Dochter van 1,5 jaar praat nog steeds niet!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mamanu, 27 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Een gemiddelde is natuurlijk gebasseerd op veel verschillen. De een is snel..de ander normaal...en weer een ander langzaam. Zo wordt dat gezien. Zo kom je op een gemiddelde!

2. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Mijn zoontje zegt ook niet heel veel.
    Hij kent 4 dieren geluiden zegt Da voor Dag, aai, papa, mama, papa,baby en pee voor Speen.
    Hij weet wel heel veel en leert vrij snel dingen te herkennen.
    Ik maak me er ook niet druk om mijn man zegt wel is praat hij nog niet, maar het komt vanzelf hij zal wel druk zijn met iets anders.
    Hij liep ook pas met 17 maand, dus hij is gewoon niet heel snel.

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

mijn zoontje praat ook nog weinig, maar geen cb die er moeilijk over doet. "dreigen" met een logopedist vind ik wel heel ver gaan eigenlijk.

4. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Noor zegt ook nog maar een paar woordjes. Ze begrijpt alles heel goed en met haar oren is niets mis. Op haar eindeloze 'die, die' blijf ik gewoon antwoorden en dus alles benoemen. Dat komt vanzelf wel.

5. kimke77

kimke77 Bekend lid

24 feb 2009
    526
    0
    0

ja, vind ik ook. Zou er superonzeker van worden, dus kan me voorstellen dat TS dat ook is! Maar nergens voor nodig hoor meid! komt echt vanzelf.
    Hier ook een 'volmaakt tevreden' cb-arts hoor.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.250
    36.054
    113
    Een logopedist is ook niet eng hoor! Ik zou het toch anders proberen te zien. Het kan zijn dat je kindje gewoon wat later praat, prima toch? Het kan ook zijn dat er wel wat aan de hand is waarom een kindje nog niet praat, vandaar de doorverwijzing naar een logopedist.

Mijn dochtertje, bijna 17 maand, zegt ook alleen nog maar mama. Denk zelf niet dat er iets is, maar mijn zoontje sprak met 12 maanden al heel veel, dus als we straks worden doorverwezen naar een logopedist oid gaan we wel even uitsluiten dat er geen medische oorzaak is waarom ze nog niet praat.

7. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    wij lopen al vanaf N. zijn geboorte bij de logopediste. In het begin was dit pre-logopedie en nu, vanaf 2 jaar zijn we toe aan logopedie.
    Hij leert spelenderwijs nieuwe woordjes en begrippen.Wij vonden dat hij nog steeds niets zinnigs zei, alleen maar brabbelde. Zitten we daar een half uurtje, N. brabbalene, en de logopediste pikt er zo allemaal woordjes uit. Heel apart. Nu ze ons er op gewezen heeft merken we ook echt allemaal woordjes op! Hij telt bijv. blijkbaar al een hele poos mee als ik tel hoeveel schepjes pap er in zijn bordje gaan, dat hoorde ik nu pas haha!!
    Logopedie is echt niet erg om heen te gaan :)

8. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    logepedie is niet erg hoor, mijn dochter zit er ook op en vind het fantastisch. kijkt er echt naar uit. ze doen er leuke spelltjes tec. om nu al te spreken van traal achterstand op deze leeftijd vind ik wel absurd. je kunt met 1,5 jaar echt niet daar over oordelen.

mijn dochter was erg vroeg met praten en had al verschillende woordjes toen ze nog geen jaar was. toch volgt ze nu logepedie.
    dat kindjes laat of vroeg zijn met praten wil niks zeggen of ze goed of slecht praten. mijn zoontje is laat vergeleken met mijn dochter maar hopelijk praat hij straks wel ineens goed.

vandaag zij hij trouwens ineens "oma". die past 3 ochtende op en hij stond bij de raam. ik zeg roep maar oma :) en dat deed hij "oma, oma haha. nu zegt hij elke keer oma tegen oma ipv tie

9. mamanu

mamanu Bekend lid

2 nov 2008
    577
    0
    0
    Fijn om te horen dat ik me eigenlijk niet zo'n zorgen hoeft te maken. Ik weet dat ieder kind anders is en zich anders ontwikkeld. Mijn oudste praatte voor zijn 1e jaar al volop en sprak met 1,5 al met twee woorden. Hij was dus erg snel voor zijn leeftijd. Ongemerkt ga je toch een beetje vergelijken en als ze dan op het consultatiebureau met een logopedist gaan gooien, ben je toch bang dat er iets is. Ook al zegt mijn gevoel dat het wel goed zit.

10. poeze

poeze Actief lid

10 dec 2010
    381
    0
    0
    MIjn kleine man is nu bijna 2 1/2 en begint nu beter woorden te zeggen en na te zeggen. Hij is gewoon niet van het praten. Ik maak me helemaal geen zorgen :D

11. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Hier ook 1 van 1,5 jr die nog niet praat hoor.
    Ik zou me er ook niet zo druk over maken, als ie straks naar de psz of kdv gaan, trekt dat best snel weer bij geloof ik.

Ons zoontje moet dan wel naar een logopediste, maar dat komt meer omdat ie prematuur/dysmatuur is.
    Dan wordt zijn ontwikkeling in de gaten gehouden, maar ik denk dat zo'n vrouw ook niet veel meer kan doen als ons.

12. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    hier ook een 19maanden oud ventje die niet praat. en wat cb zegt moet je met een flinke korrel zout nemen hoor. enige wat onze zoon zegt is 'die' en 'bah' en ook dit is niet elke dag. jouw wondetje is dus echt niet de enige ;) ik maak me totaal geen zorgen. wij merken aan onze zoon dat hij het nog niet boeiend vind om te praten. hij kan duidelijk maken met wat hij wilt (loopt bijv naar koekjes trommel en zegt Die. of gaat bij de deur staan na het poepen en zegt Die, en dan moet zn luier verschoon worden)

ook hier dus nog geen woordjes bij 19maanden.
    je moet maar zo denken: uiteindelijk praten ze allemaal

13. Juud78

Juud78 Actief lid

5 okt 2009
    385
    272
    63
    Noord-Holland
    Hier ook een mannetje van ruim 1,5 die nog niet echt praat. Ik maak me eigenlijk wel een beetje zorgen om, dus het is ook wel 'fijn' om te lezen dat er veel meer kindjes zijn die wat later praten. Meestal hoor je inderdaad alleen de verhalen van kinderen die met 8 maanden al papa en mama zeggen ;)
    CB maakte zich niet heel erg druk, maar gaf wel aan dat hij bij de volgende afspraak (2 jaar) echt wel meer moest zeggen, anders zou ze ons doorverwijzen naar een logopedist.

Maar wat eerder ook al werd gezegd, als je goed op let ondenk je misschien wel meer woorden. Mijn zoontje zegt vaak, too, en dan bedoelt hij auto. Maar als je een auto laat zien en vraagt 'wat is dat', ja dan heeft ie opeens geen zin om te praten ;)

Verder hier ook veel die en da en djo, dat is zijn speen. De laatste dagen begin hij ons wel een beetje na te praten (oh-oh en ja-ja), dus hopelijk begin het toch te komen.

Hij is trouwens wel redelijk snel met andere dingen, hij liep vlak na zijn eerste verjaardag en is nu druk bezig met klimmen en klauteren. Puzzels maken vindt hij ook heel leuk en als we een boekje lezen kan hij vrijwel alles aanwijzen wat je zegt. Waarschijnlijk is hij daar dan gewoon meer mee bezig.

Maar ja, eigenlijk wil hem gewoon graag mama horen zeggen :)....

14. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    met 1.5 jaar moest mijn dochter van het cb 20 woordjes kennen. Nou dat kon ze echt nog niet. Ze begint nu te papagaaien en ineens allerlei woordjes te leren. Ze is 19 maanden.

15. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    debby: 20 woordjes? Damian moest er 5 kennen, heb maar wat opgeschreven (op vragen lijst) wat hij zegt volgens ons(doet ie dus niet) en zo is cb ook weer blij haha

16. MG2011

MG2011 Fanatiek lid

22 nov 2010
    1.115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met 18 mnd 'moest' zoon naast papa en mama 3 woordjes kennen. Dat deed hij gelukkig. Maar meer dan dat was het lang niet. Nu is ie bijna 2 en begint het eindelijk te komen.

17. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ja die vrouw zei 20, ik vond het ook al veel.
    met 2 jaar moeten ze al 2 woorden combineren...

Ik heb geen vragenlijst gehad gelukkig... is ook niet mijn ding. Mijn kind is een kind en die kan je niet beoordelen aan de hand van een vragenlijst...

18. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    vind ik ook hoor, vragenlijst vind ik echt te gek voor woorden. maarja als zij het willen dan vooruit. ik schrijf op wat zij willen horen :p en dan ben ik weer van ze af :D

19. Ise Bo

Ise Bo Bekend lid

8 okt 2010
    885
    0
    0
    *
    Ik ken een kindje dat pas met 4 jaar ging praten! Ook bij artsen etc. geweest, maar pas met 4 jaar kwam het eerste woord!

20. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Dit slaat natuurlijk nergens op.
    Of het CB wakker ligt of jouw kindje wel of niet kan praten. ;)
    En dat een kind 20 woordjes moest kennen, geloof ik al helemaal niet.
    Yeaah shoot me! :p

Deel Deze Pagina