Baby 10 maanden niet aangekomen in gewicht..

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Mamia, May 13, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mamia

Mamia Actief lid

Dec 3, 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo meiden,

Vandaag bij de cb bleek onze meid niet aangekomen te zijn in gewicht.. Ik schrok er wel van, want ze heeft nergens last van, behalve dat ze soms moeilijk doet met eten.. Ik kan het nog steeds niet van me afzetten en maak me een beetje zorgen.. :(

Nou bleek ze volgens de arts te weinig melk te krijgen, terwijl we de vorige keer als tip meekregen een flesje te laten vallen *zucht*. Ik vond dat ook te weinig, maar heb er toch wel naar gehandeld..
    Vanaf morgen krijgt ze in de middag dus weer gewoon een flesje van 120+4 na haar boterham (waar ze maar paar hapjes uit eet). Daarnaast in de ochtend en avond nog 2 flesjes 150+5.

Ook is ons aangeraden haar voor het slapen gaan een papfles te geven (of met lepel als ze niet te moe is). Dat is vanavond gelukt (ze deed er gelukkig niet moeilijk over)

Nou slaapt ze sinds gisteren maar 1 keer per dag overdag en de tijdstip is nog niet erg duidelijk. Ik moet haar op vaste tijdstippen gaan voeden, zodat ze een structuur krijgt & nou schommelt ze met haar slaapje overdag.. (lastig dus)

Verder groeit ze goed binnen haar eigen lijn.

Mijn vraag aan de moeders met een lastige eter: hoe ziet jullie schema eruit & hebben jullie eventuele tips voor mij?

Zo ziet haar schema er nu uit:

7.00 uur flesje 150+5
    9.30 uur fruithapje + flesje water

Rond 11.30 uur sliep ze vandaag tot 14.00 uur. Dus boterham kreeg ze pas om 14.00 uur (en vanaf morgen + flesje 120+4)

15.30 uur yoghurt + versgeperste vruchtensap

18.00 uur warm eten (meestal met de pot mee)

19.30 uur flesje 150+5 (sinds vandaag met 1 eetlepel biologische pap van Alberthijn)

Ze is niet zo'n eter. Daarom krijgt ze verder geen snacks/koekjes, anders eet ze haar voedingen/hapjes niet meer, omdat ze dan te vol zit.

2. penseel

penseel Niet meer actief

Niet schrikken dat ze nu even niet is aan gekomen.

Zou denk wel er voor gaan om wat meer tussen door te geven. En ook fijn dat ze nu een flesje er bij krijgt. en zou die pap nog lekker geven. Ze heeft het nog nodig.

En kinderen groeien op een gegeven moment niet meer zo hard eerst komen ze 500 tot 1000 per maand aan in het begin. En daarna loopt het al snel terug. Tot maar 500 gram per twee drie maanden.

3. Mamia

Mamia Actief lid

Dec 3, 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie :) wat een geruststelling om dit te lezen!

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik vind dat ze je wel erg heftig in laten zetten op stabiel blijven van gewicht, terwijl ze dus duidelijk gewoon nog te weinig melk heeft gehad. Tot 1 jaar heeft een kind 500 cc zuivel nodig, dus dat jij een fles moest laten vallen van ze, is heel vreemd.
    Maar dat ze je nu EN een fles overdag bij willen laten geven EN een extra papfles EN extra strak op ritme en structuur gaat ook weer nergens over. Dan zit je dus op 2 keer 150+5, plus 120+4, plus yoghurt, plus een papfles. Dan zit je alles bij elkaar dus op 3/4 liter zuivel weer.... ;)

Ik zou gewoon die fles bij de lunch weer gaan geven en verder niet. Je wilt namelijk ook dat je kind verder normaal blijft eten en als je haar vol gaat proppen met een papfles, heb je dikke kans dat ontbijten een ramp wordt... ;)
    Met die fles extra zal ze heus weer gaan groeien...
    Dat haar gewicht nu niet was toegenomen, zal ws niet alleen met dat flesje minder te maken hebben. Ze gaan ook veel meer bewegen deze periode, dat scheelt ook al. Was ze in lengte wel gegroeid? Want dat is een veeeeel belangrijker graadmeter :)

5. Mamia

Mamia Actief lid

Dec 3, 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ach ik weet ook niet meer wat ik van de cb moet geloven. Zowiezo geef ik haar nu een flesje extra en doe ik in haar laatste flesje een lepeltje granen pap bij (omdat nog erg weinig brood eet). Meer voeg ik er ook niet aan toe hoor. Kan haar niet gaan dwingen tot eten! Ik blijf wel tussendoor wat gezonds aanbieden. Meer kan ik ook niet doen.

Ze groeit verder goed hoor. In lengte 3,5 cm gegroeid en hoofdomtrek is ook prima.

6. raspberry

Dan is er niks aan de hand :)
    Doorgaan zoals je nu doet, verder echt geen toeters en bellen uit de kast trekken, raakt iedereen alleen maar gestresst van :)

7. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

Jun 29, 2011
    4,057
    2,555
    113
    Limburg
    Eens met Rozemarijke.
    Het cb is er overigens voor advies, je moet niks.
    Mij werd gisteren verteld dat ik mijn zoontje best al 210/7 kon geven, nou dat vind ik best veel voor een manneke van nog geen 4 maanden.

Zoals je nu bezig bent klinkt het goed en idd dwingen tot eten werkt toch niet, dat werkt juist alleen maar averechts.

8. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Dl (nu al 20 mndn) is ook een moeilijke eter. Ons schema lijkt op dat van jou, behalve dat wij als ontbijt een bordje fijne granen pap geven (plus boterham waar ze paar hapjes uitneemt), en voor het slaapje niet alleen fruit maar ook een kopje verse soep geven (dan slaapt ze langer). Na het slaapje krijgt ze dan yoghurt met fruit en een boterham (waar ze paar hapjes van neemt). Dl is trouwens ook in het hele afgelopen jaar misschien 1,5 kilo aangekomen. Doordat ze meer gaan bewegen verbruiken ze ook meer energie.

9. Rosa1981

Rosa1981 Actief lid

Feb 22, 2013
    331
    0
    16
    Hoeveel beweegt ze? Dat kan ook een oorzaak zijn dat ze niet is bijgekomen!
    Dl hier had dat ook rond de 10 maanden dat haar gewicht bijna gelijk was gebleven(en die eet wel veel) maar doordat ze in een hele korte tijd van alleen maar liggen naar rollen, kruipen staan en lopen ging verbuikte ze ook veel!

10. Mamia

Mamia Actief lid

Dec 3, 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt meiden!

Door jullie berichten ben ik gerustgesteld :)
    Hier is ze ook erg bewegelijk (tijgeren, nu hard bezig met leren kruipen & komt echt overal in huis).

11. Shandy

Shandy Fanatiek lid

Jan 14, 2012
    2,603
    18
    38
    Lieve mama's, luister gewoon naar je gevoel! Jij ziet je kindje de hele dag.
    Mijn zoon dronk geen grote flessen, dus dronk 'teveel' flessen op een dag.
    Nee, 210 heeft hij zeker nooit gedronken, tot na zn eerste verjaardag nog s nachts een flesje.
    Ik ben van mening dat je kind over de dag verspreid beter kleinere hoeveelheden kan krijgen als ineens een grote hoeveelheid melk/voeding.
    En ondanks de vele voedingen van mn zoon, dus niet 3 of 4 flessen per dag,maar vaak 6 of 7 is t geen zwaar kind.
    Melk is tot een jaar de belangrijkste voeding vind ik....

12. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

Feb 5, 2015
    1,258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Ik lees nergens hoe zwaar je kindje is...niet aankomen in gewicht is bij een gezond gewicht toch niet erg? Onze oudste was echt DOL op melk. Die woog met 6 mnd 9 kilo. En pas toen ze 2 jaar was, was ze definitief over de 10 kg-grens heen. Groente en fruit zetten nu eenmaal veel minder aan qua gewicht. Ik heb me daar eigenlijk nooit zorgen over gemaakt, het leek me gewoon de natuurlijke gang van zaken, zeg maar.

13. Mamia

Mamia Actief lid

Dec 3, 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat ga ik nou ook gewoon doen. Heb niks aan al die verschillende adviezen van cb.

14. raspberry

Zat nog even naar het schema te kijken, maar ik zou wel absoluut een normaal ontbijt aan gaan bieden. Kan brood zijn, kan een bordje pap zijn, wat dan ook, maar als je er nu niet mee begint, zit ze straks in de nee-fase en gaat ze het gewoon om het nee-zeggen niet meer doen en wordt het heel lastig om haar nog een normaal ontbijt aan te leren.
    Maakt niet uit als ze er maar 3 happen van eet, maar zorg wel dat je de gewoonte erin gaat brengen nu.

15. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen
    De overgang van melk naar vaste voeding kan lastig zijn.
    Onze jongste eet inmiddels aardig vaste voeding en krijgt nog 3 flessen. Hij heeft nooit hele grote flessen gedronken, maar wat vaker een kleinere fles.

Zijn lengtegroei lijkt wat achter te blijven (van bijna +1 op de curve naar bijna -1). Het consultatieburo gaf aan dat de lengtegroei in het eerste en tweede jaar met sprongen kan verlopen en dat dit prima is.

Ons schema:
    07.30 ontbijt: 2 broodjes + sap
    08.30/09.00 fles: 150 + 5
    09.30 - 11.30: slapen
    12.00: broodje + sap/water
    14.00: fruit + melk 120 + 4
    15.00 - 16.30: slapen
    16.30: rijstwafel/koekje + sap/water
    18.00: avondeten + toetje
    19.30 fles: 180 + 6

Wij zijn vrij snel begonnen met eerst brood ontbijten en daarna de fles te geven. Zo kan ik binnenkort mooi overgaan op brood met een beker melk en dan de ochtendfles laten vallen. En dat geldt ook voor de lunch waardoor de middagfles dan kan vervallen. Dan schuift het fruit naar de ochtend en kan hij 's middags nog een cracker eten.

16. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Ik ben al een paar maanden niet meer op het CB geweest, dus geen idee wat m'n zoontje eet en of het goed is volgens het CB, maar hij heeft dit zelf zo geregeld en is vrolijk en tevreden, dus dan zal het wel goed zijn denk ik dan :)
    Maar ons schema is als volgt:

5.00-6.00 fles 180/6 (hij wordt al vroeg wakker, maar gaat na een fles nog even verder slapen).
    8.00 1 boterham met korst en beleg en een rietjesbeker thee (ongeveer 200cc)
    10.00 Tussendoortje, meestal een een koekje o.i.d. en 's middags fruit, omdat hij alweer vroeg luncht i.v.m. slapen.
    11.30 1-2 boterhammen met korst en beleg (sap/thee uit rietjesbeker)
    12.30 slapen
    15.00 Tussendoortje fruit
    17.30 Flink bord warm eten, meestal aardappels en groente, soms wat vlees erbij
    18.00 Toetje
    19.00 fles 180/6
    19.30 Slapen

Verder drinkt hij de hele dag door water of sterk verdunde roosvicee uit een rietjesbeker.
    Hier met 8 maanden al begonnen met een boterham 's morgens, omdat hij niet van pap houdt en ik alleen een fles melk eigenlijk geen ontbijt vond.

Share This Page