Dochter van 1,5 jaar praat nog steeds niet!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mamanu, 27 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamanu

mamanu Bekend lid

2 nov 2008
    577
    0
    0
    Ik heb een dochter van 1,5 jaar oud en ze praat nog steeds niet!
    Er komen nog niet echt woordjes uit. Alleen uh!
    Als ze iets wil, gaat dat vingertje omhoog en is het uh.
    Mama en baba-papa komt er heel soms uit, maar is op 2 handen te tellen.

We vertellen regelmatig als we ergens langs lopen of ze wijst iets aan, wat het dan is.

Moet ik me zorgen gaan maken of zijn er meer kindjes heel laat gaan praten?

2. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Ik vind 1,5 nog niet echt laat eigenlijk hoor. Mijn zoon van bijna 16 maanden praat ook nog niet echt. Hij zegt wat woordjes maar niet echt duidelijk. Ik maak me er verder geen zorgen om, volgens het cb liep hij op schema.

Maar dat is denk ik net zoiets met lopen. Hij loopt nog niet echt goed. Af en toe een klein stukje, maar zodra hij het door heeft schrikt hij en gaat hij zitten.

3. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Zou me er geen zorgen om maken hoor, het ene kindje ontwikkeld zich snel op het gebied van praten en het andere kindje loopt met 1 jaar al..... Ieder in z'n eigen tempo! 1.5 jaar is een beetje gemiddeld voor het beginnen met leren van woordjes.

Je zal zien dat als ze straks woordjes gaat leren, ze elke dag met een nieuw woordje aan komt!

4. cat2008

cat2008 Actief lid

19 nov 2008
    134
    0
    0
    onze zoon van 16 maanden zegt alleen maar ham en hej. en verder maakt hij alles duidelijk met gebaren. Hij loopt wel en doet van alles...ik hou 't er maar gewoon op, dat hij niet alles tegelijk kan leren. :)...praten komt wel als hij er klaar voor is.

5. mamanu

mamanu Bekend lid

2 nov 2008
    577
    0
    0
    De reden waarom ik me zorgen maak, is dat het consultatiebureau de laatste keer heeft gezegd dat ze met 18 maanden toch echt min 5 woordjes moest zeggen anders werd ze doorgestuurd. Daardoor lijkt het alsof ze achter loopt, terwijl mijn gevoel toch echt zegt dat dat niet zo is!

6. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Hier is mijn zoontje ruim 20 maanden en zegt twee woorden op het moment papa en bah....Hij beeld verder alles uit.
    Ik had de zorgen ook en op het cb bij ons zeiden ze dat ik me me met toen 18 mnd nog geen zorgen hoef te maken, ik moet volgende maand terugkomen en dan moest er wel iets verbeterd zijn. De verbetering hier is dus nu 2 woordjes zeggen op het moment. Wat ze verder dan gaan doen ook geen idee.

Waar word ze naar doorgestuurd dan?

7. mamanu

mamanu Bekend lid

2 nov 2008
    577
    0
    0
    Ze had het over een logopedist. Heb geen idee wat zo iemand kan doen bij zo'n kleintje, want ze snappen nog niet alles.

8. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik zou me ook echt nog niet druk maken hoor! Finn heeft in de laatste week ineens 5 woordje geleerd en zei daarvoor ook alleen 'mama' en 'nee'.
    Het is bij elk kindje verschillend!

Het dochtertje van mijn vriendin praatte ook heel slecht. Tot ze met 2,5 naar het KDV ging...toen leerde ze elke week minimaal 5 woordjes...en sindsdien is ze ook niet meer gestopt met kletsen!

9. Amfy

Amfy Niet meer actief

KAN ze het niet of WIL ze het niet.

hier 1 van 2jaar die kan wel praten maar die vertikt het.

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie zei met 18 maand ook niks. De 18-maand afspraak op het CB hadden we bij 19 maand. En toen zei hij wel 5 woorden (papa, mama, bal, auto en hap). Hij heeft nog een poos onderaan die taal-curve gezeten. Maar sinds hij 3 is, gaat hij wel gelijk op met zijn leeftijdsgenoten. Het trekt uiteindelijk wel bij.

Wel werd er steeds gevraagd of hij goed kan horen. Want als ze niks of weinig horen, ontwikkelt de spraak vaak ook minder..

11. spinnie1978

spinnie1978 Actief lid

17 feb 2009
    358
    22
    18
    Mijn zoon van anderhalf zegt op dit moment ook alleen nog maar papa-baba en heeeeeel soms mama. Maak me er geen zorgen over mijn oudste was ook erg laat volgens het cb en nu (14 jaar) denk ik wel eens praat maar wat minder...

12. mamanu

mamanu Bekend lid

2 nov 2008
    577
    0
    0
    Soms denk ik inderdaad dat ze niet WIL.

13. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Met anderhalf hoeven ze nog niet te praten hoor!

Ja het cb houdt 3 woorden aan met 18 maand, dat is 'gemiddeld'..

14. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Maar moeten ze dan ook echt daar wat zeggen? Want Juliën zegt thuis wel meer dan 5 woorden, maar als we ergens anders zijn is hij echt te verlegen..

15. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Neuh, volgens mij vragen ze het alleen..

16. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Hier vragen ze of de kleine al iets zegt. Ja genoeg alleen versta ik het niet ... Ik maakte me ook al druk over al die verhalen dat ukkies van 8 maanden al weet ik wat kunnen zeggen. Het komt vast goed. Uk hier begrijpt wel veel. Dat hij er wat mee doet is een tweede ...

17. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    mijn zoon zegt ook niet veel maar kwa otwikkeling verder is hij erg snel. denk dat hij zijn energie gewoon in andere dingen steekt

zoon doet vooral veel "TIE"" en wijst dan aan wat hij wil. is he niet goed zegt hij "NEE"" TIE" en dat was het dan wel

verder woordjes mama, heel soms papa, boe (van kiekeboe)
    rest is echt onverstaanbaar gebrabbel, soms hele verhalen

wat hij ook vaak zegt is woet maar ben er nog niet uit wat daar mee bedoelt wordt

18. mamanu

mamanu Bekend lid

2 nov 2008
    577
    0
    0
    Hij zegt tenminste iets ;) en toch al wat woordjes ook al spreekt hij ze nog niet goed uit.
    Ik hoop dat mijn dochter dat ook snel gaat doen.

19. kimke77

kimke77 Bekend lid

24 feb 2009
    526
    0
    0
    Joh, hier zoon van bijna 16 maanden, die zegt overal met wijzend vingertje DIE en DAH tegen. En soms mamamamama. THat's it. En lopen ook nog niet hoor. Al begint ie sinds een week wel steviger te staan zonder steun en wil hij gaan staan vanuit zit (wat nog niet lukt). Soms vind ik het ook wel wat laat allemaal, maar probeer ook te denken van: zijn vader en ik waren ook niet snel met praten en lopen (rond 17 maanden allebei).
    Het cb houdt zich ook aan gemiddelden en dat betekent dat er dus snelle kindjes moeten zijn en langzamere kindjes. Zegt verder helemaal niks. Vader zoontje en ik hebben met gemak de universiteit doorlopen ;)

Kortom: het komt wel! NU maak je je zorgen en straks is het alsof je dochtertje nooit anders gedaan heeft dan kletsen en rondrennen!

20. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Onze zoon zegt ook nog geen woord eigenlijk. Zelfs een duidelijke papa of mama kan er niet af. Hij kletst vanalles, maar geen woorden... Zijn woordenschat is echter (in mij ogen) prima. Hij kan alles juiste voorwerpen aanwijzen als ik het vraag, bijv met boekje lezen. Dus hij weet het wel. Ik kan me er ook nog niet druk over maken. Hij is nog klein. Lopen deed hij ook laat, met 17 maanden. Dus nu alle tijd om te leren praten denk ik maar.

Deel Deze Pagina