zoon krijgt wel de testjes die bij boven zijn leeftijd horen. het is net wat voor een CB het is. soms hoor ik zulke cb ervaringen dan ben ik blij dat ze bij onze cb niet zo raar doen.
Bij ons op t CB is het gewoon goed als ze de dingen kan die ze hoort te kunnen. Zo weinig mogelijk commentaar eigenlijk, tenzij er echt iets 'mis' is of ik er zelf om vraag. Ik voel er zelf ook weinig voor om te gaan vertellen wat ze nog meer allemaal kan. Ik vind het wel een goede houding van t CB.
En wat doe je dan zoal met je zogenaamd hartstikke slimme kind op een regenachtige zondag? Wij zitten al een 20 minuten te kijken hoe mensen door een hele diep plas rijden En natuurlijk aanmoedigen en hard juichen bij de hoogste plons Hoeveel lol kun je hebben met een flinke plas water Lekker zonnetje ook trouwens
Die van mij heeft net een sudoku gemaakt, zit nu buurman en buurman te kijken en wil straks nog met mama schaken (en ja soms wordt ik daar moe van) En vanavond gaan we bij opa op bezoek, die in het ziekenhuis ligt, kan hij de verpleging weer bestoken met zijn eindeloze stroom vragen. En oja gisteren hebben we een stuk gelezen over de koe en al zijn magen, helaas was dit niet bevredingend voor meneer want er stond niet bij beschreven hoe de melk nu eigenlijk werd gemaakt en hoe die bij de uier kwam. (wel hoe hij eerst het gras doorslikt zonder te kauwen, dat dit dan in de lebmaag kwam, dat hij het weer omhoog haalde om het te herkauwen met bacteriën en dat het dan de andere 3 magen door gaat)
Zijn jullie kinderen naast snel met dingen ook wel creatief? Want wordt er ook niet heel vaak hoogintelligent met hoogbegaafd verward? Ik denk namelijk dat bijna alle kinderen die hier in dit topic worden genoemd niet hoogbegaafd zijn maar hoogintelligent. De juf bij onze dochter op school zei ook dat mensen dit heel vaak toch verwarren.
Onze zoon is totaal niet creatief (al zie je wel dat hij er wat beter in wordt) maar wij weten ook wat er met onze zoon "aan de hand is" Dus wij weten dat hij cognitief heel sterk is en hoge score's gehaald heeft. Op andere onderdelen van de testen wat dit wat minder, maar het is onduidelijk of dit kwam door de vraagstelling (en het niet mogen verduidelijken hiervan of op een andere manier vragen), desintresse van onze zoon en het niet door hebben van de onderzoekster. - zo legde hij volgens haar geen verbanden bij een vertelplaat terwijl hij die achteraf (na een gesprek met ons) wel degelijk legde alleen had zij het niet door. De vertelplaat was een wei met daarin verschillende dieren, Kylian had het alleen maar over dood. Klopte achteraf wel want er stonden kippen op - hebben wij gehad maar ze waren op dat moment dood. Een hond - hebben wij gehad maar was op dat moment dood Vogel die ook net bij ons dood gegaan was. Bloemen (die bij mama regelmatig dood gaan ). Maar goed uiteindelijk haalde dat de score wat naar beneden waardoor die normaal scoorde . Buiten dat blijkt hij Asperger te hebben, wat inhoud dat de sociale/emotionele wereld een grote abracadabra voor hem is
Sowieso zijn kleuters nooit hoogbegaafd omdat hun ontwikkeling te veel in sprongen gaat. En (bijna) niemand in dit topic heeft beweert een hoogbegaafde kleuter te hebben. Maar 1 ding is wel zeker... Ze is wel erg creatief Is ook gek op dansen, knutselen, verven etc Maar ook qua oplossingen is ze behoorlijk "out of the box" en snel werd me vandeweek uitgelegd door een professional
Ik wil onze dochter niet hoogintelligent noemen maar wel op dit moment snel voor haar leeftijd. Ze is ook erg creatief. Om wat voorbeelden te geven: ze knipt al een aantal maanden graag zelf; plakken vind ze leuk om te doen, kleuren (kleurplaat proberen binnen de lijntjes te kleuren) en tekenen ook. Op het moment zijn omtrekken van personen (dus 2 rondjes en armen nog geen heel poppetje), fruit (banaan, aardbei, peer, appel) en huisjes favoriet. Met de klei spelen doet ze ook graag. Ik weet niet of je het bij het creatieve vind horen, maar dansen (ook echt dansjes nadoen en zelf er dingen aan toevoegen) en zingen vind ze ook erg leuk. Bij haar is het dus niet alleen zo dat ze met het denken en praten bezig is. Ik weet niet of je dit bedoeld bosi?
Creativiteit hoeft trouwens niet te betekenen dat een kind creatief is met muziek / dans / tekenen e.d. hoor. Het gaat er om dat ze creatief kunnen nadenken. Dus als ze met bijzondere zelfbedachte oplossingen komen voor een probleem 'telt' dat ook als creativiteit.
Creatief denken heb ik het ook over. Mijn broertje kan bijvoorbeeld zulke ingewikkelde oplossingen bedenken dat heel veel mensen hem niet kunnen volgen...Voor hem is het dan... zo logisch...
Overigens is creatief denken ook een kenmerk van ADHD. Ik kreeg laatst een lijst onder ogen van een dame die zich gespecialiseerd heeft in het begeleiden van hoogbegaafde kinderen. Met die lijst wilde ze het verschil laten zien tussen hoogbegaafdheid en ADHD (omdat een deel van de HB-kinderen dat etiket opgeplakt krijgen omdat ze niet altijd even makkelijk handelbaar zijn.) Helaas had ze zich blijkbaar niet zo verdiept in ADHD (ik dan weer wel ) Want er stond o.a. het creatief denken in. Maar ook dat ADHD-ers zich nooit kunnen concentreren, terwijl hoogbegaafden zich niet kunnen concentreren bij saaie taken, maar bij dingen die ze interessant of uitdagend vinden ineens wel geconcentreerd zijn. Maar dit laatste is bij ADHD-ers ook het geval. Wij haken snel af, maar kunnen soms ook een enorme 'hyperfocus' hebben. Als we iets boeiend vinden, kunnen we ineens zó geconcentreerd zijn dat er naast ons een bom kan ontploffen zonder dat we het merken. En dan krijg je weer verbaasde reacties "Ik dacht dat jij ADHD had." Jep, maar dit hoort daar ook bij.
Ik heb geen idee, ik kan ook alleen maar zeggen dat ze sneller is dan gemiddeld. Mn vriend is vroeger HB getest en ik liep voor (denk niet HB). Hij herkent veel in haar, maar ik ook wel van mezelf. Ik verwacht niet dat ze HB is, misschien hoogintelligent, maar kan ook nog bijtrekken. Ik vind haar ook niet heel extreem of enorm bijzondere dingen doen. Op dit moment; ze telt tot 100, vindt (hele) grote getallen leuk en wil nu een beetje leren rekenen. Kan zich erg goed uitdrukken ( volgens psz). Ze knutselt wel liever dan dat ze speelt, maar ze is vooral snel op dingen uitgekeken/verveling. Ik kan zo niet zeggen dat ze heel creatieve oplossing heeft ofzo.
Klopt hoogbegaaftheid en Asperger. Leg de kenmerken maar eens naast elkaar en je zult zien dat er bijna geen verschil tussen zit. En zo zullen er wel veel meer dingen zijn waarbij de verschillen haast niet opmerkbaar zijn. Wel jammer dat ze bij zo'n onderzoekje dan zich wel in het ene verdiept en niet in het andere.
Mijn dochter heeft dat allemaal zeker niet. Ze is niet druk, kan wel erg enthousiast zijn en uitdagend/irritant gedrag vertonen bij verveling Vooral bij de juffen trouwens (of bij mij), niet bij kinderen. Dat had mijn vriend vroeger ook, vaak straf/ruzie met leraren..
Ik had dat altijd met wiskunde. Bedacht vaak mijn eigen maniertjes. De manier van de docent vond ik vaak maar lastig en irritant als ik t perse zo moest doen (1 jaar gehad, toen stond ik ook direct een 4!). Maar ik had dat dus alleen met wiskunde/rekenen, verder niet geloof ik. Ja, wel eens dat mensen mijn gedachtengang niet echt begrijpen trouwens
Mja merk hier vaak dat juf de gedachten niet kan volgen en dan denkt dat ze iets fout doet... Terwijl haar verhaal best logisch is dan... Alleen niet eh standaard dus Wijzelf hebben er geen problemen mee....
pffff. behalve die van bianca, zijn hier alleen maar hele jonge kinderen en niemand praat over hoogbegaafdheid. of intelligentie.maar over n voorsprong.
Hier krijgt zoon al vanaf 2 jaar IQ testen Vind het verhaal van TS eigenlijk helemaal niet apart Zoon heeft een algehele ontwikkelingsachterstand die vastgesteld is van 9-12 maanden, maar hij verbeterd mij ook continu en spreekt best vaak 7 à 8 woordszinnen en is vorige week 3 geworden, maar qua taalontwikkeling loopt hij rond de 9 maanden achter en scoort dus net 2+ Hij zegt bijv ook: nee mama, dat heet .. en niet ... Of als ik iets fout zeg: "mama toch, vind je dat zelf niet beetje dom?" Of: "mama, ik hou van jou, voor eeuwig mijn liefste" Of: rij eens normaal opa, dat is niet netjes wat je doet" Soms kunnen het professortjes lijken maar totaal niet zijn zoals bijv onze zoon die een IQ van 75 heeft en dus achterloopt maar voor de buitenwereld een enorme wijsneus/slimmerik lijkt