Na 2 makkelijke eters ben ik soms wat radeloos bij mijn jongste. Ze eet zo slecht. Ze lust geen Fruit behalve appel, en eet nooit groente. Komkommer lijkt ze aan maar ze weigert alles ook te proeven. Onze eetmomenten zijn altijd gezellig en we eten zelf wel (incl haar oudste broer/zus) groente maar ze weigert gewoon. Brood lust ze alleen met pindakaas de rest weigert ze ook. Avondeten wat kip of pasta. Uiteraard is koek enzo geen probleem maar dat is maar af en toe als tussendoortje. Herkenbaar voor iemand? Iemand een tip? Ze is ook helemaal niet bollig, heeft amper vetjes. Ik maak nu zelf ijsjes van vers fruit (Aardbei banaan etc en dat eet ze wel graag. En door de pastasaus doe ik ook een hoop groente maar ik geef dat ook max 2x per week). Knijpfruitjes heb ik een tijdje zelf gemaakt maar weigert ze nu ook.. Als baby/dreumes wilde ze ook al niks van groente weten trouwens.
Van groente gaat ze ook echt geen vetjes krijgen, dus dat scheelt. M’n neefje is net 4 en heeft tot een paar maand geleden geen groente gegeten. En hij ontwikkelt prima, groeit goed, doet alles goed. Hij is omgekocht. Bij alle nieuwe dingen die hij proefde een sticker en bij volle kaart iets moois uitzoeken. Ging even beter. Daarna terugval. Toen elke avond groente gegeten sticker. Hij wilde heel graag een bepaalde hotwheels garage. En nu is t goed en eet hij. Mn zoon eet echter genoeg groente voor de hele straat. Dus totaal niet te vergelijken. Hij drinkt dan alleen weer bar slecht. Ieder kind is anders
Yes hier ook zo’n draak van een peuter. Ze eet qua fruit alleen bananen. En groente eet ze gewoon niet. Rauwkost is Pies zoals zij dat zegt Brood wilt ze alleen bruin brood en met speculoos. Ik kocht pas geleden een pot bij de Lidl ipv de appie nou dat heb ik gemerkt hoor. Madam weigerde die speculoos want dat was geen speculoos en die was vies blablabla. Tot der broer het wel at en haar zo ver kreeg om te proeven. ze is wel gek op geraspte kaas. Ze probeert heel af en toe eens wat nieuws. Zo likte ze pas nog aan een druif , was wel lekker maar ze ging ‘m niet opeten En ze eet tegenwoordig plakjes kaas en kipfilet. ik heb het los gelaten. Af en toe vraag ik of ze iets wilt proeven en soms doe ik net even iets meer moeite om der over te halen. Maar ze is gewoon stront eigenwijs en nee is nee. Ze gaat serieus nog liever vrijwillig naar bed als dat ze een hap van de broccoli moet nemen.
@Lotion indd kaas is ze dol op hier. Maar jij hebt het ook losgelaten... had ik ook maar nu wordt het steeds erger, ze eet ook gewoon te weinig hierdoor. Bedankt voor de reacties meiden. Ik snap het bericht over groente maar zelfs rijst of aardappel eet ze niet (tenzij friet..). Gewoon structureel te weinig, pap at ze altijd wel maar nu weigert ze dat ook ineens
Als ze goed groeit op haar eigen lijntje en ontwikkelt (ondanks dat het een smal popje is) is er niks aan de hand en kan ze blijkbaar op lucht leven. In sommige gevallen is er sprake van ijzer tekort. Dat geeft gebrekkige eetlust. Dus als je echt twijfelt kun je ook bloed laten prikken.
Herkenbaar je verhaal, hier hetzelfde met mn zoontje van 3,5. Eet vrijwel niets aan groente, alleen bloemkool geprakt met aardappel. Fruit eet hij ook niet, maar daar maak ik tegenwoordig smoothie van dan drinkt hij het vaak wel op. Verder ook geen rijst aardappels of pasta. Met avondeten dus niks of ik geef een cracker. Ga er geen strijd meer van maken, het komt vast wel een keer goed hoop ik. Brood eet hij ook bijna niet, eigenlijk eet hij gewoon bar weinig.
Herkenbaar , de fase tussen 2-3 jaar is ook nog eens extra lastig omdat ze ook gewoon nee zeggen of weigeren omdat ze dat kunnen Hier eten ze sowieso weinig gekookte dingen maar reepjes rauwe paprika en snoeptomaatjes gaan heel goed (misschien ook omdat het niet groen is ).
Eens met dit. Laat het los, je wint het toch nooit en meestal gaan ze vanzelf wel weer beter eten. Deze leeftijd is ook gewoon rot, want ze wete heel goed dat mama ze toch niet kan dwingen en nee is een leuk antwoord.
Groeit ze goed op haar eigen lijntje? Dan laat het los. Ze gaat vanzelf eten als ze honger heeft. En ze hebben echt een heel stuk minder nodig dan je denkt. En ze eet best prima toch: Appel, brood met pindakaas, kaas, kip en pasta. Zo weinig is het niet. En ook goed gevarieerd. Waarom denk je dat ze te weinig eet? Mijn oudste heeft van 2-4 zo goed als niks gegeten. Toen hij ging afvallen zijn we met een kinderdietiste om tafel gegaan en hij krijgt nu elke avond 'veilig' eten, tevens het enige warme eten wat hij eet: kale pasta met strooikaas. En nu na een half jaar, proeft hij af en toe een stukje vlees, rauwkorst en fruit. Langzaam maar gestaag, geheel op eigen initiatief. Mijn middelste van 2 krijgt nog peutermelk, als hij dat krijgt, eet hij alles, toen we daar mee stopte, stopte hij ook met eten. Dus tsja, ook als tip van de dieetiste, gewoon blijven geven. En doordat er elk avond eten beschikbaar is wat ook hij zeker lust (pasta) proeft hij op eigen initiatief veel meer sinds we dat hebben voor zijn broer. Dus het idee, dat hij altijd zijn buik vol kan eten met iets wat hij lust, geeft hem ook de ruimte al het andere te proberen.
helpt het als ze zelf een toetje mag kiezen? L wilt bijv alleen dubbelvla aardbei/vanille van de Albert Heijn. Zij mag 1x per week kiezen wat we eten en dan kiest ze vaak voor bloemkool ovenschotel of kip in bladerdeeg (kip in de hoed - AH) Dat eet ze als enige. Dus wij eten stug elke week 1 van die 2 zodat ze in elk geval iets eet.
Als ze pastasaus eet, waarom haar dat dan niet vaker geven? Dan krijgt ze in ieder geval wat binnen en het is niet ongezond, dus waarom niet? Verder gewoon alles aan blijven bieden. Er komt vanzelf een moment dat ze weer meer gaan eten. De meeste kinderen zorgen echt wel dat ze voldoende binnen krijgen (ze kunnen vaak met minder dan wij denken). Als je twijfelt of het normaal is en/of ze wel genoeg groeit en/of ze echt tekorten krijgt, dan zou ik een keer langs het CB of de huisarts gaan voor overleg. Wij zorgen altijd dat er iets is wat ze lusten; rauwkost, (kale!) pasta, knakworstjes, … Dan kunnen ze altijd iets eten. En verder zien ze maar. Aardappelen aten ze eerst nooit, maar wel pasta en rijst (beide zonder saus ed), inmiddels lusten ze aardappelen hier nog steeds alleen als friet of rösti of Duchesse en dat soort dingen. Gekookte aardappels eten we nooit, vind ik zelf ook niet te doen…
Ik denk dat het toch goed is om het los te laten. Mijn vierde van 2 leeft momenteel op 3 hapjes brood in de ochtend, 2 hapjes tussen de middag, als ze het al eet, tussendoor een snoepje, fruit eet ze niet, op heel soms een banaan na, avondeten alleen gekookte aardappel (maar dat eten we zelden), van groente alleen bloemkool. En als dat er beiden niet is eet ze wel een half stukje vlees. Wat ze wel erg goed eet is macaroni, lasagne en pannenkoeken. Wat yoghurt of vla na. Daar doet ze het prima op. Maar mijn oudste dochter at net zo weinig, maar werd er echt extreem mager van, en ziek. Toen zij 3 was zijn we de strijd toch aan gegaan omdat ze veel te vaak ziek was. En extreem ondergewicht. Eten is bij haar nog steeds een gedoe, zelfs nu ze 11 is. Maar met de anderen hebben we de fase ook gehad hoor tussen 2 en 3, van amper eten. En mijn jongens zijn hele mooie, gezonde, slanke mannen die bijna nooit ziek zijn. En de jongste is zelfs een beetje mollig, geen idee hoe het kan met dit beetje eten
Hier ook een meisje van 2 met een sterke eigen wil dat weinig eet. We maken er geen strijd van. Eet je niet, dan niet. Als ik ga dwingen of dreigen wordt het alleen maar erger want ik ben twee en ik zeg … we zijn nu op vakantie en opeens wil ze sommige dingen wel eten. Blijf het gewoon aanbieden, maar verder geen aandacht aan schenken. Hier helpt het trouwens ook wel om de andere meiden te complimenteren als ze goed aan het eten zijn. De jongste wil dat dan ook (doet alles na)
Bedankt voor alle reacties. Ik weet niet of ze op haar eigen lijn groeit ze is al een jaar niet meer gewogen.. ze ziet er opzich prima uit, niet heel vettig maar ook niet vel over been. En ik denk niet dat het een fase is omdat ze dit als jonge dreumes al had. Ik laat het los, bedankt! Vanavond aten we pizza en ze heeft wel wat op, ik had wel stiekem bloemkool pizza gekocht. Champignons in mini blokjes erop had ze ook niet door. Iemand nog een ervaring met multi vitamine zo jong? Ik durf die gummies nog niet ze is echt pas net 2. Multi vitaminen zijn niet in druppel vorm denk ik?