Iemand ook homestart of opvoedondersteuning via cjg ?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Duo Penotti, 24 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Duo Penotti

Duo Penotti Bekend lid

28 jul 2012
    669
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb nu een aantal keren iemand thuis gehad van homestart. Ik had me hiervoor aangemeld omdat ik erdoorheen zit als alleenstaande moeder van 2 hele jonge kinderen. Ik had verwacht dat zij een beetje zouden helpen met de opvoeding waardoor ik meer tijd zou krijgen voor het huishouden etc. Ik merkte namelijk ook dat ik meer rust moest nemen wil ik het allemaal redden.

Maar nu ben ik er toch niet zo positief onder. Elke keer vraagt ze mij wat zullen we gaan doen, dus ben nu steeds op pad met haar en de kids maar vind nog geen tijd voor mezelf om bij te komen of het huishouden beetje bij te werken.

Is er iemand die ook ervaring heeft met homestart en mij kan vetellen hoe dat hij jou gaat?

Ook heb ik sinds kort hulp van een opvoedondersteuner via het cjg. Ook zij zijn er toch voor zodat ik meer rust voor mezelf creëer? Want nu zijn we 1x in de week een 1.5 uur bexig mijn dochter aan het eten te krijgen en weg is ze weer... Terwijl ze mij met intake verteld heeft dat ze mij voor 4 uur kon inplannen.
    Iemand bekent hiermee en hoe gaat dat bijjou?

2. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Heb jij je verwachtingen aan deze organisaties voorgelegd nadat het anders bleek te lopen dan jij had gedacht/gehoopt?

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Toen ik in een burnout zat, had ik ook iemand van Home Start die 1x per week een paar uurtjes kwam. In het intake gesprek met de coördinator zijn heel goed verwachtingen en behoeftes uitgesproken. Ze zijn er echt niet om werk uit handen te nemen, om je tijd voor jezelf te geven (ook niet bij een burnout). Wat ze o.a. kunnen bieden zijn tips bij de opvoeding, tips bij combinatie kinderen en huishouden. Tips m.b.t. het aanvragen van toeslagen, het gebruik maken van regelingen, etc. Je helpen leren te relativeren. Te signaleren waar je het jezelf onnodig moeilijk maakt en je handvaten bieden om je eigen leven weer op de rails te krijgen. Ervoor te zorgen dat je uit je isolement komt, etc.

In mijn geval kwam ze vooral praten en gingen we wandelen, want ik had ook een lichte depressie en was heel erg moe dus ik kwam de deur niet meer uit en voelde me heel eenzaam. In huis heeft ze me o.a. tips gegeven over hoe ik met weinig energie toch dingen voor elkaar kon krijgen, maar ook dat ik heel goed moest luisteren naar mijn lichaam en niet te veel hooi op de vork moest nemen.

Ze heeft één keer even de kinderen overgenomen, toen ik écht even moest gaan liggen. Ik heb toen denk ik een uurtje op bed gelegen en zij heeft beneden met de kinderen gespeeld.

TS, ik zou even contact opnemen met de coördinator en je verwachtingen en behoeftes uitspreken. Zij kunnen je dan vertellen waarmee de vrijwilligers je kunnen helpen en wat niet de bedoeling is. Het is in elk geval geen gratis oppas.

Maar als jullie 4 uur pw hebben afgesproken en ze komen maar 1,5 uur, dan heb je wel iets concreets om ze op aan te spreken.

4. Duo Penotti

Duo Penotti Bekend lid

28 jul 2012
    669
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee dat heb ik nog niet. Ik vind dat best wel lastig wil niemand voor de schoenen schoppen. De hoofdpersoon van homestart heeft mij tijdens intake aangegeven dat ze er niet zijn voor oppas of huishoudelijk hulp. En dat is ook niet mijn intentie maar volgens mij neemt de mevrouw die mij helpr nu dit wel erg serieus. Heb het gevoel dat ze alleen op de koffie komt. (bloos).

5. Duo Penotti

Duo Penotti Bekend lid

28 jul 2012
    669
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oké. ja misschien moet ik het dan meer gaan zien als een vriendin die af en toe op de koffie komt... Opzich jammer want voel me er niet echt bij geholpen...

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Als je je er niet bij geholpen voelt, heeft het ook geen zin. Maar het gaat niet om de koffie, hè? Je kunt van alles met haar bespreken en ze kan je adviseren. Al is het maar dat je je ei kwijt kunt, dat is ook al iets. Maar dit moet je zelf bepalen.

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
  8. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik denk dat je andere verwachtingen hebt dan waar ze voor zijn. Je geeft aan dat je graag tijd voor jezelf wil maar dit is niet het doel van deze hulp.

Ze zijn er om je te adviseren, je vragen te beantwoorden en je te ondersteunen in de opvoeding. Zij zijn er om he te helpen op de punten waar je tegenaan loopt. Hierdoor gaat het thuis weer makkelijker waardoor je uit de negatieve spiraal komt en je ook weer meer energie krijgt. Wanneer je wat meer tijd voor jezelf wil, zou je misschien met familie af kunnen spreken dat ze af en toe even oppassen. Wanneer dit niet kan zou ik het bij het CJG aangeven wellicht kunnen zij een indicatie voor je aanvragen waardoor je recht hebt op een aantal uur kinderopvang. Dit is uitzonderlijk en per gemeente verschillend en hangt ook af van jouw "toestand".

9. Jessie25

Jessie25 Niet meer actief

Ik heb iemand van Home Start over de vloer gehad en zij ging bv even met de oudste naar de speeltuintjes zodat ik even wat tijd had voor de tweeling. Verder praatten we veel met elkaar: hoe bepaalde zaken aanpakken zodat ik mij beter voelde als moeder van 3. Ik vond het heel fijn. Jammer genoeg werd mijn maatje ziek en moest ermee stoppen. Ik heb toen geen nieuwe hulp gevraagd omdat ik het weer aardig zelf kon.
    In mijn optiek is Home Start noch thuisbegeleiding om je te ontlasten met fysieke hulp. Het is vooral met jou samen jou de grip op je leven terug te geven.

10. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Is de kids naar kinderopvang of psz laten gaan geen optie dan? Oppas van familie of via via aan oppas komen? Als je behoefte hebt aan tijd voor jezelf zou ik zoiets zoeken.
    Hoe minder inkomen je hebt hoe minder je zelf hoeft te betalen aan kdv of psz.

11. Duo Penotti

Duo Penotti Bekend lid

28 jul 2012
    669
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja heb dat eigenlijk nooit echt uitgezocht. kosten voor 1 dag gastouderopvang of kdv. Ik werk niet dus dan heb ik denk ook geen recht op kinderopvangtoeslag?

12. Niandra

Niandra Actief lid

19 sep 2013
    311
    1
    16
    #12 Niandra, 24 jul 2016
    Laatst bewerkt: 24 jul 2016
    Dan heb je idd geen recht op kinderopvangtoeslag. Ik heb ook geen werk en heb ook eens gekeken, de kosten verschillen per regio, maar ik zou 136 euro moeten betalen voor 1 kind op kdv voor 1 middag in de week.

13. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Nee als je niet werkt heb hebben recht op kot. Maar zoals ik eerder schreef kun je ook opvang op indicatie krijgen. DE regels verschillen per gemeente. Er zijn nl opvangplekken voor medische Indicatie. Of jij tot die doelgroep behoord zou je na moeten vragen maar je geeft aan dat je er even doorheen zit. Het zou dus een tijdelijke optie kunnen zijn.

14. saro81

saro81 Actief lid

12 aug 2014
    222
    32
    28
    Dit!

Als je tijd voor jezelf wilt zoek dan huishoudelijke hulp of een oppas. Overigens kun je het CJG wel vragen je te helpen met het verbreden van je netwerk.

Deel Deze Pagina