Ouderschapsverlof korting?

Discussie in 'De lounge' gestart door Minny, 21 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Hoe werkt die ouderschapsverlofkorting van de Belastingdienst nou precies? Ik lees dat je € 4.11 per uur terugkrijgt, maar het is weer afhankelijk van je totale inkomen.

Loon 2010- loon 2011 = de maximale aftrek.

Maar je verdient meestal toch meer in 2011 dan in 2010? Ik heb in beide jaren dezelfde uren gehad, dus verdien ik in 2011 meer. Krijg je dan niets terug?

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.235
    6.095
    113
    Dat ligt eraan. Als je in inkomen erop achteruit gaat, wordt het aangevuld door de belastingdienst door die korting met dus een max van 4,11.
    Dus stel je verdient nou met 24 uur 1200, met ouderschaps verlof 17 uur ( 4uur per week) 1100, maar je hebt een loonsstijging van 50. Dus totaal 1150.
    Dan zou je qua uren recht hebben op ong 70 euro ovk, maar omdat je er maar 50 op achteruitgaat, krijg je maar 50.
    Hopelijk schrijf ik het een beetje duidelijk op.

3. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Je kunt dus niet je contract met bijvoorbeeld één dag in de week uitbreiden, en dan gelijk voor die ene dag ouderschapsverlof opnemen en de ouderschapsverlofkorting krijgen.

Want in dat geval zou je er dus op vooruit gaan.

4. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Maar stel dat ik in uren hetzelfde op papier blijf staan en 2.5 uur per week ouderschapsverlof opneem, dan krijg ik geld terug van de belastingdienst?

5. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Ja.

6. Soraya

Soraya Bekend lid

30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Zolang je maar in inkomen achteruit gaat tov 2011.

Dus als je een fijne bonus krijgt waardoor je niets achteruit gaat vis je achter het net. Of promotie met een hoger salaris.

7. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Bedoel je dat ik in 2012 minder moet verdienen dan in 2011?

Maar hoe moet je dat berekenen dan?

Wij krijgen ook altijd een eindejaarsuitkering, das al een maandloon. En 1x per jaar een kleine loonsverhoging.

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hoe bereken je dat? Nou gewoon even bij PZ navragen wat je salaris gaat zijn bij opnemen van X-uren ouderschapsverlof. Dan kun je berekenen wat je jaarsalaris is (nieuw maandloon * 12 +8% vakantiegeld +percentage eindejaarsuitkering) Naja en dan evt nog een stukje loonsverhoging erbij tellen. Evt kun je voor jezelf aan de hoge kant gaan zitten met het bepalen van je nieuwe salaris.

2012 - 2011 = je inkomensverlies.
    Daarnaast bereken je hoeveel uren ouderschapsverlof je gaat opnemen in 2012, dit vermenigvuldig je met € 4,11. Dan weet je wat je maximale vergoeding kan zijn.

Is je inkomensverlies hoger dan de maximale vergoeding, dan krijg je dus gewoon het maximale.
    Is je inkomensverlies lager dan de maximale vergoeding, dan krijg je dus alleen maar het inkomensverlies.

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Die berekening vooraf heb je eigenlijk alleen maar nodig wanneer je die OV-vergoeding maandelijks wilt ontvangen van de Belastingdienst.
    Op het moment dat je het alleen maar jaarlijks wilt ontvangen, dan is het gewoon een kwestie van de beide jaaropgaven van elkaar aftrekken en zie je wat het verschil is in jaarloon.

10. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Nou ik werk zelf op die afdeling, hahaha...

Maar de belastingdienst werkt met verschillende lonen: toetsingsinkomen, belastbaar inkomen.

Maar ik begrijp uit jouw uitleg dat ik voor deze berekening uit kan gaan van het brutoloon?

11. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Maar de korting voor OV gaat van het brutoloon af...

12. Soraya

Soraya Bekend lid

30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Het gaat om bruto jaarsalaris. En die eindejaarsuitkering krijg je toch ook dit jaar? En die kleine loonsverhoging toch ook? Als er geen gekke dingen zijn en je odv is onbetaald, kom je er al gauw aan hoor. Ik heb bij de oudste 'pech' gehad omdat ik in een hogere functie ging werken met hoger salaris. Geen inkomensverlies dus.

13. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Nee het OV is voor de helft betaald.
    Maar op mijn strookje blijft het brutoloon gelijk. Alleen daaronder staat de korting voor OV. Moet ik die er dan gewoon bruto afhalen?

14. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik weet níet of je in je ouderschapsverlof deels wordt doorbetaald over die uren ( ik kreeg nl 50%) en je hebt hje periodieke verhoging krijg je het al niet meer.

Overigens begreep ik uit een andervtopic dat dit belastingvoordeel 2012 wordt afgeschaft.

15. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik wordt voor 55% gekort over de uren ouderschapsverlof die ik opneem. En we krijgen best een hoge eindejaarsuitkering!

16. Soraya

Soraya Bekend lid

30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Juist, maar lees ook de post van Twinkle.

17. Soraya

Soraya Bekend lid

30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Je ziet het vanzelf bij je jaaropgave over 2012 straks. Ik zou het niet op voorhand aanvragen in jouw geval.

18. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    nee dat doe ik ook niet.
    Alleen moet ik nu kiezen of we wel of niet voor ov gaan.

zonder de teruggave van de belastingdienst zijn we namelijk 50 euro per maand meer kwijt aan kinderopvang dan wanneer ze wekelijks naar de bso gaat en ik geen ov opneem.

19. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Maar volgens mij bestaat de teruggave niet meer in 2012. Mocht dit wel blijven bestaan dan denk ik dat je er geen recht op hebt. Als je nl deels doorbetaald wordt en je elk jaar een periodiek omhoog gaat, ga je over het hele jaar ws gewoon hetzelfde verdienen. Dit was Bin mij tenminste wel het geval (periodiek omhoog, 50% doorbetaald en 4 uur Ov. Per week). Buiten dat zitten er nog haken en ogen aan. Daarna terug naar oude aantal uren of alles terugbetalen. Dan zou ik er voor kiezen structureel minder te gaan werken. Anders zit je volgend jaar weer.

Nogmaals volgens mensen hier op het forum komt deze regeling te vervallen dus laat je beslissing niet afhangen van de teruggave van de belasting!

20. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    De teruggave bestaat nog wel over 2012. Er is volgens mij nog geen definitief besluit genomen over het al dan niet schrappen van deze korting. Mogelijk vervalt hij per 2013.

Let overigens wel op dat je uit mag gaan van je FISCALE loon van het jaar voordat je OV opneemt. Voorbeeld: ik ben in 2010 begonnen met het opnemen van OV. Voor de aangifte van 2011 mag ik het verschil in loon tussen 2009 en 2011 nemen.

Je moet even voor jezelf kijken welk verzamelbedrag op je loonstrook overeenkomt met het bedrag dat op je jaaroverzicht staat (dat is namelijk het loon waar de belastingdienst vanuit gaat).

Overigens staat me er iets van bij dat OV niet alleen gunstig is voor de korting, maar ook voor de opbouw van je pensioen (die loopt door alsof je fulltime werkt). Vraag is of je daar nu al rekening mee zou willen houden.

Deel Deze Pagina