zelf ben ik vegetarier vanaf mn 16e ongeveer. Mijn man eet ook vegetarisch... maar wat gaan we straks doen met ons kindje? Aan de ene kant wil ik hem onze keuze niet opdringen... hij mag van mij zelf kiezen als hij daar klaar voor is. Maar dat duurt nog even, voor hij zelf kan kiezen Het lijkt me ook wel moeilijk/eng om vegetarisch eten te maken voor een baby waar alle benodigde voedingsstoffen in zitten. Aan de andere kant zie ik mezelf ook geen vlees klaarmaken speciaal voor hem (ik ga echt over mn nek van rauw vlees) Zijn er hier meer vegetariers? Wat zijn jullie afwegingen om je kind wel of niet vegetarisch groot te brengen? Hoe reageert jullie omgeving en bijv het cb op jullie keuze?
Heb je het boek 'Eten voor de kleintjes' van Stefan Kleintjes dan nog niet gelezen? Daar staat alles in over hoe je je kind voedt. Zonder vlees of vis. Tot 4 jaar.
oh ik wist niet dat het special vegetarisch was! Dan ga ik het meteen bestellen! Ik heb nu "Vegetarisch vanaf de wieg" ook een mooi boek hoor... Maar als mijn kind als hij 4 jaar is toch vlees wil eten, kan zijn spijsvertering dat dan nog leren? Als ik nu vlees eet (wat per ongeluk weleens gebeurt) dan wordt ik daar ziek van. Tja, ik weet het , het klinkt idealistisch om je kind zelf te laten kiezen voor vegetarisme maar het is niet erg praktisch.
Ik wilde al hetzelfde roepen als dirksmama. In eten voro de kleintjes staat een heel stuk over vegetarisch eten. Ik heb overigens geen idee wat het effect is als je kindje later alsnog vlees gaat eten. Het lijkt mij dat je, als je het rustig opbouwt, best vlees kunt gaan eten, maar ik zou niet uit het niks eens flink gaan bunkeren bij de mac.
Ik ben vegatarier, mijn vriend eet vlees. Nu drinkt ze alleen nog de fles maar binnenkort krijgt ze zowel vegatarisch als vlees. Als ze oud en wijs zat is mag ze zelf de keus maken maar tot die tijd krijgt ze beide.
Natuurlijk 'leert' zijn spijsvertering dat nog. De jouwe heeft het toch ook wel 'afgeleerd'? Over de loop van hun leven veranderen mensen wel vaker hun voedingspatroon, dat kan een mens heel goed aan hoor! Mijn kinderen kregen tot na hun verjaardag geen vlees. Niet omdat we vegetarier zijn, maar omdat we het niet nodig vonden. Moedermelk zat al zat in.
Ik ben geen vegetarier, maar mijn kind eet geen vlees en dat is ook helemaal niet nodig om aan de juiste bouwstoffen te komen! Oh en ik geef mijn kind ook geen soja en ei.
Ik ben vegetarier, mijn vriend niet. Hier thuis eten we alleen vegetarisch. Ik kook meestal en mijn vriend vindt het wel prima. (Als we uit eten gaan neemt hij wel vlees/vis). Onze dochter krijgt voorlopig vegetarisch. Mijn vriend wilde er eerst wat over lezen of dat wel gezond is voor baby's, maar het lijkt hem nu ook wel ok. (Het boek van Kleintjes is al genoemd.) Ik was sowieso niet van plan het te gaan maken. Als er al vlees op tafel had moeten komen, dan moest hij dat maar klaarmaken, en wilde ik alleen biologisch, omdat die dieren hopelijk een íets beter leven hebben gehad. Maar niet nodig gelukkig, omdat we het eens konden worden dat dochter vega krijgt. Van mij mag ze ook zelf kiezen later, maar nu kan ze dat nog niet, en kies ik dus voor haar. Ik ga haar zodra ze het een beetje snapt wel meteen uitleggen dat vlees van diertjes komt en dat mama dat zielig vindt en daarom niet eet... Hoop wel dat ze dan ook vega wordt/blijft Maar als dat later niet zo is, ook prima. Antwoord nog op vragen TS: geen reacties gehad van omgeving, en bij het CB heb ik het een keertje genoemd toen we het over eten hadden, en die reageerden ook niet.
Als je wilt dat dieren een beter leven hebben, dan moet je voor scharrel gaan. Biologisch voeren zegt niets over de kwaliteit van leven. Ik ken een boer die biologisch voert, maar waar de kalveren wel in een kist zitten. Ik eet zelf biologisch scharrelvlees en het is niet makkelijk daar aan te komen. Bij de biosuper hebben ze biovlees en bij de scharrelslager scharrelvlees, een combi komt niet vaak voor.
Ok, scharrel is dus nog beter voor de beestjes! Goed dat dat ook bestaat! Ik eet überhaupt geen vlees, vandaar dat ik me er niet enorm in verdiept heb. Maar... volgens mij heb je bij echt biologisch vlees ook al wel iets verbetering van de leefomstandigheden. (Jij noemde hierboven vlees van dieren die alleen biologisch voer krijgen, maar om biologisch vlees te 'maken' zijn er wel wat meer eisen dan alleen het voer). Volgens mijn informatie biedt bio-vlees ook al deze voordelen voor het beestje: 'De dieren krijgen natuurlijk voer, zien regelmatig zonlicht en kunnen zich gedragen zoals zij dat in de natuur ook zouden doen. Dieren krijgen alleen medicijnen als het écht nodig is en worden niet middels groeihormonen en slecht voeder kunstmatig vetgemest. De lichamelijke integriteit van de dieren blijft intact en de dieren worden op humane wijze geslacht.' Maar ja, dat is vast nog lang geen relaxt leven. Die boeren doen natuurlijk allemaal lekker het minimale volgens de wet... dus prima dat er ook scharrel bestaat tegenwoordig.
Was het maar zo dat alle boeren die biologisch voeren hun beesten ook zo houden, dat zou prachtig zijn! Helaas is het niet altijd zo. Wij hebben lang gezocht en een boer gevonden die op biologisch-dynamische wijze zijn koeien houdt en de stierkalveren zelf opfokt en niet vast zet, maar gewoon laat lopen. Eens in de zoveel tijd krijgen we weer bericht dat we ons 1/4 koetje mogen komen halen en zit de vriezer weer vol met diervriendelijk vlees. Jaja, ik weet het; het diervriendelijkst is geen vlees eten, dat heb ik mijn halve leven ook niet gedaan, maar ik vind' t gewoon lekker .
hier ook een vega moeder en kind . Op het cb hebben ze gezegd dat het geen probleem is, mits goed gecompenseerd met tofu, bonen enz. Het gaat hartstikke goed. Zodra ze zelf vlees wil eten mag ze dit uiteraard wel zelf kiezen, maar ik ga haar niet iets laten doen wat tegen mijn eigen principes ingaat.
Ik ben ook vegetarier en mijn vriend ook. Het is eerlijk gezegd niet in mij opgekomen dat we onze zoon niet zo zouden opvoeden. Ik zie het niet als opdringen. Wij zijn ook niet gelovig en we voeden hem ook niet katholiek op bijvoorbeeld. Kinderen zijn een product van hun ouders, dus het is vrij logisch dat je die keuze voor hem maakt. Naarmate hij ouder wordt, kan hij steeds meer zelf keuzes maken en dan kun je kijken hoe je daar op reageert. Mijn omgeving en CB reageert uberhaupt niet op onze keuze, dat lijken ze allemaal net zo vanzelfsprekend te vinden eigenlijk. Ze weten ook dat ik bijzonder goed geinformeerd ben over voeding en twijfelen er niet aan dat ik een goede keuze maak zo. Ik zal hem informeren over waarom wij geen vlees en vis eten en het is aan hem om daar later mee te doen wat hij zelf wil. Maar nu ben ik verantwoordelijk voor hem en maak ik keuzes. Ik wil je graag hiernaar verwijzen, daar kun je ook je vraag kwijt. Kids & Co
Tjee wat een hoop vegetariers hier! @Tord fijn dat het goed gaat, vega eten bij jullie. Ja inderdaad, zodra hij zelf vlees kan kiezen mag dat en tot die tijd beslis ik voor hem dat hij het niet krijgt. Zo ga ik het doen @Eetfestijn haha je draait het om voor wat betreft religieus opvoeden. Ik ben christelijk opgevoed, maar wil mijn kind niet laten dopen omdat ik vind dat hij daar later zelf voor moet kunnen kiezen of hij dat wil. Maar dat is een andere discussie. Ik weet dat jij actief bent voor Vegatopia, ik wil je niet beledigen maar qua inhoudelijke reacties vind ik zp-forum prettiger.
Hoi cowgirl, hier gaat het zo: Ik ben vega, mijn man niet. Eten we stamppot, krijgt ze van mij vegaballetjes en van mijn man rookworst. En als ze ergens anders is mag ze daar ook wel eens een stukje vlees meepikken. Zo krijgt ze van beide werelden wat en kan ze zelf kiezen als ze groot is. We hebben dat samen uitgebreid besproken en dit leek ons het beste. Vind het "idealisme" dus ook wel meevallen . Als je het zelf vreselijk vind wil je man het misschien maken? Maar kan me ook voorstellen dat je het uberhaubt niet in huis wil hebben. Dan kun je het je kindje laten eten wanneer je ergens anders bent.
Hoi Cowgirl, Wij zijn ook beiden vegetariër, en blijven ook zo koken ook voor ons meisje. Die keuze bepalen wij dan inderdaad voor haar, maar als je zelf vlees eet en je besluit dit ook aan je kleintje te geven is dit net zo goed een keuze natuurlijk. Ik moet nu wel een keuze voor haar maken en dan volg ik die van ons, als ze zelf kan beslissen mag ze natuurlijk lekker zelf uitmaken wat ze wil.
nog meer vegetariers hier we kunnen wel een aparte vega-hoek claimen! Ons kindje mag vlees kiezen op zijn boterham op het KDV hebben we besloten.. en als hij bij opa en oma eet. Maar zelf gaan we het niet klaarmaken. @DeelighT wij hebben wel eng veel overeenkomsten zeg! We wonen allebei in Dordt, allebei vega, en we hadden bij onze bevalling allebei een hele nare knip
Ik ben ook strikt vegetarisch, vriendlief eet af en toe vlees, maar over het algemeen at hij altijd met mij mee. Zoonlief heeft koemelkallergie, krijgt geen kunstvoeding en nu ook geen borstvoeding meer. Is verder voor van alles overgevoelig en kan daarom niet alle bouwstoffen middels ander eten compenseren. Dit is de reden dat hij af en toe vlees krijgt. Als hij vlees eet, eet vriendlief het ook (ong. 2x per week).
Haha cowgirl, het mag duidelijk zijn dat ik last heb van zwschapsdementie want dat van die knip weet ik niet meer (dat jij dat ook had). Het klopt wel idd. Grappig zeg. Zo word je wel nieuwsgierig naar mensen he. (dalijk wonen we nog bij elkaar om de hoek ofzo hihi)