Onze zoon van twee wordt 's ochtends vaak vrij vroeg wakker. (Als we geluk hebben kwart voor zeven, maar vaak al tussen half 6 en 6 uur.) Hij gaat om 8 uur 's avonds naar bed. Hij heeft zijn middagdutje nog wel echt nodig. Af en toe slaat hij hem zelf over, maar dan is hij tegen vijf uur 's middags echt niet meer te genieten. We brengen hem nu altijd na het middageten naar bed, rond een uur of half 1. Hij kan dan gerust 2,5 of 3 uur slapen. Als hij dan nog niet uit zichzelf wakker wordt, ga ik meestal maar even boven wat aanrommelen, zodat hij rustig gewekt wordt. We hebben geen goede ervaring met hem echt wakker maken. Hij is dan duidelijk boos en verdrietig, want hij lag zo lekker te slapen. Meestal is hij dan nog tijden aan het huilen en hij blijft de rest van de dag humeurig. Ik heb 's ochtends best vaak het idee dat onze zoon 's ochtends nog moe is, vooral als hij voor zeg maar half zeven al wakker is. Hij ziet dan bleek, heeft soms echt donkere kringen rond zijn ogen en is humeurig. Geen wonder dus dat hij dan 's middags weer lang slaapt! Maar zo blijven we bezig. Ik heb het idee dat onze zoon 's nachts te kort slaapt doordat hij overdag te lang slaapt. Maar misschien zie ik dat wel verkeerd. Want zijn de slaaptijden van jullie peuters? En heeft iemand ervaring met het inkorten van de middagdut om langere nachten te krijgen?
Wat wij nu doen, is haar 's ochtends terug op bed leggen na het ontbijt en 's middags niet. Het gaat 's nachts al iets beter maar zijn er eergisteren pas mee begonnen Onze dochter is rond 5 uur al wakker en slaapt dan echt niet meer..
Mijn dochter is 1,5 jaar ouder, maar ze heeft altijd gehad dat als ze moe was korter sliep 's nachts. Misschien kun je je zoontje na het fruit op bed leggen en dan wakker maken voor het middageten. En dan wakker houden tot na het avondeten.
Oké, het dutje verschuiven dus. Dat is ook een idee, daar had ik nog niet eens aan gedacht. In de praktijk zal dat voor ons wat lastiger zijn, aangezien onze zoon nu al helemaal aan dit ritme gewend is. En het is nogal een gewoontediertje. Maar als we het goed voorbereiden met hem, kan dat wel eens lukken.
Ik herken je verhaal mbt het vroeg wakker zijn 's morgens en dan nog wel moe lijken. Verschil is wel dat mijn dochter overdag maximaal 1 uur slaapt en dan zelf wakker wordt, meestal strontchagrijnig. Niet slapen is eigenlijk ook geen optie, want dan stort ze rond het avondeten echt in. Verder ligt zij 's avonds ergens tussen 19.00 en 19.30 uur in bed. Mijn ervaring is dat minder lang slapen tussen de middag en/of later/vroeger naar bed in de avond geen enkel verschil maakt. Ik heb de oplossing, als die al bestaat , helaas ook nog niet gevonden. Mijn dochter was altijd zo'n uitslaper, maar dat is écht voorbij...best jammer...
Ik maak mijn meisje s'middags na max anderhalf uur wakker. Nu scheelt het dat ze daar verder geen last van heeft en ze gaat dan om 7 uur naar bed en slaapt dan meestal tot half 8 uur. Mijn oudste daarin tegen word wel chagereinig(shrijf ik dat goed ha ha) wakker zij is 3. Ik laat haar ook max anderhalf uur slapen en ga dan naar haar kamertje doe de gordijnen open en laat haar eerst rustig wakker worden. Ik ruim dan even wat was op ofzo. Dat gaat beter dan gelijk in aktie moeten komen. Zij gaat dan om half 8 weer naar bed en slaapt ook tot half 8 a 8 uur
Ik zou de middagslaap idd aanpassen. Misschien boterham eerder geven rond 11.30 en dan direct in bed rond 12 uur. Max 2 uur laten slapen. Dus rond 14 uur wakker maken. En dan 's avonds gewoon zijn normale tijd naar bed en hopen dat hij langer slaapt. Onze dochter slaat nu soms haar middagslaapje over. Ze zit een beetje in de overgang tussen wel en niet slapen 's middags. Wij merken wel nu ze minder slaapt overdag, dat ze later wakker wordt. Normaal werd ze rond 6.30 uur wakker, als ze overdag niet slaapt, dan wordt ze tussen 7.30/8 uur wakker. Dus hier heeft de hoeveelheid slaap overdag wel invloed op de hoeveelheid slaap 's nachts.
Hier maakt het niet uit of ze tussen de middag wel of niet slaapt voor wat betreft de uren 's nachts. Mijn oudste slaapt meestal niet, soms wel, maar ze is eigenlijk altijd vroeg wakker 's ochtends (ergens tussen 5.15 en 6.15 meestal)
Mijn ventje slaapt tussen de middag meestal een uur.soms hooguit anderhalf uur.rond half 1 of 1 uur.in de avond probeer ik hem rond acht uur in bed te hebben.hij slaapt tot ongeveer acht uur in de ochtend.hij heeft weleens de middag overgeslagen maar dat redt hij echt niet.