Dochter vaak ziek thuis, bang voor leerplichtambtenaar

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Marleen31, 21 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Ik wil hier even op inhaken.
    Ik heb vroeger veel ziekte verzuim gehad, door griep, gebroken been, operaties met complicaties, ziekenhuis afspraken meedere per week tijdens schooluren.

    Ondanks school wel van de situatie af wist hielden ze er niet altijd rekening mee. Ik had een moeder die altijd zei probeer maar als het niet lukt meld je je ziek en kom je naar huis.
    Helaas ging het ziek melden vanuit school moeizamer dan via thuis. Ik had zo'n conciërge die nooit begripvol was en altijd zoiets had van heb je haar weer. (ik zag er vaak niet ziek uit, maar had wel heel veel pijn etc)

    Uiteindelijk door veel ziekteverzuim een gesprek gehad met school, die begrepen de klachten en hebben ons naar de leerplichtambtenaar gestuurd.
    En wat een verademing was dat voor mijn moeder. De leerplichtambtenaar dacht met ons (mijn moeder) mee.
    Waardoor ik vaker later mocht beginnen of eerder naar huis mocht met toestemming zodat ik ipv hele dagen missen, halve dagen miste en ook nog gewoon in contact bleef met klasgenoten ipv dat ik er buiten viel.
    Toen voelde mijn moeder zich ook niet meer schuldig om mij telkens afwezig te moeten melden (ziek werd veranderd in afwezig) en kreeg op school een pasje waarop stond dat ik met toestemming school eerder mocht verlaten zonder eerst een hele verklaring op een briefje te moeten schrijven, goedkeuring van de desbetreffende docent en dan nog naar de conciërge hem inleveren.
    Nu was het pasje laten zien, oké is prima en hopelijk weer tot snel.

    Dus een leerplichtambtenaar hoeft niet altijd problemen te geven hoor, ze kunnen je dus ook heel goed helpen!
    Ze hebben 10x liever dat ze iemand echt kunnen helpen dan wanneer ze iemand telkens op het matje moeten roepen om spijbel gedrag (ondanks correct ziekmelden)
     
    Fuddey, hummeltje5 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  2. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Op de MBO school waar ik werkte hadden we ook 3 dagdelen een leerplichtambtenaar die bij ons dan in een kantoortje werkte en die was ook erg oplossingsgericht altijd. Fijne man was dat!
     
    hummeltje5 en Snies vinden dit leuk.
  3. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.566
    468
    83
    NULL
    Noord Holland
    Wow, zo kan het dus ook, dat ze behulpzaam zijn. Heb er totaal geen ervaring mee, dus wist/weet ook niet wat te verwachten. Ik maak me misschien te snel druk.
     
    hummeltje5 en Snies vinden dit leuk.
  4. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.566
    468
    83
    NULL
    Noord Holland
    Bedankt voor de reacties. Ik ben wel gerustgesteld.
    Net nog even getemperatuurd, ze zit nu op 37.9, ik verwacht dat ze morgen beter thuis kan blijven, ze hoest ook.
    Morgenochtend zal ik sowieso even school uitleggen dat ik er van baal dat ze weer ziek is, en dat dit onmacht is.
     
  5. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Sorry, geen inhoudelijke reactie, maar wilde je gewoon even beterschap wensen voor je kleine meid en zeggen dat ik je knikkende knieen wel snap hoor. Denk dat ik hetzelfde zou hebben.
     
    Marleen31 vindt dit leuk.
  6. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.566
    468
    83
    NULL
    Noord Holland
    Ahh lief. Dank je wel :)
     
  7. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.342
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Ik denk dat het op de basisschool sowieso minder streng is wat dat betreft. Pas op voortgezet komt de leerplichtambtenaar eerder in beeld volgens mij....
     
    Marleen31 vindt dit leuk.
  8. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Mijn dochter heeft onverklaarbare koortsaanvallen. Ze is soms in 1 keer drie weken ziek. Dan heeft ze hoge koorts en dat gaat niet weg. Dan gaat ze niet naar school.
    De laatste tijd zie ik het aankomen en voelt zij dit. Dan zorg ik ervoor dat ze extra veel rust krijgt.

    Ik heb dit gemeld aan de leerkrachten. En ik maak mij er verder helemaal niet druk om. Als ze het niet vertrouwen komen ze thuis maar kijken.

    Ze gaan echt niet de leerplicht bellen zonder eerst met jou in gesprek te gaan.

    Misschien kan jij eerst in gesprek gaan op school? Laat je zien dat je het meent en dit serieus neemt. Kan je gewoon even je verhaal doen.
     
    Marleen31 vindt dit leuk.
  9. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.048
    874
    113
    Vrouw
    Heb je school nog gesproken? Ik kan mij niet voorstellen dat ze moeilijk gaan doen. Ziek is ziek.
    Hoe gaat het nu met haar? Is ze al iets opgeknapt?
     
    Marleen31 vindt dit leuk.
  10. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Q is ook regelmatig ziek, ook voor 1 dag. Ze vindt het vaak te druk in de klas en haar hoofd heeft het dan niet meer op een rij waardoor ze gewoon heel erg moe is. Daarnaast plan ik afspraken met de huisarts als het even mogelijk is (om het welzijn te bespreken / doorverwijzingen te krijgen) graag op kortere schooldagen. Laatst op een vrijdag voor een vakantie, daarna gingen we op vakantie. Ze is toen helemaal niet naar school geweest.
    Toen Q jonger was had ze héél vaak keelontsteking en is hier uiteindelijk voor geopereerd.

    Voor geen enkele keer heb ik iets van de leerplichtambtenaar gehoord of is school in gesprek gegaan. Zou me dus niet te veel zorgen maken.
     
    Marleen31 vindt dit leuk.
  11. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.566
    468
    83
    NULL
    Noord Holland
    Vanmorgen snel gesproken met een juf en gezegd dat ik het zó vervelend vindt dat ik haar weer ziek moet melden. Ze zei er niet veel van, wenste beterschap. Ik ga proberen het van me af te zetten.

    Het gaat nog matig met m’n dochter. Ze heeft nog koorts en hoest. Ze hangt op de bank met de tablet.
     
  12. Trirani

    Trirani Fanatiek lid

    6 aug 2013
    1.256
    1.088
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Hoewel ik denk dat de geruststellende ervaringen en kennis hiervoor fijn en terecht zijn; als je je echt zorgen maakt over de frequentie van ziek zijn, schrijf dan in enkele woorden de symptomen van een dag ziek-zijn op (temp. en klachten).

    Zowel voor de huisarts als school, en een eventuele leerplichtambtenaar, een goede houvast. En voor jou de rust dat je kunt onderbouwen dat je niet onterecht thuis houdt, en goede zorg biedt.
     
    Marleen31 vindt dit leuk.
  13. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier ook een zieke 7 jarige dame.
    Koorts, hoesten en gammel.
    Hoop dat ze snel zullen opknappen. Beterschap !!
     
    Marleen31 vindt dit leuk.
  14. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.566
    468
    83
    NULL
    Noord Holland
    Jij ook beterschap met je dochter!
    Ben die ellendige virussen nu wel zat, haha.
    Ze is net wakker, knalrode wangetjes! Temp 38.8.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  15. Trirani

    Trirani Fanatiek lid

    6 aug 2013
    1.256
    1.088
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Beterschap met die kids allemaal!
     
  16. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.647
    3.459
    113
    Vrouw
    Vorig jaar was zoon ook vaker ziek. Denk 4 keer in 4 maanden ofzo.
    Om de zoveel tijd is je immuunsysteem gewoon niet zo sterk en ben je vatbaar voor virussen. Lijkt me heel normaal.
    Nooit iets van gehoord en dit jaar is hij nog niet ziek geweest. Zelfs niet verkouden. Njah een dagje hoesten ofzo maar niks breekt door.
     
  17. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.091
    4.265
    113
    Home
    ik zou me niet zo druk maken om de leerplichtambtenaar eerder over dat ze niet teveel mist qua lesstof
    als ze echt heel veel missen kan er wel een ( kleine ) achterstand komen
     
  18. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.027
    2.418
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Even iets heel anders dan leerplicht.

    mijn nichtje was ook aan de lopende band ziek. Bleek na bloed prikken Pfeiffer te hebben. Dan is je weerstand zo laag dat je vatbaar bent voor alles.

    misschien een idee om even bloed te laten prikken?
     

Deel Deze Pagina