Dochter te ver voor leeftijd

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ukkie2009, 10 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Idd. Asperger en hoogbegaafdheid vertonen meer overeenkomsten met elkaar dan verschillen

Zo zie je bijv ook dat een zeer grote groep "nerds" van bijv een middelbare school of universiteit ipv hoogbegaafdheid vaak asperger hebben

Zie bijv beauty & the nerd

Ik weet zeker dat als ze zich zouden laten onderzoeken ruim 90% van hen asperger heeft ipv hoogbegaafdheid

2. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Nu zaten mijn ouders niet in de bijstand maar breed hadden we het zeker niet thuis... Mijn broertje is dus HB getest vroeger, heeft op de basisschool een klas overgeslagen wat dus heel even uitkomst gaf. Helaas begon hij zich alweer heel snel te vervelen en hadden ze er op school ook niet heel veel zin in om nog meer moeite in hem te steken en moest hij in het normale les programma meedraaien (ruim 13 jaar geleden inmiddels). Mijn ouders hadden zeker niet de financiële middelen om een school veel verder weg of met veel hogere kosten te betalen, en een PL ervoor afsluiten vind ik helemaal niet zo'n slim idee....
    Hij is helaas behoorlijk gaan onderpresteren en heeft een moeilijke middelbare schooltijd gehad. Inmiddels via mbo aan zijn hbo studie bezig dus met een flinke omweg komt het best goed met hem maar dus een duidelijk voorbeeld dat er best HB kinderen in arbeiders gezinnen zijn, mijn broertje zal daar echt geen uitzondering in zijn.

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Maar kun je dan niet én Asperger hebben én HB zijn..?

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Zeker wel.
    Asperger is een stoornis in het autistisch spectrum. Zal wat wezen zeg als iedere 'nerd' asperger zou hebben.;)

5. SeaShell

Hier oa een interessant stuk:

6. SeaShell

Niet iedere, maar een overgroot deel wel

Als je bijv beauty & the nerd kijkt zie je daar over het algemeen geen gewone hoogbegaafde mensen, maar vaak echt aspergers die toevallig vanwege hun asperger hoogbegaafd zijn. Zie hun obsessieve kenmerkende interesses, hun onvermogen met mensen om te gaan, hun typische pendante taalgebruik, hun extreme preoccupaties, etc

Ik ken ook mensen die hoogbegaafd zijn zonder asperger, die zijn toch wel wat anders dan de typische asperger zoals Albert Einstein bijvoorbeeld

7. Bri

Bri Niet meer actief

Kortom: je kunt ook én hoogbegaafd zijn, én Asperger hebben. Het een sluit het ander niet uit.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Beauty en the nerd vind ik een vreselijk stereotyperend programma. Natuurlijk hebben ze als nerds geen mensen uitgekozen die sociaal lekker makkelijk zijn in de omgang. Daar zullen dus onder de 'slimmeriken' vast een paar zitten met asperger. Dat is misschien wel wat hen een nerd maakt.
    In het echte leven kom ik echter vaker extreem-slimme mensen tegen (geen idee of ze hoogbegaafd zijn), die in de verste verte geen trekjes van een 'typische' asperger hebben, en die ik ook nooit een nerd zou noemen.

9. SeaShell

Ik ook hoor. Ken genoeg sociale spontane mensen die echt hoogbegaafd zijn zonder enige tekenen van asperger

Maar ik zeg alleen dat vaak (niet altijd dus!) de typische nerds waar iedereen aan denkt bij het woord nerd vanuit hun middelbare school of universiteit ofzo (boekentasje, onverzorgd, klungelig, niet sociaal, geïsoleerd, nooit naar een schoolfeest, geen/weinig vrienden, alleen maar leren ) asperger hebben ipv "gewoon" hoogbegaafd zijn wat mensen in eerste instantie denken die nog nooit van asperger gehoord hebben

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja, die ken ik er wel wat.. (heb er nu een paar voor ogen ;)) Maar toch zou ik ze nu ook niet direct autistisch/Asperger willen noemen..
    Ja, die van beauty en de nerd misschien.. Maar dat zijn ook wel echt extremen.

Trouwens, mijn vader vertoont ook wel wat kenmerken, als ik het hier zo lees.. Syndroom van Asperger.
    Maar hij is slechthorend (en HB), waardoor veel kenmerken ws ook veroorzaakt zijn (dacht ik tenminste altijd..)

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

En veel miskende hb-ers vertonen ook nog eens autistische trekjes
    Vooral op het moment dat ze erg slecht in hun vel zitten zegmaar :)

Maakt het ook voor de experts niet altijd even makkelijk.

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Zoals die presentatrice van het Jeugdjournaal. Een doodnormaal mens en verre van nerd!

Nerd vind ik trouwens echt een scheldwoord.

13. Saskia78

De meeste nerds die ik ken.. (En als it-er van nature... zijn dat er nogal wat).. Die vinden het eerder een compliment dan een scheldwoord.

Het zijn dan ook meestal vrije normale mensen....
    Soms met vreemde hobbies.. Maar tja dat is met hobbies.. Dat mag je zelf weten :)

14. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Bij veel IT-nerds is hun werk toch hun hobby..?

15. Saskia78

@arivenol: nou het hobby-deel van "nerden" is meestal niet datgene wat ze op hun werk doen :)
    (Al is dat voor een niet-it'er natuurlijk allemaal 1 pot nat)

Plus dat mensen weleens meer hobbies blijken te hebben dan achter de pc hangen... Verrassend veel nerds die ik ken zijn geheel tegen het stereotyp in.. Ook nog eens actief sporter, hebben een vliegbrevet, doen aan kitesurfen of gewoon hardlopen... Verzin het maar :)

laatst met heel stel indoor skydiving gedaan... Supergaaf!

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Nou, bij programmeurs (de echte die-hards) toch wel hoor.
    Ik heb zelf een tijdje geprogrammeerd en vriend heeft jaren als IT-er gewerkt.
    Ik heb het destijds ook wel als hobby gedaan en vind het nog steeds leuk om te doen (hobby is een groot woord). Vriend heeft altijd absurd veel overgewerkt en ook thuisgewerkt. Maar dat doet ie nu nog steeds (eigen bedrijf) en vroeger toen ie in de horeca werkte als 'bijbaan' ook al, dus tis meer dat bij hem zijn werk per definitie zijn hobby is ;)

Tuurlijk zijn er ook wel met andere hobby's hoor ;) Gamen.. Auto's. Maar de collega's van mijn vriend waren juist allemaal totaal geen sporters.. Zal misschien ook liggen aan de tak binnen de IT of het bedrijf/sector?

17. Saskia78

@arivenol: hier getrouwd met iemand die gestopt is met beroepsmatig programmeren omdat het nooit stopt. :)
    Kan het zelf niet trouwens... Weleens geprobeerd en dat ging best ook nog. Maar ik mis gewoon dat deeltje wat zegt "ohja laat ik eens dat of dat zelf schrijven" dus in de loop der jaren is het net zo snel weer vergeten en begin ik er niet meer aan :)

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Met dit verhaal begrijp ik niet dat je vindt dat een PL afsluiten niet zo'n slim idee is...

Ik geloof trouwens dat er hier erg weinig rekening gehouden wordt met het grote verschil tussen HB en hoog intelligent. HB is zeldzaam, Hoog intelligent komt een stukje vaker voor.

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.166
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In dit topic hoeven we daar ook geen rekening mee te houden. Het gaat hier namelijk over jonge kinderen en daarvan kun je nog niet duidelijk vaststellen of ze hoogbegaafd, hoogintelligent, gewoon slim zijn of gewoon een vlotte babbel hebben. Het gaat hier om kinderen met een ontwikkelingsvorosprong, volgens mij zijn we hier vanaf het begin van het topic heel duidelijk over geweest.

Natuurlijk kijken we ook vooruit, zeker als je op een gegeven moment merkt of vermoedt dat je kind tegen problemen aanloopt op school. In het geval van een kind met een ontwikkelingsvoorsprong vind ik het -net als bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand- wel verstandig om extra alert te zijn zodra ze naar school gaan. Als namelijk blijkt dat ze Ich daar niet goed voelen of dat ze zich anders gaann gedragen, dan weet je al een beetje in welke richting je als eerste met gaan zoeken.

Overigens zullen veel reguliere basisscholen wanneer ze een programma voor 'plusleerlingen' hebben of gaan opzetten, niet per definitie alleen maar uitgaan van hoogbegaafde kinderen hoor. De hoogintelligente leerlngen zullen daar ook in meegenomen worden. Om verschillende redenen: ook die kinderen hebben uitdaging nodig en verbreding nodig. Bovendien is het vaststellen van hoogbegaafdheid duur en de testuitslagen zijn ook niet altijd betrouwbaar. Net zoals kinderen met ernstige spellingproblemen vaak behandeld worden alsof ze dyslexie hebben (ook met andere spellingproblematiek heb je namelijk baat bij die aanpak) zo zullen kinderen die onvoldoende uitgedaagd worden, ongeacht of ze echt HB zijn of niet, baat hebben bij verdieping en verbreding.

Het verschil wordt pas echt belangrijk, als je merkt dat de school niet wil meewerken. Of als de aanpak onvoldoende resultaat heeft en je meer informatie nodig hebt.

20. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    @Cygnet, ik ga er eerder vanuit dat mijn dochter misschien (hoog)intelligent is hoor. Maar we houden wel de achtergrond van mijn vriend in ons achterhoofd, omdat zij nu ook al wat van die trekjes vertoont (uit verveling lastig gedrag vertonen).

En ook hoogintelligente kinderen komen volgens mij in aanraking met evt een klas overslaan (is mij vroeger iig ook aangeboden), verveling, extra lesstof, te weinig uitdaging, aansluiting enz. De grens tussen hoogintelligent en hoogbegaafd is ook niet zo scherp geloof ik (ben geen expert).

Deel Deze Pagina