maar als ik ga Google- en kom ik best vervelende ervaringen tegen. Met name over de impact van de behandeling in combinatie met de neussonde inbrengen. Wie heeft er ervaring en kan ons een beetje moed inpraten?? Evt negatieve ervaring mogen jullie uiteraard ook delen. Ik wil het liefst een zo reeel mogelijk beeld.
Een neussonde inbrengen is vervelend, maar hoeft niet pijnlijk te zijn. Als hij eenmaal zit is het even wennen, maar te doen. Wordt het gewoon een maagsonde? Want waarom kan hij de medsdan niet gewoon slikken? Darmspoelen is vervelend/genant. Als er verder niks aan de hand is, niet pijnlijk. Bij mij was een neusmaagsonde inbrengen vreselijk pijnlijk. Waarachijnlijk is mijn neusholte erg smal.
De hoeveelheid medicatie is te veel (4 liter, over meerdere uren uiteraard) en te vies om oraal in te nemen. Vandaar via een sonde Wat vervelend dat het bij jou zo'n pijn deed!
Ik breng maagsondes in op mijn werk. Niet bij kinderen, dus daar heb ik geen ervaring mee. Maar ik denk dat je bij kleine kinderen in moet spelen op de angst die het zal brengen. Maagsonde inbrengen doet niet pijn, maar als je bij de keelholte komt, dan komt de kokhalsneiging. Mensen moeten dan even een slokje water nemen en op het moment dat ze slikken duw ik de sonde erdoor zodat het wat makkelijker gaat. Het zitten van de sonde kriebelt...kan in de keel een hoestprikkel geven, en kietelt in de neus. Wel kan door het inbrengen het oog aan de kant van inbrengen gaan tranen. Nee echt prettig is het niet, maar afschuwelijk pijnlijk ook niet. tenzij iemand hele nauwe neusgaten heeft....maar dan doet de arts het De ene persoon vind het heel vervelend en de ander heeft er bijna geen last van. Word je kindje door een predagogisch medewerker voorbereid op het gebeuren?
Dank je voor je uitleg! Ik heb zo met hem te doen, maar moet het natuurlijk ook niet groter maken dan het is. Zojuist een telefoontje gehad dat het niet morgen maar dinsdag plaats gaat vinden. Hoop op een wonder dat alles alsnog spontaan op gang komt. Al weet ik dat die kans niet heel groot is....
ik heb het ook meegemaakt maar dan op 11 jarige leeftijd. ik kan me goed herinneren dat ik erg zenuwachtig was. gelukkig hebben de artsen daar wel ervaring mee en werd ik vanzelf rustiger. het inbrengen van de sonde vond ik niet pijnlijk. wel een vreemd gevoel. het drinken tijdens het inbrengen moest ik ook. ik hoop dat het allemaal meevalt voor je zoon
Dankjewel voor je reactie! Kan me voorstellen dat je zenuwachtig was, het is ook niet niks.... Werd je hierin wel goed begeleid??
ja ik werd hierin heel goed begeleid. alles werd rustig en duidelijk uitgelegd en als ik vragen had kon ik die op elk moment stellen. persoonlijk vond ik het eruit halen van de sonde vervelender. dat geeft een heel raar gevoel in je keel en neus maar niet pijnlijk.
Ons zoontje heeft wel een keer of 40 een sonde gehad. Wij brachten hem de laatste maanden zelf in. Het is niet prettig maar ook niet pijnlijk. Het is vooral het moment dat de sonde bij de keel komt en er vaak kokhals neigingen ontstaan. Belangrijk is het kind uit te leggen dat dit kan gebeuren. Als alles meezit en er zitten geen vernauwingen zit de sonde er zo in. Veel sterkte met je zoontje