Onze zoon van (net) 2,5 jaar loopt een beetje voor en heeft sowieso andere karaktertrekken dan zijn leeftijdsgenootjes. Hij heeft altijd een erg sterke wil gehad, wilde als baby al nooit in een draagdoek, box of in zijn wandelwagentje. Hij luistert ook totaal niet, hoe veel indruk je ook probeert te maken. Aan de andere kant is hij heel erg sociaal, heeft een beste vriendje waar hij ook altijd druk mee knuffelt. En met mijn andere kind (baby) ook heel veel, hij praat daar ook op babyniveau tegen. Al vanaf dat we in de speeltuin kwamen (ong. met 1 jaar) zit hij altijd bij andere moeders te spelen, naar ons kijkt hij nooit om. Op vakantie ook, op het strand, in het vliegtuig, waar dan ook. Maar verder heeft hij niets met andere peuters, maakt er voornamelijk ruzie mee. Hij is een tijdje terug overgegaan naar de peutergroep op de crèche en jawel, zelfs als jongste was hij daar meteen de baas. Ik denk niet dat hij hoogbegaafd is of ADHD heeft, maar hij is wel echt anders dan zijn leeftijdsgenoten. Ik ben (ook ouder/jonger) nog nooit iemand tegengekomen die een beetje qua doen en karakter op hem lijkt. Maar ik maak me wel zorgen over of we hem wel genoeg uitdaging geven. Hij gaat nu naar de crèche en de psz, we doen echt heel veel met hem (musea, speeltuin, boerderij, bos, park... vanalles). Maar dan nog rent hij hier tegen de muren op in huis. Uitdaging in de zin van kleuren leren, letters, rekenen dat is weer niks voor hem. Stilzitten kan hij niet, en zin om te luisteren naar mama ook niet. Hij wil er het liefst zelf mee komen ''hee, dit is toch de A'', wij mogen ons nergens mee bemoeien. Wat zouden jullie doen?
Als 'ie tegen de muren oploopt zou ik hem meer te doen geven? Op peutergym, dansles, ouder en kindzwemmen, loopfietsen, voetballen.
Ik zou dan inderdaad vooral veel actieve dingen doen. Lekker naar buiten, naar de speeltuin, loopfietsje, lopen/op de loopfiets boodschappen doen, enz. Eventueel inderdaad peutergym of -dans, zwemmen, enz. Thuis ook actieve dingen kiezen (mee dansen met de tv, spelletjes waarbij je kunt bewegen (zoals Ganzenpas en Knappe koppen en er zijn er vast nog veel meer), hutten bouwen, een gymmatje en eventuele andere attributen om circusje mee te spelen (Ikea heeft best aardig wat), koekjes bakken, kleien, verven, enz.).
Ja dat doen we dus ook allemaal al Het is meer dat je natuurlijk zelf ook niet continue van huis weg kunt zijn (er is ook nog een baby), maar toch wil ik hem uitdagen.. maar hoe?
Kleien/bakken doet hij al wel vaak inderdaad, maar hij houdt vooral van rotzooitjes maken Maar ik denk dat nog andere attributen om hem mee te vermaken ook wel een goed idee is, meer verkleedkleren, enz. Want hij is nogal fan van rollenspellen en doen-alsof.
Ja I wish dat we een grote tuin hadden maar mini, woon in oude wijk in grote stad. Voor hem zouden we sowieso beter achteraf kunnen gaan wonen denk ik
oh... jammer! Hij kan helemaal niks in de tuin? niet een beetje tegen een bal schoppen? Je kunt er geen glijbaantje neer zetten?
Duplo? Treinbaan? We hebben hier zo'n veerboot bij de treinbaan met licht en geluid, doet het wel goed bij jongetjes die op bezoek komen.
Ga ik naar kijken! Wie weet.. Met duplo/treinbaan speelt hij nooit (behalve de poppetjes), maar kan wel even verder kijken!
Dl vond als eerste de duplo onderdelen met opengaande ramen/deuren gaaf en bij de treinbaan de bruggen (de kant en klare actie-onderdelen zeg maar).
Oei wat herkenbaar! Alsof je mijn zoon beschrijft! Als hij geen uitdaging heeft dan is hij niet te genieten..... Hij spreekt Nederlands, Duits en Venloos dialect, daarnaast kan hij kleuren en vormen ook in het Engels.... hij weet bijvoorbeeld dat een & teken een ampersand is hij negeert mensen die hij niet interessant vind maar is wel sociaal, heeft 2 beste vrienden op het kdv.... en die sterke eigen wil... pfffff leuk hoor Nu ik hoogzwanger bent valt het mij zwaar om uitdaging te verzinnen... vaak monkey town etc. Maar ook puzzels (van 30 stukken of meer) Electro en dat soort dingen doen we veel.... ook hier denk ik niet dat er wat met hem is maar hij is wel “anders” voor mijn gevoel! Ik lees dus even mee
En educatieve spellen op de tablet? Dan hoef jij er niet mee te bemoeien, hij kan het allemaal zelf uitzoeken.
Ik maak binnen nog weleens een parcours. Over het stoeltje, onder de tent door, om de tafel heen etc. Om mijn peuter bezig te houden. Dat wil weleens helpen om wat energie kwijt te raken
Dansen? Dat vind onze dochter nog wel een succes als het slecht weer is buiten. Gek dansje verzinnen en de pasjes steeds ingewikkelder maken. Inmiddels kan ze hele dansjes uit dr hoofd. Dingen als tv en tablet etc zou ik juist niet doen, daar stapelt energie zich alleen maar van op.
soort stoelendans voor de energie.. de muziek stoppen en stil staan. Zoiets zou je ook met kleuren kunnen doen om het voor hem wat ingewikkelder te maken. Als ik rood zeg moet je stoppen met dansen. Eerder niet! En dan noem je natuurlijk ook andere kleuren. Lego, kan hij zelf ingewikkelde bouwsels maken?
Een trampoline, de buren hebben een kleintje op hun zolder staan. Bij ons staat hij 'gewoon' in onze postzegeltuin.
Heel herkenbaar bij onze middelste. Zij zat op de leeftijd op peuterballet; vond ze geweldig. Verder idd lekker buiten spelen en knutselen, daar kan ze d’r ei echt in kwijt. Strijkkralen zijn leuk; die kleintjes lukte toen al. Puzzelen vond ze dan weer niks. Spelletjes doen is ook altijd goed. Haba heeft leuke spellen voor die leeftijd.