nog even wachten of doorzetten?( zindelijkheid) zoon met ontwikkelingachterstand

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamazeyad, 12 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

mijn zoontje is nu 3 jaar en 4 maanden en nog steeds niet zindelijk. hij heeft een ontwikkeling achterstand en een ernstige spraak/taal achterstand, vermoedelijk autistisch. gisteren ben ik begonnen met de zoveelste poging om hem zindelijk te krijgen maar het lijkt niet te lukken. ik heb hem de hele dag zonder luier gelaten en hem een onderbroekje aangedaan. heb hem uitgelegd dat hij op de toilet moet plassen en dat hij dan een sticker krijgt. maar elke keer weer plast hij in zijn onderbroek. als ik het zie ren ik met hem naar de toilet maar op de toilet lukt het hem niet:( moet ik het maar opgeven en over een tijdje opnieuw proberen of doorzetten? iemand tips hoe ik hem kan stumileren? hij begrijpt niet alles dus vind het best moeilijk.

2. Tines mam van 2

Tines mam van 2 Bekend lid

11 feb 2013
    973
    0
    0
    hou maar gauw op.

mijn zoontje was 3 jaar en 4 maanden toen hij zindelijk was. en hij heeft geen ontwikkelingsachterstand. mijn dochter was 3 jaar en 2 maanden.

ik heb het bij mijn zoontje zo vaak geprobeerd maar hij voelde het gewoonweg niet en was er helemaal niet aan toe.

mijn dochter heb ik ook meerdere keren een poging gedaan maar ook toen lukt het niet.

ik ben van mening dat ze er zelf aan toe moeten zijn en het ook zelf moeten willen.
    ik heb beide eerst op de pot gehad. die stond gewoon in de kamer. dat was erg intressant en mn dochter heeft er vele uren op doorgebracht. ik denk dat het niet veel zin heet om door te gaan. hij heeft nog niet in de gaten wat het is en misschien voelt hij het nog wel niet eens,

ik heb hier altijd gezegd als ze voor hun 4e maar droog zijn.

3. Tines mam van 2

Tines mam van 2 Bekend lid

11 feb 2013
    973
    0
    0
    ow jah boekjes over naar de pc gaan willen ook nog wel eens helpen

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hij is nog wel op een leeftijd dat het nog wel vanzelf kan komen.. Met mijn oudste probeerde ik vanaf 2,5 om de maand (ongeveer) een ochtend zonder luier. Vaak waren we om 10 uur al door de broeken heen, en deden we de luier weer om. Tot hij met 3,5 opeens wel droog bleef op een oefenochtend. Wel 1 ongelukje, maar dat had hij zelf snel door.

Zijn beste vriendje werd pas bij 4jr1mnd zindelijk (in juli jarig, dus net voor school geregeld). En 2 andere kindjes in zijn klas waren het ook maar net voor schooltijd. Het gemiddelde voor jongens is ook 3 jaar. Maar dat kan direct na de verjaardag zijn, of vlak voor de 4e verjaardag..

Ik zou rustig doorgaan met op de wc oefenen (elke dag voor middagslaap/avondslaap even erop zitten) en af en toe een ochtend oefenen. Maar maak er geen strijd van. Als het niet lukt, dan is hij er misschien echt nog niet aan toe. Zindelijkheid is ook niet iets wat je echt af wil dwingen, ze moeten het zelf aanvoelen. Je kunt ze hoogstens eens helpen door de luier uit te laten om het ze te laten voelen..

5. mamazeyad

oké, dan wacht ik denk nog even. hij doet het wel iets beter dan een paar maanden geleden. hij gaat nu wel op de toilet zitten maar het lukt hem alleen nog niet. op potje wil hij niet. gister avond ging hij ook opeens plassen en toen zei ik "nee, kom snel naar de wc" toen ging hij rennen naar de toilet maar op de toilet lukte het hem gewoon niet.
    bedankt voor jullie reactie!

andere meningen en ervaringen zijn welkom:)

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie weigerde het potje ook. Hij kon me vertellen dat het pijn deed aan zijn billen. Blijkbaar zat het gewoon niet lekker. Op de wc met verkleiner (we hadden dubbele wc-bril, met verkleiner vast aan de gewone bril en omhoog klappend in de deksel). Dat werkte wel..

7. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Hou snel op met proberen..je maakt jezelf helemaal gek!!

lees mijn blogje maar eens, vandaag weer een stukje geschreven over de luiers...Mijn dochter heeft ook ontwikkelingsachterstand...en ze is nu bijna 5 en compleet zindelijk!!

We hebben het gelaten en op gegeven moment ging het bijna vanzelf!! (plassen dan.... :S, poepen heeft nog tot kerst vorig jaar geduurd...maar ook dat gaat nu super!! met soms een terugvalletje.....maja is ook moeilijk he iets van jezelf weg laten gaan en er de controle over los laten...)

Mijn KA zei me een ding en dat heb ik onthouden...er zijn vaak maar 2 dingen waar kinderen controle over hebben zelf..en dat is de in en uitgang...dus dat kan moeilijk zijn, vooral voor kinderen waar het niet duidelijk allemaal is en het leren moeilijk gaat....

8. mamazeyad

bedankt! ik stop ermee. hoe weet ik wanneer hij er wel klaar voor is. gewoon over een paar maanden opnieuw proberen of merk ik dat vanzelf?

9. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Idd gewoon over paar maanden nog eens proberen. Hier werd het duidelijk als we haar s'ochtends in de blote kont lieten lopen bij het aankleden...dan ging ze met haar handen tussen de benen.. En als ik dan vroeg moet je plassen? Was het antwoord ja! Voorheen liet ze het zomaar lopen............het naar de wc gaan was nog niet zover...maar als ik dan luier aan deed ging ze plassen, dus het ophouden was al wel aan de gang!

10. adi

adi Niet meer actief

ik heb de kindjes regelmatig op de wc of potje gezet, en tussendoor luier aangedaan. Gewoon standaard na het slapen (en voor het slapen) even op de wc. Toen ik zag dat mijn zoontje bewust ging plassen op de wc ( hij wist opeens hoe hij het kon oproepen), heb ik de luier uitgedaan. Dit was met 3 jaar en 5mnd. Hij was toen heel snel zindelijk, daarvoor was elke poging mislukt.

Deel Deze Pagina