ik lees vaak over tussendoortjes op het moment dat er een fles vervalt. Maar is het echt nodig om iets van een tussendoortje te geven? Tycho krijgt sinds 2weken een fles minder en krijgt daarvoor in de plaats een flesje water met diksap maar er verder geen koekje bij of iets..... Ik heb ook niet het idee dat hij honger/trek heeft als hij alleen sap krijgt en het is ook nog eens zo dat hij best een beetje babyvet op voorraad heeft, dus ik begin er liever nog niet aan zoalng hij er niet om "vraagt". Moet ik me daar nou schuldig om voelen?? xxx
je hoeft ook geen koekje te geven. maar bv een rijstwafel. daar zit echt niets verkeerds is. of bv een sopestengel oid. of lekker wat fruit
Ik lees even mee... Geef hier als tussendoortjes meestal gezonde dingetjes, maar doordat onze man nog veel slaapt merk ik dat de tussendoortjes nog wel eens vervallen... Hij eet daarentegen vrij veel tijdens zijn maaltijden, dus ik heb niet het idee dat hij iets tekort komt. Op de leeftijd van jouw kindje, zou ik wel rustig aan kleine tussendoortjes gaan invoeren. Al is het maar om te wennen aan bijv. het zelf eten van een rijstwafeltje ofzo
Je hoeft je niet schuldig te voelen, maar in een goed eetpatroon horen wel tussendoortjes. Fruit is een goed tussendoortje en er zijn genoeg gezonde alternatieven te vinden. Als je kindje wat ouder en beweeglijker wordt merk je ook vanzelf dat je kindje om die tussendoortjes gaat 'vragen'.
De tussendoortjes vervallen hier ook regelmatig. Ayla is nogal een slaapkopje en ik vind het onzin om haar wakker te maken voor een tussendoortje. Als ze wakker is krijgt ze 's middags wel een rijstewafeltje, of een soepstengel, maar vaak krijgt ze het dus ook niet. Vandaag ging ze bijv. om 11.00 uur weer naar bed, maar werd pas wakker om 13.45 uur, toen wassen en aankleden en om 14.00 uur een broodje eten + een flesje drinken. Half 3 zo'n btje klaar en om 16.00 uur was ze alweer hartstikke moe, dus in bed gelegd en om 18.30 uur werd ze wakker voor het avondeten. Probeer daar maar eens een tussendoortje tussen te proppen, hahahaha.
Je kindje heeft pas tussendoortjes 'nodig' vanaf het moment dat hij / zij op drie volwaardige maaltijden per dag zit en geen opvolgmelk of borstvoeding meer gedronken wordt. Een tussendoortje is een energieleverancier die nodig is voor het drukke spelen, bewegen, groeien etc van kinderen. Zo'n gezond tussendoortje (fruit, rijstwafel, soepstengel, rozijntjes etc) hoeft er echt niet ingepropt te worden maar hoort wel bij een uitgebalanceerde dreumes / peuter maaltijd
OOk hier pas tussendoortjes sinds de dame op 3 maaltijden zit: dan is de tijd ertussen te lang om zonder iets te redden en krijgt ze dus fruit, rijstwafeltje, gedroogd fruit, af en toe een snoepje of een chippie... Maar voor die tijd deed ik dat ook nauwelijks hoor! Echt niet nodig...
als onze meid op tijd wakker is krijgt ze een tussendoortje anders niet en hier zijn de tussendoortjes fruit of gewoon pure kwark want ze hoeft geen koekjes, rijstwafels of soepstengels...
Jammer want de motoriek die nodig is voor iets hards als rijstwafels of soepstengels is weer anders dan voor (zacht) fruit of kwark.
Ik zie dat jouw dochter ongeveer even oud is als mijn dochter, dus even een vraagje aan jou. Ik wil mijn dochter graag een rijstewafel, soepstengel of koek geven. Maar vind het best eng! Ze heeft al 4 tanden en bijt direct een groot stuk af, waardoor ik bang ben dat ze ergens in stikt. Met de boterham, kokhalst ze ook best geregeld omdat ze volgens mij te gulzig is. Hoe is dat bij jouw dochter?
Een fles diksap is ook een tussendoortje! Beter kun je geen zoetigheid in de fles geven, ben ik van mening... Liever in een bekertje.
Babykoekjes worden sowieso heel snel zacht, dat gaat hier eigenlijk altijd goed. Soepstengels zijn heel hard en kunnen ze meestal niet zo in 1 keer afbijten. En ook rijstwafeltjes gaan eigenlijk altijd goed hier. En dan moet ik erbij zeggen dat Irem regelmatig zich verslikt in brood en fruit omdat ze te grote stukken afhapt, maar bovengenoemde dingen gaan hier eigenlijk altijd goed. Gewoon maar proberen, goed rechtop zetten en bij blijven zitten natuurlijk. Sinds ze tandjes heeft gaat het hier wel beter dan zonder tandjes.
Ik geef Tycho een klein laagje diksap aangelengd met water. Maar ik doe het altijd in een fles. Kan ik dat beter in een beker doen en dan een gewone beker of een tuitbeker? Van een tuitbeker snapt hij nog niet veel (dat heb ik weleens geprobeerd) en een gewone beker wil hij veel te graag te gauw te schuin houden zodat alles eruit loopt nog voordat hij bij zn mond is hihihi. Tycho krijgt nu zo'n beetje als volgt zn dingen: 7uur fles 180+6 9:30 fruit 12uur 1 boterham + fles 150+5 15/16uur diksap 17uur groente 19uur fles 210+7 Het is niet zo dat ik hem geen tussendoortjes gun maar omdat het een stevig mannetje is, wil ik hem niet teveel geven als hij het nog niet nodig heeft.
Tussendoortjes zijn op zich niet nodig, maar het is inderdaad wel goed om het te leren eten. En het verschilt gewoon per kindje of het goed gaat of niet. Lisa heeft 6 maanden niet gegeten en gedronken en toen ze eenmaal weer ging eten en drinken at ze al snel (binnen een paar weken) soepstengels, koekjes en rijstwafels. Fruit en groente lukt hier dan wil niet, maar dat komt omdat ze het niet wil/maar raar vindt...