Hoe omgaan met drammen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door SDonya, 11 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SDonya

SDonya Niet meer actief

Hoe gaan jullie ermee om als jullie kind doordramt?

Mijn dochter zeurt echt de hele dag door, krijgt woede aanvallen als ze haar zin niet krijgt en ze loopt de hele dag om letterlijk ALLES te huilen... Word er echt knettergek van. Ze kan nog niet praten op simpele woordjes na dus ze zoekt waarschijnlijk een manier om zich uit te drukken en dit is voor ons echt de verkeerde manier want we raken zwaar geïrriteerd en nerveus van het gehuil om alles... Hoe lossen jullie zo iets op?

2. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Niet ... althans kwam er laatst achter dat dat het beste werkt. Dus laten gaan en je eigen ding doen. Dan is het naar mijn inziens het snelst over.

Succes het is niet de makkelijkste fase vind ik!

3. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Hoezo, niet praten op simpele woordjes na? Zij is van januari 2011 toch, of zie ik het niet goed? Dus ze is bijna 3? Dan is ze ongeveer even oud als mijn dochter en die praat je de hele dag de oren van de kop. Kan misschien wel een verklaring zijn, dat zij niet goed kan zeggen wat ze voelt.

Mijn dochter heeft dit soms ook (niet de hele dag door). Soms kun je haar het beste even laten uithuilen en wat anders gaan doen. Als het lang doorgaat, troosten en begrip tonen voor haar gevoel ("Ik snap dat je teleurgesteld bent..."), maar wel benadrukken dat het nu niet anders kan/gaat.

En oh ja, hoe geïrriteerder je zelf wordt, hoe vaker op een dag dit gebeurt. Dus als ik 's morgens al uit mijn slof schiet, heb ik vaak een dag dat ze de hele dag niet wil luisteren.

4. SDonya

SDonya Niet meer actief

Mijn dochter is van augustus en praat inderdaad nog niet. We zijn al bij een kinderarts geweest en we zijn doorgestuurd naar een audiologisch centrum. Ik denk dat er andere manieren moeten zijn voor haar om haar zelf uit te drukken in plaats van te huilen om alles. Negeren, begrip tonen, keuzes geven, straf geven, opties bedenken, heb ik allemaal al geprobeerd.. Misschien zie ik iets over het hoofd?

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Je zou Amethist een berichtje kunnen sturen, zij heeft een dochter van 3,5 die ook nog niet veel kan praten en zij heeft misschien meer praktische oplossingen voor dit soort dingen. Kan me wel voorstellen dat je dochter er heel gefrustreerd van raakt.

En wat leuk dat je weer zwanger bent, gefeliciteerd!

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het is wel iets typisch voor late praters. Ze hebben meer in hun hoofd, maar kunnen het niet uiten zoals leeftijdsgenoten.
    Misschien weten ze daar ook meer over bij het audiologisch centrum?

Al eens gekeken maar gebaren voor de basis dingen?

7. Mamma1982

Mamma1982 Actief lid

26 dec 2012
    220
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook regelmatig een dochter met dit soort gedrag. Soms gaat het dagen goed en ineens slaat ze weer om...zij begint nu gelukkig steeds beter te praten (nog geen zinnen). Ik probeer om alles uit te leggen en gevoel te benoemen. En als het echt te ver gaat inderdaad negeren. En ik ken je gevoel, soms word je er gek van...
    Maar op een dag als vandaag is ze zo lief...dan kan ik haar bij wijze van spreken doodknuffelen..;)
    In ieder geval fijn om te lezen dat we niet de enige zijn!

8. Mamma1982

Mamma1982 Actief lid

26 dec 2012
    220
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oja en ik vertel haar dat ze niet mag huilen en niet "eeeeeih" mag zeggen als ze iets wel/niet wilt. Dan ga ik voor haar zitten en laat ik het haar met simpele woordjes uitleggen of aanwijzen.
    En soms gaat dat heel goed en soms gaat ze dan nog harder huilen..;) en bij dat laatste probeer ik haar te negeren totdat ze op een normale manier communiceert. Pffff geduld is het sleutelwoord!

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zou het iets zijn om alsnog met babygebarentaal te beginnen? Zodat ze in ieder geval de meest basale dingen gewoon kan vragen?
    Goed dat jullie naar een audiologisch centrum gaan, want ze is inderdaad laat met praten en dat kan een oorzaak zijn. Onze zoon heeft wel op een gebruikelijke leeftijd leren praten. Maar ik wij merkten bij hem ook in die periode voor hij zich met 2-3 woord zinnetjes goed kun uitdrukken dat er een hoop frustratie en boosheid bij hem zat. Dat ging ver over toen hij eenmaal kon praten. (niet helemaal, ik zit nu ook even een driftbuitje te negeren ;)) Maar kunnen praten scheelt een hoop.

10. Amethist

Amethist Niet meer actief

Gebaren!

Zoals Eylem zegt, mijn dochter is ruim 3,5 en praat erg slecht. Ze kan sinds kort 2-woord zinnetjes maken (broek aan, brood eten, appel eten, tv kijken etc.). Ze krijgt al een hele tijd logopedie en zit op een medisch kdv. Beiden (logo en mkd) werken met gebaren. Op deze manier kan ze toch goed duidelijk maken wat ze wil. Er bestaan speciale dvds voor kinderen waarin dmv liedjes e.d. de gebaren worden voorgedaan. Mijn dochter (en zoontje!) vinden het heel erg leuk en pikken de gebaren supersnel op. Ik kijk zelf ook vaak mee om de gebaren te leren. Behalve dvds zijn er ook boekjes, posters en kaartjes met de gebaren. Kijk eens op www.lottemax.nl

Overigens zijn veel mensen bang dat hun kind helemaal niet zal gaan praten als je met ze gaat gebaren. Dit is absoluut niet het geval! De gebaren zijn ondersteunend en worden ook altijd gebruikt i.c.m. het gesproken woord. Vaak zie je dat zodra een kind het woord kan uitspreken het gebaar naar de achtergrond verdwijnt. Ook bij mijn dochter verloopt het zo. Als je haar niet begrijpt als ze iets zegt, grijpt ze altijd terug naar het gebaar.

Sinds mijn dochter steeds beter kan gebaren is ze veel minder gefrustreerd. Ik zou je echt willen aanraden om in ieder geval eens op de door mij genoemde website te kijken. Een dvd kost maar € 14,95 (geloof ik, het is iig geen wereldbedrag) en is dus zeker de moeite waard om aan te schaffen!

Bij vragen mag je me ook altijd een pb sturen.

11. Amethist

Wanneer moet je naar het AC?

Wij zijn toentertijd ook bij een AC geweest, in Utrecht. We hadden een afspraak voor het KITS-spreekuur. KITS |
    Mochten jullie ook een soortgelijke afspraak hebben (ik weet niet of alle onderzoeken op de verschillende AC's hetzelfde zijn) neem dan voldoende te eten en te drinken voor jullie dochter mee. Wij waren er toen om 08.30 uur en zaten rond 13.00 uur pas weer in de auto terug naar huis.

12. SDonya

SDonya Niet meer actief

Dankjewel voor alle antwoorden en het meedenken!

Het gebarentaal ga ik me even in verdiepen..! Ze zegt nu heel soms wel 2 woordjes achter elkaar, net zei ze bijvoorbeeld mama kom. Dat vind ik dan super knap van haar en benoem ik dan ook!

@ amethist, dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik ga zeker even kijken naar de dvds. Maandag hebben we de eerste afspraak. Ze gaan dan voor de zekerheid de oortjes controleren en we hebben een gesprek met een logopedist. Er staat dat het een uur zal duren alhoewel de arts in het ziekenhuis juist wel zo'n uitgebreid onderzoek wilde zoals jij nu zegt... Binnenkort komt er ook een wijkverpleegkundige bij ons thuis om haar gedrag te bekijken en we hebben een vve verklaring gekregen maar ze kan pas vanaf mei terecht op de vve groep helaas... Heb jij nog verder tips hoe ik met haar boze gedrag om moet gaan? Moet ik het bestraffen of juist negeren?

@ Eylem, ja dankjewel!! :D

13. Amethist

#13 Amethist, 11 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jan 2014
    Ik zou ook zsm contact opnemen met een logopedist, buiten de andere dingen die je al in gang hebt gezet.

Voor wat betreft het boze gedrag; ik denk dat het ten eerste van belang is dat duidelijk is of ze boos is omdat iets niet mag, of dat ze boos is omdat je haar niet begrijpt. Als dat laatste het geval is zou ik zeker niet boos worden en haar ook niet negeren. Dat maakt haar natuurlijk alleen maar meer gefrustreerd. Ze voelt zich onbegrepen en boos worden of haar negeren zal dat alleen maar erger maken. Hoe is verder haar begrip? Bij mijn dochter is namelijk het geval dat ze behalve dat ze heel slecht praat, ze ook qua begrip heel erg achterloopt. Als dat bij jouw dochter niet het geval is, kan het denk ik zeker helpen als je haar gevoelens benoemt. Dus benoem dat je ziet dat ze boos is en dat je dat begrijpt, maar dat wat ze wil (nu) echt niet kan. Het kan voor peuters moeilijk zijn om met hun emoties om te gaan en natuurlijk helemaal als ze dingen ook niet kan benoemen.

Als ik bij mijn dochter zeker weet dat ze begrijpt wat ik bedoel (en zover is ze inmiddels gelukkig wel) en ze dus echt boos wordt omdat iets niet mag, dan zeg ik gewoon nogmaals duidelijk dat het echt niet kan of mag. Als ze dan maar door blijft drammen (zij is ook echt een vreselijk drammer, volgend mij is haar levensmotto "geef nooit op" ;)) en/of heel boos wordt, dan ga ik op de negeerstand. Mijn ervaring is dat ze er dan het snels doorheen is. Als ik haar en haar gedrag maar aandacht blijf geven, ook al is die aandacht negatief, dan voed ik haar gedrag en blijft ze maar doorgaan. Straffen heeft bij mijn dochter geen enkele zin. Maar ik denk dat de best werkende aanpak in zo'n situatie per kind verschilt. Mijn zoontje pak ik heel anders aan, omdat hij beter reageert op een reprimande of een afkoelplekje, dan op negeren.

Hoe verloopt de ontwikkeling van jullie dochter verder? Op bijv. motorisch gebied?

14. Amethist

Oh sorry, ik zie nu dat jullie maandag ook een gesprek met een logopedist hebben. Ik neem aan dat hij/zij jullie ook zal adviseren om je dochter onder behandeling van een logopedist te plaatsen. Ik zou het je iig zeker adviseren. Onze logopediste heeft veel goeds gedaan (en doet dat nog steeds overigens) voor de taalontwikkeling van onze dochter.

15. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Klopt het dat je dochter prematuur geboren is? Kan dat een factor zijn bij niet praten?

16. Ieniemienies

Ieniemienies Actief lid

21 mrt 2013
    313
    113
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Misschien helpt visualiseren wel. Je kunt kaartjes zelf of samen maken met een plaatje dat iets uitbeeld en die kaartjes aan haar geven. Zelf heb ik een ontbijtschema voor mijn oudste dochter gemaakt. Op werkdagen staat de dag erop en een boterham getekend. In het weekend mag zij zelf kiezen (niet alles natuurlijk) wat ze wilt eten als ontbijt (cornflakes, tosti etc.) en staat er een vraagteken. Zij raakte namelijk in de war omdat ze de ene keer wel zelf mocht kiezen en de andere keer niet. Dat zorgde voor een dame die riep dat ze geen boterham wilde eten en zo begon de dag vaak niet zoals we allebei hoopte. Het kaartje geeft haar helderheid. Het kaartje is enkel ter ondersteuning.

Succes bij de logopedist!

17. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is van december 2011, en ook erg driftig. Ze begint nu meer te praten maar de krijspartijen nemen niet af. Ik hoop dat het de leeftijd is..

Succes!

18. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is prematuur geboren maar ik heb nog nooit gehoord dat dat een reden zou zijn voor niet/minder praten. Ze gaat natuurlijk wel later praten dan niet prematuren uit dec 2011. Wij rekenen met alles 2,5 maand terug.

19. Zonn

Zonn Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.170
    253
    83
    NULL
    NULL
    Heftig he van die huildagen waarbij ze absoluut niet lekker in hun vel zitten?
    Zoals anderen al schrijven is het gied mogelijk dat het te maken heeft met haar taalontwikkeling.

Maar ondanks dat mijn dochter, van augustus 2011, goed kan praten heeft ze er ook af en toe zon dag tussenzitten. Vreselijk voor haar en voor mij!
    Hier heeft het soms te maken met een te drukke dag ervoor, een virusje onder de leden en het komt ook voor dat ik geen idee heb wat er aan de hand is. Dan haalde ik haar uit bed sochtends en dan kon ze al huilen omdat ik een vest aan deed:$:D lekker begin van de dag ahum:)

Weet je wat hier geholpen heeft? Benoemen dat ze een grote meid is en de overgang naar een peuterbed. Nu is naar bed gaan super gezellig, lekker knuffelen en geen strijd mee om haar in ledikant te krijgen. In ochtend is ze ook super vrolijk! Wat n verschil!
    Dus misschien n optie om te kijken of ze al toe is aan nieuwe stappen? Of ligt ze al in n peuterbed?
    Oh ja, zelluf doen is ook n hele belangrijke! Ik stimuleer haar hier zoveel mogelijk in en geef haar de ruimte om te oefenen.

Veel succes!

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #20 dirksmama, 13 jan 2014
    Laatst bewerkt: 13 jan 2014
    Inderdaad gebaren. En zelf heel veel zingen en al zingend verwoorden wat je aan het doen bent.

Het is ook eigenlijk geen drammen van je kind natuurlijk, het is willen communiceren, maar de middelen niet hebben!

Deel Deze Pagina